Hoe een veulen opvoeden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:39

Hey, mijn merrie is voor het eerst drachtig en nu had ik enkele vragen ivm het veulen.

Wat doe je op dag 1, dag 2, dag 3 ... Wanneer doe je een halster aan, leer je het meelopen, maak je het veulen gewoon aan aanraking, poetsen ...

Wanneer ga er mee op straat wandelen, begin je basisoefeningen te doen zoals longeren om het veulen dat gewoon te maken, nog niet om spieren te trainen. ...

Alvast bedankt!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:47

LoveHorseJ schreef:
Hey, mijn merrie is voor het eerst drachtig en nu had ik enkele vragen ivm het veulen.

Wat doe je op dag 1, dag 2, dag 3 ... Wanneer doe je een halster aan, leer je het meelopen, maak je het veulen gewoon aan aanraking, poetsen ...

Wanneer ga er mee op straat wandelen, begin je basisoefeningen te doen zoals longeren om het veulen dat gewoon te maken, nog niet om spieren te trainen. ...

Alvast bedankt!



Halster om op dag 1 . Niet mee wachten . Longeren niet aan beginnen . pas als ze een twenter zijn kun je spelenderwijs ze dat aan leren .

Aanraken gewoon elke dag even oefenen . Net als meelopen aan het halster . Voetjes optillen als ze geleerd hebben stil te staan . Moeten ze toch wel kunnen na een maand of twee / drie .
Immers moet de hoefsmid er ook wel bij kunnen komen tegen die tijd .

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:50

Overal aanraken, halster om etc. kan je vanaf dag 1 doen. Dit vergeten ze ook niet meer in de tijd dat ze daarna in de opfok staan.

Longeren en wandelen op straat moet je niet willen met een veulen. Dat kan prima als ze 3 zijn.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:58

Ik hoop dat je iemand om je heen hebt die ervaring hiermee heeft en je kan helpen :)

Je kunt even zoeken op veulen ABC, dat zijn de dingen die een veulen kan leren en hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:00

Gewoon de kleine dingen doen. Als mama en veulen wat gewend en gestettled zijn halstertje om doen, maar deze ook regelmatig weer af doen en weer om. Bijv binnen geen halster, en alleen met binnen buiten zetten halster om, wei ook halster af. Lekker overal aanraken kriebelen etc. Zoals hier boven eigenlijk al genoemd.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:11

Wij brachten de veulens vanaf dag 1 aan een halster (en touw) naar de weide. Dan plakken ze nog aan moeders, eventueel met een duwtje door iemand erachter en worden al die handelingen een gewoonte. Heb je minder strijd als ze ouder worden, want ze kennen niet anders.
Overal aanraken, voetjes eens optillen, maar zulke dingen hoeven niet dagelijks. Gun ze ook hun rust en tijd met moeders.

Is dit het enige veulen op stal? Naar mijn mening is het wel veel beter meerdere veulens te hebben, ze trekken toch met elkaar op en naar elkaar toe, anders dan naar de volwassen paarden op stal. Die wil je wel in de groep hebben voor de nodige opvoeding, maar het spelen doen ze echt het beste met leeftijdsgenootjes.

Wij zette de veulens zodra ze afgespeend waren wel altijd vast tijdens hun voermoment van de brokken zodat ze leren te wachten maar ook een beloning krijgen. Dit leverde keurige opgevoedde paarden op die na 3 jaar in het land nog steeds begrepen wat vaststaan was.

Al het andere pak je naar mijn mening pas op als ze 3-4 jaar zijn, wat prima kan zolang de basis keurig bevestigd is.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 12:15

Het is normaal gezien niet het enige veulen. Ze zouden samen komen te staan. Bedankt voor de tips allemaal. Nu weet ik wat ik moet doen.
Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 20-03-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:18

Op Dag van geboorte halstertje om. Samen met iemand zijn die met mama loopt en dan met veulen er achteraan. Nooit trekken of druk op touw aan halster en gewoon hand achter kontje. Maar zeker de eerste tijd loopt het vast wel mee achter mama aan. ( uitzonderingen heb je altijd )

Overal aanraken en langs de beentjes gaan. Niet lang!! 2 tellen en klaar.

Voetjes om de beurt oppakken en gelijk neerzetten en klaar!

Later een keer vasthouden en borsteltje er overheen. Maar weer, heel kort!!

Mama een keer afspuiten en kind ernaast vasthouden.

Verder is altijd het beste om merries met veulens samen buiten te zetten. Merries helpen elkaar en veulens trekken steeds meer naar elkaar om te spelen. Ze krijgen dan ook van de andere merries opvoeding. Dat scheelt ook echt voor de merrie.

Teveel mensen hebben merries met veulens teveel op stal ( dus 's avonds en 's nachts ) en dat is te weinig ruimte en merrie's worden dan wel op een gegeven moment wat zuur van het veulen. Ze hebben geen ruimte, staan 1 op 1 etc.
Dus echt een kudde zoeken van merries met veulens, zowel voor je merrie als veulen.

Lang samen laten lopen, dus niet al met 4 of 6 maanden eraf. Dat gebeurt als merries dus alleen lopen en zuur worden, maar is echt niet nodig. Correcties van mama zouden normaal moeten zijn en helpen je bij opvoeding. Net als spelen met andere veulens.

Na afspenen in een kudde met veulens en oudere opvoeders. Nooit in een kudde met alleen maar veulens of alleen op stal etc.
Als het veulen een fijne basis heeft, pak je het werken zo op. Maar wacht daar zolang mogelijk mee. Aan de longe lopen met 2jr is echt niet goed.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:37

Inderdaad vanaf dag een overal aanraken door te aaien, voetje even kort optillen en ik zit ook altijd even aan de tanden/tong en aan de uiers of koker. (dit omdat mijn oude merrie dat vreselijk vind en ik dus altijd op moest passen, bij haar veulens dus geleerd dat het normaal was).
Ook direct even oefenen met halster omdoen.
Hier deden wij maximaal 5 minuten per dag (wel elke dag) aaien en halster om etc en hebben echt fijne paarden.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:49

Wij doen de veulens dag 1 het halster om en aan een touwtje met het binnen en buiten zetten. Niet aan het touw trekken als ze tegenstribbelen, maar gewoon net boven de staartwortel 'bijten' met je hand of met je arm om de achterhand het veulen meenemen. Halster altijd afdoen op stal en in de wei!!!

Voetjes doen we eigenlijk vanaf dag 2/3 al, dan kan het veulen nog niet zo tegenstribbelen, belangrijk om niet los te laten, pas als hij ontspant. Verder vooral gewoon lekker overal aanraken, misschien een keer met een borsteltje ergens overheen.

Qua vastzetten doe ik dit pas als het veulen geleerd heeft voorwaarts te gaan op druk op het halster en het niet meer tegenstribbelt. Ik doe dan het touw door de spijlen zigzaggen een paar keer en laat het verder loshangen. Zo voelen ze wel druk, maar als ze echt in paniek raken kan het ook makkelijk weer los.

Keertje wassen kan met mooi weer (soms hebben veulens diarree, vooral als de merrie hengstig is, dan wassen we de billetjes).

Verder niet longeren of wat dan ook, is nergens voor nodig. Laat ze lekker opgroeien :)

BregtjeK
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-20

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:45

Met de merrie mee laten lopen, eerst los later na een paar dagen, aan een halstertje met touw. Dat wel al in het begin omdoen. Van en naar de wei bijv. Zodat het braaf meeloopt naar bijv de hengstenhouder en de kliniek bij scannen. Gewoon ook rustig aanraken, voetjes laten geven dat soort dingen, en dan als het veulen afgespeend wordt tot 2,5 lekker met rust laten op de wei. Veel plezier met je veulen alvast!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:54

Denk er aan dat wat hier genoemd is geen eis is. Is de geboorte moeil8jk geweest of komt het veulen lastig op gang? Laat dat halster dan lekker zitten. Dat kan ook nog in week 1 of week 2, langer zou ik niet wachten.
Meelopen net zo, zodra je halster op en af hebt gedaan kun je gelijk beginnen met meelopen.
Overal aaien ook zeker meepakken, hele benen, onder de buik, oren, hoofd.

Daarnaast consequent zijn. Op je schoot liggen is lief. Maar niet meer als ze een half jaar zijn. Op je steigeren is super stoer, niet meer als ze een half jaar zijn. Niet doen dus. Gelijk jou ruimte duidelijk maken. Jij bepaald wanneer jij wil kroelen, niet het veulen.
Afspuiten met de slang vind ik ook erg fijn km te leren als ze veulen zijn samen met de merrie. Bij warm weer en niet als ze klein zijn, maar iers ouder.
Vanaf spenen, ongeveer 6 maand, tot een jaar of 2,5 weg zetten en paard laten zijn.

Edit
Ontwormen, geen water laten drinken, geen zoutblok of liksteen in de stal. Veulen eet poep van de merrie.
Weet je al Die details ook?
Wat moet er na geboorte gebeuren? Mesten,
Nageboorte er af. Wat je doet als merrie niet laat drinken?

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 11:09

Cioccolato schreef:
Edit
Ontwormen, geen water laten drinken, geen zoutblok of liksteen in de stal. Veulen eet poep van de merrie.
Weet je al Die details ook?
Wat moet er na geboorte gebeuren? Mesten,
Nageboorte er af. Wat je doet als merrie niet laat drinken?


Hey, iedereen alvast bedankt voor de informatie. Hier ben ik wijzer uit geworden. "Cioccolato" die details weet ik nog niet, dus altijd welkom! Voor de duidelijkheid wordt ik goed bijgestaan door professionals.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:32

Kijk eens in het dikke buiten topic van dit jaar. Daar staat onwijs veel basis info in! En daar kun je ook om hulp vragen als je je goes hebt ingelezen.

Edit

[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 11:31

Hey iedereen,

Alvast bedankt voor de tips! Het veulen van mijn verzorgpaard is super braaf; Hij geeft zijn 4 voetjes zonder problemen, kan aan een halster meelopen, 'opzij' gaan, 'achteruit' gaan ... Hij heeft ook al een kerstmuts opgehad. Ik heb hem alle tijd gegeven om alles te leren kennen, rustig op het gemakje. Hij heeft amen met zijn moeder altijd buiten gelopen en had een goede schuilstal.

Nu staat hij bij een ander veulen waar nooit iets mee gedaan is tenzij het noodzakelijk was. Bij de eigenaar was het altijd een gevecht om het halster aan te krijgen, bij de hoefsmid (voetjes opheffen kent ze niet), ze is heel bang als je haar aanraakt (ondertussen al iets beter). Alles is dus nogal abrupt gebeurd. Het was vaak een 'gevecht' en was van moeten en niet van mogen.

Ik ga er elke dag langs en ben maximaal 10 minuutjes met hen bezig. Ik doe ook niet elke dag iets met hen.

Ondertussen, na 1,5 maand, kan ik haar al iets beter aanraken. Ze is nog altijd bang, maar laat het wel toe. Ik zorg er ook voor dat ze weg kan als ze dat wilt. Borstelen gaat helemaal nog niet. Ze is super braaf en niet agressief. Ze is ook nieuwsgierig. Ze komt altijd naar mij toe en snuffelt wat.

Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Momenteel probeer ik haar overal aan te raken stap voor stap. Als dat goed gaat, wil ik de borstels erbij halen. En als dat goed gaat pas de voetjes opheffen.

Groetjes

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:38

Leuk projectje!
In ieder geval in het zicht van het bange veulen het veulen van je verzorpaard aaien, poetsen etc. Want de nieuwsgierigheid wordt dan groter, en het goede voorbeeld is altijd goed.

Daarnaast werkt omkopen met snoepjes (al zou ik korreltjes biks gebruiken) ook vaak. Belonen wanneer ze naar jou toe komt, of wanneer ze zonder spanning op te bouwen kan worden aangeraakt.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 21:36

Hey iedereen,

Ik zit momenteel een beetje met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen.

Ik zal beginnen met kort het verhaal te schetsen. Het veulen van mijn verzorgpaardje heb ik vanaf dag 1 verzorgd. Ik heb hem alle tijd gegeven om zelf tot bij mij te komen. Nu 8 maanden verder loopt hij goed mee aan een halster, kan ik zijn voetjes oppakken en hem poetsen. Hij komt altijd af voor krabbetjes. Hij staat samen met een ander veulen. Daar is nooit iets mee gedaan geweest en als ze iets moesten doen, was het ook van moeten. Sinds november staan ze samen. In het begin kon ik haar niet aanraken. Ik heb haar ook alle tijd gegeven en alle ruimte om weg te gaan als ze dat wou. Ik heb het veulen van mijn verzorgpaardje altijd gepoetst waar ze dat kon zien. 4 weken geleden ben ik gekomen dat ik haar volledig kon poetsen en aanraken, wat ze tot voordien altijd heel moeilijk vond. Haar voetjes opheffen zou de volgende stap zijn, maar daar ben ik niet aan kunnen beginnen.

Nu het probleem. Sinds 2 weken heeft ze super veel bang van mij. Ik weet totaal niet wat ik heb fout gedaan, wat haar bang gemaakt zou kunnen hebben. Soms komt ze zelf naar mij. Maar als ik bij haar in de buurt sta, naar haar toe ga of haar probeer aan te raken loopt ze weg.

Heeft er iemand een idee wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan of hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:15

Tja, soms is dat gewoon zo. Jaarlingen zijn naarlingen...
Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar mijn ervaring is wel dat jaarlingen regelmatig onvoorspelbaar zijn.
De ene keer lief, de andere keer draaien ze zich van je af. Hoe dat komt? Ik weet het niet ... het weer, de omstandigheden, misschien ergens een pijntje, of gewoon kleutergedrag.

Dus ik denk dat je niks verkeerd hebt gedaan en dat je gewoon door moet gaan zoals je deed. En komt ze, dan is dat fijn. Beloon haar wel, met wat lekkers bijvoorbeeld. Loopt ze weg, dan is dat maar zo. Volgende keer beter. As je er een halszaak van maakt loopt de spanning waarschijnlijk alleen maar verder op en dat wil je denk ik voorkomen.

En goed om te weten: geduld is een schone zaak. Het komt weer goed, je weet nu alleen nog niet wanneer :-).

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:20

Is normaal, laat het voorbij gaan. Hier merk ik ook altijd periodes dat ze enorm aanhankelijk zijn en daarna dan weer een periode meer afstandelijk en die gaat ook gewoon weer over.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Hoe een veulen opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 22:21

Bedankt voor jullie berichten! Dat doet toch wat zorgen wegnemen!