[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:37

Echt geweldig de actie! en super ook om te zien dat heel nederland de boeren massaal lijkt te steunen in hun actie! Lees toch echt wel heel veel positieve reacties.
Ook ik maak het van dichtbij mee met mijn familie, familie is ook onderweg daarnaar toe.

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:48

Ik wordt alleen maar verdrietig van al die vingerwijsingen naar de landbouw.
Ja er kan heus nog wel wat verbetert worden, maar niet alleen over de rug van de landbouw en veeteelt. Ik vind het super dat ze dit doen.
Ik vrees alleen dat al die negativiteit en regels de boeren aanzet om uiteindelijk te stoppen, of te moeten stoppen ivm geen opvolging.

Ik kan dat alleen maar betreuren.

Jammer dat een handjevol mensen het leven in Nederland behoorlijk vergallen.

Succes boeren, laat je niet met een kluitje in het riet sturen....

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:57

salatiga1995 schreef:
Wauw wat een gaaf gezicht zeg! Zoiets kan ook gewoon alleen in Nederland.. :)F



Niet helemaal. Frankrijk, België en Duitsland zijn ons al voor gegaan ;)

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:00

We kunnen in NL best wat minderen qua veeteelt - 80% is voor de export, dus zo snel hebben we onszelf er niet mee. En dan nog niet eens vanuit milieuoogpunt, want daar is geen grote winst te halen, maar wel vanuit wat meer evenwicht tussen de hoeveelheid landbouwgrond en de hoeveelheid dieren, en dus misschien ook de mogelijkheid meer dieren biologisch/buiten te houden.
Al die kippen- en varkens"fabrieken" (ik zit er middenin; megastallen van 3 hoog staan er nog niet heel veel, maar ze zijn er tegenwoordig wel) zijn, hoe goed er ook voor de dieren gezorgd wordt, natuurlijk niet écht de levensbehoeften vervullend.

Máár, pak dan wel ook Europoort, de Hemhavens, de Eemshaven, het verkeer en zo nog wat echt grote vervuilers aan.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:04

Ibbel schreef:
We kunnen in NL best wat minderen qua veeteelt - 80% is voor de export, dus zo snel hebben we onszelf er niet mee. En dan nog niet eens vanuit milieuoogpunt, want daar is geen grote winst te halen, maar wel vanuit wat meer evenwicht tussen de hoeveelheid landbouwgrond en de hoeveelheid dieren, en dus misschien ook de mogelijkheid meer dieren biologisch/buiten te houden.
Al die kippen- en varkens"fabrieken" (ik zit er middenin; megastallen van 3 hoog staan er nog niet heel veel, maar ze zijn er tegenwoordig wel) zijn, hoe goed er ook voor de dieren gezorgd wordt, natuurlijk niet écht de levensbehoeften vervullend.

Máár, pak dan wel ook Europoort, de Hemhavens, de Eemshaven, het verkeer en zo nog wat echt grote vervuilers aan.




Dat NL vlees geëxporteerd wordt heeft een hele andere reden! Dat heeft niets te maken met overproductie maar met het feit dat het door consumentenen en supermarkten onmogelijk wordt gemaakt om fatsoenlijk geld voor vlees te krijgen.
Iedereen wil zo goedkoop mogelijk en denkt niet na bij de consequenties.

En dan vervolgens gaan klagen dat er zoveel import vlees is. Ja duh... :roll:

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:09

Als we dat grote deel dat nu voor de export gaat gewoon eens zelf zouden consumeren in plaats van behoorlijk grote hoeveelheden te importeren..

Iedereen loopt hier maar te mekkeren over de grote "fabrieken" en dat we eerlijk vlees willen, zie je vervolgens een varkensboer in Onze Boerderij hier in Nederland, die dus als 1 van de weinige gangbare varkenshouderij iets meer doet voor de varkens en dus de prijs voor 2 sterren vlees hoort te krijgen, het gewoon in ons eigen land niet verkocht krijgt, en dus maar verkocht moet worden als goedkoopste vlees. Is toch waanzin! Iedereen zeurt, maar weigert iets meer te betalen.. en helpt dus gewoon mee aan de import van goedkoop vlees uit het buitenland, waar het dierenwelzijn een stuk lager ligt. Ongelofelijk

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:16

Wat denk je dat het inhoudt om te gaan minderen voor de boeren Ibbel? Wat zou het voor jou betekenen als je een x bedrag minder inkomsten zou hebben met dezelfde kosten?

Om maar niet te spreken van export en import.. onze export kan niet op tegen de import, en dat is gewoon te gek voor woorden..

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:28

immii_clarr schreef:
Als we dat grote deel dat nu voor de export gaat gewoon eens zelf zouden consumeren in plaats van behoorlijk grote hoeveelheden te importeren..

Iedereen loopt hier maar te mekkeren over de grote "fabrieken" en dat we eerlijk vlees willen, zie je vervolgens een varkensboer in Onze Boerderij hier in Nederland, die dus als 1 van de weinige gangbare varkenshouderij iets meer doet voor de varkens en dus de prijs voor 2 sterren vlees hoort te krijgen, het gewoon in ons eigen land niet verkocht krijgt, en dus maar verkocht moet worden als goedkoopste vlees. Is toch waanzin! Iedereen zeurt, maar weigert iets meer te betalen.. en helpt dus gewoon mee aan de import van goedkoop vlees uit het buitenland, waar het dierenwelzijn een stuk lager ligt. Ongelofelijk

wij eten heel weinig vlees, maar áls ik vlees koop, dan wil ik ook goed vlees, en biologisch en daar betaal ik graag wat meer voor, ik ben vast niet de enige, natuurlijk ben ik voor de boeren ze hebben groot gelijk, maar zou graag zien dat het op een nadere en diervriendelijker manier kan

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:58

Jolandje,
De boeren zouden zelf de dieren ook wel anders willen houden maar dat is gewoonweg te duur. Consumenten betalen er niet voor waardoor ze wel meer dieren op kleiner oppervlak moeten houden. Het is echt wisselwerking, we moeten het samen gaan veranderen.

De boerin waar immiiclarr het over heeft geeft de varkens meer ruimte, kunnen naar binnen en naar buiten en staan op sto, varkensvlees krijgen ze niet verkocht voor 2 sterrenlabel en als zo doorgaat gaan ze failliet. Als ze het bedrijf willen redden moeten ze dus meer varkens houden op een goedkopere manier want het vlees wordt nu verkocht voor een ster (goedkoopste manier van varkens houden)

Onze boeren doen echt zo hen best! Mijn moeder komt van de boerderij en haar broer heeft er nog een (overgenomen van opa). Doet echt zeer dat het zo gaat.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:05

StalMelyn schreef:
Jolandje,
De boeren zouden zelf de dieren ook wel anders willen houden maar dat is gewoonweg te duur. Consumenten betalen er niet voor waardoor ze wel meer dieren op kleiner oppervlak moeten houden. Het is echt wisselwerking, we moeten het samen gaan veranderen.


Het meeste "beter leven" vlees komt gewoon uit het buitenland. Zonder al die regels..

Vrienden van ons gaan binnenkort naar Canada, zij leven voor het boerenleven. Ze gaan daar dus boeren, omdat het hun hier bijna onmogelijk wordt gemaakt. Mijn zus en zwager zijn er ook goed zat van. Ze zitten soms vaker achter de computer dan in het bedrijf...

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:18

Mijn man is jaren geleden al opgehouden met het boer zijn toen werd het de boeren al moeilijk gemaakt met steeds meer regeltjes. Mijn man heeft er toen een pension stalling van gemaakt. Ik sta compleet achter de boeren
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 01-10-19 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:23

Dat het in Nederland niet makkelijk is om te boeren is bekend, maar hoop toch dat niet iedereen vertrekt naar buitenland. Zelf vind ik een boerderij ook een mooi gezicht.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:34

Kan de boeren alleen maar steunen. Ze hebben het al moeilijk genoeg om alles rond te krijgen en doen alle moeite om hun dieren gezond te houden en als het mogelijk is zo veel mogelijk buiten te laten.
Die massabedrijven mogen van mij gerust weg en meer kleinere bedrijven. Maarja dan gaan de prijzen omhoog en klaagt de bevolking. Tis maar wat je wilt natuurlijk

angelpam

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:45

Ook ik steun zeker de boeren. Waar moet NL heen als we geen boeren meer hebben? Alles volbouwen en nog meer stikstof produceren?

Nee hoor ik sta volledig achter het protest ook al weet ik dat ik er straks als ik ga werken last van ga hebben.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:51

Tis hart verwarmend al die steun te zien van mensen :D

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:53

Wij gaan waarschijnlijk wel overstappen. Wij halen nu vlees bij een slager die zelf de dieren in een stuk land heeft lopen (of door anderen daar worden gebracht) en op een goede manier slacht. De manier van dieren slachten vinden wij ook erg belangrijk. Maar dit is best een stuk rijden en door openingstijden kunnen wij alleen zaterdag en dat is zo een rotdag.

Nu zaterdag gaan we kijken bij Veld en Beek
https://www.veldenbeek.nl/
Echt lokaal want is om de hoek.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:55

Wij hebben ook vlees rechtstreeks van de boer.

angelpam

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:03

Vulina schreef:
Wij hebben ook vlees rechtstreeks van de boer.


Wij ook. Ik vind belangrijk dat ik weet wat ik eet en dat de dieren een goed leven hebben gehad en op een nette manier geslacht worden en daar betaal ik graag meer voor.

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:11

Wij hadden al eerder van deze boer gehoord maar ja, beetje gewenning en zijn super tevreden over waar we zitten. Dieren hebben het daar goed en alles wordt gebruikt (botten worden voor hondeneigenaren meegegeven). Dat alles van een geslacht dier dan wordt gebruikt vind ik ook mooi, vrijwel niets wordt weggegooid.

Zaterdag even bij deze boer kijken, misschien overstappen wel waard want ook groenten zijn daar te koop en dan hoef je niet naar verschillende adressen. Alleen verkopen zij geen kip en wij eten vooral rund en kip. Dus dan even kijken waar we kip gaan halen.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:19

Wij hebben het vlees ook van de boer hier uit het dorp

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:21

Ik eet wel vlees, graag iedere dag, ik hou ervan. Dat is ook de reden waarom ik Slager ben geworden. Maar wel verantwoord, dus werk ik met en eet biologisch vlees.
Ik ben ook echt beroerd van die megastallen :r maar het ligt niet aan de boeren, die proberen echt wel goed voor hun dieren te zorgen, het is immers hun inkomen. Ze móeten wel groter want anders kunnen ze het hoofd niet meer boven water houden. Het is gewoon verschrikkelijk hoe zij worden uitgeknepen en als zondebok naar voren worden geschoven door de "dikke meneren en mevrouwen" die een vette poot hebben in de vervuilende industrie. Daar hoor je ze niet over, over hoeveel rotzooi die de lucht in sturen -:(-

Ik hoop dat deze actie eindelijk wat oplevert voor de boeren en niet alleen medeleven want daar kunnen ze niet van leven

Deze kwam ik tegen...Heel toepasselijk én erg actueel. Toen wisten we al wat er op de rol stond te wachten
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... o&d=n&vh=i

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:31

Ik ben weer op de terugweg. Met de auto bij den haag komen maar niet gegokt. Dus tot Utrecht centraal gereden en vanaf daar met de trein.
Afbeelding

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:15

Nu net weer tegen gekomen op hun weg terug naar Friesland!
Afbeelding

Nog steeds hele rijen vol tractoren, zo bijzonder en mooi om te zien!

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:27

Ik heb ook nog wat trekkers zien rijden op de A12. Toch een beetje een gek gezicht, een trekker op de snelweg :') , maar vind het wel heel goed dat ze dit gedaan hebben!

Heb weer een tijdje stil mee gelezen. Gefeliciteerd nog voor de gene bij wie het gelukt is en volgensmij zag ik ook wat nieuwe combinaties voorbij komen, leuk! :)
Hayley was gisteren 100 dagen drachtig :D

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:29

Beste allemaal. Ik kom hier ook de gelederen versterken.
We hebben onze 4 jarige merrie uit Vivaldi x Ferro laten dekken door Ferguson. Het veulen wordt begin mei verwacht. Afgelopen week nog een echo laten doen en ze is nog mooi drachtig. Dus we kunnen voorzichtig eens gaan denken aan een naam met een "P".
Voor ons wordt het ons eerste veulen. We zijn geen fokkers. Onze merrie was nog wat jeugdig en we wilden haar nog wat tijd geven om uit te groeien. En dan is een veulen fokken ook best een leuk idee.

De moeder:
Afbeelding
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... enzo-carla

De vader:
https://www.stalbrinkman.nl/hengsten/dr ... n/ferguson