Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Uier terug laten lopen

 
Profiel   

Hallo over 2 maanden word mijn veulen afgespeend en moet ik dus terug in het voer, nu mag ik dan even niks voeren van brok, hoelang geven jullie geen brok?
Mag ik wel gewoon een handje vitamine korrels geven?
En mag ik wel een paar worteltjes geven of stimuleert dit ook?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 12:27 



 
Profiel   

Hoe oud is je veulen nu? Eet het veulen al zelf brok en zo ja hoeveel?

En het veulen gaat pas over 2 maanden bij de merrie weg maar je stopt nu al wel met voeren van krachtvoer? En ben je nu plotseling gestopt, als in vorige week kreeg de merrie nog een kilo of meer brok en nu plots niks meer?

Als het veulen nog bij de merrie staat zal het veulen toch nog wel blijven drinken. En dat stimuleert de merrie als nog om melk aan te maken. Zeker als het veulen nu een maand of 4 of jonger is heeft hij/zij nog gewoon melk nodig. Merrie zou dus eerder gaan interen op eigen lichaamsconditie. In de natuur gaat een merrie vanzelf minder melk produceren als het veulen tussen de 6 en 12 maanden oud is. En wordt het zo vanzelf afgespeend. Als jouw veulen jonger is dan 6 maanden zou ik de merrie nu nog gewoon brok voeren. En de hoeveelheid aanpassen op haar lichaamsconditie. En in de laatste week/weken/maand voor het spenen langzaam terug schroeven.

En zodra het veulen er af gehaald wordt de merrie gewoon goed in de gaten houden. En temperaturen om te kijken of ze geen uierontsteking op loopt.

Vitamine- & mineralenbrok zou je gewoon kunnen voeren. En een wortel een keer kan ook geen kwaad. Ik neem aan dat ze ook gewoon op het gras staan en/of hooi krijgt. Dan maakt één appel of wortel per dag geen groot verschil qua inname energie en suikers dat dat prima kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 12:47 



 
Profiel   

Nee, ik wil dan pas stoppen er mee voor hij weg gaat, maar ik wil nu wel al weten hoe en wat

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 12:53 



 
Profiel   

En ja klopt de wei is ook vrij kaal dus dat stimuleert ook niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 12:55 



 
Profiel   

Oke. Ik had je volgens mij niet helemaal goed begrepen de eerste keer. Ik dacht dat je de merrie nu al helemaal van de brokken had afgehaald en het veulen pas over 2 maanden weg ging. Maar je wil dus minderen en weten wat je dan moet doen.

Iedereen heeft zo zijn manier maar ik kan je de mijne wel vertellen. Of dat goed of fout is heeft iedereen zijn mening over.

Ik heb voor elke maand van de dracht en lactatie en voerschema gemaakt berekend op haar behoefte. Maar ik heb dit schema eigenlijk alleen gebruikt als leidraad. En heb haar daarna vooral gevoerd op het oog. Dus door naar de merrie in het algemeen te kijken en voornamelijk naar de ribben. Mijn merrie wordt snel dik. Het veulen heb ik aardig snel brok aangeboden. Waar ze in het begin natuurlijk niks van maakte. Maar langzaam meer van begon te eten.

Merrie heeft de eerst paar maanden om 4.5 kilo brok gezeten. Toen een paar maanden op 3 kilo brok, zodra het veulen zelf wat brok en hooi begon te eten. Merrie bleef constant in dezelfde conditie en dus op gezond gewicht. De laatste paar weken zag ik haar opeens steviger worden. Waarschijnlijk omdat het veulen nu nog wat meer brok is gaan eten en ik denk dat ze daarom minder melk uit de moeder trekt. Dus ik ben de merrie weer minder gaan voeren maar nu nog niet zo zeer om de melkproductie te remmen maar om te voorkomen dat de merrie te dik wordt. Zit nu op 2 kilo merriebrok en het veulen is 5.5 maand oud. Merrie blijft met die 2 kilo ook goed op lichaamsconditie. Ik zie haar niet afvallen, eerder misschien verder aankomen. Dus ga haar nu op 1,5 kilo zetten met wat vitaminen- en mineralenkorrel erbij. Kijken hoe dat gaat.

Hoe ik het precies ga doen met afspenen dit jaar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar ik denk dat het veulen zeker nog wel een maand bij de merrie blijft. Ik ben wel van plan als het veulen goed 6 maanden is om dan de hoeveelheid brok flink terug te schroeven om te proberen de melkproductie te remmen. Wellicht helemaal terug naar haar normale portie. Maar hoe snel en hoeveel terug is toch wel afhankelijk van de conditie van de merrie. Dus daar kan ik je nog geen antwoord op geven. Mocht het veulen toch ergens die periode van de merrie afgehaald worden zal ik misschien sneller afbouwen. Zodra het veulen eraf is krijgt de merrie namelijk haar normale portie voer. Dat is vitaminen- en mineralen brok met een bodempje van de voerschep brok. (+ gras en hooi natuurlijk)

Maar iemand anders pakt het weer anders aan. En als je een merrie hebt die niet dik te krijgen is pak je het denk ik ook weer anders aan of wanneer je wilt dat je veulen eerder van de merrie af gaat.

Dus bij jou wellicht ook afhankelijk van de lichaamsconditie van je merrie. Is ze nu te dik of te dun? Wordt ze normaal snel dik of is ze altijd aan de dunne kant? Hoe oud het veulen is? Krijgt het veulen ook brok, gras en hooi? Hoeveel brok krijgt je merrie nu? Hoeveel ruwvoer krijgt ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 14:54 



 
Profiel   

Mijne valt wel mee word niet snel dik was wat aan de smalle kant dus pulp bij gaan voeren nu weer op gezond gewicht,lucerne kreeg ze al, veulen is nu 4 maanden, veulen krijgt ook gras en hooi eet die samen met de moeder mee nu 24/7 buiten en 1 plak hooi van een 100 kg pak, geef het veulen ook eigen brok en mama ook, veulen krijgt nu 3 kwart brok om voor te bereiden op het spenen, maar hij eet toch liever met mama mee...
En een volle hand lucerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 21:55 



 
Profiel   

F-AM --> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:04 



 
Profiel   

Uiermintzalf smeren, gebruiken melkveehouders altijd.

Ik doe het bij mijn merrie ook en uier is binnen een week droog.
Het werkt verkoelend en de spanning neemt af.

Kun je bij de welkoop/boerenbond wel krijgen.
En anders bij agradi zeker wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:07 



 
Profiel   

Eilinora schreef
Uiermintzalf smeren, gebruiken melkveehouders altijd.

Ik doe het bij mijn merrie ook en uier is binnen een week droog.
Het werkt verkoelend en de spanning neemt af.

Kun je bij de welkoop/boerenbond wel krijgen.
En anders bij agradi zeker wel.


Ik heb wel een soort zalf wat verkoelend gebruikt kan worden op de spieren enzo, ook een soort mint gel, zou dat ook geschikt zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:22 



 
Profiel   

Dat weet ik niet, maar uiermintzalf werkt ook huidverzorgend dus dat zou mijn voorkeur wel zijn.

Wij smeren het dus altijd als we merken dat een koe een uier ontsteking begint te krijgen.
9 van de 10 x gaat het dan over zonder dat we antibiotica hoeven te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:36 



 
Profiel   

ik zal eens kijken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen