Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opfok of aan huis

 
Profiel   

Hoi,

Ik zit te twijfelen om een veulentje te kopen..

Nu zit ik er een beetje mee of ik m naar de opfok wil brengen of niet, hij zou anders aan huis komen te staan samen met een oudere ruin..

Iemand vertelde mij dat het het beste is om veulentjes naar de opfok te brengen tot 3 a 4 jarige leeftijd omdat hij anders verwend en vervelend worden..

Nu zit ik er een beetje mee van wat doe ik, maar ik heb zelf liever de pony aan huis.. maar ik wil natuurlijk het beste voor het veulentje

Even wat info over t veulentje:
Zijn moeder is een welsh x tinker en zijn vader is onbekend..
Hij wordt ong 1.30 en wordt gekocht als weidemaatje
hij is nu een paar weken oud en zou na de zomervakantie ong naar ons toe kunnen komen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:13 



 
Profiel   

Het belangrijkste is in mijn ogen dat ze met andere paarden op kunnen groeien en lekker paard (leren) zijn. Niet elke stalling is geschikt voor een enkel veulentje, want je moet er ook rekening mee houden dat als je het andere paard (indien ze met zn tweetjes staan) een hele dag mee op pad neemt, het veulentje dus alleen achter blijft. Nu is het niet erg dat ze leren gescheiden te raken, maar bij veulens en jonge paarden houd je die tijd wel zo kort mogelijk. Van andere paarden leren ze ook de "regels", beter dan wij mensen hen dat kunnen leren.

Ik heb een jonge shetlander hengst bij mn grote lopen, lange wandelingen doen we dan bijvoorbeeld ook met zn drietjes. Nu hij wat ouder is, laat ik hem bewust soms alleen staan, zodat hij daaraan kan wennen. Maar dan hebben we het over maximaal een half uur opgebouwd vanaf 5 minuten. Dus wil je met de oudere ruin ook graag zo nu en dan een flinke tijd op pad, dan is misschien voor het veulen de opfok idealer.

Het is een beetje wikken en wegen. Wat wel belangrijk is, als je hem aan huis hebt staan, dat je jezelf inhoudt en niet al te vroeg teveel van hem wilt vragen. Ze moeten echt nog veulen en kleuter kunnen zijn, en ze kunnen snel overvraagt raken. Anderzijds, aan huis heb je ze vaak wel weer vaker door de handen, en dat kan ook juist weer een voordeel zijn.

Lastig dus, voor beide is wat te zeggen, en het is dus ook heel erg afhankelijk van wat je zelf wel en niet zou willen/kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:22 



 
Profiel   

Als ik kijk hoe leuk ze spelen met leeftijdsgenoten!!! Jee. Soms bijna vechten maar vaak erg leuk. Groepen van 10 stuks.
Kleine mengeling qua leeftijd.

De oudere paarden vinden dat aanhoudende drang om te spelen toch wel irritant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:30 



 
Profiel   

Regel een tweede veulen van hetzelfde geslacht erbij en dan kan het prima bij huis. Alleen bij 1 ouder paard zou ik niet doen. Dan is er weinig te spelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:32 



 
Profiel   

Ik zat met hetzelfde dilemma.
Ik kocht ook een veulentje en die zou bij 2 oudere paarden komen.
Een bejaarde en gewoon wat oudere. Dat veulen zou uiteindelijk de vervanger worden voor de bejaarde als die zou te komen overlijden zodat de ander niet alleen over zou blijven.
Maar ja een veulentje zonder leeftijdgenootje vond ik ook niets. En heb er toen een veulentje bij gekocht :+
Luxe probleem ik weet het.
Als 4 jarige heb ik 1 van die veulens verkocht en ondertussen was de bejaarde ook gestorven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:34 



 
Profiel   

Wij hebben ooit een oudere merrie twee kleuters (veulens) laten opvoeden.
Hadden de veulens tot een jaar of 3 wat te spelen en de oudere merrie zorgde voor evenwicht.
Is ons echt goed bevallen. Zal in een gemengde kudde ook zo gaan.
Ik heb geen ervaring met alleen veulens in de opfok. Lijkt mij dat ze toch af en toe de opvoedkundige kwaliteiten van een ouder paard missen. Onze merrie kon erg goed vriendelijk duidelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:36 



 
Profiel   

Ik heb ons eigen veulen na afspenen de opfok in gedaan. Toen we de winter in gingen werd mij dat toch echt veels te duur. Dus hebben we hem naar huis gehaald en heeft hij samen met de knettetgekke shetlander van mijn ouders gelopen. Hij loopt nu gewoon netjes in de sport en ik heb er een super leuk paard aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:37 



 
Profiel   

Puur uit eigen ervaring, ik heb een bijna 3-jarig paard gekocht rechtstreeks uit de opfok (gemengde groep, zowel oudere paarden als jonge paarden) en had ze liever toch wat meer in de hand gezien. Paard is niks gewend, intussen 3 maanden in training, super fijn paard, maar echt niks gewend en een hele grote stresskip. Een opfok waar de paarden dagelijks in de hand zijn is moeilijk te vinden, ik denk dus persoonlijk dat het echt geen kwaad kan om ze gewoon thuis te zetten en er eventueel al dan niet nog een jong paard bij te zetten.

Toevoeging: Paardje staat nu als 3-jarige bij nog een merrie van 17, een bejaarde shetlander en een ruin van 12. Dit gaat prima. De merrie van 17 jaar is echt haar beste vriendin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:44 



 
Profiel   

Klopt, die van ons kwamen elke dag in handen en zijn nu hele fijne pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:48 



 
Profiel   

Wegbrengen naar de opfok! Meeste paarden die niet de opfok in zijn geweest hebben echt weinig manieren en respect.
Sommige paarden doen het er niet goed hoor, in de opfok. Die kwijnen er helemaal weg maar dat merk je gauw zat.
Ze leren er manieren, bouwen spieren op, hebben respect voor elkaar en leren paardentaal begrijpen. Ook van paarden die licht ontvlambaar zijn of juist weinig taal laten zien.

Die van mij heeft er tot zn 3,5 gestaan. In diverse kuddes. En ik heb er nu alle plezier van. Super makkelijk paard met andere dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 18:59 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Wegbrengen naar de opfok! Meeste paarden die niet de opfok in zijn geweest hebben echt weinig manieren en respect.
Sommige paarden doen het er niet goed hoor, in de opfok. Die kwijnen er helemaal weg maar dat merk je gauw zat.
Ze leren er manieren, bouwen spieren op, hebben respect voor elkaar en leren paardentaal begrijpen. Ook van paarden die licht ontvlambaar zijn of juist weinig taal laten zien.

Die van mij heeft er tot zn 3,5 gestaan. In diverse kuddes. En ik heb er nu alle plezier van. Super makkelijk paard met andere dieren.


Denk dat het meer te maken heeft met dat aan huis of dichtbij op een pensionstal men gauw geneigd is teveel te doen en het paard niet duidelijk opvoeden waardoor er problemen ontstaan. Opfok, aan huis, op een pension maakt niet uit zolang je zorg draagt dat ze leeftijdgenoten hebben om te spelen, oudere paarden die mee helpen opvoeden en ze zoveel mogelijk buiten staan. Daarnaast dat ze in zoverre in de hand komen dat een hoefsmid of da geen probleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 19:25 



 
Profiel   

Knert schreef
Als ik kijk hoe leuk ze spelen met leeftijdsgenoten!!! Jee. Soms bijna vechten maar vaak erg leuk. Groepen van 10 stuks.
Kleine mengeling qua leeftijd.

De oudere paarden vinden dat aanhoudende drang om te spelen toch wel irritant.

Wel een goede om in de gaten te houden, zeker niet alle volwassen paarden zullen gediend zijn van een druk veulen.

Maar leeftijdsverschil hoeft niet perse een issue te zijn, het ligt ook erg aan de karakters, hoe groot is het verschil, klikt het, vinden beide spelen fijn of niet, hebben ze een klik wat betreft de vorm van spelen (die van mij zijn echt gigantisch ruig bijvoorbeeld, en ik kan me voorstellen dat niet ieder paard daarvan gediend is) enzovoort.

Hier een filmpje van twee spelende paarden met een leeftijdsverschil van 4 jaar. Shet is nu bijna 2 jaar, de grote kerel net 6 geworden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 19:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen