Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Laten scannen?

 
Profiel   

Hi,

Vandaag hebben we onze nieuwe pony opgehaald bij een handelaar. Pony heeft meerdere veulens gehad. Ik dacht te zien dat ze een klein beetje uier had, in ieder geval meer dan mijn andere merries, maar ik ben een totale leek op dat gebied. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het gewoon wat slap is door de veulens die ze heeft gehad. Wat denken jullie, laten scannen of zie ik dingen die er niet zijn?

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 20:53 



 
Profiel   

Dierenarts laten opvoelen of scannen geeft uitsluitsel.


Mijn merrie heeft nog steeds een groter dan gemiddeld uier. Maar 100% zeker dat ze niet drachtig is.

Al denken mensen van wel als ze haar uier zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 21:43 



 
Profiel   

Die van mij is voorheen door vorige eigenaren altijd als fokmerrie gebruikt maar hier zijn de tietjes niet zo duidelijk zichtbaar. Zegt niets natuurlijk want kan per paard/bouw verschillen. Enigste wat je kan doen om zekerheid te krijgen is of laten opvoelen of scannen. Of afwachten en kijken of er uiteindelijk een veulen bijligt maar dat is niet aan te raden natuurlijk :P.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 21:48 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Haha, nee ik wacht het liever niet af maar was wel benieuwd of ik dingen zie die er niet zijn of dat het wel degelijk even slim is om te scannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 22:12 



 
Profiel   

Om het zeker te weten is het altijd slim om te laten scannen! Mocht je gaan scannen ben ik heel benieuwd of je een verassingsveulen verwacht of niet :o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 22:35 



 
Profiel   

Dat zijn tietjes van een ervaren mama-paard.
Daar kun je dus helemaal niks mee in deze context.

Heb je een reden om te denken dat ze drachtig is? Als de verkopende partij geen hengsten in het rond had, is de kans erg klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-21 22:45 



 
Profiel   

Gewoon laten opvoelen, dan heb je zekerheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 00:13 



 
Profiel   

ikke schreef
Dat zijn tietjes van een ervaren mama-paard.
Daar kun je dus helemaal niks mee in deze context.

Heb je een reden om te denken dat ze drachtig is? Als de verkopende partij geen hengsten in het rond had, is de kans erg klein.



Verkopende partij heeft haar een week gehad en weet niet zoveel van waar ze daarvoor heeft gestaan, maar is aan hen niet verkocht als drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 17:02 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
ikke schreef
Dat zijn tietjes van een ervaren mama-paard.
Daar kun je dus helemaal niks mee in deze context.

Heb je een reden om te denken dat ze drachtig is? Als de verkopende partij geen hengsten in het rond had, is de kans erg klein.



Verkopende partij heeft haar een week gehad en weet niet zoveel van waar ze daarvoor heeft gestaan, maar is aan hen niet verkocht als drachtig.

Ja, dan heb je dus statistisch gezien half kans; ze is wel of niet drachtig.

Als ze bewust gedekt is, is ze ver heen in de dracht en zou je het veulen moeten kunnen voelen. Dat kun je zelf vaststellen. Als het een ongelukje geweest is, kan het vanalles zijn maar ook dan kun je er waarschijnlijk niet zoveel meer mee dan rustig wachten tot het komt.

Het is dus vooral de vraag: welke signalen zijn er nog meer; hoe gek maak je jezelf en wil/kun je de kosten maken. In die volgorde.

Je hebt d'r net een week. Ik zou eerst eens een maand aankijken of ze signalen van hengstigheid geeft en hoe ze eventueel reageert op avances van het andere geslacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 20:16 



 
Profiel   

@ikke
Ik zie verder geen signalen maar ik dacht dat de uier de uier was hoe die eruitzien bij drachtige merries. Dat blijkt dus niet altijd het geval te zijn, het kan ook zoals je al zegt ervaren mama uier zijn. Het laten scannen kost echt niet zoveel geld dus ik denk dat ik haar toch even meeneem naar de kliniek deze week, dan weten we het zeker.

Dit was haar uier vandaag:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 21:01 



 
Profiel   

Dit is het uier van mijn merrie. Zij heeft 2 veulens gehad, de laatste in 2018.
[ img ]

Ze was echt dik, en dan dit uier.. Wij dachten echt, verd*mme, er heeft een hengst bij gelopen en niemand heeft wat gezegd. Omdat we haar wouden laten insemineren moest natuurlijk eerst duidelijk zijn dat er niks in zat :+ Dus laten scannen en hartstikke leeg. Daarna ook niet drachtig geworden, dus dit jaar nieuwe poging. Maar zij is dus 100% zeker niet drachtig :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 21:09 



 
Profiel   

Mijn paard geeft zelfs melk en is niet drachtig -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-21 21:16 



 
Profiel   

Vrijdag gaan we naar de kliniek om haar te laten scannen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 14:34 



 
Profiel   

Mijn paard heeft verscheidene veulens gehad en ook behoorlijke hangtietjes. Maar gelukkig niet drachtig. Vorig zomer gaf ze ook "melk".

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 14:41 



 
Profiel   

Misty12 schreef
Mijn paard heeft verscheidene veulens gehad en ook behoorlijke hangtietjes. Maar gelukkig niet drachtig. Vorig zomer gaf ze ook "melk".

Wat hebben jullie eraan gedaan?
Mijne is op verschillende dingen getest maar is nog niet gestopt met melk geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-21 22:48 



 
Profiel   

lees ff mee. Vreemd dat ze zelfs 'melk' gaf! Is dat vanzelf opgehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 19:45 



 
Profiel   

Alleen als er heel veel spanning op de uiers stond liet ik er wat melk uitlopen. Verder doe ik er niks aan en heb er ook niets aan gedaan. Ja het is vanzelf gestopt. Het was wel tijdens de zomer, of dan de hormonen wat meer opspelen.... Uiteraard wel vanwege de hengstigheid, maar of die er ook voor zorgen dat ze "melk" gaat geven, dat weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 12:40 



 
Profiel   

Gek zeg. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik zal het de dierenarts eens vragen als het zo uitkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 12:51 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Vrijdag gaan we naar de kliniek om haar te laten scannen!


Hoe is het scannen gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 12:59 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft 2 veulens gehad en heeft iets hang tietjes. Kan altijd aan haar uier zien of ze wel of niet hengstig is, dan zijn ze net even wat meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 13:17 



 
Profiel   

Dit is volgens mij een lege uier van een merrie die al meerdere veulens had. Ooit een fokmerrie gehad die dit extreem had en dat moest je zelf wassen in de zomer, want dat ging zweten en ontsteken op de duur omdat er ook altijd wat vuil tussen raakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 14:05 



 
Profiel   

Ik ben ook erg benieuwd wat er uit is gekomen van het scannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 14:10 



 
Profiel   

Ze is niet drachtig maar mijn gevoel van ‘er zit iets in die buik’ klopte wel. Ze stond zo raar te doen en was beetje chagrijnig rond die plek. Er zit tegen het ovarium aan een grote vocht/bloed bubbel. Als het goed is gaat dit vanzelf weg. Ik laat voor de zekerheid volgende maand weer scannen. Mocht het dan nog niet kleiner zijn gaan we kijken of we het kunnen behandelen met hormonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 19:09 



 
Profiel   

Ohh bah, wel fijn dat je hierachter bent gekomen door te laten scannen (ondanks dat de scan op dracht gericht was). Zo zie je maar weer dat het altijd goed is naar je gevoel te luisteren :o. Ben benieuwd naar de scan van volgende maand, hopen dat het afzakt. Heeft je DA enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-21 21:36 



 
Profiel   

Mijn oudste merrie heeft jaaaaren na haar laatste veulen nog serieuze spenen gehad en daar kwam ook nog melk uit (met gevaar voor eigen leven).
Inmiddels ruim 14 jaar na het laatste veulen, is alles weer redelijk klein :)

Hopelijk is bij jou merrie volgende maand alles weer gewoon oké!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 07:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen