fokken jullie ieder jaar een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

fokken jullie ieder jaar een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 17:59

Ik heb een fokmerrie gekocht die een oude blessure heeft, dus heb haar echt voor de fok gekocht.

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die echt ieder jaar een veulen fokken, of toch wel met regelmatig een jaartje niet.

Mij persoonlijk lijkt het 2 jaar veulen, 1 jaar niet.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:19

Ligt hier echt aan de merrie. Sommige merries leveren heel erg in tijdens de dracht en lactatie ook al stop je er nog zoveel voer in. Die zou ik vaker een jaartje leeg houden dan een merrie die het makkelijker aan kan. Daarnaast wordt niet iedere merrie even makkelijk drachtig. Dus heb je soms ook dat ze een jaartje ‘ongewild’ leeg blijft. Of zoals bij mij dit jaar het geval is. Mijn merrie is later in het seizoen uitgerekend + vaak overtijd + wat ouder waardoor aangeraden is de veulenhengstigheid over te slaan. En dan kom ik al zo laat in het seizoen dat ik besloten heb dit jaar haar niet weer drachtig te laten worden.

Ik laat mij dus erg leiden door de merrie zelf. Maar mocht ik een merrie hebben die alles prima aan kan, gelijk de eerste keer drachtig is etc. En ik zou de ruimte en financiële middelen hebben. Dan vind ik jouw idee van 2 jaar een veulen, 1 jaar leeg niet zo gek. Of eventueel misschien wel 3 jaar veulen, 1 jaar leeg.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: fokken jullie ieder jaar een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:57

Zelf houd ik zo'n beetje 3 kaar veulen, 1 keer leeg aan. Toevallig is dit nu het jaar zonder veulen voor mijn merrie.