[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:55

Wat moeten jullie veel voeren zeg!

Ik voer de laatste 2 maanden merriebrok ipv onderhoudsbrok. Maar ze krijgt niet meer dan een volle maatschep per dag.

CP, ik moest wel lachen om je bericht. Even naar de hengst voor een wippie en terug naar je kind :')

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:10

Hier ook laatste maanden merriebrok. Ze krijgen nu denk ik kleine maatschaap conditionbrok en muesli over de dag verdeeld.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:49

Het wisselt ook per dracht, per veulen, per merrie. Per gras _O-
Maar voer liever ruim merriebrok dan te weinig moet ik zeggen. Veulen ze snel mogelijk veulen brokjes mee. Ik vind merriebrok in melkproductie wel echt zichtbaar iets doen

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:43

Cynthia82 schreef:
Wat moeten jullie veel voeren zeg!

Wij voeren hier sowieso vrij veel. We hebben helaas (nog) geen mogelijkheid om de paarden op gras te zetten en ze krijgen wel onbeperkt ruwvoer, maar dat is helaas niet voor ze allemaal voldoende. Zeker nu met het koude weer vliegen de kilo's eraf als we niet bijvoeren. In de zomer kunnen we ze wel houden op alleen ruwvoer. Alleen de dekhengst heeft dan meer nodig, maar die levert ook topsport :+ :')

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 07:11

Durf bijna niet te zeggen wat mijn mini dames kregen afgelopen jaar...
Die kregen om en nabij de 3,5kg extra bovenop hooi en paar uur per dag gras.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:31

Amai wat voeren jullie immens veel, zou het niet kunnen dat jullie dan de verkeerde brok voeren als jullie zoveel kilo’s moeten geven?
De maag van een paard heeft de grote van de maag van een hond.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:36

Hier ook láng zoveel niet. De meesten doen het prima op goede voordroog met een schepje brok. 1 krijgt heel veel brok met pulp erdoor, die krijg ik maar niet dik (maar heeft ook een indicatie).

Zoveel brok is echt niet goed.. Als ze hier eenmaal met veulen op gras staan, krijgen ze vaak helemaal niks meer er bij. En ze groeien allemaal top..

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:44

Veel gras hebben ze hier nu ook niet dus dat wordt dan gecompenseerd.
Ze krijgen hier smorgen beetje brok met luzerne. Als ik thuis kom smiddags van het werk krijgen ze mais met luzerne en savonds brok. Dus echt brok is max 1kg per pony want is idd niet ideaal.
Voordroog krijgen ze niet. Dat kunnen ze niet allemaal hebben.
Heb wel veulens die precies slagroom krijgen en moeders echt wel leeg gedronken op 6 maanden.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:44

Het hangt echt van veel factoren af. Stokmaat van het paard zelf, kwaliteit gras, wordt het paard bereden. Zit het in de genen van het paard zelf of hij snel de neiging heeft om moddervet te worden. Tegenwoordig gaan we moeten rekening houden met droge zomers dus weinig tot geen gras.

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:53

Hier staat ze nu nog op een handje sportbrok alleen en ze is dik genoeg! Vanaf de 8-9 maanden ga ik wel merriebrok opbouwen maar ga lang niet tot zoveel als gezegd wordt hier.. ik bouw op tot maximaal 2 scheppen per dag (wat sommige zeiden hier, meer op het oog dan volgens een tabel) en dat is ruim voldoende, ze staat niet eens op gras dan de eerste maanden. Pas vanaf mei gaan ze het land op hier

Dit is mijn olifant nu op 226 dagen dracht, sta echt te kijken van hoe dik ze deze dracht wordt :roll:
Afbeelding

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:28

Ook hier moet ik Domino, eens ze het veulen aan de voet heeft, tamelijk bijvoeren wil ik op haar niet inleveren. Ze valt al heel makkelijk zelf in, dus er gaat quasi dubbel zoveel hooi en 2 a 3kg merriebrok per dag in. Salatiga wauw wat ziet ze er mooi uit zo <3

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:09

Momenteel staan ze hier nog op onbeperkt voordroog en een handje Vital.
Als ze straks naar huis komen zullen ze wel merriebrok gaan bijkrijgen. Wordt, indien nodig, opgebouwd naar 3/4e schep met extra luzerne. En uiteraard onbeperkt hooi.
Maar ik voer ook op zicjt, niet volgens verpakking. De ene moet misschien wel meer, de andere net minder. Als ze maar een goede basis vitaminen en mineralen hebben.

Na de bevalling durf ik ze wel eens een emmer Equifyt Zupa te geven, om extra op krachten te komen.

Edit: het zijn trouwens mini's :o

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:32

Ja hier voer ik ook niet zoveel krachtvoer. Merriebrok kan ik sowieso niet voeren. Dan gaan ze allemaal overstuur.

Ik voer onbeperkt ruwvoer en de laatste 2 a 3 maand extra krachtvoer bij maar dat is dan een muesli laag in suiker/zetmeel en extra vitaminebrokje erbij.

Als het veulen een paar dagen oud is gaan ze 24/7 de wei op en krijgen ze niks meer bij. Tenzij ze echt in gaan leveren. Maar daar hebben we meestal niet zo last van.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:40

Verder inderdaad onbeperkt hooi, nou ja soms staan ze heel ff zonder maar we proberen de hooinetten vol te houden. :')

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:40

Hier ook dit jaar voor het eerst geen enorme hoeveelheden merriebrok gevoerd en ze stonden gewoon op vrijwel onbeperkt goed ruwvoer en gewone brok/muesli 1 kg per dag en een 1/2 kg merriebrok wanneer het veulen er was.

Geen verschillen gemerkt qua gewicht van merries of veulens, merries zagen er zelfs dit jaar beter uit dan voorgaande jaren. Ook qua melkgift geen verschil gemerkt.

Goed ruwvoer doet meer dan een merriebrok, dat heb ik inmiddels wel door.

De 23 jarige is de enige die wat meer nodig had, maar kijkend naar de leeftijd is dit natuurlijk ook logisch.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:25

Hier hebben ze ook geen gras, dus voer de brok bij puur voor de melk. Is ook zichtbaar nodig.
Nu krijgt de drachtige merrie 2 handjes basis brok. En straks eerst 'n kwart tot halve merriebrok en als 't veulen er is dus opgevoerd maar wel in veel beurten verdeeld. De rest van de paarden krijgt ook maar weinig krachtvoer.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:05

petraaken schreef:
Het hangt echt van veel factoren af. Stokmaat van het paard zelf, kwaliteit gras, wordt het paard bereden. Zit het in de genen van het paard zelf of hij snel de neiging heeft om moddervet te worden. Tegenwoordig gaan we moeten rekening houden met droge zomers dus weinig tot geen gras.

Ben ik mee akkoord maar weinig tot geen gras betekent niet dat je het brokkenvoer moet gaan opdrijven zoals velen wel denken of doen, je moet ruwvoer dan proberen vervangen door ander ruwvoer. Duurt altijd wat langer om ze terug in conditie te krijgen maar veel gezonder lijkt me.
Ruwvoer is en blijft het hoofdbestanddeel van hun dieet. Gras, hooi, beperkt stro, takken van bomen, struiken zijn ook alternatieve ruwvoeders.

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:12

Wat een verschillen met voeren! Nogmaals bedankt voor alle antwoorden :) Ik zal zeker gaan voeren op het oog en de verpakking maar met een korreltje zout nemen := Vond het al zoveel :oo Nu krijgt ze ook maar 0,5 kilo per dag en voldoende ruwvoer en Hayley ziet er super uit!

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 15:16

De mijne gaan 24/7 de wei op als het veulen 2 a 3 weken oud is. En dan eten ze alleen nog maar gras.
Mijn oudste is 24, die wordt inmiddels niet meer zo dik. Dus ik verwacht dat zij volgend jaar zomer wel bijgevoerd zal moeten worden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:22

Hier voeren we in principe alleen onbeperkt hooi van prima kwaliteit, komt van eigen land. En max. tot 1 kilo merriebrok de laatste 3 maanden van de dracht indien nodig. Bij helemaal geen brok, wel Pavo Podo care. In het weideseizoen volop in het gras. Ze doen het er prima op.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:31

Zal de vuile miekes hier ook eens tonen.

222 dagen Wiske

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toont nu minder dan eerst

Dag 198 Suus

Afbeelding
Afbeelding

Minstens dag 197 Jasmine
Afbeelding

Minstens dag 197 Kiky

Afbeelding

Ongeveer dag 203 (op 6,5 maanden geschat, kan er ook serieus naast zitten. Moeilijk zover in de dracht dat in te schatten op scan)
Hanna

Afbeelding
Afbeelding

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:36

Mijn merrie krijgt sowieso nu al 2/3 kg brok per dag omdat ze dat echt nodig heeft, daarnaast veel en goed hooi.

Ik denk dat wij aardig wat merriebrok zullen gaan geven als ze nu al dit nodig heeft. We zullen even kijken hoe ze het gaat doen en dan kijken wat nodig is.

Wat een schattige pony’s Knolselder!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:52

Dat is een leuke bijzondere verassing cp. Ben heel benieuwd wanneer hij daadwerkelijk komt. :)

Sierou krijgt 4x daags kuil, verder niks. Had liever ook gezien dat ze onbeperkt had maar ze staat op pension en daar gaat het zo zoals het gaat. Ze doet het er verder prima op dus hoef haar niet bij te voeren. Nadeel is wel dat ze ook regelmatig zonder eten staat helaas. In de zomer staat ze 24/7 buiten en doet ze het alleen op gras, dan krijgt ze ook niks bijgevoerd. Dierenarts adviseerde om vanaf januari te beginnen met merrie brok. Moet nog even kijken hoe ik dat op ga bouwen.

Verder geen bijzonderheden hier. Heb het veulentje al wel gevoeld, heel gaaf. Heb een filmpje ervan gemaakt, zal eens kijken of het lukt die hier te uploaden.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:54

*Zie dat ik alleen foto’s rechtstreeks kan toevoegen. Helaas.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:28

TF 4 x daags is prima als de porties maar groot genoeg zijn! En zolang ze het prima doet op de hoeveelheid die ze krijgt, en dat zal zo zijn als ze zonder krachtvoer kan, geen enkel probleem.

Kees krijgt nu haar hooi nog uit een slowfeeder op stal, dat is wel altijd beschikbaar maar beperkt de opname (dus ook niet onbeperkt) In februari haal ik de slowfeeder weg en krijgt ze haar hooi van de grond zodat ze lekker door kan happen.
Dan gaat er om 23 uur ook nog een extra bult in zodat ze ‘s nachts niet zonder zit.