Ik zou heel graag jullie advies willen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Ik zou heel graag jullie advies willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 16:40

Dit jaar krijgt mijn merrie haar eerste veulen bij mij (heb haar drachtig gekocht en ze heeft hiervoor al 2 veulens gehad).
Maar als beginnende "fokker" heb ik toch wel wat vragen, ik hoop dat jullie mij willen helpen.

- Op welk strooisel zetten jullie je merrie met veulen? (ze staat momenteel op vlas).
- Merrie schijnt erg beschermend te zijn als ze haar veulen heeft, hoe gaan jullie met zo'n merrie om, laten jullie een halster om bij haar?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:45

Je kan haar gewoon op vlas laten staan, maar in principe zijn de meeste bodembedekkingen prima, als het maar een mooie zachte laag is ;)

Hoe beschermend is erg beschermend? Mijn merries zijn vrij beschermend als ze net bevallen zijn, maar ik mag alles met hun veulen doen. Naar andere mensen, gaan ze vaak tussen hen en hun veulen staan. Slaan doen ze niet. Ik laat liever geen halster om..

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Ik zou heel graag jullie advies willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 16:50

Ja ze schijnt wel heel lelijk te doen als het veulen er is, dacht zelf aan een safety halster om te laten, zodat ik haar vast kan zetten wil ik bij het veulen kunnen

HenkJan74
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-01-20

Re: Ik zou heel graag jullie advies willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:01

Paarden stonden altijd op krullen. Vlak voor de geboorte ging er toch stro bij in.
Makkelijker schoonhouden en gaat minder aan het veulen plakken.

En vlas kan wat glad zijn.

Als je al een halster om laat, zorg dat deze goed strak zit, zo min mogelijk risico dat ze vast komen te zitten oid.