Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Normale lichaams temperatuur veulen

 
Profiel   

Ik heb gezocht via de zoekfunctie, maar kon geen topic hierover vinden.

Wat is de normale temperatuur van een jong veulen? Ik neem die van moeders geregeld (preventief) onder de loep, en als de thermometer dan bijna in de mond van het veulen verdwijnt voor onderzoek, stop ik hem er gewoon aan de achterkant in :+ prima veulentraining zo. Of nou ja, training. Mevrouwtje vond het wel prima, blijft ook keurig los in de wei staan.

Maargoed, nu komt de vraag, wat is een normale veulentemperatuur? Uiteraard is deze hoger dan bij volwassen paarden. Bij mijn veulen was het toen ze een paar weekjes oud was rond de 39 graden, nu is ze ruim 3 maanden en vanavond was het 38,6 graden. Veulen is verder (voor zover ik weet) kerngezond. Het gaat hier om een Tinker. Ik ga er dus vanuit dat dit normaal is.

Het lijkt me geen overbodig idee het inzicht hierop wat te vergroten, zal je maar een keer gebeuren dat je veulen uit voorzorg voor een of ander goed in de gaten moet houden (zoals droes in nabije omgeving bijvoorbeeld), dan is een normale temperatuur weten wel zo handig.

Bij volwassen paarden is de normale temperatuur 37,5 - 38,0. Bij merrie's waar een veulen bij loopt mag dit weer iets hoger zijn.

Alle temperaturen moeten gemeten worden in rust, na inspanning kan de temperatuur langere tijd (denk aan u(u)r(en) ) verhoogd blijven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-14 21:28 



 
Profiel   

Citaat
De normale lichaamstemperatuur van een volwassen paard ligt tussen de 37.4 – 38.0 graden Celsius.

Voor jonge veulens ligt de normale lichaamstemperatuur gemiddeld iets hoger:
Voor een pasgeboren veulen ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 38.5 -39.5 graden Celsius.
Voor een veulen tot 1 maand ligt de normale lichaamstemperatuur tussen de 37.2 en de 38.9 graden Celsius.

Bron: http://www.paardendrogist.nl/advies/698 ... mperatuur/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-14 21:32 



 
Profiel   

Dat is tot 1 maand... en daarna? Net als een volwassen paard? Als mijn veulen met 3,5 maand een temperatuur moet hebben zoals een volwassen paard, oogt ze nog behoorlijk fit voor een met 38,6 := Geloof daar ook eigenlijk niks van, mijn veulen mankeert echt niks, ik meet haar al vanaf een week oud zo nu en dan (omdat ik moeders in de gaten hou en ze toch hondsbrutaal is :D ), en die 38,6 is voor haar echt niet gek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-14 21:37 



 
Profiel   

Even schopje. Mijne had 39.2 zo net. 3 maand oud. Dit is natuurlijk koorts. Maar wat is normaal voor een 3 maand oud veulen? Gewoon de volwassen tempratuur?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 14:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen