Merrie geeft al melk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:49

Ik wist even niet zo'n goede titel, en kon het ook niet gevonden krijgen op internet.

Maar kan een pony melk geven als ze niet drachtig is? Wel heeft ze al een keer een veulentje gehad.

Ik heb een Shetlander en die heeft vorig jaar bij de hengst gelopen dus als ze drachtig is weet ik precies wanneer ze uitgerekend zou moeten zijn en ze staat zowiezo onder een camera. Ik heb haar alleen nooit laten scannen op dracht ivm stress.
Maar nu was ik net naar haar uier aan het kijken, en eens die vieze vuiltjes aan het weg pulleken toen mijn hand dus nat werd van de melk -O-. (april/mei uitgerekend) Nu vroeg ik me af is dat dan omdat ze waarschijnlijk wel drachtig is? Ik heb het veulen nog nooit zien bewegen en ze is ook niet extreem dik. Dus ik twijfel zelf of ze wel drachtig is. Vorig jaar was ze na een heel jaar wachten en in de gaten houden uiteindelijk ook niet drachtig.

Wat ik al zei ze wordt hoe dan ook in de gaten gehouden! :j


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nog een fotootje van in zomer conditie
Afbeelding

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:53

Lastig, ze heeft geen mega buik, heb je ook een foto van haar uier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:55

Sommige merrie's tonen amper een buik, zelf ook zo'n 1 gehad dat een ervaren fokker een week voor de bevalling nog vroeg of ze echt wel drachtig was want zo zag ze er niet uit.
Er zijn inderdaad ook niet drachtige merrie's die melk kunnen geven. Soms is het een teken van ontsteking, soms ''schijnzwanger'' (dat er een ander dier de melkproductie opwekt?), soms geen oorzaak voor te vinden.
Om het zeker te weten zou ik toch even een DA erbij halen als ik jou was. Dan kan je in elk geval bevestigen of juist uitsluiten of ze drachtig is.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:25

Ik denk dat de dierenarts de enige is die kan zeggen of ze drachtig is of niet.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een foto van haar uier.
Mijn merrie liet vorig jaar goed 3 weken voor de bevalling al melk lopen. Haar achterbenen waren al vroeg steeds wit uitgeslagen van de opgedroogde melk. Maar zeker in het begin was het maar steeds een druppeltje wat eraan hing. Was niet zo dat mijn hele hand nat zou zijn geworden als ik er langs ging. Heb je er al een druppeltje aan zien hangen?

Ik voel je wel eens aan haar buik? Als er een veulen in zit zou je hem moeten kunnen voelen als hij beweegt of draait. Maar kan ook zo zijn dat het veulen nu al te groot is en soort van ‘vastligt’ dan voel je al weer wat minder. Maar je heb niks gevoeld de afgelopen weken met borstelen ofzo?

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:29

Shanna schreef:
Sommige merrie's tonen amper een buik, zelf ook zo'n 1 gehad dat een ervaren fokker een week voor de bevalling nog vroeg of ze echt wel drachtig was want zo zag ze er niet uit.
Er zijn inderdaad ook niet drachtige merrie's die melk kunnen geven. Soms is het een teken van ontsteking, soms ''schijnzwanger'' (dat er een ander dier de melkproductie opwekt?), soms geen oorzaak voor te vinden.
Om het zeker te weten zou ik toch even een DA erbij halen als ik jou was. Dan kan je in elk geval bevestigen of juist uitsluiten of ze drachtig is.



Afbeelding
Hier een foto van het uier is verder ook zeker niet warm of hard dus een uier ontsteking denk ik niet.

Ik wil dus niet laten scannen omdat dat veel stress zal geven wat ik zelf onnodig vind dan zie ik het wel of anders maar niet.. Had alleen leuk kunnen zijn als eventueel melk geven een indicatie had kunnen zijn maar helaas is dat het dus niet. Dan gaan we gewoon verder wachten :)


Daantj__ schreef:
Ik denk dat de dierenarts de enige is die kan zeggen of ze drachtig is of niet.
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar een foto van haar uier.
Mijn merrie liet vorig jaar goed 3 weken voor de bevalling al melk lopen. Haar achterbenen waren al vroeg steeds wit uitgeslagen van de opgedroogde melk. Maar zeker in het begin was het maar steeds een druppeltje wat eraan hing. Was niet zo dat mijn hele hand nat zou zijn geworden als ik er langs ging. Heb je er al een druppeltje aan zien hangen?

Ik voel je wel eens aan haar buik? Als er een veulen in zit zou je hem moeten kunnen voelen als hij beweegt of draait. Maar kan ook zo zijn dat het veulen nu al te groot is en soort van ‘vastligt’ dan voel je al weer wat minder. Maar je heb niks gevoeld de afgelopen weken met borstelen ofzo?


Ik voel heel vaak en kijk heel vaak maar zie of voel niks bewegen. Er kwamen toen ik er zacht in kneep bij haar een hele straal uit maar dus zonder knijpen al gewoon een druppel op mijn hand. Haar benen zijn wel droog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:36

Lijkt me toch wel zo handig om te weten of ze drachtig is, ook omdat je dan op een ander voerschema moet over gaan.

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:37

Bel je dierenarts en vraag het daar even na. Geef ook aan dat je scan vervelend vindt.


Klinkt mij wel als drachtig in de oren, maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Cioccolato

Berichten: 6627
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:40

Viezigheid er af pulken? Of harsjes? Dat dus niet nodig is.

Da raadplegen om het zeker te weten en ook te kunnen voeren na dracht.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:48

Cioccolato schreef:
Viezigheid er af pulken? Of harsjes? Dat dus niet nodig is.

Da raadplegen om het zeker te weten en ook te kunnen voeren na dracht.


Dat wat tussen de uiers zit in die gleuf zeg maar. Nee ga zeker niks van de spenen af pulken..

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:57

mijn merrie geeft al jaren melk jaarrond maar is al jaren niet meer drachtig geweest.
kan volgens de dierenarts enz geen kwaad sommige merries hebben dat

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:18

Dat lijken toch echt gevulde uiers hoor...

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:38

Als er een straal melk uit komt lijkt mij wel dat ze drachtig is.

Sommige veulens voel je heel goed bewegen, andere nauwelijks. Maar als je wel wat voelt wat niet de normale darmbeweging is, kun je met meer zekerheid zeggen dat er wat in zit.

Geen idee of ik nu iets heel doms zeg. Misschien weten andere bokkers het. Maar kan een dierenarts niet uitwendig voelen of ze drachtig is of niet nu ze al zo aan het eind van de dracht moet zijn? Want je gaf aan dat je niet hebt laten scannen vanwege stress. Maar wellicht kan het uitwendig? Net zoals verloskundige zwangere vrouwen voelen? Maar nogmaals misschien kan dit helemaal niet bij paarden.
Maar een beetje zekerheid lijkt mij wel fijn. Dan weet je zelf of je rustig de hele nacht door kunt slapen of moet gaan waken. En inderdaad qua voer. Een drachtige merrie heeft meer nodig. Maar het lijkt mij niet verstandig om een Shetlander zomaar meer te gaan voeren ivm hoefbevangheid etc.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:51

Daantj__ schreef:
Als er een straal melk uit komt lijkt mij wel dat ze drachtig is.

Sommige veulens voel je heel goed bewegen, andere nauwelijks. Maar als je wel wat voelt wat niet de normale darmbeweging is, kun je met meer zekerheid zeggen dat er wat in zit.

Geen idee of ik nu iets heel doms zeg. Misschien weten andere bokkers het. Maar kan een dierenarts niet uitwendig voelen of ze drachtig is of niet nu ze al zo aan het eind van de dracht moet zijn? Want je gaf aan dat je niet hebt laten scannen vanwege stress. Maar wellicht kan het uitwendig? Net zoals verloskundige zwangere vrouwen voelen? Maar nogmaals misschien kan dit helemaal niet bij paarden.
Maar een beetje zekerheid lijkt mij wel fijn. Dan weet je zelf of je rustig de hele nacht door kunt slapen of moet gaan waken. En inderdaad qua voer. Een drachtige merrie heeft meer nodig. Maar het lijkt mij niet verstandig om een Shetlander zomaar meer te gaan voeren ivm hoefbevangheid etc.


Dat zou handig zijn ja, als het van de buitenkant kan zonder dat ik haar hoef te vervoeren.
Qau voer krijgt ze genoeg vitamines en ik ga haar inderdaad niet op een merrie brok zetten ivm hoefbevangenheid. Niet dat ze dit ooit geweest is maar wil zeker geen risico lopen erop.

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:00

Waarom heb je haar niet laten scannen..voor zelfde geld was ze drachtig van een tweeling. Er zijn al zoveel risico's met een dracht en bij bewust of doordacht fokken hoort ook zoveel risico's uitgesloten te kunnen worden dmv testen, scannen etc.

In ieder geval zal een DA je beter kunnen helpen dan wij. :)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:28

schijnzwanger kan zeker, heb een mini dit regelmatig heeft.
wat voor kleur is de melk? Het lijkt in mijn ogen wel een uiertje wat langzaam aan het vullen is, maar kan zo maar in eens vol schieten.
Ik zou toch een dierenarts raadplegen en eventueel van buitenaf laten scannen?
Risico zou ik niet nemen met mijn merries, er kan van alles fout gaan als je de geboorte zou missen..

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:39

Kan zeker! Onze merrie was vorig jaar ook schijnzwanger incl melk en dikke buik. Toen de datum dat ze moest bevallen voorbij ging toch laten scannen en toen bleek ze gust. Pseudo pregnancy van PUUR was toen de oplossing

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:56

timokyana schreef:
schijnzwanger kan zeker, heb een mini dit regelmatig heeft.
wat voor kleur is de melk? Het lijkt in mijn ogen wel een uiertje wat langzaam aan het vullen is, maar kan zo maar in eens vol schieten.
Ik zou toch een dierenarts raadplegen en eventueel van buitenaf laten scannen?
Risico zou ik niet nemen met mijn merries, er kan van alles fout gaan als je de geboorte zou missen..


Geboorte missen kan zowiezo ook als je weet dat ze drachtig is daarvoor heeft scannen geen effect.. Voor een eventuele tweelingdracht had scannen wel kunnen helpen maar dat is niet waar ik nu bang voor ben zo dik is ze zeker niet.
En zoals ik al zei wil ik niet scannen gezien de stress die dit oplevert, ik vind dat sneu voor het beestje en ze kunnen het na het scannen ook nog verwerpen dus zelfs dat geeft geen zekerheid.
Als er nu iets van een uitwendige scan zou bestaan die ze op locatie kunnen doen. Ik vervoer haar liever niet. Dit is ze niet gewend dus zal zeker heel veel stress geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:08

Een dierenarts kan aan huis rustig komen opvoelen. Opvoelen kan gedurende de hele dracht, enkel het inschatten van hoelang ze drachtig zijn is niet heel betrouwbaar. Maar dan heb je wel uitsluitsel of ze drachtig is of niet. Om de risico’s hoef je je ook geen zorgen te maken aangezien opvoelen meestal rectaal gebeurd, het brengt dus nagenoeg geen risico’s met zich mee. Maar dan moet je dus wel de dierenarts willen laten komen.

tones

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:19

Mijn mini merrie is aan huis gescanned.
Mevrouw is echt niet de makkelijkste, maar dit ging prima.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:26

Shanna schreef:
Een dierenarts kan aan huis rustig komen opvoelen. Opvoelen kan gedurende de hele dracht, enkel het inschatten van hoelang ze drachtig zijn is niet heel betrouwbaar. Maar dan heb je wel uitsluitsel of ze drachtig is of niet. Om de risico’s hoef je je ook geen zorgen te maken aangezien opvoelen meestal rectaal gebeurd, het brengt dus nagenoeg geen risico’s met zich mee. Maar dan moet je dus wel de dierenarts willen laten komen.


De dierenarst komt hier vrijdag zowiezo enten, dus kan het vragen of ze dan gelijk willen opvoelen..

pillow
Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:40

ClauH schreef:
Dat lijken toch echt gevulde uiers hoor...

echt niet, ten eerste heeft een paard 1 uier met daaraan tepels. Dus gevulde uiers kan niet.
Dat uier is helemaal niet gevuld, de tepels wijzen gewoon naar binnen wat betekend dat er geen druk op staat. De plooi zit ook gewoon nog dicht. Weet je zeker dat het melk is wat langs de benen loopt en niet gewoon nattigheid van het plassen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:40

Citaat:
echt niet, ten eerste heeft een paard 1 uier met daaraan tepels. Dus gevulde uiers kan niet.


Serieus.... Je begrijpt de strekking toch of niet... Typen op een telefoon gaat soms niet helemaal zoals op de laptop. Bokt wordt steeds gezelliger }:0

En ja, ik heb vaker een gevulde uier gezien. Deze ziet er naar mijn idee niet leeg uit. Ik zeg nergens dat ze al op knappen staat toch.

Maar misschien ligt het aan mijn nieuwe bril :)*

pillow
Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:40

ClauH schreef:
Citaat:
echt niet, ten eerste heeft een paard 1 uier met daaraan tepels. Dus gevulde uiers kan niet.


Serieus.... Je begrijpt de strekking toch of niet... Typen op een telefoon gaat soms niet helemaal zoals op de laptop. Bokt wordt steeds gezelliger }:0

En ja, ik heb vaker een gevulde uier gezien. Deze ziet er naar mijn idee niet leeg uit. Ik zeg nergens dat ze al op knappen staat toch.

Maar misschien ligt het aan mijn nieuwe bril :)*

Ja hoor ik begrijp de strekking heus wel. En jij spreekt echt in meervoud dus een tikfout is het niet. Maar je bent op Bokt niet enige die spreekt over de uiers wanneer de tepels bedoeld worden. Dus vandaar mijn reactie. Maar blijft dat het uier niet gevuld is, ook niet een beetje. De mijne heeft precies zo'n uier en die is absoluut niet drachtig.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:57

pillow schreef:
Ja hoor ik begrijp de strekking heus wel. En jij spreekt echt in meervoud dus een tikfout is het niet. Maar je bent op Bokt niet enige die spreekt over de uiers wanneer de tepels bedoeld worden. Dus vandaar mijn reactie. Maar blijft dat het uier niet gevuld is, ook niet een beetje. De mijne heeft precies zo'n uier en die is absoluut niet drachtig.


Ik wil mij eigenlijk hier helemaal niet mee bemoeien. Maar tepels? Serieus? Je noemt ze spenen hoor. Een merrie heeft 1 uier en 2 spenen. Als je een ander gaat muggenziften doe het dan goed.

Maar goed ik snap het muggenziften niet goed. Iedereen maakt wel eens fout. En jij nu dus ook. Maar we begrijpen allemaal wat er bedoeld wordt dus wat maakt het uit als ze per ongeluk uiers zei.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Merrie geeft al melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:00

Melk? (Wit/crème/gelig, niet doorzichtig), of vocht? (Wel doorzichtig). Mijn merrie is na haar veulen altijd wat vocht blijven geven, nooit ergens last van gehad