Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zal mijn shet snel bevallen?

 
Profiel   

Hallo,

Wij hebben een half jaar geleden een 11 jarige Shetlander bij een malevide handelaar weggehaald. Daar kreeg ze jaar in en jaar uit een veulen en ook toen we haar kochten was ze al drachtig. We weten dus niet precies wanneer ze uitgerekend is, de handelaar had het over April.

Ze is inmiddels al behoorlijk bol en ze accepteert aanrakingen aan haar buik niet meer zonder te bijten en trappen. Onder haar buik zit sinds een weekje ook een dikkere gezwollen baan tot aan haar uiers. Haar kont is best ingevallen aan beide kanten en het veulen zichtbaar actief.

Ze kegelt nog niet. Is er een kans dat ze snel zal bevallen? We hebben een camera op haar stal staan zodat ze s’avonds en s’nachts geobserveerd kan worden. Overdag staat ze met de andere Shetlanders in de wei.

Hierbij een foto van haar huidige conditie en een van de uiers (beste wat ik kon maken zonder een trap in mijn gezicht haha)

Kan iemand mij tips of advies geven? Wordt heel erg gewaardeerd!

Dit zal overigens haar laatste veulen zijn, hierna mag ze eindelijk bij ons genieten van haar meer dan welverdiende pensioen na 9 jaar als fokmerrie gebruikt te zijn:(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:14 



 
Profiel   

Wanneer ze kan gaan bevallen durf ik me niet over uit te laten. Maar die baan onder de buik kan zucht ( is friese benaming weet het nederlandse woord niet)zijn. Dat is niet goed. Gepaste beweging is wat helpt om weg te krijgen. Een fokker vertelde mij ooit dat het vocht is en gevaarlijk kan zijn voor de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:23 



 
Profiel   

Heeft de merrie inmiddels een veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 06:52 



 
Profiel   

Is de merrie al bevallen? Je kunt het anders ook in de gaten houden met melkstrips. Deze zijn verkrijgbaar op internet. Dit is om de ph waarde in de melk te berekenen. Aan de ph waarde kun je zien of de merrie binnen 24 uur gaat bevallen. Ik gebruik dit veel omdat mijn jonge merries soms niet kegelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 19:54 



 
Profiel   

lauriegroos schreef
Is de merrie al bevallen? Je kunt het anders ook in de gaten houden met melkstrips. Deze zijn verkrijgbaar op internet. Dit is om de ph waarde in de melk te berekenen. Aan de ph waarde kun je zien of de merrie binnen 24 uur gaat bevallen. Ik gebruik dit veel omdat mijn jonge merries soms niet kegelen.


Dat mag ik hopen hihi, tis bijna een jaar geleden ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 19:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen