Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang merrie bij dood geboren veulen laten?

 
Profiel   

Deze morgen is een prachtig veulen geboren, helaas dood.

Mijn hart huilt mee met de mama, want het is een merrie met een enorm groot moederhart.
Nu staat ze dus al uren naast haar veulen, ze blijft het likken,wijkt geen meter van het kleintje,vreselijk hartverscheurend om te zien.

Omdat ik weet hoe groot haar moederhart is, weet ik ook zeker dat ze het er enorm moeilijk mee heeft en zal hebben.

Ze krijgt de tijd om te rouwen, maar eens moet die baby weg natuurlijk.

Daarom graag ervaringen met mensen die iets gelijkaardigs hebben voorgehad. Na hoeveel tijd liet de merrie het veulen wat achter? Of na hoeveel tijd hebben jullie het kleintje verplaatst?

Hier 1x een veulen na een dag moeten inslapen, maar die merrie liep na enkele uren terug mee met de kudde, zij voelde waarschijnlijk al wel aan dat haar veulen niet ok was, andere situatie en dan weet je ook dat het veulen weg kan en de merrie er ‘vrede’ mee heeft, maar dit is zo’n verdrietig tafereel dat ik echt niet weet hoe we haar het best kunnen helpen....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:24 



 
Profiel   

Kan je snel zoeken voor een moederloos veulen???

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:26 



 
Profiel   

Sorry, geen tips. Wil alleen even zeggen dat ik meeleef met jou en je lieve merrie. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:27 



 
Profiel   

shilady schreef
Kan je snel zoeken voor een moederloos veulen???


Ja, en dan zo snel mogelijk "wisselen" (klinkt rot, maar ja).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:28 



 

Ik heb het 2 x meegemaakt helaas, of mijn merries eigenlijk, en het duurde bij beide 2 dagen voor ze weer met de kudde meeliepen
Voor mijn Shetland merrie was het haar eerste veulen en die is nog zeker een half jaar van slag geweest tot maagzweer aan toe
Voor mijn paard was het haar 7e veulen en dag 2 begroef ze het veulen in het stro en wilde ze weer naar buiten. Overigens hebben we toen een moederloos veulen geprobeerd maar daar wilde ze niks van weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:28 



 
Profiel   

Goed plan, je kan hier eens kijken : https://www.belgian-warmblood.com/NL/ni ... eegmerries
Je hebt er je veulen niet mee terug, maar het helpt misschien toch wel een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:30 



 
Profiel   

Ik zag vanmorgen nog een oproep voor een veulen, die een pleegmoeder zoekt, zal het bericht even opzoeken

Edit:

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Chasey op 03-05-19 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:30 



 
Profiel   

Wat een ellende zeg. Nooit beseft dat merries er zo'n vreselijke last van kunnen hebben.
Sterkte ermee TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:31 



 
Profiel   

Ik kan helaas niet helpen maar wat hartbrekend |( .
Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 09:34 



 
Profiel   

Bij mijn ene merrie een keer een doodgeboren veulen gehad, deze erbij laten liggen, maar binnen een paar uur diende zich een pleegveulen aan. De merrie uit de stal gehaald, waar ze heel erg begon te roepen naar haar dode veulen, veulen uit de box, pleegveulen erin en moeders er weer bij. Ze accepteerde het nieuwe veulen meteen, al kon ik heel duidelijk aan haar merken dat ze wist dat dit niet haar veulen was.

Met mijn mini 2x een dood veulen gehad, beide keren heb ik het veulen pas na 2 dagen weg kunnen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 16:39 



 
Profiel   

Wij hebben helaas ook een keer bij de geboorte een dood veulen gehad. Het was heel sneu om te zien. De moeder likte het veulen eerst ook en toen het niet op wilde staan beet ze het veulen, om aan te moedigen op te staan. Later had ze wel door dat er geen leven in zat en heeft ze het veulen "begraven" met vlas uit haar stal. Een paar uur later het veulen eruit gehaald en toen was het weer heel veel hinniken. De dag erna was dit bijna zo goed als over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 16:46 



 
Profiel   

Geen ervaring met merries en dode veulens, wel met mijn pony met erge verlatingsangst. Gisteren is mijn merrie ingeslapen en haar vriendin met verlatingsangst bleef achter. Ze kon geen seconde zonder de merrie. We hebben haar net zo lang erbij gelaten tot ze zelf wegging maar wilde elke keer weer terug. Uiteindelijk vanmorgen nog even erbij gelaten en weer zelf weg laten gaan, ze bleef steeds hinniken maar sinds de merrie vanmiddag opgehaald is, is ze heel rustig.. Sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 16:55 



 
Profiel   

Heel naar sterkte met het verlies van jullie veulentje...
Mijn merrie heeft 2jaar geleden ook een dood geboren veulentje gekregen en die heeft 3 dagen in de box gelegen, elke keer als ze even weg liep begroef ze het maar als ze na 5min buiten weer terug kwam haalde ze het stro weer zorgvuldig van haar veulen af. Na 3 dagen liet ze het veulen in het stro begraven achter en is dik 3uur buiten geweest zonder weer naar binnen te lopen. Toen heb ik het veulen er uit gehaald en de plek open laten liggen haar het veulen laten zien in de kruiwagen en ze heeft er nog een keer haar neus tegen aan gedrukt en liep weg bij de kruiwagen. Dit was voor mij het teken dat ze er klaar voor was weer verder te gaan.
Mijn merrie heeft ook een heel groot moeder hart maar kreeg er geen ander veulen onder ze heeft haar jaarling toen weer bij zich genomen en is daar weer verder mee gaan moederen.
Het enige wat je kan doen is goed naar je merrie kijken en ja als het veulen gaat stinken dan zou ik het eerder weg halen maar anders gaan ze het wel aangeven.
Mijn merrie was met 10 maanden haar veulen verloren in Febuari toen was het ook goed koud dus veulen ging niet stinken gelukkig.

Sterkte met de situatie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 14:19 



 
Profiel   

Wij hebben onze merrie na een halve dag van elkaar afgehaald. Enkel had dit veulen snachts een hersenbloeding gekregen en de merrie had goed door dat er iets mis was.
Het veulen is ingeslapen, de merrie is er steeds op afstand bij geweest. na het inslapen heeft ze een halve dag nog erbij gekund en daarna moesten we de scheiden vanwege het ophalen.

Hoe pijnlijk het ook is, het veulen moet er vanaf. Ik zou het een beetje proberen in te schatten wat je merrie doet/wil, niemand kent jou merrie beter al jij zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 14:48 



 
Profiel   

Ik weet hoe het voelt om een veulen te verliezen, bijna een jaar geleden zelf mee gemaakt.In de nacht van 31 mei en 1 juni kwam heel onverwachts ons eerste veulentje, ruim 2.5 week te vroeg en met een enorme hazenlip afwijking en er was geen overlevingskans, we moesten haar laten inslapen. Wanneer mijn veulen was geboren in die nacht dat weet niemand, mijn veulentje was al opgedroogd en volgens mijn DA was mijn merrie al aan het afscheid nemen van haar eerste veulen. Voordat mijn veulen werd ingeslapen zat ik er nog bij haar voor ruim 1.5 uur , spijtig genoeg had ik geen foto ervan laten maken toen ik op de grond bij mijn veulentje met aan een kant mijn hond en aan de andere kant mijn kat en tegenover ons mijn merrie.

Toen het veulentje al dood was had ik haar samen met mijn DA in de kruiwagen gelegd en daar nog 1.5 uur laten staan voor mijn merrie ( stal deur was open) . Mijn merrie kon zo nog rustig afscheid nemen en dat deed ze ook en likte haar veulen nog vaak af. Het is nu bijna al een jaar geleden maar het doet mij nog steeds pijn.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:06 



 
Profiel   

Helaas ook ervaring mee . Het veulen zolang laten liggen dat de merrie zelf afscheid heeft genomen voor de ene is dat 2 dagen voor de andere 5 haal.het niet te snel weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:36 



 
Profiel   

Op zich geen antwoord op je vraag: Ik zou in ieder geval contact opnemen met de veulen centrale, hoe fijn zou het zijn als een veulen (meer) overlevingskansen krijgt bij een pleegmoeder en jij daar een bijdrage in hebt kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:41 



 
Profiel   

Hier heeft het veulen er een dag bij in de stal gelegen. Hopelijk knapt je merrie snel weer wat op :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:56 



 
Profiel   

Wat ontzettend jammer. Veel sterkte. Onlangs las ik een stuk op Facebook.
Opgezocht en gekopieerd.




Moederliefde en rouw

Prachtige plaatjes zien we voorbij komen van merries en hun pasgeboren veulens, genieten is dat!
Elke fokker beleefd spannende nachten als het bijna zover is, en is opgelucht als alles goed is gegaan.
Want het blijft bijzonder; een gezonde merrie met een gezond veulen aan de voet.
Dat besef ook ik me des te meer omdat mijn hulp vaak ingeroepen wordt juist bij problemen.

Ik vind het altijd erg interessant om te merken hoe de paarden om gaan met het leven, ziekte en dood.
En daarover heb ik veel geleerd van ze.

Hoe veerkrachtig ze zijn.
Hoeveel moederliefde een dier kan hebben.
Dat de sterke verbinding tussen moeder en kind er al in de baarmoeder is.( en soms daarvoor al.)
Dat het veulen gevoelens van de moeder én van de dieren en mensen er omheen op vangt.
Dat ze een eigen bewustzijn hebben, hoe klein ze ook zijn.( ook in de baarmoeder dus!)
Hoe belangrijk geborgenheid is voor het kind, in de baarmoeder en na de geboorte.

En als het niet goed gaat, hoeveel verdriet een dier daar van kan hebben.
Dat ze instinctief goed om kunnen gaan met een sterven, als ze de kans krijgen.
Hoe paarden zelf vorm geven aan afscheid nemen, elk op hun eigen manier.
Hoe helend het is als ze hier de tijd voor krijgen.

Dat tijd nodig is om te verwerken, al is het gemis en verdriet nooit helemaal weg.( en dit zullen mensen herkennen die een dierbare verloren hebben..)

Bij fokkerij De Horperhoeve wordt mijn hulp vaak ingeschakeld.
Ik ben zo blij met hun vertrouwen!
Elke keer merk ik hoe goed het de dieren (merries en veulens) doet om zich te kunnen uitten.
Dat verdriet gezien wordt.
Er mag zijn.
Dat ze steun ervaren door de aandacht van hun mensen als het over een verlies gaat.
En hoe mooi ze hier de tijd krijgen om naar eigen behoefte afscheid te nemen.

Op de foto zie je een merrie (links) die toegang heeft tot 2 boxen. In de rechterbox ligt haar gestorven veulen. Je ziet nog een klein stukje, wat donkerder in het stro.
Elke dag begroef ze het een beetje meer onder het stro.
Haar manier om te verzorgen en afscheid te nemen.
Het heeft wat dagen geduurd voor ze steeds wat meer afstand nam.
Ze kreeg hier de tijd voor die nodig was.

Andere keren stond en lag een merrie nog wat dagen dichtbij haar veulen.
Dit veulen was bezig met het overgangsproces van loslaten van het lichaam en naar een andere laag gaan, in energie/zielsvorm.
Voor de kijker leek het misschien of de merrie nog geen afscheid kon nemen, maar het was vooral een ‘waken’ wat ze deed.
Ze verzorgde haar kind tot het goed de overgang had gemaakt.
En kon ons goed vertellen hoe het met dat proces ging.

Sommige merries begraven het gestorven veulen onder stro.
Als het buiten in de groep is dan is er geen stro voorhanden.
Dan zie je dat een paard naar het veulen (of gestorven dier) toe gaat, soms even wegloopt om bij de groep te zijn en daarna weer terug gaat naar het gestorven dier.
Tot ze na een poosje niet meer terugkeert en bij haar kudde blijft.
En dat is het moment dat het lichaam weggehaald wordt bij deze fokkerij, als elk dier de tijd heeft gehad om afscheid te nemen.
De dieren zijn dankbaar voor deze werkwijze, merk ik. Het helpt ze een natuurlijk proces van rouw in te gaan, waarbij alle emoties kunnen langskomen. Die ruimte krijgen, dat helpt en ondersteunt enorm.

( met grote dank aan de Horperhoeve en hun paarden voor het mogen delen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:58 



 
Profiel   

Wat een hartverschurende foto jensje Y;(
Heb je de merrie daarna nog laten dekken? Lijkt me wel een goede moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 16:16 



 
Profiel   

Ik heb er geen ervaring mee maar kan me indenken dat een vervangend veulen haar wel heel goed zou doen
Ik hoop dat het zo goed mogelijk zal verlopen voor je merrie, heel erg veel sterkte ! Lijkt me echt vreselijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 16:22 



 
Profiel   

Ik ken de tekst die @de buurvrouw heeft gedeeld. Het is geschreven door symone ottevanger. Ze is een dierentolk. Ik heb haar ook op fb. Erg mooi wat dieren te vertellen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 16:27 



 
Profiel   

Ach jeetje...heel veel sterkte.

Hier 1x meegemaakt, merrie was er eigenlijk al heel snel klaar mee. Het veulen was 's nachts te vroeg geboren en heeft de nacht in de stal erbij gelegen, maar 's ochtends wilde de merrie al met de groep mee naar buiten. Ze keek er helemaal niet meer naar en heeft in de wei ook niet gehinnikt of gezocht. Was trouwens haar 1e veulen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen