Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 14:07

Hai! :wave:

Mijn merrie is inmiddels bijna 8 maanden drachtig en dus ben ik weer op zoek naar een goede merriebrok.

Mijn oudste merrie gaf ik altijd Cavalor Probreed en hoewel ik daar tevreden over was (ze viel niet af, maar ja, het is ook een Haflinger ;) ) twijfel ik nu wat ik wil geven.

Ik denk aan de Breed & Grow van Vitalbix, maar die is best prijzig. Geen probleem als iedereen er over te spreken is natuurlijk, maar is dat ook zo? En juist daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Welke brok heeft jullie voorkeur en waarom?

Bedankt voor de tips alvast! :)

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:11

Mijn 1,5 jarige geef ik ook de breed en grow van vitalbix, ze doet het er enorm goed op, vacht begint te glimmen en ze vind het heerlijk, dus tot nu toe geen slechte ervaring.

wayoflife

Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-19
Woonplaats: Meer (Hoogstraten)

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:44

Ik voer ook Vitalbis Breed & Grow, ik wil graag laag in suiker en zetmeel voeren. Kan je nog niet goed zeggen of het bevalt, ze krijgen het pas 1 maand, ze eten het wel heel graag.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:16

Ik voerde 3 jaar geleden Pavo PodoLac en ben dan gewisseld naar Havens FertoLac. Ghetje heeft PodoStart en daarna Opti-Grow gekregen.

Nu krijgen onze paarden een basisbrokje van Aveve. Dus ik ga denk ik gewoon de merriemuesli van Aveve geven. Ik ben er zeker tevreden over!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:30

Hier ook groot fan van vitalbix. Mijn merrie tijdens de dracht gevoerd en 6 maanden toen het veulen er was.
Veulen is inmiddels 1.5 en krijgt ook nog steeds de vitalbix breed en grow.
Vind het ideaal dat je geen kilo's hoeft te voeren.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:30

Ik ga ook de Vital bix Breed en grow geven. Ze staat momenteel op de Vitalbix daily complete en ze doet het er goed op. Vandaar de keuze.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:55

Hier zeer tevreden geweest over de Pavo Lac.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:42

Vinden jullie de Vitalbix niet duur in vergelijking met ander voer?
Of is de kwaliteit zoveel beter dan bijvoorbeeld Pavo, dat jullie het ervoor over hebben?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:47

Ik voer ook vitalbix breed&grow. Zowel tijdens de dracht gegeven als aan mijn veulen nu. Bewuste keuze geweest ivm het lage percentage zetmeel en suiker. Maar ik heb dan ook shetlanders.
De vitalbix ruikt enorm lekker vind ik, wordt ook super goed gegeten hier! En idd ideaal dat je er geen kilo's van moet geven. Mijn shetlander veulen krijgt nu 150gr per dag.
Het is in vergelijking met pavo of cavalor idd duurder, maar de aanbevolen hoeveelheid van cavalor en pavo ligt dan ook veel hoger dan die van vitalbix.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:50

Dit is wat het advies is
Afbeelding
Dat betekent dat Fiore uiteindelijk wel richting de twee kilo moet.
Een zak is 20 kilo. Dus dan zou ik 10 dagen met een zak van €24,95 doen. Is best prijzig :)

Voor Cavalor geldt het volgende:
Afbeelding
Dan zou ze ongeveer 3 kilo moeten krijgen. Cavalor kost ongeveer €15,- voor een zak van 20 kilo.
Dan ben ik per maand ongeveer €67,50 kwijt en aan Vitalbix €74,85.

Daisy kreeg altijd Cavalor, maar daar gaf ik nooit 3 kilo per dag van.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:59

Dodson & Horrell Suregrow

https://www.rwdh.nl/diervoeders/dodson- ... w-pellets/

Merries vroeg in de zwangerschap: 100 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Merries laat in de zwangerschap: 150-200 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Zogende merries: 200-250 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Zogende veulens: 350-400 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:42

Ik ben erg tevreden over Vitalbix B&G. Goedkoop is het niet, nee, maar mijn merrie had ik letterlijk dood gevoerd met Pavo of Cavalor of de meeste andere merriebrok. Beide merries vinden B&G lekker en doen het er goed op dus de prijs was geen overweging verder.
Ik heb ff gekeken en was tijdens de laatste drie maanden dracht en eerste 6 maanden veulen aan de voet zo’n 900 euro aan aanvullend voer kwijt. Ik heb tijdens de eerste 3 maanden veulen aan de voet overigens nooit meer dan 2 kg vitalbix bijgevoerd.
Dat komt op 100 euro per maand voor de drachtige/zogende merrie. Voor mij was afgepast, geschikt voer de enige overweging en het meeste merrievoer is nu eenmaal niet geschikt voor mijn merries. Voor de jouwe is dat wellicht anders.

Hou er wel rekening mee dat er in de Vitalbix 11% suiker+zetmeel zit en in Cavalor 31,5%. Dat is niet te vergelijken.
Overigens is Vitalbix B&G inmiddels 25,95 per zak.

Ik weet niet of je omgerekend minder kwijt zou zijn, maar je zou ook nog kunnen kijken naar Pure Feed Company en dan de Stud variant.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:58

Ik voer subli, nu 300 gram per dag. Ze is 7,5 mnd drachtig nu. Heb niet het idee dat ze tekort komt (maar ze loopt dan ook overdag buiten op een mooie weide en snachts op stal krijgt ze hooi).

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:22

carone schreef:
Dodson & Horrell Suregrow

https://www.rwdh.nl/diervoeders/dodson- ... w-pellets/

Merries vroeg in de zwangerschap: 100 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Merries laat in de zwangerschap: 150-200 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Zogende merries: 200-250 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*

Zogende veulens: 350-400 gram / 100 kg lichaamsgewicht per dag*



Ik vind hem erg hoog in eiwit. Mijn drachtige merrie kreeg van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Easy Everyday Balancer van D&H al dikke benen en gezwollen uier. Zou dit graag geven, maar weet hoegenaamd niet hoe ze er op zal reageren.. Ze is nu ook nog maar 6 maanden drachtig, dus ik zou niet graag hebben dat ze nu al met een volle uier loopt... :=

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:15

Amy223 schreef:
Ik voer subli, nu 300 gram per dag. Ze is 7,5 mnd drachtig nu. Heb niet het idee dat ze tekort komt (maar ze loopt dan ook overdag buiten op een mooie weide en snachts op stal krijgt ze hooi).

Ik heb ook zeker niet het idee dat mijn merrie wat tekort komt, maar merriebrok voer je natuurlijk vooral voor de ontwikkeling van het veulen, om oa OCD te voorkomen. En dat kan je natuurlijk niet aan je merrie zien. Vandaar dat ik het ook lastig vind om de hoeveelheid te bepalen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:20

Cynthia82 schreef:
Amy223 schreef:
Ik voer subli, nu 300 gram per dag. Ze is 7,5 mnd drachtig nu. Heb niet het idee dat ze tekort komt (maar ze loopt dan ook overdag buiten op een mooie weide en snachts op stal krijgt ze hooi).

Ik heb ook zeker niet het idee dat mijn merrie wat tekort komt, maar merriebrok voer je natuurlijk vooral voor de ontwikkeling van het veulen, om oa OCD te voorkomen. En dat kan je natuurlijk niet aan je merrie zien. Vandaar dat ik het ook lastig vind om de hoeveelheid te bepalen.


Ik heb een tijd terug een topic geopend, ook omdat ik dus met dat ocd verhaal zat. Toen kwam het er volgens mij op neer dat het niet zoveel uit maakt, ik zal hem eens even opzoeken! :)

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:20

Graag!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:22

Ik geef ook altijd de ProBreed van Cavalor maar zeker geen 3 kilo!

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:39

De Cavalor aten ze hier graag. Maar vanwege de suikers kies ik dit jaar toch liever iets anders.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:44


CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:55

Hier wordt of werd ook altijd cavalor probreed gevoerd. Nu geen drachtige merrie's meer maar ik zou het zo weer gaan voeren bij een dracht. Maar ik voerde ook nooit de hoeveelheid die cavalor opgaf was totaal niet nodig voor die van mij.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:20

Ik heb die van mij equifirst breeding mix gevoed. Super fijn voer en ik kon het veulen er ook mee voeren. Merrie bleef het er super goed op doen en ook het veulen at het graag en deed het er super op :)

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:23

Amy223 schreef:
Ik voer subli, nu 300 gram per dag. Ze is 7,5 mnd drachtig nu. Heb niet het idee dat ze tekort komt (maar ze loopt dan ook overdag buiten op een mooie weide en snachts op stal krijgt ze hooi).


Ik ook maar die van mij is een mini van 82 cm. Die krijt 2 x per dag 1 bekertje subli.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 07:44

Bedankt voor je topic Amy. Helaas zijn er maar twee reacties geplaatst en dat voelt voor mij te weinig om een conclusie uit te trekken.

Maar ook hier wordt toch weer de Vitalbix genoemd.

Meya_

Berichten: 1430
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Welke merriebrok geniet julie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:21

Hier merrie op Pabo podo lac.
Aangekochte veulen destijds deed het goed op de podo grow. En mijn merrie loopt het best op Pabo condition, dus voor de merrie brok maar bij hetzelfde merk gebleven.