[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:30

Bij onze merries verneem ik bijna geen hengstigheid vandaar altijd gewoon scannen. Als ik in de veulenhengstigheid wil dekken ga ik op dag 6 scannen en wil ik later dan spuit ik ze hengstig op dag 20. En ga dan op dag 22 scannen.
Scannen gebeurd bij onze da gewoon op de trailer. Een soort mc drive iedereen achter elkaar. Altijd s’avonds na 19 uur.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:36

Dat is wel slim gewoon op de trailer! Bij ons is het ook standaard na 19u, maar dan wel een voor een in de opvoelbox. Ga het eens voorstellen om gewoon in de trailer te doen, ze is toch braaf.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:58

Gaan ze de trailer dan niet aanzien voor een iets niet leuks?mijn merrie houd niet van op trailer staan

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:52

Hier ook altijd in de opvoelbox bij de DA. Zonder doen ze niet. En op de trailer heb ik zelf liever niet ivm de trailer niet meer opgaan.

Gisteren nog even wezen kijken bij Il est Balou op de Hengstenshow van Tivoli. Heeft de keuze nogmaals bevestigt. Ik zie uit naar volgende week de 6 weken scan.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:34

AstridJ schreef:
Zijn ze niet verzekerd zonder opvoelbox? Hier komen alle dierenartsen gewoon scannen in de stal, nog nooit 1 gehad die daar moeilijk over deed.

Mijn dierenarts vond het ook de normaalste zaak van de wereld om zonder opvoelbox te scannen. Voor de zekerheid een praam en zo gepiept :Y)

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:42

Wat leuk dat jullie allemaal een veulen gaan krijgen!
Ik lees al jaren op bokt, heb ook ooit een account gehad maar kan mijn inloggegevens niet meer vinden, dus bij deze een nieuwe.

Ik overweeg dit jaar om mijn merrie te dekken (ook al naar hengsten wezen kijken etc.), al heel lang aan het twijfelen maar nu moet ik toch echt een keer de knoop door gaan hakken. Hiervoor zou ik graag jullie mening weten/willen weten en hoe jullie tot de beslissing zijn gekomen.

Het gaat over een 15 jarige fjordenmerrie, wat me meteen bij het eerste twijfelpunt: haar leeftijd. Ze heeft op haar 6de al eens een veulen gehad, dus geen maiden merrie meer. De dierenarts is afgelopen week geweest en hij ziet geen enkel probleem (gezonde merrie, ook weer niet zó oud), wil haar wel van te voren even scannen of alles vanbinnen oké is.
Mijn andere twijfelpunt is de risico's (en de stress) die het met zich meebrengt. Hoe hebben jullie (ondanks) de risico's uiteindelijk het besluit genomen om jullie merrie te laten dekken? En hoe doen jullie dat volgend jaar met waken (nemen jullie vrij/waakt iemand anders etc.?)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:43

Moderatoropmerking:
Mag ik vragen als de lijst moet aangepast worden dat jullie ofwel mij dat per pb bezorgen ofwel dat er iemand van jullie een lijst bij houdt en mij dit dan 1x per week bezorgd dan pas ik de openingspost aan. :)

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:12

Ik wacht even de 6 weken echo af voor ik haar op de lijst ga zetten. :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:32

Noisy idd desnoods even met praam. Leuk trouwens dat je ook met Mo dekt! ;)

Zonnetjex mijn merrie is ook 15 en heeft vier jaar geleden een veulen gehad. Twee jaar geleden is ze ook gedekt en was meteen drachtig alleen is dat er rond drie maanden (of later) weer afgekomen. Dit jaar laat ik 'r opnieuw dekken en ga dan waarschijnlijk toch regumate gebruiken op aanraden van de dierenarts. Maar opnieuw dekken is verder geen probleem. 15 is echt niet te oud. Er zitten inderdaad wel risico's aan, en je hebt er weken slapeloze nachten van. Maar het is aan de andere kant geweldig mooi om mee te maken. Ik laat dit jaar dus twee merries dekken, en ik vind het weer rete spannend, en ik zal me volgend jaar vast weer afvragen waarom ik het ook alweer zo leuk vond. :D Zit op het moment ook met een NMPRS merrie die elk moment kan bevallen, spannend en leuk tegelijk!

Waken doe ik alleen, ik heb ze achter het huis staan en heb een camera in de stal. Ik hoef geen vrij te nemen want ik werk thuis. Voordat ik ga slapen test ik de melk, is die nog rond de 7 dan waak ik door een paar keer per nacht op de camera te kijken. Camerabeeld heb ik op m'n telefoon die ik op het nachtkastje zet. Ik wordt sowieso heel vaak wakkers nachts en dan kijk ik even, dan hoef ik alleen mijn ogen even open te doen. Als de PH daalt dan ga ik beter waken. Je kan ook met een camera en geboortemelder werken. Is maar net wat je zelf het fijnste vindt.
Vrij nemen is best wel lastig plannen. Merries bevallen tussen de 320 en 365 dagen, meestal rond de 340 dagen maar je weet van te voren niet hoe lang je merrie erover gaat doen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:57

Ik kom me hier ook maar melden, leuk om te lezen dat er al meerdere drachtig gescand zijn hier.

Mijn kwpn merrie v. Zonik is 26 maart geïnsemineerd met Furst Jazz. Vandaag op 16 dagen gescand, helaas kon de DA voor nu geen vruchtje vinden, echter wilde de DA niet meteen de conclusie trekken dat ze niet drachtig is. De baarmoeder voelde/zag er zodanig uit dat hij het wel bij een drachtige merrie vond passen in dit stadium.. Ze zou eigenlijk nu zo'n beetje hengstig moeten worden (cyclus dag 23) maar zag er voor nu totaal niet naar uit dat die hengstigheid er aan zit te komen.
Voor nu dus nog even afwachten, erg spannend!

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:12

Welkom allemaal!

De dierenartsen die we van deze praktijk hebben, zijn ook niet moeilijk. Gewoon op stal scannen .
Mijn dametjes zijn dan ook wel erg braaf. Knijpen alleen de arm van de dierenarts tot moes :roll: maar daar gaat een opvoelbox niet bij helpen :')

Ik wacht nog even met doorgeven, voor de lijst. Eerst maar zeker weten of het vruchtje is gegroeid bij Wild Thing en dat Esmeralda drachtig is van één :Y)

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:25

Hier gebeurt het opvoelen/scannen ook op stal. Bips richting de staldeur en da staat daar veilig achter. Werkt voor ons heel prettig.

Mijn metrie heeft me weer mooi voor de gek volgens mij. Ik heb haar 16 februari hengstig gezien. Daarna op 8 maart weer.. en daarna niks meer. Ze had eind maart weer hengstig moeten zijn. Eind volgende week zou de volgende ronde alweer moeten zijn dus ik hoop maar dat ik die wel spot.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:35

Ik geloof niet dat de merries het als negatief ervaren scannen op de trailer. En als het echt niet gaat kunnen ze nog in de opvoelbox. Maar met veulens erbij is dat soms ook niet gemakkelijk. Nee het werkt echt prima.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:35

Hier nog steeds keuze stress, veulen is er nog niet maar ik kan gewoon geen hengst vinden voor onze merrie. Ik kom er gewoon niet uit.

Mocht iemand hier mee willen denken hoor ik het graag :D tis echt vreselijk moeilijk dit jaar :)

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:40

Seven schreef:
Hier nog steeds keuze stress, veulen is er nog niet maar ik kan gewoon geen hengst vinden voor onze merrie. Ik kom er gewoon niet uit.

Mocht iemand hier mee willen denken hoor ik het graag :D tis echt vreselijk moeilijk dit jaar :)


Echt! Er is juist zoveel keus

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:49

Ja daarom baudy

Ik kom er gewoon niet uit, alles is het net niet zeker als ik de voorgaande veulens bekijk.
Er is zoooooo veel keuze

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:59

Zelfde probleem. Ik heb gefilterd op kleur, scheelt me een hoop!

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:08

Ik heb ook gefilterd op kleur, houd gelijk bijna niks meer over :Y) :')

Maar zonder gekheid, het is ook echt heel lastig. Zoveel keus... Als ik naar hengsten zou kijken zonder dubbele verdunning, dan zou ik het ook echt niet weten...

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:15

Kleur intereseerd mij eigenlijk niets dus daar valt weinig op de filteren. Hoewel ik het wel jammer vind dat vrijwel alles zwart of heel donkerbruin is.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:16

Ik gebrui gewoon kwpn hengsten, dus heel speciaal qua kleur is 't niet. Maar ik heb er 1 gevonden in de kleur die ik wil.
Dan is het best ideaal een extra factor. De hengst past er net zo goed bij dus ik ben dik tevreden. Nu nog een hengstig merrie _O-

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:17

Wat voor kleur wou je dan bont of?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:18

Vos! :))

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:27

Ik wil niet te populair. Niet achter de massa aan.
Niet te duur. Graag gewoon bruin
Een sterk achterbeen en gewoon een WoW gevoel hebben. Dat heb ik niet zo vaak dus de keuze is juist vaak heel makkelijk.

Ga altijd naar de hengstenkeuring in den bosch en kom dan maar met een paar hengsten in mijn hoofd thuis. Vorig jaar met imposantos ( wist dat die populair zou worden ,dus gelijk gebruikt) nn zitten we bij de eerste lichting. Gaat er nu ook niet meer bij.
Dit jaar in den bosch een hele gave hengst gezien die helaas naar het buitenland verkocht is maar beschikbaar is hier dus die gaan we gebruiken.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:30

Ik gebruik ook graag de jongere hengsten, wel wat bekends er weer achter. Die leuk hebben gepresteerd op de keuring bijvoorbeeld.
Ik ga ook geen 1500 euro betalen voor een dekking. Blijf het een risico vinden en erg spannend dus ik zoek vaak in de klasse tot duizend euro. En daar heb ik nu ook een gave hengst gevonden waar ik een fijn gevoel bij heb :))
En die bij het kwpn is goed gekeurd.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:34

Ik wou dit jaar voor een jonge hengst gaan, maar blijf steeds bij Duits of Jameson hangen.
Toen ik die laatste de eerste x zag was ik er al weg van en vind hem steeds beter geworden.
De populariteit heeft me tegen gehouden maar m'n man zegt ook wat maakt het uit wat een ander gaat gebruiken of hoeveel mensen dat wellicht doen belangrijkste is wat wei er uit krijgen en daar heeft hij gelijk in.

Ga dus nog even lekker door twijfelen