Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Opfokbedrijf of in de natuur?

 
Profiel   

NatasjavE schreef
Dan noem ik het niet perse opfokken in de natuur.

Prima als de opfok plaats vindt in een natuurgebied. Maar dat maakt het niet wezelijk anders dan een regulier opfokbedrijf waar de paarden in de wei staan.


Bij een regulier opfokbedrijf staan ze ook gewoon in de groep. Want ik ben het met je eens, jonge paarden moeten in een groepshuisvesting zo veel als mogelijk buiten lopen.
En als ze dan in een stal staan ook graag in een grote groepshuisvesting.


Dat ben ik niet met je eens.....
De begrazingsgebieden waar opfok plaatsvindt zijn veelzijdiger van vegetatie en afwisselender en ruimer dan percelen weiland. Het enige probleem is dat over het algemeen alleen kleinere/ soberder paardentypen in aanmerking komen voor dergelijke begrazings-/opfokprojecten.

Voor grotere paarden moet je dan toch eerder naar een gebied als de Eiffel kijken.

Reguliere bedrijven houden ze in de winter toch vaak in een groepsstalling, dat zou ik voor een opgroeiend paard niet zo wenselijk vinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 16:10 



 
Profiel   

Ninx schreef
Dat ben ik niet met je eens.....
De begrazingsgebieden waar opfok plaatsvindt zijn veelzijdiger van vegetatie en afwisselender en ruimer dan percelen weiland. Het enige probleem is dat over het algemeen alleen kleinere/ soberder paardentypen in aanmerking komen voor dergelijke begrazings-/opfokprojecten.

Voor grotere paarden moet je dan toch eerder naar een gebied als de Eiffel kijken.

Reguliere bedrijven houden ze in de winter toch vaak in een groepsstalling, dat zou ik voor een opgroeiend paard niet zo wenselijk vinden.


Bij de reguliere opfok wordt de wei vaak met een "paardenmengsel" ingezaaid. Dat is dus veel gezonder dan de natuurlijke vegetatie. Sober is voor opgroeiende paarden niet perse goed. (te rijk ook niet nee)Ze zullen voldoende mineralen in de juiste verhoudingen moeten krijgen. uiteraard kan dat per type paard verschillen.

Vandaar dat een groepstalling in de winter doorgaans ook beter is. Daar krijgen ze in de winter(wanneer het gras en te arm is) jonge paardenbrok. Daar zitten de mineralen in de juiste verhoudingen voor een jong paard. Ze moeten dan wel uiteraard de hele dag lekker buiten in de paddock.(groooote paddock)
De groepsstalling is zo groot dat ze ook in de stal kunnen rennen.

Opfok waar ze niet buiten komen, niet goed gevoerd worden, niet in handen komen zie ik niet als goede opfok.

De eiffel is inderdaad een goede opfok(of beter er zit een goede) maar die is doorgaans zo vol.

Er zitten in Nederland heel veel zeer goede opfokbedrijven. Daar kan je je paard echt met goed fatsoen heen sturen.
Dat kost inderdaad een paar centen. maar ja...je wilt toch een goed plekje voor je paard.

Best mogelijk dat bovenstaande allemaal geboden kan worden bij een bedrijf dat opfok in een natuurgebied levert.
Maar dan nog...zodra een paard dagelijks in handen is noem ik het geen natuurlijke opfok. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 16:37 



 
Profiel   

Dat met die natuurlijk vegetatie valt vaak nog wel tegen hoor. Zet je bijvoorbeeld je paard op een ‚alp‘ dan is dat ook maar gewoon een hele grote wei die van oorsprong voor koeien gedacht is. De meeste paarden komen er nogal vet vandaan is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 17:27 



 
Profiel   

Hier in het natuurgebied (ja echt natuurgebied, niet alleen maar een weide :P ) loopt een kudde jonge IJslanders van allerlei verschillende eigenaren.
Ieder jaar halen ze de dieren die oud genoeg zijn om te worden beleerd uit de kudde en komen er weer een aantal nieuwe bij.
Ze lopen in de Kampina, een natuurgebied met bos, heide, vennen etc. Het is maar een kleine kudde. Volgens mij lopen er nu een stuk of 9 tot 11.
Het enige nadeel is dat er ook wandelaars het gebied in mogen en de IJslanders zijn niet bepaald schuw. Soms gaan ze rustig een stukje met je op pad (zeker wanneer je zelf te paard bent). Ze mogen uiteraard niet gevoerd worden. Er is dagelijks toezicht van natuurmonumenten.
Het gebied is zo'n 100 hectare. Ik loop er regelmatig maar soms kom ik ze weken niet tegen.
Afgelopen week kwam ik ze tegen en waren ze in de zon heerlijk in de grote vennen aan het spelen <3


Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 02:22 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Ik ben ook een groot voorstander van gemengde groepen. Kleuters kunnen zichzelf niet opvoeden en hebben daar ouderen bij nodig.
[/quote]
En toch gaan jonge hengsten van nature een groep apart vormen. Pas als ze oud genoeg zijn gaan ze op zoek naar een kudde om voort te planten. Dus helemaal natuurlijk is een gemengde groep niet ;)
Maar ik snap wat je bedoeld, mijn merrie opfokgroepje was een stuk brutaler alleen op het land. Een paar van de fokmerries ertussen en de groep werd een stuk rustiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 06:37 



 

Wauw gaaf filmpje Cayenne! Dat bedoel ik trouwens ook met natuurgebied, gewoon in Nederland
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-19 07:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen