Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 08:17

Ik heb mijn merrie een half jaar geleden drachtig gekocht en wat ik al wel dacht is dat ze plat slaapt https://youtu.be/PSTXwvovFlg, heeft een geboortemelder dan wel zin?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:29

Ja je hebt hier geboortemelders voor met een speciale stand voor plat slapende merries

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:59

of je merrie innaaien met een zendertje

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:14

Mijn merrie was ook een platslaper maar had evengoed een halsteralarm om. Wel met slaapstand erop.
Maar merkte al snel een ritme erin. Daarnaast had ik een camera in stal, zodat ik altijd kon kijken

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:47

Houd met ph strips de melk in de gaten. Had 2019 3 drachtig en allemaal met de ph waarde gecontroleerd en alle gevallen toen de ph laag was was het die nacht bingo

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:59

Idd PH strips zijn fijn ( als je aan het uier van je merrie mag komen ). Toen het daalde was het elke keer vroeg in de ochtend raak. We hebben verder alleen een camera erop gehad en hebben afwisselend gewaakt snachts.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:04

Hier idd ook gewerkt met de ph strips, klopte idd

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 13:39

Dank jullie wel voor de reacties heb ik veel aan.
Vraagje, over die ph strips had ik ook gelezen maar las ook weer dat je helemaal niet aan de uiers moet komen, ivm veroorzaker ontstekingen enzo....

Maar hoelang van tevoren kan je hiermee beginnen, want lijkt mij toch dat ze echt helemaal op het eind beetje melk kan geven, dag van tevoren ofzo? Of niet?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:49

Dat is ook merrie afhankelijk.
Ik heb hier echt een merrie die op 4 maand al opgedroogde druppels aan haar uier hangen heeft.... heeft al voor heeeel wat verwarring gezorgd.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:14

Mijn merrie gaf al vocht uit haar uier maanden voor de bevalling. Pas later werd het witter en dikker.
Ik testte in het begin af en toe een keertje en later na de datum toe wel dagelijks. Nooit problemen gehad. Alleen een merrie die het absoluut niet wou hebben dat je er alleen al maar naar wees. Dan is deze test niet te doen.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:53

Mijn merrie had een geboorte melder om, maar is zo bevallen dat de melder niet af gegaan is.....

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:37

Ik doe altijd een halsteralarm om. En inderdaad hebben we er ook wel plat-slapers erbij. Maar liever tig keer vals alarm -O- dan dat ik een geboorte mis. :j

En heel goed op je merrie letten. Het mooist vind ik de combi alarm en camera. Op de camera kun je de ontwikkeling in gedrag goed zien. Als je om het hoekje in de stal komt kijken, doet je merrie net alsof er niks aan de hand is. :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:43

ik wou idd al zeggen; in combinatie met camera? Als het alarm afgaat kun je mooi via de camera zien of het vals alarm was of dat je toch je bed uit moet.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:44

Ja, precies. Wij hebben inderdaad halsteralarm + camera's. Maar goed, wakker worden doe je wel van zo'n alarm. Maar gelukkig hoef je inderdaad niet tig keer je bed helemaal uit.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 12:48

Dank jullie wel voor jullie adviezen, ik ga voor een alarm + camera + ph strips, nou als ik het nu ga missen weet ik het ook niet meer :o

(mijn vriend die melkveehouder is moet er wel om lachen, hier worden bijna dagelijks kalfjes geboren....)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Heeft geboortemelder bij mijn merrie wel zin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:25

En nu zal je zien dat ze gewoon ergens s'ochtends, terwijl jij onder de douche staat, dr veulen eruit gooit :D :P

Moet goed komen met de 3 dubbele check

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:33

Faya_barock schreef:
Dank jullie wel voor jullie adviezen, ik ga voor een alarm + camera + ph strips, nou als ik het nu ga missen weet ik het ook niet meer :o

(mijn vriend die melkveehouder is moet er wel om lachen, hier worden bijna dagelijks kalfjes geboren....)


Altijd handig zo'n vriend. :j Kan hij altijd even voelen of het veulen goed ligt en wat helpen mocht het nodig zijn. Mocht je die hulp willen gebruiken natuurlijk.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:41

Faya_barock schreef:
Dank jullie wel voor jullie adviezen, ik ga voor een alarm + camera + ph strips, nou als ik het nu ga missen weet ik het ook niet meer :o

(mijn vriend die melkveehouder is moet er wel om lachen, hier worden bijna dagelijks kalfjes geboren....)


En dan veulent ze net als die van ons midden op de dag, midden in het weiland :')

En ja hier heel het jaar door lammeren maar een paard voelt toch anders.

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:31

Paard is ook anders, de placenta laat sneller los waardoor een veulen bij een geboorte die niet vlot verloopt sneller een hogere kans heeft om te overleiden dan bijv een kalf.