[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:07

Misha zit vandaag op de 140 dagen en heeft een redelijk buikje, maar dat kan ook komen doordat ze een beetje soort van vakantie heeft O:)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:39

Lekker buikje Noisy! Die van jou ook al Luna :j


Charmfaith, haha, hopen dat het weer over gaat als het veulen er is :P

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 00:00

Charmfaith _O-
Ik zou ooit nog graag eens een buckskin of grullo bonte merrie willen hebben om mee verder te gaan maar dat houdt wel in dat ik Rudi dan moet verkopen want 3 kan ik er niet aanhouden

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:58

Lastige keuzes dan heb het liefste z'n veulentje fokken maar dan in je achterhoofd weten dat je der 1 weg moet doen....

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:51

En toch snap ik dat soms ook niet zo goed. Ik zie soms advertenties waarin de verkoper zo verdrietig is dat ze het veulen niet kunnen houden. Dan denk ik; had je je stallen van te voren niet geteld dan??

StalMelyn

Berichten: 2042
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:06

Ik snap dat ook niet goed. Als je veel fokt kan je uiteraard niet alles houden.
Ik ben nog maar beginnend fokker en denk juist andersom; ik fok alleen als ik het veulen ook kan houden en betalen want stel je voor dat je het niet kwijt raakt. Dan moet je er wel goed voor kunnen zorgen. Ik fok niet om ze weg te geven, daar vind ik ze te goed voor.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:26

Zo doe ik het ook. Ik probeer goed genoege veulens te fokken voor de verkoop, waarbij het niet erg is dat ze niet verkoop. Dan moeten ze dus interessant genoeg zijn, ook voor mezelf, om aan te houden. Ik heb er nu nog 4 van dit jaar. Andere 4 zijn verkocht. De appaloosa zou ik nog wel willen verkopen omdat die niet in ons fok doel past. (Ik heb de merrie ondertussen ook verkocht) De 2 merrietjes wil ik sowieso aanhouden en het spring hengstje mag nog verkocht, maar is goed genoeg om aan te houden voorlopig.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:35

Flink buikje Luna. :j

Buik van Orange is wel veranderd, maar niet zo.
Denk dat het komt omdat ze maiden is.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:04

ik heb laatst eens de site van het NMPRS doorgespit en kwam dus alle veulens tegen die ik gefokt heb, in elf jaar tijd elf veulens gefokt ( 4 merries en 7 hengstjes), waarvan de eerste NAS, helaas weet ik niet waar alle veulens zijn gebleven, een aantal wel, die zitten op goede plekjes. ik fok zo nu en dan maar een veulen, enen jaar eentje soms twee, dan weer een jaar niks, een van de jonge merries is nog hier, die wil ik aanhouden, is echt een prachtig en zeer lief merrietje, hengstjes worden bijna altijd verkocht, maar als ik ze niet verkocht krijg heb ik ook plek genoeg om ze langer te houden en evt te ruinen, dat hebben we met Breeze ook gedaan, en die is er nog steeds :) ik heb ruimte en stal genoeg . ik hoop nog wel een mooi merrieveulen te fokken om aan te houden, maar soms gaan ook merrieveulens wel weg

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:19

Vulina schreef:
En toch snap ik dat soms ook niet zo goed. Ik zie soms advertenties waarin de verkoper zo verdrietig is dat ze het veulen niet kunnen houden. Dan denk ik; had je je stallen van te voren niet geteld dan??

Ik fok niet zomaar een veulen omdat het leuk is en als het niet verkocht raakt blijft het gewoon. Het is geen impulsieve actie als je dat soms denkt? krijg dat gevoel een beetje door sommige reacties...
Het is sowieso de bedoeling om te verkopen, dat wist ik van te voren al. Maar mocht het nou, voor mij, de jackpot zijn, dan weet ik nog niet welke er gaat.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:46

Noisy, ik doel niet op jou hoor. Op niemand in dit topic trouwens. Meer op de marktplaats advertenties; met pijn in mijn hart hebben we wegens ruimte/tijd/geld gebrek moeten besluiten Pietje te verkopen.. We willen hem eigenlijk beslist niet kwijt, maar we bedenken ons ineens dat er een stal te weinig is :P

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:55

Haha verbaas ik mij ook wel eens over.

Ik zal ook wel ff slikken als ze weg gaan, zo ook met de pony's die nu te koop staan. Maar je weet het toch van te voren. :=

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:01

Ik heb daar geen problemen mee. Zolang ik weet dat ze goed terecht komen, vind ik het prima. Ik vind het wel erg leuk ze te volgen, al is het alleen via Facebook.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:09

Ik heb nog niets verkocht, dus hoe ik er daadwerkelijk mee om ga straks als de eerste gaat weet ik nog niet. Zou wel leuk zijn om ze te volgen ja.

Mijn eerst gefokte paardje is 9 mei ingeslapen en nog steeds jankbuien over. :o

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:09

Ik fok nu ook bewust om te verkopen. Altijd gezegd dat ik dat niet zou doen maar ik heb toen mijn merrie aangehouden en Sal gaat voor geen goud weg maar stalling is nu eenmaal niet goedkoop en als ik zo evt mijn stalgeld terug kan verdienen is het meegenomen en ja het kan anders uitpakken zoals ik vorig jaar heb gemerkt maar ik zal vast iemand heel blij kunnen maken met mijn veulen. Als ik ooit een nestje honden fok is het ook bewust om een deel te verkopen en hopelijk eentje aanhouden maar is dat niet het doel bij de meeste fokkers?

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:52

Ik wil graag leuke sportpaarden fokken voor de normale paarden mens :j
Ik verkoop dus ook pas als ze zadelmak zijn en ik weet dat 't doel behaald is. Veulens verkopen doe ik niet.. Tenzij er iemand komt die graag eens zou willen babbelen er over.
Maar nee ik fok ze niet om ze gelijk te moeten verkopen als ze er a kunnen. De prijzen van veulens liggen sws niet zo heel hoog, als je op marktplaats bijvoorbeeld kijkt. Leuk om te kopen, maar om te fokken.. Hou ze liever dan nog 'n poosje aan, niet dat het dan heel veel winst brengt _O-

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:06

Vulina schreef:
Ik heb daar geen problemen mee. Zolang ik weet dat ze goed terecht komen, vind ik het prima. Ik vind het wel erg leuk ze te volgen, al is het alleen via Facebook.

maar dat is juist zo lastig, je denkt dat je ze verkocht hebt naar een superplekje , mensen zijn enthousiast en wij brengen ze altijd dus kunnen ook zien waar ze terechtkomen, ze hebben een mooie weide , goede stallen en dan ineens een half jaar later of een jaar later zie je hem op mp staan, wegens ruimte tekort e.d. als ze naar het buitenland gaan word het ook wat lastiger om ze nog te volgen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:59

Normaal was het niet een issue geweest, maar door bouw van een nieuwe stal wordt het deze winter wat lastiger om alles aan te houden. Mijn veulen staat al een tijdje te koop en ik ben ook niet voornemens om in prijs te zakken. Ik wacht nog eventjes af en anders vertrekt moeders volgend weekend een tijdje (stond ze vorig jaar ook) en blijft mijn veulen met mijn bejaarde lopen op haar eigen stek. Mijn jaarlingen lopen achter ons huis met schuilstal, hopelijk is in het voorjaar alles klaar. Verkopen is mijn hobby niet. Fleur is nu drachtig uiteraard en ik verwacht volgend jaar me niet te melden in het topic van 2021. Het is een keer genoeg.
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 18-10-19 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:59

Fokkers snap ik nog

Je fokt bijv. 10 veulens

Je berekent miss 3 blijvers waar je zelf misschien toekomst in ziet.

Dan verkoop je wegens ruimtegebrek.


Ik fok een veulen voor mezelf waardoor ik het super raar zou vinden als ik Dalijk mijn paard ga verkopen ivm ruimtegbrek.

Vaak is het gewoon een grotere kostenpost dan mensen hadden verwacht en je kan er 3 jaar lang gewoon niks mee.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:15

Vooral dat 3 jaar niks kunnen doen. Duurt lang :+

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:53

Meestal fok ik ook voor de verkoop, het is mij altijd nog gelukt om een fijn thuis voor ze te vinden bij iemand die er net zo gek mee is als ik.
Kees is de enige die is blijven hangen, eigenlijk zou ik haar dan op 3-jarige leeftijd inrijden en verkopen. Maar met het overlijden van haar moeder mocht ze blijven.

Veulen van komend jaar is voor onszelf, hopen op een fijne recreatie-boscross-pony/klein paard voor mij en mijn dochter, met een makkelijk Gronings karakter. Opvolger van Kees in een kleiner jasje.

Kees zoeken wij een fijne fok/pensioenplekje voor. Met eigen veulens of als draagmerrie.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:02

Ik vond die 3 jaar dus echt voorbij vliegen. :=

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:16

Tja hier fokken we voor verkoop. Maar ik zorg altijd dat de plek er is voor alle veulens. Stel ik raak ze niet kwijt moeten ze wel kunnen blijven. Ik ga ze niet voor een habbekrats verkopen. Daarmee vernield je de markt.


Toevallig net van de week de laatste verkocht van dit jaar. Dus ruimte genoeg volgend jaar. Stel ik blijf volgend jaar met 3 zitten dan wordt het jaar erop niet gedekt :) simpel zat.

Maar gelukkig gaan de goede tinkers op het moment als warme broodjes :D.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:24

Merries houden wij in principe wel aan en hengsten alleen als ze goed genoeg zijn (maar tot nog toe helaas niet dat geluk gehad :P ), maar alles is hier te koop voor de juiste prijs. Mocht een veulen niet verkocht raken hebben we wel de ruimte om ze wat langer aan te houden, maar als we ze niet willen houden proberen we ze wel voor de winter kwijt te zijn. Nadeel van de arabieren is dat hengstjes nu eenmaal niet veel opbrengen, tenzij ze écht goed zijn. En als ze niet goed genoeg zijn raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.

Overigens zal ik met 1 van de veulens van dit jaar ook wel moeite hebben als die weg gaat hoor, dat is echt zo'n lief en bijzonder veulen. Voor ons fokdoel niet goed genoeg, maar dat maakt hij met karakter meer dan goed. Zo jammer dat het een hengstje is |(

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:31

Satinka gaat voor dikste buik dit jaar denk ik ... :wow:
190 dagen drachtig...

Afbeelding
Afbeelding