Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opfok veulen

 
Profiel   

Hoi allemaal

Ik ben van plan om me een veulen aan te schaffen. Hier heb ik goed over nagedacht, en het feit dat het zou gaan om een veulen van mijn vorige merrie is doorslaggevend geweest.
Enkel zit ik nog met vragen wat betreft de opfok:

1) Ik vind het vinden van een degelijke opfoklocatie bijzonder moeilijk. Iemand aanbevelingen? Zelf ben ik van Vlaams-Brabant (Belgie)
2) De stal waar ik al jaren sta, doet ook aan opfok. Het maandelijks bedrag is echter net boven mijn budget. Daarentegen weet ik wel dat ze daar de juiste zorgen en monitoring krijgt. Beter blijven doorsparen?
3) Een andere optie is mijn eigen weide. Voorlopig staat die braak, maar als ik een veulen heb kan ik mijn gepensioneerd paard erbij zetten. Is dat voldoende gezelschap om te garanderen dat het veulen degelijk opgroeit? Of laat ik die optie beter achterwege en zoek ik verder naar een geschikte opfok?
4) Moest ik voor optie 3 kiezen, maar besluiten dat ik de weide deel met andere paardeneigenaars (liefst ook jonge paarden dan, neem ik aan), waar plaats ik dan best zo'n zoekertje?

Vriendelijk bedankt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:10 



 
Profiel   

punt 1. geen aanbevelingen maar vraag gewoon rond in eigen omgeving, via via kom je vaak op de beste locaties uit door het horen van de verhalen van anderen
punt 2. Ligt eraan wat de prijs is en wat de gemiddelde prijs is qua opfok, ik zeg altijd maar zo een paard ziet de luxe niet van een bedrijf
punt 3. eigen weide kan, maar houdt rekening met echt goede afrastering en genoeg ruimte + te close worden met je eigen paard, wat gebeurd er als je die er een keer uithaalt? dus misschien handig om nog een pony/paard erbij in te doen
punt 4. niet zo snel doen, bij wie of wat ligt de verantwoording? of dat eerst goed uitzoeken en alles op papier zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:19 



 
Profiel   

Ik zou voor optie 3 gaan. Dan heb je de kosten zelf in de hand en je kunt lekker bezig blijven met je veulen.
Er een maatje bij zoeken kan prima zo lang je maar goede afspraken maakt over de kosten en wie wat doet. Zorg dat alles duidelijk en helder is en zorg ervoor dat het op papier staat waar je beide je handtekening onder zet. Zo kunnen jullie elkaar dan ook steeds controleren en blijft de relatie goed.
Gezien mijn ervaring met een opfok *zie onderschrift* zou ik dat nooooit aanraden, zeker niet als je de optie hebt om hem/haar op je eigen weide te zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:10 



 
Profiel   

TS, gaat het om een merrie of een hengst ? Welk ras? Dat maakt nogal uit, een hengst zou ik altijd op een hengstenweide (in de opfok) zetten. Met een merrie heb je wat meer mogelijkheden.
Onze ervaring is dat bij opfok eigenlijk maar een paar zaken belangrijk zijn: veel beweging, gezelschap, veiligheid en goed voer. Volgens mij voldoen jouw opties daar wel aan. Toch zou ik ook een merrieveulen niet snel alleen bij een gepensioneerd paard zetten. Dan is het zoeken van een maatje niet zo raar (als je oude paard dat fijn vindt, met 2 veulens). Maatjes vind je door te roepen dat je een maatje zoekt :-). Wij hebben dat een paar keer gedaan via Marktplaats en het is eigenlijk altijd heel erg goed gegaan. Onze insteek was altijd: samen opfokken (dus niet de financiƫn voorop).

Ik heb jouw story meegelezen @Noisy, ik vond het echt shocking. Maar wij fokken al meer dan 25 jaar en doen ook al zo lang veulens in de opfok - en hebben gelukkig vrijwel nooit problemen gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen