Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ondeugend veulen?

 
Profiel   

Een 3de paard of pony is moeilijk omdat onze weide daarvoor te klein is ook hebben we maar 2 stallen.

Dat met de ijzerdraad doe ik liever niet.

Ik ga wel eens horen in de buurt of ik niet even van paard kan "wisselen" dat de merrie voor enkele maanden weg kan en dat mn veulen zo niet alleen staat.

Mijn merrie doet trouwens niets als ze een tijdje gescheiden zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 08:10 



 
Profiel   

Ik denk dat je er inderdaad heel goed over na moet denken hoe je je veulen op wilt fokken en er een zelfstandig en (geestelijk) gezond fijn paard van wilt maken. Je startpunt moet niet de stal zijn of de weide, maar je paarden :-)....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 10:24 



 
Profiel   

Is er een reden waarom je je veulen al af wil spenen? Anders dan dat je veulen door de draden kruipt als ze alleen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 10:31 



 
Profiel   

Dat is geen ondeugend veulen maar een veulen dat van zijn moeder gescheiden wordt en alleen zonder steun achterblijft.
Is het veulen een blijver? Veulens die enkel met hun moeder opgroeien zijn op latere leeftijd vaak problematisch met anderen de wei omdat ze geen volledig sociaal gedrag geleerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-20 12:25 



 
Profiel   

Dit is een hele ongunstige situatie waar je nu in zit. Je wil nu gaan afspenen omdat je wil dat het veulen meer zelfstandig wordt, maar hoe kan dat als er geen enkel ander paard aanwezig is?

Zelfstandig worden gaat normaal heel makkelijk en geleidelijk als je merrie en veulen in een kudde hebt staan. Je kan dan de merrie steeds langer meenemen, veulen is prima op z’n gemak bij de andere paarden.

Vraag jezelf af waarom je wil afspenen? Is dat in het belang van de merrie of het veulen? Ik zie geen enkel voordeel van vroeg en/of plotseling afspenen. Zet ze met z’n tweeen in een mooie groep, zodat ze beiden wat steun hebben aan de andere paarden.

janderegelaa schreef
Absolem schreef
Ze wilt beginnen met afspenen dus nog niet gelijk helemaal scheiden .

Dus veulen op stal Als de merrie getraind wordt . En Snachts allebei in een aparte stal . Voor de rest samen naar buiten .

Je kunt niet “beginnen” met afspenen. Gewoon in één keer doen. In de natuur trapt de moeder het kind ook weg.


Meestal drinkt het veulen tot een jaar bij de moeder en mogen ze niet meer drinken als er een nieuw veulen is. Maar er zijn genoeg merries die naast een veulen nog een jaarling en een een tweejarige hebben die af en toe een slokje komen drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-20 17:47 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 19:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen