Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gedrag veulen

 
Profiel   

Hoi hoi!
Sinds 2 dagen is er bij ons een super knap Nixon van’t meulenhof merrie’tje geboren! Elke jaar kweken we wel een veulentje en ondanks dat zij maar 2 dagen oud is vertoont zij al heel ander gedrag dan al onze voorgaande veulens. Waar onze vorige veulens altijd de eerste dagen wat terughoudend zijn en super gehecht zijn aan mama, lijkt zij eerder gehecht aan mensen te zijn.. gisteren kwam ze voor de eerste keer buiten en zij trokt zich helemaal niets aan van haar mama en i.p.v mama te volgen volgde ze ons! Ze is ook super knuffelig <3 en holt altijd vrolijk op ons af als we op stal komen! En dan besnuffeld ze ons van kop tot teen en lijkt het wel alsof ze een uier bij ons zoekt ... soms durft ze ook een poging te doen tot bijten (gelukkig heeft ze nog geen tanden). Mama is super lief voor haar en het drinken gaat goed, maar het lijkt wel of zij haar mama enkel als ‘melkmachine’ ziet :)
Ik heb helaas geen andere veulens om bij haar te zetten om haar wat meer ‘paard’ te maken. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan want nu is dat wel super schattig, maar ik ben bang dat zij te ‘mens’ is waardoor binnen enkele maanden zij met mensen omgaat zoals zij met leeftijdsgenootjes zou doen (op je springen,...)
Iemand tips hoe ik hier het beste mee omga? Alvast bedankt voor alle feedback :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 16:22 



 
Profiel   

Is ze buiten geboren?
Bij ons werd vorige week onverwacht een veulen geboren. Moeder super bezorgd maar veulen trok niet naar moeder. We durfen ze niet op de wei te laten aangezien hij in een dag tijd al 5 draden had gesloopt. Dus snachts op stal, dag erna in een klein stukje wei met hout afgemaakt en snachts weer op stal + drie kwart van de dag. Daarna was er niks meer aan de hand en volgde het veulen gewoon de moeder. Wellicht omdat het al direct ontsnapt was, was er vanuit het veulen minder binding. Nu gaat het super. Denk dat die tijd op stal ze goed heeft gedaan.
Weet natuurlijk niet of dit ook bij jou het geval is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 16:53 



 
Profiel   

Haal zo’n veulen niet teveel aan. Merries leren hun veulen wel om te volgen als zo’n veulen dat niet doet. Maar dan moet je zelf niet het veulen aanhalen. Dan krijgt je merrie ook geen kans.


Zo’n band tussen veulen en moeder moet groeien. Geef het tijd en zorg dat ie intussen wel veilig staat.. of desnoods in de rijbak los mag. En niet bij het lint. Al zal ie het ooit ook moeten leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 17:03 



 
Profiel   

Ik heb eentje die inmiddels zes is, die op drie maanden zichzelf soort van af speende. :+ Ze had vriendschap gesloten met mijn pony ruin en was daar bij gaan staan en elke keer als ik haar terug zette stond ze in no time weer bij de pony. Pony bij de merrie's gegooid. En toen bleef ze dus bij de pony, maar ze trok zich niks meer aan van haar moeder. Na twee weken werd die al zo ongeveer als melkbar behandeld. :)

Zoals ik al zei is ze inmiddels zes. Het is een hele sociale merrie die je echt overal bij kan gooien ondanks dat ze dus sch**t had aan haar moeder. :)

Als jij er niet bent zal ze vast wel naar haar moeder trekken. :) Dus zoals hierboven al gezegd: gelimiteert aanhalen, hoe schattig ook, dat ze uit "verveling" haar moeder gaat op zoeken desnoods.

Hoe ze met mensen om moet gaan zal je toch elk paard moeten leren. Ik veronderstel dat geen enkel veulen tegen je op mag springen. Dus dit veulen ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 17:18 



 
Profiel   

Ze is inderdaad buiten geboren :)
Ja voorlopig staan ze inderdaad op stal en elke dag ga ik ze wel even loslaten in de buitenpiste onder toezicht :) dit bouwen we dan rustig op tot ze samen de weide op kunnen :) het is een heel anders soort veulentje dan dat we gewend zijn en het is dan inderdaad ook heel verleidelijk om er mss iets te hard mee te knuffelen, dus ik zal hier zeker op letten! :D bedankt voor alle nuttige tips!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-20 17:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen