Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen is sterk met wandelen.

 
Profiel   

https://www.trtmethod.com/free-trtmetho ... -training/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 16:20 



 
Profiel   

@Caily, aan de woorden die je gebruikt, moet ik concluderen dat wij beiden er gewoon een heel andere definitie op na houden van wat 'druk' is.
Hengstenkettingen (in de mond), zwepen, met kracht tegen je paard ingaan, afdwingen,... dat is de uiterst negatieve benadering van druk. Druk in de opvoeding van een paard kan ook minder negatief, neutraal en zelfs positief zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:18 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn al die tips en ideeën. Ik ben gelijk aan de slag gegaan.

Net buiten het weiland gaan oefenen met wijken voor druk. Hier reageerde ze goed op.

Toen ontspannen en met een slap touwtje een pad afgelopen 50 Meter parallel aan het weiland.

Veel aandacht geclaimd haar op mij laten letten. Zo nu en dan dwaalde ze af, gelijk even weer iets met der gedaan rondje maken wijken etc. Veel met mijn stem gedaan. Af en toe weer wijken en wat stapjes achteruit. Ze stopte als ik stopte en ho zei. Niet te ver gewandeld maar dit stukje ging erg goed.

Ze probeerde 1x even te galopperen op de terugweg naar het weiland. Goed gecorrigeerd en klaar was het.

Erg fijn! Thx voor het meedenken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 21:02 



 

Goed bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 21:54 



 
Profiel   

Dat is fijn om te lezen, TS! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 09:45 



 
Profiel   

Super!
In het begin is het altijd heel intensief maar op laatst hoef je nauwelijks iets te doen dan reageren ze al.
Dat maakt het wandelen een stuk relaxter! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 12:34 



 

Jelle24 schreef
Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn al die tips en ideeën. Ik ben gelijk aan de slag gegaan.

Net buiten het weiland gaan oefenen met wijken voor druk. Hier reageerde ze goed op.

Toen ontspannen en met een slap touwtje een pad afgelopen 50 Meter parallel aan het weiland.

Veel aandacht geclaimd haar op mij laten letten. Zo nu en dan dwaalde ze af, gelijk even weer iets met der gedaan rondje maken wijken etc. Veel met mijn stem gedaan. Af en toe weer wijken en wat stapjes achteruit. Ze stopte als ik stopte en ho zei. Niet te ver gewandeld maar dit stukje ging erg goed.

Ze probeerde 1x even te galopperen op de terugweg naar het weiland. Goed gecorrigeerd en klaar was het.

Erg fijn! Thx voor het meedenken


Je hebt het over een veulen.... Natuurlijk is deze snel afgeleid. Daar moet een veulen ook recht op hebben, het is immers een kleuter. Op deze manier straf je dat af, en daar zou ik me niet in kunnen vinden. Ik denk dat je er het beste aan doet, je veulen veulen te laten zijn en er niet mee te gaan wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 13:00 



 
Profiel   

Joman schreef
Jelle24 schreef
Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn al die tips en ideeën. Ik ben gelijk aan de slag gegaan.

Net buiten het weiland gaan oefenen met wijken voor druk. Hier reageerde ze goed op.

Toen ontspannen en met een slap touwtje een pad afgelopen 50 Meter parallel aan het weiland.

Veel aandacht geclaimd haar op mij laten letten. Zo nu en dan dwaalde ze af, gelijk even weer iets met der gedaan rondje maken wijken etc. Veel met mijn stem gedaan. Af en toe weer wijken en wat stapjes achteruit. Ze stopte als ik stopte en ho zei. Niet te ver gewandeld maar dit stukje ging erg goed.

Ze probeerde 1x even te galopperen op de terugweg naar het weiland. Goed gecorrigeerd en klaar was het.

Erg fijn! Thx voor het meedenken


Je hebt het over een veulen.... Natuurlijk is deze snel afgeleid. Daar moet een veulen ook recht op hebben, het is immers een kleuter. Op deze manier straf je dat af, en daar zou ik me niet in kunnen vinden. Ik denk dat je er het beste aan doet, je veulen veulen te laten zijn en er niet mee te gaan wandelen.


Amen! Laat die dieren toch lekker met rust zeg. Een veulen, jaarling, twenter moeten lekker in een koppel kunnen spelen. Wat verwacht je nu van een dier van 9 of 11 maanden? Dat ze lekker aan een touwtje vast staan omdat wij het nodig vinden om te borstelen of te wandelen?!
Waarom hebben mensen geen geduld? Als ze drie zijn geweest heb je nog jaren om ermee aan de slag te gaan. Sorry, maar ik kan hier echt niet bij met mijn pet. Dit valt bij mij onder de categorie 114 red een dier. Jonge beesten die al van alles moeten..... 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 13:09 



 
Profiel   

Iedereen zijn mening.
Maar ik verwacht wat en in mijn ogen niet teveel.
Met een hond wacht je ook niet.
Je verwacht bij elk dier en kind dingen die bij de leeftijd passen.
En 1 a 2x 15 min wandelen in de week zonder gek te doen mag ik verwachten of naar toe werken vind ik.

En kind laat je ook kind zijn. Maar ook op jonge leeftijd (4 jaar) verwacht ik dingen van de kinderen op mijn werk. Leeftijd is geen excuus. Bij elke leeftijd passen bepaalde verwachtingen. En 2x 15 min wandelen in de week vind ik niet schadelijk voor mijn veulens. Van de 168 uur die in de week zitten hebben mijn veulens 167,5 uur vrijheid om een eigen plan te trekken in de wei. En 2x 15 min moeten ze aandacht hebben voor mij en mijn grenzen respecteren.

Iedereen zijn manier.

Met poetsen staan ze 9/10 los en stil .
Wijken voor druk en wijken op geluid of stem gebeurd ook los in de wei. Als ze er geen trek in heeft loopt ze weg, maar ze zoekt mij zelf op en dan oefen ik gelijk even en paar min.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 13:27 



 
Profiel   

Joman schreef
Jelle24 schreef
Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn al die tips en ideeën. Ik ben gelijk aan de slag gegaan.

Net buiten het weiland gaan oefenen met wijken voor druk. Hier reageerde ze goed op.

Toen ontspannen en met een slap touwtje een pad afgelopen 50 Meter parallel aan het weiland.

Veel aandacht geclaimd haar op mij laten letten. Zo nu en dan dwaalde ze af, gelijk even weer iets met der gedaan rondje maken wijken etc. Veel met mijn stem gedaan. Af en toe weer wijken en wat stapjes achteruit. Ze stopte als ik stopte en ho zei. Niet te ver gewandeld maar dit stukje ging erg goed.

Ze probeerde 1x even te galopperen op de terugweg naar het weiland. Goed gecorrigeerd en klaar was het.

Erg fijn! Thx voor het meedenken


Je hebt het over een veulen.... Natuurlijk is deze snel afgeleid. Daar moet een veulen ook recht op hebben, het is immers een kleuter. Op deze manier straf je dat af, en daar zou ik me niet in kunnen vinden. Ik denk dat je er het beste aan doet, je veulen veulen te laten zijn en er niet mee te gaan wandelen.



Vind ik trouwens ook onzin. Alsof we van kleuters niks verwachten? En kleuter moet ook luisteren hoor, als ik iets uitleg of aan het vertellen ben. Moet een kleuter ook stil zijn, en aandacht hebben voor mij. En word hij of zij aangesproken als ze wat anders gaat doen, wegloopt of met de buurman praat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 13:30 



 

Heb je überhaupt ervaring met veulens? Dat volgt niet uit je zojuist neergeschreven betoog en ook niet uit de op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:24 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Amen! Laat die dieren toch lekker met rust zeg. Een veulen, jaarling, twenter moeten lekker in een koppel kunnen spelen. Wat verwacht je nu van een dier van 9 of 11 maanden? Dat ze lekker aan een touwtje vast staan omdat wij het nodig vinden om te borstelen of te wandelen?!
Waarom hebben mensen geen geduld? Als ze drie zijn geweest heb je nog jaren om ermee aan de slag te gaan. Sorry, maar ik kan hier echt niet bij met mijn pet. Dit valt bij mij onder de categorie 114 red een dier. Jonge beesten die al van alles moeten..... 8)7


Kan jij mij uitleggen wat er zo magisch is aan die grens van 3 jaar? Wat gebeurt er op de derde verjaardag van het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:32 



 
Profiel   

En zo zal in de paardenwereld iedereen altijd wel een eigen idee ergens over hebben toch... Ik denk ook dat als je af en toe wat gaat doen met je veulen je daar uiteindelijk een meewerkender paard van krijgt als je daar over een paar jaar wel actiever mee gaat werken. Vind het erger als er 3 jaar lang niks met een paard wordt gedaan maar dat ie daarna opeens vanalles moet omdat hij dan die magische 3 jaar grens over is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:37 



 
Profiel   

Gini schreef
Padoertje schreef
Amen! Laat die dieren toch lekker met rust zeg. Een veulen, jaarling, twenter moeten lekker in een koppel kunnen spelen. Wat verwacht je nu van een dier van 9 of 11 maanden? Dat ze lekker aan een touwtje vast staan omdat wij het nodig vinden om te borstelen of te wandelen?!
Waarom hebben mensen geen geduld? Als ze drie zijn geweest heb je nog jaren om ermee aan de slag te gaan. Sorry, maar ik kan hier echt niet bij met mijn pet. Dit valt bij mij onder de categorie 114 red een dier. Jonge beesten die al van alles moeten..... 8)7


Kan jij mij uitleggen wat er zo magisch is aan die grens van 3 jaar? Wat gebeurt er op de derde verjaardag van het paard?


Er is niets magisch aan die 3 jaar. Het ene paard haal je met 2,5 jaar binnen en de andere laat je staan tot 4 jaar. Net hoe ze opdrogen en lichamelijk en geestelijk in elkaar zitten. Boodschap is simpel; die dieren kunnen hun hele leven nog in dienst staan van de mens (dat is wat wij ervan gemaakt hebben). Waarom ze als veulen of jaarling al vermoeien met zaken die wij nodig achten. Corrigeren van elkaar gebeurt al in groepsverband, of je zet er een ouder dier tussen, daar hebben ze ons echt nog niet voor nodig. Maar blijkbaar is het een gevoel van ons mensen om hier nu al controle op uit te oefenen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:40 



 
Profiel   

Roos_h schreef
En zo zal in de paardenwereld iedereen altijd wel een eigen idee ergens over hebben toch... Ik denk ook dat als je af en toe wat gaat doen met je veulen je daar uiteindelijk een meewerkender paard van krijgt als je daar over een paar jaar wel actiever mee gaat werken. Vind het erger als er 3 jaar lang niks met een paard wordt gedaan maar dat ie daarna opeens vanalles moet omdat hij dan die magische 3 jaar grens over is..


Ja, maar of je nu om de week bij de opfok gaat kijken of je dieren aan huis in het land hebt lopen en af en toe een aai geeft of voetjes tilt, is in mijn ogen anders dat je veulen mee uit wandelen nemen, waar het geen snars van snapt. Overigens beleren wij niet alle paarden met 3. Zoals hiervoor gezegd, de ene heeft langer de tijd nodig dan de andere. En veelal is het even hangen en zitten en dan gaan ze tot het 4e jaar terug het land op. Ook met de GGK hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:46 



 

Padoertje schreef
Roos_h schreef
En zo zal in de paardenwereld iedereen altijd wel een eigen idee ergens over hebben toch... Ik denk ook dat als je af en toe wat gaat doen met je veulen je daar uiteindelijk een meewerkender paard van krijgt als je daar over een paar jaar wel actiever mee gaat werken. Vind het erger als er 3 jaar lang niks met een paard wordt gedaan maar dat ie daarna opeens vanalles moet omdat hij dan die magische 3 jaar grens over is..


Ja, maar of je nu om de week bij de opfok gaat kijken of je dieren aan huis in het land hebt lopen en af en toe een aai geeft of voetjes tilt, is in mijn ogen anders dat je veulen mee uit wandelen nemen, waar het geen snars van snapt. Overigens beleren wij niet alle paarden met 3. Zoals hiervoor gezegd, de ene heeft langer de tijd nodig dan de andere. En veelal is het even hangen en zitten en dan gaan ze tot het 4e jaar terug het land op. Ook met de GGK hengsten.


Hier ben ik het mee eens :) Keertje een borstel overheen halen, voetjes optillen oefenen etc. Dat hoort imo bij het houden van een veulen. Wandelen? Zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 14:47 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Er is niets magisch aan die 3 jaar. Het ene paard haal je met 2,5 jaar binnen en de andere laat je staan tot 4 jaar. Net hoe ze opdrogen en lichamelijk en geestelijk in elkaar zitten. Boodschap is simpel; die dieren kunnen hun hele leven nog in dienst staan van de mens (dat is wat wij ervan gemaakt hebben). Waarom ze als veulen of jaarling al vermoeien met zaken die wij nodig achten. Corrigeren van elkaar gebeurt al in groepsverband, of je zet er een ouder dier tussen, daar hebben ze ons echt nog niet voor nodig. Maar blijkbaar is het een gevoel van ons mensen om hier nu al controle op uit te oefenen....


Vermoeien is ook zo een negatieve term, als je dat doet ben je inderdaad niet goed bezig, ongeacht de leeftijd van een dier. Maar een jong dier af en toe rustig in de hand laten komen, vind ik niets mis mee. Dat ik een zekere controle wil over mijn dieren klopt. Ik vind het vreselijk om te zien hoe sommige jonge dieren zich gedragen bij de dierenarts of hoefsmid, juist omdat ze te weinig in de hand komen. Ze snappen er dan helemaal niets van. Een paard opvoeden doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:12 



 

Gini schreef
Padoertje schreef
Er is niets magisch aan die 3 jaar. Het ene paard haal je met 2,5 jaar binnen en de andere laat je staan tot 4 jaar. Net hoe ze opdrogen en lichamelijk en geestelijk in elkaar zitten. Boodschap is simpel; die dieren kunnen hun hele leven nog in dienst staan van de mens (dat is wat wij ervan gemaakt hebben). Waarom ze als veulen of jaarling al vermoeien met zaken die wij nodig achten. Corrigeren van elkaar gebeurt al in groepsverband, of je zet er een ouder dier tussen, daar hebben ze ons echt nog niet voor nodig. Maar blijkbaar is het een gevoel van ons mensen om hier nu al controle op uit te oefenen....


Vermoeien is ook zo een negatieve term, als je dat doet ben je inderdaad niet goed bezig, ongeacht de leeftijd van een dier. Maar een jong dier af en toe rustig in de hand laten komen, vind ik niets mis mee. Dat ik een zekere controle wil over mijn dieren klopt. Ik vind het vreselijk om te zien hoe sommige jonge dieren zich gedragen bij de dierenarts of hoefsmid, juist omdat ze te weinig in de hand komen. Ze snappen er dan helemaal niets van. Een paard opvoeden doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor het paard.


Mijn veulens waren altijd perfect opgevoed. Ook zónder te wandelen.
Ik borstelde ze wel, en oefende met bij voetjes optillen. Daarnaast werden ze gelukkig perfect opgevoed in de gemengde kudde :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:16 



 
Profiel   

Maar dan kwamen ze dus toch ook in de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:20 



 

Gini schreef
Maar dan kwamen ze dus toch ook in de hand?


Volgens mij is niemand tegen het verzorgen en het aanleren van bepaalde basisprincipes aan een veulen. Wandelen vind ik wel echt een brug te ver gaan ja. En dat blijkt wat mij betreft ook uit de OP. De veulens snappen er niks van en TS heeft er volgens mij ook echt geen kaas van gegeten. Een combinatie, die zorgt voor vervelende dieren straks.
Wil je wandelen met een jong dier, kun je misschien beter een puppy kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:32 



 
Profiel   

Padoertje schreef
Roos_h schreef
En zo zal in de paardenwereld iedereen altijd wel een eigen idee ergens over hebben toch... Ik denk ook dat als je af en toe wat gaat doen met je veulen je daar uiteindelijk een meewerkender paard van krijgt als je daar over een paar jaar wel actiever mee gaat werken. Vind het erger als er 3 jaar lang niks met een paard wordt gedaan maar dat ie daarna opeens vanalles moet omdat hij dan die magische 3 jaar grens over is..


Ja, maar of je nu om de week bij de opfok gaat kijken of je dieren aan huis in het land hebt lopen en af en toe een aai geeft of voetjes tilt, is in mijn ogen anders dat je veulen mee uit wandelen nemen, waar het geen snars van snapt. Overigens beleren wij niet alle paarden met 3. Zoals hiervoor gezegd, de ene heeft langer de tijd nodig dan de andere. En veelal is het even hangen en zitten en dan gaan ze tot het 4e jaar terug het land op. Ook met de GGK hengsten.


Oh nee mee eens hoor! Ik dacht eerder werd bedoeld met 'je veulen een veulen laten' dat je er helemaal niet aan komt. Dat is imo ook niet helemaal de bedoeling. Tuurlijk heeft het ene paard langer nodig dan de andere, zowel fysiek als mentaal. Ik ken het veulen van TS natuurlijk ook niet, maar zolang je in de buurt van de wei blijft (hele boswandelingen zou ik ook niet doen) denk ik dat het geen kwaad kan om het dier af en toe aan een halstertje mee te nemen om te oefenen. Maar dit verschilt ook per veulen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:36 



 
Profiel   

Ik vind respectvol aan een touwtje meelopen ook een basisprincipe. Daarbij heeft TS ook de raad gekregen om de wandelingen niet zo lang te maken en het gewoon lekker kort en luchtig te houden en in haar laatste update valt dan ook te lezen dat ze die raad ter harte heeft genomen. Dus om dan een topic binnen te vallen met 'dat ze dat dier tot 3 jaar moet laten staan' en 'dat dit in de categorie 114 red een dier valt' vind ik uitermate onbeleefd en ik vraag me ook af wat de bedoeling daarvan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:40 



 
Profiel   

Een veulen moet normaal mee kunnen lopen, ik ging ooit ook met mijn veulen bijna iedere dag een rondje park doen. Was niet zo ver, hoef je niet mee te wachten tot ze 3 zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 15:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen