Drachtig? èn te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:00

Hallo
Wij hebben onze Shetlander merrie gekocht in juli 2019.

We vinden haar de laatste tijd te dik. Ze is ook echt te dik want we voelen haar ribben niet eens en je ziet vet rondom haar lijf. Sinds twee maanden laten we haar op verantwoorde wijze veel vaker bewegen en ze staat op rantsoen in een paddock paradise met hooi en af en toe een beetje gras.
Maar het valt me op dat ze dik-buikig blijft en wel drachtig lijkt.
De vorige eigenaresse zegt dat ze heeeeel misschien gedekt kan zijn door een hengstje, maar die stond eigenlijk in een andere weide. Maar het zou een ‘ongelukje’ geweest kunnen zijn.
Haar melkklieren voelen een beetje opgezet, maar niet zoals je ziet wanneer ze op het punt staan om te bevallen.

Iemand zei tegen mij dat een dierenarts het in deze fase niet opgevoeld zou kunnen worden, omdat ze anus van een shetlander daarvoor te klein / nauw zou zijn. Klopt dat?

Voordat ik nu veel geld ga uitgeven aan een dierenarts, zou ik eerst jullie mening willen vragen.

Zou ze drachtig kunnen zijn?
Of is ze echt alleen maar heel dik?

Ze is bijna 4 jaar.
Vorig jaar heeft ze half april een hengstveulentje gekregen die in het najaar weg is gegaan.

Hierbij wat foto’s.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:03

Ik dacht het ook bij mijn merrie en de dierenarts kon haar gewoon scannen. Dus ik zal de dierenarts langs laten komen.

Mijn merrie was niet drachtig en als ik haar vergelijk met jouw merrie dan zeg ik niet drachtig. Maarja elke merrie is weer anders, dus gewoon even de da bellen :)

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:04

Maar als ze half april een veulen heeft gehad, stond ze van april tot juli bij een hengst in dan?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:09

Gonli schreef:
Maar als ze half april een veulen heeft gehad, stond ze van april tot juli bij een hengst in dan?


De vorige eigenaresse schreef dat ze waarschijnlijk niet bij een hengst had gelopen, maar er was wel een hengst maar die stond in een andere wei.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:10

Waarschijnlijk niet? :+ Daar heb je niks aan haha, dan zou ik sowieso even de dierenarts laten komen. Het zekere voor het onzekere :))

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:11

Ik vind haar wel eeb drachtige buik hebben.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:11

Dit was van mijn merrie en niet drachtig, wel eerder een veulentje gehad.

Afbeelding

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:30

Gonli schreef:
Ik dacht het ook bij mijn merrie en de dierenarts kon haar gewoon scannen. Dus ik zal de dierenarts langs laten komen.

Mijn merrie was niet drachtig en als ik haar vergelijk met jouw merrie dan zeg ik niet drachtig. Maarja elke merrie is weer anders, dus gewoon even de da bellen :)


Heb je een foto van jouw merrie toen je dacht dat ze drachtig was? Was ze ook zo dik?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:36

Ik gok op een te dikke shetlander zonder dracht. Maar zonder scan zal je het niet weten.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:37

Ik heb maar 1 foto even zoeken dit was rond januari

Afbeelding

En zo was haar buik toen ze bij mij kwam :+


Afbeelding


Goed gevoerd dus hahahaahah

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:38

Gonli schreef:
Ik heb maar 1 foto even zoeken dit was rond januari

[ [url=m/pPuv19.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo was haar buik toen ze bij mij kwam :+


[ [url=m/cRZeGn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goed gevoerd dus hahahaahah


Ob ja inderdaad! Hahaha!

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:40

Hoeveel kost het ongeveer om een shetlander te laten scannen? Wat is een beetje een gangbare prijs? We zouden zelf met haar naar de dierenarts toe kunnen lopen; want het is om de hoek.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:41

Ik heb 20 euro voor scannen betaald (en 20 euro visite). Ze kwamen bij mij op stal, dus dat valt echt mee!

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:43

Gonli schreef:
Ik heb 20 euro voor scannen betaald (en 20 euro visite). Ze kwamen bij mij op stal, dus dat valt echt mee!


Oh dat valt inderdaad mee.

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:44

Ben benieuwd, plaats je in het topic als je meer weet? :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:45

Ik zou idd laten scannen, want als ze niet drachtig is, dan is ze wel gevaarlijk ongezond dik en dan moet ze echt op dieet en aan het werk.
Maar als ze wel drachtig is zul je ook de voeding moeten aanpassen en moet je weer rekening houden met waken etc.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:50

Cayenne schreef:
Ik zou idd laten scannen, want als ze niet drachtig is, dan is ze wel gevaarlijk ongezond dik en dan moet ze echt op dieet en aan het werk.
Maar als ze wel drachtig is zul je ook de voeding moeten aanpassen en moet je weer rekening houden met waken etc.


Dat ze veel te dik is, dat vonden wij zelf ook al en daarom is ze al twee maanden op dieet en krijgt ze (naast haar beweging in het paddock paradise) dagelijks beweging. Veel stap-wandelingen en longeren. Maar omdat ik niet echt effect zie en wel een ‘drachtige-pens’begon ik me toch af te vragen of ze drachtig zou kunnen zijn.
We lieten haar laatst springen tijdens het longeren, maar als ze drachtig is, dan zou ik dat niet doen, natuurlijk.

Wat zou ik qua voeding nog moeten aanpassen? Ze krijg nu hooi, pavo-grasmix met vitaminen en dus dagelijks een mini-strookje gras.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:56

drachtig of niet, als je al 2 maanden meer met haar werkt en ze er zo uitziet kan het werktempo wel omhoog. ook voor een drachtige merrie is veel te dik zijn gevaarlijk en ribben voelen heeft niets met dracht te maken. ik zou haar voer, mits niet drachtig, terugschroeven en lekker met haar gaan fietsen. lange stukken in draf rechtuit in de berm.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 20:58

Sas_Mon schreef:
drachtig of niet, als je al 2 maanden meer met haar werkt en ze er zo uitziet kan het werktempo wel omhoog. ook voor een drachtige merrie is veel te dik zijn gevaarlijk en ribben voelen heeft niets met dracht te maken. ik zou haar voer, mits niet drachtig, terugschroeven en lekker met haar gaan fietsen. lange stukken in draf rechtuit in de berm.


Okee bedankt voor de tip.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Re: Drachtig? èn te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 23:31

Als ze drachtig zou zijn; wat moet ik dan qua voeding aanpassen?

Ze krijg nu 2x per dag een slowfeedernet hooi (die deelt ze met haar shetlander maatje (ruin)) en ze krijgt pavo-grasmix met vitaminen en dagelijks een mini-strookje gras.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:34

Ik zou die pony eigelijk sowieso van het gras afhalen en het hooi wegen. Hoeveel is een net?

Maar best ook laten controleren op dracht alvoor je te veel gaat doen.

Edit: zijn dat de netten van op de foto? Hier eten ze met 2 shetten maar zo 1 zak op zonder gras bij ipv 2 zakken en die staan mooi op gewicht. Ze krijgen onbeperkt hier, maar in een fijnmazig (3x3 cm) net met daarover nog eens hetzelfde fijnmazige net (dus 2 netten over elkaar). Daar halen ze zo'n 6 kg per dag uit voor 2 shets van ongeveer 83 en 98 cm.

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 23:55

Poekkie schreef:
Ik zou die pony eigelijk sowieso van het gras afhalen en het hooi wegen. Hoeveel is een net?

Maar best ook laten controleren op dracht alvoor je te veel gaat doen.

Edit: zijn dat de netten van op de foto? Hier eten ze met 2 shetten maar zo 1 zak op zonder gras bij ipv 2 zakken en die staan mooi op gewicht. Ze krijgen onbeperkt hier, maar in een fijnmazig (3x3 cm) net met daarover nog eens hetzelfde fijnmazige net (dus 2 netten over elkaar). Daar halen ze zo'n 6 kg per dag uit voor 2 shets van ongeveer 83 en 98 cm.



Ja die netten, maar daar gaat 1 plak in.
Ik zal het hooi gaan wegen.
En inderdaad de dierenarts laten komen om te scannen. Dan weet ik precies welke aanpak het beste is.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 23:58

De halsaanzet voor haar schoft oogt wat stevig en hetzelfde geldt voor haar kruis, maar haar puntige buikje doet mij toch wel een mogelijke drachtigheid vermoeden dus als dat aan de orde is dan vind ik haar niet opvallend dik. Bel anders morgen even de dierenarts voor advies en tarieven.
Als ze niet drachtig is dan zou ik lekker verder gaan met bewegen, op hooi zou ik persoonlijk zelf niet willen inleveren en de extra vitaminen ook niet.

Ze heeft een lieve uitstraling. :)

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 00:30

silverdapple schreef:
De halsaanzet voor haar schoft oogt wat stevig en hetzelfde geldt voor haar kruis, maar haar puntige buikje doet mij toch wel een mogelijke drachtigheid vermoeden dus als dat aan de orde is dan vind ik haar niet opvallend dik. Bel anders morgen even de dierenarts voor advies en tarieven.
Als ze niet drachtig is dan zou ik lekker verder gaan met bewegen, op hooi zou ik persoonlijk zelf niet willen inleveren en de extra vitaminen ook niet.

Ze heeft een lieve uitstraling. :)


Dank je wel :-)

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 16:13

ZE IS DRACHTIG!!!!!

Onmiskenbaar! DA ging aan haar buik voelen en voelde direct het veulen bewegen. Schopjes. Daarna voelden wij dat ook. Een scan was niet nodig want dit was duidelijk!!! :-D

Echt een geweldige VERRASSING!!!

DA zei dat het binnen nu en een paar weken geboren kan worden. Maar exact kon hij het niet aangeven. Wat begrijpelijk is met ons verhaal en dat haar vorige eigenaresse het allemaal niet precies weet...

Haar uiertje was vanmiddag nog meer gezwollen dan vanmorgen .