Opvoeden van veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Opvoeden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 15:25

Dag allemaal

Zoals velen verwachten wij binnenkort een veulentje bij ons. Daarom wil ik zeker al voorbereid zijn i.v.m. het veulen opvoeden enzo.

Mijn merrie is nu al zeer beschermend naar haar buik toe en kan zelfs dreigen met open mond als ik onder haar buik aai. Ik vrees er dus voor dat ze heel beschermend zal zijn naar haar veulen.

- Hoe pak je het dan aan om vertrouwen te winnen van je veulen zodat je er toch bij kan?
- Welke leeftijd doen jullie een halstertje aan?
- Wanneer en hoe leren jullie het wandelen aan de hand?
- Wanneer en hoe leren jullie voetjes geven?
- Kan je het veulen al belonen als het iets goed doet met lekkers of mag het de eerste maanden enkel melk?

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:26

Even een stipje, reageer later vandaag even :-)

pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Re: Opvoeden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:40

Titels van handige boeken mogen ook!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Opvoeden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:07

Spannende tijd breekt er aan! Mijn derde veulen is nu op komst.

Ik heb dezelfde dag meteen halstertje omgedaan dus meteen wennen op en af... mijn merrie laat alles wel toe en anders zou ik iemand haar vast laten houden vooral meteen aan het veulen laten merken dat alles “gewoon” is zo heb ik meteen tijdens het petsen van de merrie bij het veulen ook een borstel eroverheen gehaald. Merrie voetjes afspuiten veulen ook zo ziet het veulen dat mama het ook allemaal kent en niet spannend vind.
Belonen kan wel na een paar weekjes maar meeste veulens nemen niks anders aan ik was vooral heel positief van jaaaa braaaaaaf goed zoooo! En voetjes optillen was kort en krachtig dus ernaast staan zachtjes tikken tot ze optilde ja goed zo klaar dag erop stapje verder tot je echt voetje vast kon houden en dan een ander voetje. Vooral niet teveel ineens willen zijn natuurlijk babies maar hoe meer je met ze doe hoe makkelijker het is als ze ouder zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:25

Bij ons zijn ze vanaf dag één in de hand, inclusief halster om, meelopen, voetjes geven. Over het algemeen worden ze binnen geboren (merrie gaat 's nachts in de kraambox) en gaan ze na een paar uur naar buiten, waarbij ze dus direct een halstertje + touw om krijgen, maar waar, logischerwijs, niet heel veel actief mee gedaan wordt. Het gaat daarbij meer om de gewenning. Voerbeloningen krijgen ze sowieso niet bij ons, dus ook de veulens niet.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Opvoeden van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:35

Sommige merries (vooral die erg beschermend zijn) moet je de (ongeveer) de eerste week met rust laten, dan kan ze wennen aan het veulen, daarna worden ze meestal kalmer.
Het veulen leert na een tijdje heus alles ook nog makkelijk.
Het hangt ook weer totaal van het karakter van het veulen af hoe je het gaat aanpakken, sommige zijn heel schuw en sommige brutaal.
Eten ze met de moeder mee dan weet je dat je ze zelf wat kan proberen te geven.
Dus niks moet direct, kijk gewoon hoe het gaat, je wil toch het liefst dat het op vertrouwensbasis gaat.

quadushi
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:49

Alles vanaf dag 1!
Belonen in een andere vorm wel concequent zijn met die jonge dingen
De eerste 2 weken leren ze het meest wat ze daarin leren vergeten ze nooit.
Verder doet moeder veel opvoeden en laat dat haar ook doen