eerste veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jejeamber
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-05-15

eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:15

Goededag lieve paardenvriendinnen!
ik heb een veulentje gekocht. Ze heet mila en komt in februari hier naar toe ze is da 8 maanden. het is en schat van een paard <3
ik ben nu natuurlijk van alles aan het regelen en uitzoeken. Het is mijn eerste paard. en ik vroeg me af of jullie nog ideeen hebben wat ik kan aanschaffen of waar ik op moet letten.
wij hebben al een stal gevonden waar ze komt te staan. Het is geen opfok, maar ze staat wel met meerdere veulens. zomers gaat ze dan 24/7 de wei op.
Wat is leuk om te doen met je veulen en wat is handig om aan te schaffen.
ook de basis dingen mogen aangeboden worden zodat ik zeker weet dat ik niks vergeet :j

ik heb hiervoor 7 jaar lang 2 paarden verzorgd en ingereden, dus opmerkingen als dat het niet handig is om je eerste paard een veulen te kopen hoeven niet :)
groetjessss!!! **\O/** **\O/** **\O/**
Laatst bijgewerkt door Jejeamber op 23-12-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:17

1 halster en wat borstels. Meer niet. Laat een veulen lekker veulen zijn. En vooral niet te veel mee doen.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:17

Eerste jaar sowieso lekker veulen laten zijn. Hoogstens voetjes op tillen en halster mak houden lijkt mij meer dan genoeg voor zo'n kleintje.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:09

Marije_1997 schreef:
1 halster en wat borstels. Meer niet. Laat een veulen lekker veulen zijn. En vooral niet te veel mee doen.

Ik zou zeggen 2 en dan de 2e 1 maat groter, want veulen groeit rap incl. hoofdjes. Je zal net met combi groeispurt en wintervacht op het verkeerde moment (veulen aan familie showen bv) met een niet meer passend halster staan worstelen.
Veel in handen zijn is niet slecht, maar dan moet je wel weten wat je doet en opvoeding goed aanpakken, want wat bij een veulentje schattig is, is dat een jaartje of wat later echt niet meer. Dat betekent geconcentreert bezig zijn en dat is voor beide partijen enkel kort mogelijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:35

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:36

Idd halstertje en wat borstels . De rest komt later wel . Dekens hebben ze niet nodig . Wel even in de gaten houden dat je m laat bekappen als ze komt dan staat ze netjes op haar voeten en dan groeit er niks scheef . Mijn half jarige is ook recent bekapt .

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:40

Zorgen dat het dier voetjes geven kent, daarna de smid regelmatig laten komen. Een keer tussendoor zelf optillen is meer dan zat.
Zorg er voor dat je het veulen overal kan aaien. Op het hoofd, onder de buik, de benen. Maar pas op voor onverwachte bewegingen van het veulen! Dit kan ook prima met je hand ipv borstel.
Halster en touw.

Hoe gaan ze naar buiten? Met halster en touw naar het land/paddock/bak en weer terug nu in de winter? Zo ja, dan verder niks doen. Zo niet, af en toe een stukje aan het touw lopen.

Vooral lekker veulen laten zijn! Consequent aanpakken. Niet bijten is niet bijten. NIet in je hand maar ook niet in je rits, muts, sjaal etc. Niet in je persoonlijke ruimte laten komen, dat is nu schattig maar straks niet meer. Jij bent een leider en niet 1 van de kudde om het zo even te zeggen.

Anoniem

Re: eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:15

Op een speelse manier aan dingen laten wennen, kort en beetje bij beetje, kan geen kwaad. Maar vooral lekker laten staan en spelen met leeftijdgenoten en ouderen om (paarden)manieren te leren.