Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:39

Hoi iedereen! Ik ben opzoek naar ervaringen van andere bokkers.

Mijn merrie is gestegen 2 maanden te vroeg gebiren van een veulen. De merrie diet het goed en ziet er gezond uit. Het veulen zag er eigenlijk wel prima uit alleen zijn buikholte leek wel een ballon met water als je er op deed drukken. Dat was het enige niet kloppend aan het veulenen. De DA zei dat dat niet normaal wat maar ook te maken kon hebben met het feit dat het nog niet helemaal af was.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd waarom dit veulen te vroeg geboren is. Toen de DA het nageboorte er uit haalde zat er iets heel raars aan. Een soort bol van bot gebukt met bloed. De DA wist ook niet wat het was en zei dat het de reden zou kunnen zijn van afstoten.

Heeft iemand dit ooit eerder gezien of van gehoord misschien? Ik zou graag antwoorden willen want ik zou de merrie graag dit jaar weer op nieuw willen dekken.

Alvast bedankt

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:41

Kan het een tweeling geweest zijn?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:42

Zoek eens op teratoom. Was het zoiets?

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:44

Tweelingdracht wordt vaak verworpen. Is de baarmoeder van de merrie gescand en/of gespoeld?
TS je hebt toevallig geen foto ervan?

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:45

Zag het er zo uit?
Had mijn merrie namelijk een keer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:48

Wat verdrietig. sterkte hiermee.

Kan inderdaad een tweeling dracht geweest zijn. Of Rhino. Of een andere aangeboren aandoening.

Ik weet niet wat de afstamming van je merrie is en wat de afstamming van de hengst is? Wellicht kan daar ook nog een oorzaak liggen. Of aan het ras.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:52

Geen idee wat het zou kunnen zijn maar misschien is het een idee om hierover eens contact op te nemen met de kliniek in Utrecht ( of een andere grote kliniek). Mogelijk kunnen ze het onderzoeken of weten ze zo wat het is. Zeker als je opnieuw wil laten dekken zou ik zeker willen weten wat er hier mis is gegaan.

Sterkte.

Anoniem

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:55

Heb je er een foto van? Heb al honderden nageboortes gezien, misschien dat ik het herken.

Heel veel sterkte met het verlies van je veulen...

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:09

Ik heb het nu niet meer. Is gelijk opgeruimd maar het lijkt een beetje op de foto’s van @maris_ alleen dan veel groter. Het was iets van 7 a 9 cetimeter in diameter. De DA had wel gezegd inderdaad dat het een tweeling had kunnen zijn alleen het leek er verder helemaal niet op en ze had het nog nooit gezien. Ze vond het ook een beetje raar dat het afgestoten zou worden daarom omdat het veulen niet tekort had aan ruimte. Aangezien dat vaak de reden is dat het afgestoten wordt. De merrie is een tuiger van Cinovio x Frabicius. De hengst was henkie.

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:13

Ik had er toen ook een topic over.
Misschien wel interessant om te lezen.
Bij mij was het iig geen tweeling dracht, al weet je het nooit maar met meerdere keren scannen tijdens de dracht was er geen tweede vruchtje te zien.
7 tot 9 cm is idd wel groot. Ik denk dat die van mij zo'n 3(?) Was.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=97444762#p97444762

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:16

ik heb dat ook een keer gehad, een dooierzak, is niets ernstigs
Afbeelding

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:24

Als ik het zo lees zou dat het goed kunnen zijn. Dan zal er toch iets niet goed zijn geweest met het veulen. Ik hoopte al dat het niets iets erfelijks of zoiets dergelijks zou zijn! Dan gaan we het dit jaar toch nog maar een keer proberen maar dan met de laatste 3 maanden preventief antibiotica had de dierenarts gezegd. Maar als ik er aan terug denk zou het misschien ook nog wel rino kunnen zijn geweest want 1 tot 2 maanden geleden was er een uitbraak ook bij ons in de buurt geweest...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:26

Funest schreef:
Ik heb het nu niet meer. Is gelijk opgeruimd maar het lijkt een beetje op de foto’s van @maris_ alleen dan veel groter. Het was iets van 7 a 9 cetimeter in diameter. De DA had wel gezegd inderdaad dat het een tweeling had kunnen zijn alleen het leek er verder helemaal niet op en ze had het nog nooit gezien. Ze vond het ook een beetje raar dat het afgestoten zou worden daarom omdat het veulen niet tekort had aan ruimte. Aangezien dat vaak de reden is dat het afgestoten wordt. De merrie is een tuiger van Cinovio x Frabicius. De hengst was henkie.


Dan is het geen WFFS geweest.

Laten jullie het veulen wel onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:27

Preventief AB?
Weet niet precies hoe dat met paarden zit, maar als je koeien in de laatste maand/weken van de dracht behandeld met AB wordt de kans op vroeggeboorte groter. Met vrouwen net zo. Zou dat dus even goed uitzoeken...

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:33

Funest schreef:
Als ik het zo lees zou dat het goed kunnen zijn. Dan zal er toch iets niet goed zijn geweest met het veulen. Ik hoopte al dat het niets iets erfelijks of zoiets dergelijks zou zijn! Dan gaan we het dit jaar toch nog maar een keer proberen maar dan met de laatste 3 maanden preventief antibiotica had de dierenarts gezegd. Maar als ik er aan terug denk zou het misschien ook nog wel rino kunnen zijn geweest want 1 tot 2 maanden geleden was er een uitbraak ook bij ons in de buurt geweest...


Weet ik niet hoor of dat bolletje iets zegt want mijn veulen was gewoon gezond en mankeerde niks. Was alleen een 'extraatje' in de nageboorte.

Edit: wel onwijs rot dat je veulen niet heeft mogen leven. Zoiets wens je nooit mee te maken.

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:40

Wel apart dat een dierenarts niet weet wat het is :\

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:40

Myrthe3 schreef:
Preventief AB?
Weet niet precies hoe dat met paarden zit, maar als je koeien in de laatste maand/weken van de dracht behandeld met AB wordt de kans op vroeggeboorte groter. Met vrouwen net zo. Zou dat dus even goed uitzoeken...

Er zijn gelukkig veel AB die wel veilig te gebruiken zijn bij een zwangerschap.
Dus het is niet standaard te zeggen dat AB vroeggeboorte kan veroorzaken.

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:48

Ik ga het inderdaad alemaal even goed uitzoeken en dan laat ik me natuurlijk ook even goed adviseren. Ik heb er over nagedacht om het veulen te laten onderzoeken maar het is nogal duur zie mijn DA om het op te sturen voor onderzoek.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien de merrie was. Die is nu 14 en krijgt voor de eerste keer een veulen maar de da zei dat dat geen probleem moest zijn. En als ik naar de merrie kijk zou dat het ook niet moeten zijn want ze is echt kerngezond en laat niks merken van de geboorte.

Mijn dierenarts werkt in een maatschap met andere armsten dus ik ga ook nog even contact opnemen met die andere arts want die zit al wat langer in het vak dus zou er misschien iets meer van afweten.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:58

Het is een dooierzak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 07-02-19 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:59

fokfanaat schreef:
Het is een dooierzak.

Interessant, dankjewel! Weer wat geleerd, dit wist ik niet :)

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:00

Als je je zorgen maakt over dat het misschien een probleem zou kunnen zijn voor een toekomstige dracht dan lijkt mij dat onderzoek van het veulen en/of die bol je meer antwoorden gaat geven dan welke ervaring hier dan ook. Zeker zonder foto’s is het gissen en kan en mag je geen conclusies trekken adhv hetgeen hier gedeeld wordt.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:34

Preventief AB lijkt me echt geen goed plan en dan ook nog 3 maanden...........Als het inderdaad een dooierzak is geweest kan het dus geen kwaa, zoals in het bovenstaande ( witte) antwoord te lezen is. Waarom zou je dan het lichaam van de merrie en van het veulen willen belasten? AB is niet onschuldig en kan de darmflora zeer nadelig beïnvloeden en deels verwoesten. Jammer dat er nog steeds dierenartsen zijn die hier meteen naar grijpen terwijl ze blijkbaar geen idee hebben waarom, gewoon giswerk, dus dan maar AB! Ook apart dat de DA niet heeft geadviseerd om die bol te bewaren voor onderzoek..........ik zou op zoek naar naar een andere DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:40

Ik heb het 2 x gehad
1 x was merrie aan de tijd en kwam er geen veulen tijdens de bevalling, bleek het veulen overleden en kwam er zo’n rare bal mee

Andere keer was een volgroeid en gezond geboren veulen, merrie bleef wat raar doen na bevalling, met staart omhoog lopen enzo
Hengstig gespoten en opgevoeld en toen zat er nog zo’n grote kraakbeenbal in de baarmoeder voor de baarmoedermond, met hoop vocht erin jakkes. Baarmoeder was wss snel teruggekrompen en toen kon die bal er niet uit

Ik durf dus niet te zeggen of het kwaad kan of niet. Het dode veulen leek verder helemaal af en gezond dus of die bal er dan mee te maken heeft gehad?

Anoniem

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:40

Ik zou onderzoek wel nuttig vinden

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:55

Thanks voor de antwoorden allemaal. Ik ga nog even navragen bij de da en als er niks uitkomt nog een vragen aan de universiteit in Utrecht!