Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voederbiet invloed op grootte veulens?

 
Profiel   

Hallo iedereen, misschien wel een rare vraag. Heeft het voederen van voederbiet aan drachtige merrie invloed op de groei van het veulen?

Ik fok nu voor 3 de jaar op een rij met de merrie. Ze gaf ieder jaar steeds grote veulens die flink aan de maat zijn maar wel in goede verhoudingen. Elke winter kreeg de merrie naast merriebrok ook voederbiet en onbeperkt hooi. Nu was ik wat aan het lezen over voederbiet en drachtige merries maar ik kon er niet veel info over vinden alleen dat het suiker, vezels en beetje eiwit bevat. Dan dacht ik aan mijn zwangerschap jaren geleden. Ik mocht ook niet veel suiker innemen omdat we ook altijd grote baby’s gaven (mijn man is nogal groot. 192 cm). Advies van de gynaecoloog was om de hoeveelheid suiker te beperken en richten op gezonde suikers.

Dus mijn vraag is of voederbiet wel gezond is voor drachtige merrie. Als ik zou stoppen met voederbiet te geven zou ze dan kleinere veulen geven? De gekozen hengst was leandro vg en die is zelf klein van gestalte.

Groetjes en hopend op goede antwoorden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:18 



 
Profiel   

bij ons op stal krijgen de drachtige merries gewoon dus denk van niet? /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:31 



 
Profiel   

Haal je geen voederbiet en suikerbiet door elkaar? Voederbieten zijn vooral vezels, vitamines en mineralen, vocht en wat eiwit. Hoeveelheid suiker is minimaal. Suikerbieten staan stijf van de suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:40 



 
Profiel   

Idd, de hoeveelheid suiker in voederbieten is echt niet hoog. Er zit weinig in, is vooral buikvulling.
Hier ook altijd voederbietenen merries die vaak kleine veulens geven en merries die vaak grote veulens geven. Zou niet weten waarom een biet invloed zou hebben en dan bv rijk of arm hooi niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 12:44 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoord. Het betreft de voederbieten dat vooral aan koeien worden gegeven.
Ik was me gewoon aan het afvragen en wilde jullie input weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 14:15 



 
Profiel   

Ik geef al jaren aan al mijn merries of ze nu drachtig zijn of niet rode voederbieten. Bij de geboorte veulens van normale grootte gekregen. Merkte niet specifiek een verschil in grootte bij de pasgeboren veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 20:22 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor jullie input. Dus ik mag gerust voederbiet blijven geven de drachtig merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 09:01 



 
Profiel   

Hier is dat gewoon nooit mis gegaan, iedereen eet hier een voederbiet in de winter drachtig of niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 09:21 



 
Profiel   

Bedankt! Ik heb hier een grote kar voederbiet (zelf gekweekt op veld). 10 karren voor de koeien en 1 kar voor de paarden. Ze zijn wel groot dit jaar vind ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 09:43 



 
Profiel   

Suiker kan invloed hebben op hoe dík (zwaar) een baby is, niet op hoe groot (lang) een baby is. Dat laatste is genetisch/hormonaal bepaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 09:47 



 
Profiel   

Dakario schreef
Bedankt! Ik heb hier een grote kar voederbiet (zelf gekweekt op veld). 10 karren voor de koeien en 1 kar voor de paarden. Ze zijn wel groot dit jaar vind ik


bij ons ook ,gewoon een halve geven! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 16:10 



 
Profiel   

Chubby schreef
Suiker kan invloed hebben op hoe dík (zwaar) een baby is, niet op hoe groot (lang) een baby is. Dat laatste is genetisch/hormonaal bepaald.

Dit is eigenlijk het antwoord dat ik juist zocht!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 17:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen