Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 13:45

Onze merrie loopt vanaf 18 maart met ons hengstje samen
Hengst word op kort termijn gecastreerd
En we houden het veulen ook
Maar nu is alles nieuw eerste x dat er bij ons een veulen komt
Het is een mini Shetlander van 6/7 jaar oud
Ze lopen met ze allen op de wei
Tinker van 10 maanden , shetland hengstje 10 maanden
Shetland hengst ( de vader ) 5 jaar
Zijn er dingen waar ik op moet letten ?
En vooral de geboorte
Wij wonen namelijk niet bij de weide

PotjeMayo

Berichten: 563
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:03

Ik snap niet helemaal wie wie is van de paarden. het staat er een beetje warrig vind ik...

ik heb er verder geen verstand van dus hopelijk reageert er iemand met meer verstand hier van :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:06

Ik hoop niet dat de tinker een merrie is?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:07

Is ze al gedekt? Waarom heb je ze bij elkaar gezet? Zijn de dieren gezond? Dus echt gekeurd en getest? Er zijn al heel veel shetlandertjes en mini's. Je wil niet weten hoeveel er met gezondheidsproblemen ter wereld komen of met afwijkingen omdat men zomaar wat bij elkaar zet.

Als je er niet bij woont en er is geen toezicht, moet je mazzel hebben dat het goed gaat en de merrie zichzelf redt.

De meeste paarden gaan kegelen en krijgen slappe banden, dus dan kan je gaan waken. Maar sommigen houden dat wel even vol en anderen zijn heel rap en hebben er al een veulen naast staan voor je het opmerkt.

Je moet zorgen dat je omheining echt goed is.

En ik zou alle hengstjes voor de bevalling laten helpen, want daarna is de merrie weer echt vatbaar. Als het toch geen goedgekeurde hengsten zijn, hebben ze als ruin ook een beter en makkelijker leven.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:07

Ik ben ook een beetje in de war hoeveel paarden het zijn, welk geslacht en wanneer je een veulen verwacht (dit jaar of volgend jaar)

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:14

superpony schreef:
Is ze al gedekt? Waarom heb je ze bij elkaar gezet? Zijn de dieren gezond? Dus echt gekeurd en getest? Er zijn al heel veel shetlandertjes en mini's. Je wil niet weten hoeveel er met gezondheidsproblemen ter wereld komen of met afwijkingen omdat men zomaar wat bij elkaar zet.

Als je er niet bij woont en er is geen toezicht, moet je mazzel hebben dat het goed gaat en de merrie zichzelf redt.

De meeste paarden gaan kegelen en krijgen slappe banden, dus dan kan je gaan waken. Maar sommigen houden dat wel even vol en anderen zijn heel rap en hebben er al een veulen naast staan voor je het opmerkt.

Je moet zorgen dat je omheining echt goed is.

En ik zou alle hengstjes voor de bevalling laten helpen, want daarna is de merrie weer echt vatbaar. Als het toch geen goedgekeurde hengsten zijn, hebben ze als ruin ook een beter en makkelijker leven.



Merrie is drachtig gescant gister
En dus al behoorlijk op weg
Hengst word op kort termijn geholpen
Of apart gezet met de andere
Wat bedoel je met de omheining

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:22

Maar waarom wil je zomaar in de wilde weg dekken? Men dekt met gezonde paarden en dan is het al een risico. En er zijn meer dan genoeg beestjes als je er per se nog eentje bij wil.

Een dracht is ook voor de merrie niet zonder risico's en er is geen eens toezicht.

Je hebt 2 hengsten? Dus die moeten beiden gecastreerd, want ook de jonge hengst springt er daarna bovenop.

Wat zal ik bedoelen met de omheining? Die moet natuurlijk veilig zijn. Een klein veulentje kan overal tussendoor. De merrie zal het veel leren, maar zo een kleintje gaat ontdekken en je zal niet de eerste zijn die een gezond veulen verliest door een stom ongeluk.

Of dat mensen kwaad willen.....Zonder toezicht is het helaas aantrekkelijk voor mensen om erbij in te gaan of zelfs een veulen mee te pakken. Daarom moet het echt super veilig zijn.

En behoorlijk op weg? Dan komt het dus nu al eraan? Of is ze in de winter gedekt??

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:27

superpony schreef:
Maar waarom wil je zomaar in de wilde weg dekken? Men dekt met gezonde paarden en dan is het al een risico. En er zijn meer dan genoeg beestjes als je er per se nog eentje bij wil.

Een dracht is ook voor de merrie niet zonder risico's en er is geen eens toezicht.

Je hebt 2 hengsten? Dus die moeten beiden gecastreerd, want ook de jonge hengst springt er daarna bovenop.

Wat zal ik bedoelen met de omheining? Die moet natuurlijk veilig zijn. Een klein veulentje kan overal tussendoor. De merrie zal het veel leren, maar zo een kleintje gaat ontdekken en je zal niet de eerste zijn die een gezond veulen verliest door een stom ongeluk.

Of dat mensen kwaad willen.....Zonder toezicht is het helaas aantrekkelijk voor mensen om erbij in te gaan of zelfs een veulen mee te pakken. Daarom moet het echt super veilig zijn.

En behoorlijk op weg? Dan komt het dus nu al eraan? Of is ze in de winter gedekt??


Weiland kan het niet uit
Mijn vader woont er in de straat we zouden haar eventueel ook bij me vader achter het huis op een klein stukje grond met in loop stal kunnen .zetten.
Ze lappen vanaf maart 2019 samen

hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:46

Is het de tinker merrie of de shetlander die drachtig is?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:19

Ze is dus al in Maart 2019 gedekt?? En nu pas gescand??

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:22

Altijd zorgen dat je bij de geboorte aanwezig bent zodat je in kunt grijpen of hulp kunt inroepen van de dierenarts als het niet goed gaat.
En lees je in. Over hoe een bevalling verloopt, wat je kunt verwachten en waar je op moet letten.

En merrie niet meer bij de hengsten zetten na de geboorte. Ook niet bij die van 10 maanden! Na een week tot 10 dagen na de geboorte is ze weer hengstig en zal ze anders weer gedekt worden met grote kans op dracht.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-03-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:25

Oké. Dit gaat niet leuk klinken denk ik..
Wat je nu moet doen? Alle dieren aan iemand geven die er verstand van heeft en er met gezond verstand mee omgaat.
Dat dit nog gebeurd zeg..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:38

superpony schreef:
Ze is dus al in Maart 2019 gedekt?? En nu pas gescand??


Wel lang werk voor de afwerking dan :')

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:44

Volgens mij staat er dat de hengst er vanaf 18 maart bij loopt. Dat hoeft niet gelijk te staan met meteen drachtig worden.

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:48

hagelslag schreef:
Is het de tinker merrie of de shetlander die drachtig is?


De tinker is een hengst

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:48

Cioccolato schreef:
Oké. Dit gaat niet leuk klinken denk ik..
Wat je nu moet doen? Alle dieren aan iemand geven die er verstand van heeft en er met gezond verstand mee omgaat.
Dat dit nog gebeurd zeg..


Lekker op rotten jij

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:48

Gody schreef:
hagelslag schreef:
Is het de tinker merrie of de shetlander die drachtig is?


De tinker is een hengst

O dan kan ze daar ook nog drachtig van zijn.

Zou zeker zorgen dat je bij de bevalling bent.

Edit: Ah de tinker is jong, wel snel scheiden. Na de bevalling zijn ze met een paar dagen weer vruchtbaar.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 27-03-20 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:50

Coloured schreef:
Altijd zorgen dat je bij de geboorte aanwezig bent zodat je in kunt grijpen of hulp kunt inroepen van de dierenarts als het niet goed gaat.
En lees je in. Over hoe een bevalling verloopt, wat je kunt verwachten en waar je op moet letten.

En merrie niet meer bij de hengsten zetten na de geboorte. Ook niet bij die van 10 maanden! Na een week tot 10 dagen na de geboorte is ze weer hengstig en zal ze anders weer gedekt worden met grote kans op dracht.


Ja we gaan kijken voor een birth alarm
Zodat we melding krijgen
We hebben drie weilanden
Dierenarts gaf aan dat het beste was ze nu samen te laten.
En na de geboorte de hengsten apart te zetten
De tinker en de andere shet hebben nog geen ingedaalde ballen dus konden nog niet geholpen worden
De vader van het veulen word volgende week gecastreerd

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:50

Gody schreef:
hagelslag schreef:
Is het de tinker merrie of de shetlander die drachtig is?


De tinker is een hengst


De tinker is ook 10 maanden dus als de merrie al een eind op weg is, verwacht ik niet dat hij de vader is.

En TS: "Lekker op rotten jij" zeg je natuurlijk niet tegen iemand.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-03-20 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:52

Gody schreef:
Cioccolato schreef:
Oké. Dit gaat niet leuk klinken denk ik..
Wat je nu moet doen? Alle dieren aan iemand geven die er verstand van heeft en er met gezond verstand mee omgaat.
Dat dit nog gebeurd zeg..


Lekker op rotten jij

_O- :')

Ik heb de pb maar weg gehaald want die is natuurlijk privé. Hou ik me iig aan de regeltjes..
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 27-03-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:54

Oké even voor die achterlijke mongool
Ik stuurde nog netjes een privé bericht dat je op kan rotten maar je mag ook gewoon je adres even sturen of pb voor de mijne dan klap ik er ook nog lekker een op je vieze sletten smoel

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:55

Zo TS, pardon! Ik verlaat dit topic. Geen zin meer om adviezen te geven aan zulke scheldende mensen.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Onze merrie voor het eerst drachtig ( info)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:56

Hoe langer dit duurt hoe hilarische het wordt.
De toon is gezet!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:57

Heb getemd.
Volgens mij gaan we zo niet met elkaar om op een forum.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:58

Gody schreef:
superpony schreef:
Maar waarom wil je zomaar in de wilde weg dekken? Men dekt met gezonde paarden en dan is het al een risico. En er zijn meer dan genoeg beestjes als je er per se nog eentje bij wil.

Een dracht is ook voor de merrie niet zonder risico's en er is geen eens toezicht.

Je hebt 2 hengsten? Dus die moeten beiden gecastreerd, want ook de jonge hengst springt er daarna bovenop.

Wat zal ik bedoelen met de omheining? Die moet natuurlijk veilig zijn. Een klein veulentje kan overal tussendoor. De merrie zal het veel leren, maar zo een kleintje gaat ontdekken en je zal niet de eerste zijn die een gezond veulen verliest door een stom ongeluk.

Of dat mensen kwaad willen.....Zonder toezicht is het helaas aantrekkelijk voor mensen om erbij in te gaan of zelfs een veulen mee te pakken. Daarom moet het echt super veilig zijn.

En behoorlijk op weg? Dan komt het dus nu al eraan? Of is ze in de winter gedekt??


Weiland kan het niet uit
Mijn vader woont er in de straat we zouden haar eventueel ook bij me vader achter het huis op een klein stukje grond met in loop stal kunnen .zetten.
Ze lappen vanaf maart 2019 samen

Ze lopen vanaf maart 2019 samen en je hebt nu pas laten scannen en begint nu pas met het zoeken van informatie?

Nou ja, beter laat dan nooit, of zo... Birth alarm is een goed idee, helemaal omdat je niet bij de weide woont. Weet je welke datum ze ongeveer uitgerekend is?


Coloured schreef:
Heb getemd.

Ik ook. Echt bizar gedrag dit.