[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:00

Wij zaten gisteren op de helft van de dracht! *\o/*
Afbeelding
Buikje begint nu wel te komen :D

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:32

Ibbel schreef:
Als je de nieuwe pony een week ná de tweede enting laat komen (je mag ook pas een week ná de tweede basisenting op wedstrijd, zelfde regel dus) ben je helemaal 'veilig'. Dan is de pony nl ook volledig beschermd.


Zo werkt het niet helemaal. Een ingeënte pony kan net zo goed wel al influenza onder de leden hebben.

Na de eerste enting maken ze al antistoffen aan. Na de 2de enting zijn ze maximaal beschermd. Maar als een pony al influenza heeft, zal de enting geen verschil maken.
Dus het verschil in risico is zeer nihil, in nog wachten tot na de 2de enting, of nu meteen ophalen.

Wij doen hier thuis het ook zo; eerste enting aan huis (veulens 5 maand) en de 2de bij ons. Tetanus is wel erg belangrijk ook bij jonge veulens, dus de eerste is voor het veulen zelf wel heel belangrijk.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:47

Vulina schreef:
Zo werkt het niet helemaal. Een ingeënte pony kan net zo goed wel al influenza onder de leden hebben.
Na de eerste enting maken ze al antistoffen aan. Na de 2de enting zijn ze maximaal beschermd. Maar als een pony al influenza heeft, zal de enting geen verschil maken.
Dus het verschil in risico is zeer nihil, in nog wachten tot na de 2de enting, of nu meteen ophalen.


Weet ik. Maar de KNHS etc houden ook niet helemaal voor niets de regel aan dat je een week na de laatste enting op wedstrijd mag. Dus er is wel degelijk een verschil, anders was deze regel er niet.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:54

Ibbel schreef:
Vulina schreef:
Zo werkt het niet helemaal. Een ingeënte pony kan net zo goed wel al influenza onder de leden hebben.
Na de eerste enting maken ze al antistoffen aan. Na de 2de enting zijn ze maximaal beschermd. Maar als een pony al influenza heeft, zal de enting geen verschil maken.
Dus het verschil in risico is zeer nihil, in nog wachten tot na de 2de enting, of nu meteen ophalen.


Weet ik. Maar de KNHS etc houden ook niet helemaal voor niets de regel aan dat je een week na de laatste enting op wedstrijd mag. Dus er is wel degelijk een verschil, anders was deze regel er niet.


Dat is omdat je een kleine hoeveelheid van die ziekte inspuit. En dan zijn ze altijd iets vatbaarder. De KNHS kun je niet aanhouden als richtlijn voor ziektes als influenza en tetanus, de inenting werkt officieel zelfs maar 9 maanden (Of 10? Wat was het alweer) en de knhs eist enting binnen het jaar. Dan zijn ze dus sowieso een aantal maanden onbeschermd.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:27

De tetanus enting werkt minimaal 3 jaar, maar omdat die in een cocktail met influenza zit geef je die minimaal jaarlijks.
Sommige dieren reageren extreem op het tetanusvaccin, hoge koorts, spierpijn en geen eetlust, voor deze paarden kan de DA ook enkel
Influenza bestellen voor de tussenliggende jaren, maar dan ben je duurder uit dan de cocktail.
Na 3 jaar zou je dan een titerbepaling voor tetanus kunnen doen en alleen enten indien noodzakelijk. KNHS regels hierover ken ik niet, vind sowieso de gezondheid van de paarden het belangrijkst.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:31

Klopt, de tetanus werkt langer, maar dat krijg je niet van andere paarden, maar van de omgeving in combi met een wond(je). Dus daar zit geen risico aan met aankoop nieuwe paarden. De influenza is besmettelijk en dat werkt korter dan een jaar, zoals de knhs eist..

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:37

Ik ben niet anders gewend dan dat nieuwe paarden eerst een maand in de containerstallen achter de schuur gaan om eventuele insleep van ziekten te beperken. Daarna schuiven ze door naar de normale stallen.
Ben dan ook regelmatig verbaasd als er paarden rechtstreeks van de markt zo bij de andere paarden worden gezet.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:52

Wij zetten veulens wel vlot bij anderen, een maand alleen zetten zou wel erg sneu zijn. Maar ik moet wel zeggen, we hebben maar weinig veulens van buitenaf. De meesten worden hier geboren en blijven in de opfok.

Van de week een nieuwe merrie binnen gekregen, die staat wel even apart. Was goed geënt, heeft nu de eerste rhino enting gehad..

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:09

Veulens snap ik helemaal zeker als ze direct van de fokker afkomen en de eerste enting al gehad hebben.
Met sport-, handels- en veemarkt-paarden zou ik voorzichtig zijn. Wel zichtcontact niet snuffen, water- of voerbak delen.

De pony eerste enting bij de oude eigenaar, dan ophalen en apart houden tot de tweede enting en niet ziek geworden.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:16

Suusje heeft helaas koliek :(
Veulen trapte hevig tegen de DA haar arm bij het opvoelen. Die zit dus nog mooi op zijn plaats.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:20

Knolselder schreef:
Suusje heeft helaas koliek :(
Veulen trapte hevig tegen de DA haar arm bij het opvoelen. Die zit dus nog mooi op zijn plaats.


Hopen dat ze snel weer opknapt!

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:20

Ah nee knolselder... Wat vervelend zeg :(

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:22

Ah wat vervelend knolselder! Hopelijk voelt ze zich snel beter, fijn dat het veulen wel van zich laat horen

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:25

Sterkte knolselder hopelijk knapt ze snel op.

Ik zag hier een merrie die aan haar uier begonnen is. Vorig jaar was ze ook zo vroeg. Maar weer goed in de gaten houden.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:29

Sterkte met Suusje :(:)

Ik heb Eli haar veulen zien trappen. Voor het eerst. :D

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:43

mirjamalvaro schreef:
Sterkte met Suusje :(:)

Ik heb Eli haar veulen zien trappen. Voor het eerst. :D


Leuk!

Ik staar me helemaal suf naar de buiken van mijn dames maar zie alleen afentoe wat darm gerommel -O-

Begin volgende maand komt er een nieuwe pony bij ons in pension in de groepshuisvesting.
Aangezien mijn merries daar nu ook nog inlopen heb ik besloten om dat moment te gebruiken om ze uit de groep te halen.
De jongste merrie is dan al bijna 9 maanden drachtig dus wil gewoon geen risico lopen met onrust of wat dan ook.
De stallen heb ik al klaar voor ze en ben nu aan het kijken voor een geschikte camera op 4G.
Vind het vooral heel spannend dat ik ze nu niet aan huis heb.
Vorige keer was aan huis en toen checkte ik regelmatig even.
Nu zal ik veel op de camera checken en zodra we richting uitgerekende datum gaan ga ik op stal slapen.
Had eigenlijk gehoopt voor die tijd een huis met stallen te hebben gevonden zodat ze thuis konden bevallen maar helaas nog niet gelukt.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:17

Hier worden ze met 5,7 en 9 maanden geënt, volgens mij influenza, rhino en rabies. Ik doe alleen mijn drachtige merrie. Verder geen paarden die komen en gaan, ze staan lekker bij huis :)

Wat denken en plannen sommigen al ver vooruit kwa voeren! Ik weet nog niet wat ik over een paar maanden ga voeren... bekijk het per week een beetje en zie het vanzelf wel... plan dat niet echt ofzo.

Rij haar ook nog steeds, doe geen wedstrijden meer. Laatste wedstrijd was vorige maand, L gestart. Nu gewoon thuis aan de basis werken, beetje rechtrichten enzo. Zie wel wanneer ze het niet meer trekt en dan stop ik er mee, maar tot nu toe gaat het nog prima!

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 02:07

oei annelies, sterkte met suus :(:)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:57

knolselder hoe gaat het nu met Suus?

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:59

Beterschap voor suus!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:08

Hopelijk is suus weer opgeknapt.

Hier is Enya 4 dagen over de helft. Vanaf 100 dagen aftellen kan nog niet, maar ik vind het toch gevoelsmatig fijn dat de wachttijd steeds korter wordt hihihi

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:40

Dikke drollen bij Suus *\o/*

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:41

Mooi nieuws!

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:58

Wat fijn knolselder!

Olivia nog maar 72 dagen te gaan. Het schiet nu echt op. :D

Morgen ga ik een nieuw maatje ophalen. Heb een 2 jarige haflinger merrie gekocht met mijn vriend. :D

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:00

Knolselder schreef:
Dikke drollen bij Suus *\o/*


Ohh gelukkig!