Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Later in dracht nog eens scannen/opvoelen?

 
Profiel   

Hoi allen,

Mijn oog is gevallen op een mooi mini merrietje. Nu zegt de huidige eigenaresse dat ze drachtig is. Zij heeft alleen zelf nooit een scan/echo gezien en heeft haar zelf nog maar een weekje (toen ik in contact kwam met haar). Om privé redenen moest zij de merrie helaas weer kwijt, maar ze is bij ons van harte welkom. De eigenaren voor haar waren niet zo goed voor de pony en hebben haar eigenlijk alleen in de groep op het land gehad, zij beweren te hebben gescand en zeggen dat de pony drachtig is en september zal moeten bevallen ongeveer. Toen ik kwam kijken bij de pony werd zelfs gezegd misschien al augustus.

Echter.. ik wil graag zeker weten of ze drachtig is of niet, anders moet ik namelijk even wat aanpassingen op stal maken, zodat we er klaar voor zijn.. en rekening mee houden met werk, zodat we kunnen waken.. Is het wijs om haar nog eens te laten scannen of opvoelen? Of kun je dat in dit stadium van de dracht beter niet doen? Is er dan ook misschien iets zinnigs te zeggen over hoe ver de dracht al is, of is dat bij paarden (mini's) niet te zien?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 15:38 



 
Profiel   

Bij mijn fries heb ik op 9 maand dracht nog gescand voor evt placentitus. Maar shets zijn wat kleiner... ik weet het dus niet zo goed

Heb je een foto van de buik en uier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 15:39 



 
Profiel   

Ja, hoor! Scannen kan later in de dracht nog een keer. De mijne is gescand op 22 dagen en op 79 dagen (ik wilde het echt zeker weten of ze drachtig was) Mijne is ook een shet en scannen was geen probleem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 15:40 



 
Profiel   

Ja hoor hier een welsh a merrie gehad (net 3 jaar volgens mij). Was gekocht via handelaar. Werd op verloop van tijd alleen maar dikker.. op dieet gezet. Bleef groeien... dierenarts erbij en binnen enkele weken liep er een veulentje naast (november geboren)... vorige eigenaar snapte er niks van. Had geen hengsten in de buurt gehad die ontsnapt zijn geweest, merrie liep in kudde 24/7 buiten. Maar toch is er iets gebeurd haha

Zij is opgevoeld, zat groot veulen in

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 15:59 



 
Profiel   

Oh haha da's ook wel een bijzondere vertoning dan alysha!

Hier wat andere foto's van het merrietje :+:

[ img ]

[ img ]

Van de uier geen foto. Heb haar al wel gekocht, maar we moeten nog even wachten met ophalen, want wij gaan ook binnenkort verhuizen. Dan kan ik gelijk haar weitje gereed maken. En als ik dan weet dat er ook een veulen aan zit te komen, doen we gelijk wat extra aanpassingen :P Dus dan kan ik ook foto's van haar uiers gaan maken, of in ieder geval: die in de gaten gaan houden.

Fijn om de positieve berichten te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 16:22 



 
Profiel   

Is ze hoefbevangen geweest? Ik vind de hoeven er raar uitzien of lijkt dat maar zo? Loopt ze goed? Misschien maar beter als ze drachtig is dan. Ik zou er wel extra scherp op zijn als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 16:31 



 
Profiel   

Scannen haalt laat in de dracht weinig uit, het veulen is dan veel te groot om fatsoenlijk op 1 beeld te krijgen.

Vanaf 6 maanden dracht is er een botstructuur voelbaar en kan er dus opgevoeld worden i.p.v. gescand. Dat doen ze wel eens later in de dracht, veearts voelt het veulen dan ook vrijwel meteen zitten, zeker als ze aug/sep al zou moeten bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 16:42 



 
Profiel   

Opvoelen in plaats van scannen.
Zoals Tinniie zegt is dat veulen nu al duidelijk te voelen

EN opvoelen kost minder dan scannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-19 18:10 



 
Profiel   

Goeroe, heb inderdaad ook gevraagd of er nog eens naar haar hoefjes gekeken kan worden in tijd dat ze nog op haar tijdelijke plek staat :j Ze loopt wel goed :D

Ja opvoelen is ook prima, als er maar op een of andere manier bevestigd kan worden dat ze inderdaad dragend is :j Heb hier en daar wat opgezocht en daar werd ik niet veel wijzer van, dus ben blij om te horen dat het gewoon mogelijk is! Leek mij ook al raar als het niet zo was, maar je weet 't nooit :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 10:55 



 
Profiel   

Wat een schatje! Zou je hier eventueel willen blijven updaten? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 10:57 



 
Profiel   

Ik laat zeker wel weten wat er uit het dierenarts bezoek is gekomen ja :D :j
Dankjewel.. ben ook heel blij dat ze op ons pad is gekomen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 11:55 



 
Profiel   

Zo'n kleintje zou ik niet zo laat in de dracht nog inwendig laten opvoelen of scannen maar uitwendig laten scannen.
Heel eenvoudig en zonder gevaar voor veulen en merrie.
Kan met hetzelfde scan apparaat wat gebruikt wordt voor inwendig scannen en wat glijmiddel op de buik voor het uier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-19 12:05 



 
Profiel   

Wij hebben ook een mini die drachtig zou moeten zijn en over 2 weken op 300 dagen zou moeten zitten. Ik heb er zelf voor gekozen om haar niet te scannen op dracht na de dekking. Ze is 1x gedekt en bij de volgende poging sloeg ze af. Achteraf heel veel spijt van dat ik haar niet heb laten scannen, want het is een maiden (nog nooit een veulen gehad) en ze is dan ook nog niet super dik. Ik hou wel van zekerheid zeg maar :+

Opvoelen of inwendig scannen doe ik niet zo laat in de (eventuele) dracht bij zo'n kleintje. Uitwendig scannen is nog wel een optie voor ons, maar ik weet niet of ik dat alsnog laat doen of nog een paar weken geduld kan hebben.

Ik ben heel benieuwd of jouw merrie drachtig is! :j

Hierbij twee foto's van onze Arwen. Misschien leuk om te vergelijken :j


[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:19 



 
Profiel   

Leuk om te zien! Qua dikte buik komt het volgens mij wel aardig overeen :j
Ik heb nog niets van de verkoper gehoord over evt. opvoelen/scannen, dus ik wacht (on)geduldig af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:28 



 
Profiel   

xXutopiaXx schreef
Leuk om te zien! Qua dikte buik komt het volgens mij wel aardig overeen :j
Ik heb nog niets van de verkoper gehoord over evt. opvoelen/scannen, dus ik wacht (on)geduldig af...

Haha! Ja dat wachten is echt super vervelend he! :') al is het bij ons echt mijn eigen schuld :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 14:44 



 
Profiel   

Haha ja.. als ik weet waar ik op wacht, of ik heb iets waar ik naartoe kan leven qua datum.. is 't al een stuk minder erg, maar nu weet ik niks :') Da's niks :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 15:01 



 
Profiel   

Ik heb die van mij 6 weken voor de uitgerekende datum nog een x extra laten scannen omdat ik dacht dat er niks meer in zat.

Zat goed opgeborgen een mooi veulen in. Dus later in de dracht scannen is volgens mij geen probleem. Check het anders gewoon even bij je da

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 15:31 



 
Profiel   

Tymone schreef
Ik heb die van mij 6 weken voor de uitgerekende datum nog een x extra laten scannen omdat ik dacht dat er niks meer in zat.

Zat goed opgeborgen een mooi veulen in. Dus later in de dracht scannen is volgens mij geen probleem. Check het anders gewoon even bij je da

Heb jij een grote merrie of ook een mini? :)

Omdat ik namelijk geleerd heb dat er minder complicaties zijn met inwendig scannen of opvoelen (in dit stadium van de dracht) bij grotere merries en veel meer complicaties bij de mini's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 15:35 



 
Profiel   

Ik zou ook geen grote brede vent laten opvoelen bij zo’n mini..
Onze veearts thuis is een kleine fijne dame van 1m50, met dus ook kleine fijne handjes, die kon probleemloos mijn shetjes van 75cm opvoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:06 



 
Profiel   

Gewoon iets ondernemen in overleg met je Da. In of uitwendig.
Ik had een mini die drachtig gescand was maar helaas later leeg bleek te zijn. Hengst liep erbij en laten ruinen. ( iets te vroeg blijkbaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 16:18 



 
Profiel   

Tja het is wat lastig om te overleggen met mijn eigen DA, aangezien de merrie in België staat en ruim 2 uur rijden van hier is.. -O- Huidige eigenaresse zou dit oppakken en inderdaad op zoek gaan naar een fijne vrouwelijke DA, maar tot op heden (ook na aandringen) nog niets over mogen horen. Wel de pony (en DA consult) al betaald.... :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 11:10 



 
Profiel   

Waar ergens in België? Als het dichtbij is, misschien voor onze dierenarts wel haalbaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 12:26 



 
Profiel   

Goeie vraag.... :') Ergens net onder Valkenswaard was het :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 13:16 



 
Profiel   

Zou de pony pas betalen bij afhalen maar eigen keuze, aangezien je haar toch al gekocht had dan had ik gekozen om haar zelf te laten scannen, nu heb je betaald voor consult maar weet jij veel of ze dat doen? Die huidige eigenaar die binnen een week er al weer vanaf wil, raar imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 13:29 



 
Profiel   

Ik zou zeggen zoek een tijdelijk plekje dichtbij en haal haar op.
Zo kan je eigen DA haar nakijken en opvoelen/scannen en kan je meteen de hoefjes laten bekappen.

Ik vind de ringen meer op een reactie op ander voer lijken dan op hoefbevangen. Met een goede bekapbeurt zullen ze er meteen veel beter uitzien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen