Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies gevraagd: Veulen rare beenstand

 
Profiel   

Even jullie advies nodig.

We hebben een paardenopvang in Turkije. Nu hebben wij een oude merrie die wel 30 jaar lijkt te zijn. Zeer mager en zeker niet in optimale conditie. Arme schat heeft gisteren een veulen gekregen. Beestje stond snel, dronk en poepte binnen een uur. Mama is een oude rot in het vak (tenminste dat was wel duidelijk) daar ging alles goed mee.

Nou heeft de veulen zwakke beentjes. Ze zwabbert als het ware en ze zakt er door heen. Wat is wijsheid om te doen?

Helaas hier niet de luxe van een dierenarts die ook maar iets verstand van paarden heeft.

Ik had van een veearts in NL advies gekregen haar tijdelijk op stal te laten zodat haar beentjes niet te veel belast worden en zo konden aansterken. Iemand hier ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:04 



 
Profiel   

Heb je een foto of filmpje van de beenstand van het veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:05 



 
Profiel   

Kan het veulen zelfstandig opstaan en drinken (en wat "lopen")?
Dan elke dag even naar buiten op een goed afgeschermd stuk (bv in een paddock) en dan liever 3x per dag 15 minuten dan 1 x 45 minuten en dat opbouwen.
Ze moeten nl wel bewegen om hun spieren sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:08 



 
Profiel   

[ img ]
Cayenne schreef
Heb je een foto of filmpje van de beenstand van het veulen?

Ik heb wel een filmpje maar hoe voeg ik dat hier toe?

Op de foto's zie je het niet het gebeurt als ze gaat lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:18 



 
Profiel   

Zonder foto/filmpje is het lastig inschatten. Het is niet ongewoon dat veulentjes geboren worden met scheve beentjes die alle kanten opzwabberen. Nog wat 'in de kreukels' zoals men zegt. Meestal trekt dat snel bij. Dan hoef je er nog niet zo bezorgd om te zijn.
Tenzij er echt een afwijking is aan de beenstand uiteraard...

Edit: Op de foto zie ik niets schokkends.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:18 



 
Profiel   

Welkom op Bokt Lijsterbes.

Ik kan me een paar topics herinneren van veulens met extreem kromme beentjes. Het is verbazingwekkend hoe goed dat bij kan gaan trekken. Het zou me niet verbazen als je veulen over 24 uur al weer een stuk sterker is.

Zo op de foto staat dit veulen er goed bij. Dan komt de rest vast in orde, we duimen voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:20 



 
Profiel   

Op de foto zie ik niks bijzonders hoor.
De eerste periode kunnen veulens heel klunsig lopen en struikelen ze regelmatig over hun eigen lange stelten.
Dit veulen staat heel netjes op de benen!
Dus lekker buiten laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:24 



 
Profiel   

Op de foto lijkt het ook keurig maar zodra ze loopt gaat er iets niet goed. Kan ik hier ook filmpjes toevoegen? Dan is het wat duidelijker
Ik ben duidelijk een gevalletje "geen forums gewend" hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:33 



 
Profiel   

Bij een veulen van 1 dag, zou ik mij daar nog geen zorgen om maken. Dat gaat bij de ene al wat vlotter dan bij de andere. Zolang je maar snel verbetering merkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:37 



 
Profiel   

Ik heb je een pb gestuurd, ik weet niet of het hetzelfde is maar waarschijnlijk heb ik of ken ik iemand met ervaring ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:39 



 
Profiel   

Hoe plaats ik filmpjes?

Filmpjes plaatsen gaat vrijwel hetzelfde als het plaatsen van foto's. Als je video is upgeload bij Youtube of Vimeo plaats je het adres/de url tussen de tags [video*] en [/video*]. Filmpjes op andere sites en audiobestanden kan je alleen als link op Bokt zetten, plaats het adres/URL dan tussen de tags [url*] en [/url*].

minus de *, maar anders blijven de tags [ ] niet zichtbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:45 



 
Profiel   

https://youtu.be/bKzxiyxFUUI

Dit is de link hoe ze loopt. Even later kon ze niet meer lopen en viel ze neer

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:46 



 
Profiel   

Niks aan de hand hoor.
Dit trekt echt heel snel bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:47 



 
Profiel   

Lijkt mij ook niet heel vreemd...nog flink wankel en wat week..veel buiten/ bewegen zodat spieren gekweekt worden..liefst ook ergens zachte ondergrond zodat ze goed kan rusten..

Is er geen verbetering te zien nu uren later? Drinkt het veulen wel goed?


Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 07-05-20 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:50 



 
Profiel   

O ja, geen zorgen. Komt goed.
Ik heb ze al erger gezien ;)

Pasgeboren veulentjes laten zich vaak 'vallen'. Soms snappen ze nog niet goed hoe ze moeten gaan liggen. Dus die vallen gewoon om. Ziet er heel lomp uit.


Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-05-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:50 



 
Profiel   

Ik zou het veulen juist wel naar buiten doen. Hoe kunnen spieren en pezen nu sterker worden als ze niets moeten doen in de stal? Ik snap de redenatie van de dierenarts niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:52 



 
Profiel   

Lijsterbes schreef
https://youtu.be/bKzxiyxFUUI

Dit is de link hoe ze loopt. Even later kon ze niet meer lopen en viel ze neer

Merrie is flink ondervoed bij je gekomen en al flink op leeftijd, dat daar een wiebelveulen uit komt is niet zo gek. Goed voeren (let ook op genoeg eiwitten ivm aanmaak spieren), ruimte geven om te bewegen zonder teveel te doen in het begin en afwachten. Zolang veulen goed drinkt en zich kan redden, zou ik mij nog geen zorgen maken. Slechte start gehad is duidelijk, maar in hoeverre dat doorwerkt valt nu nog niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 16:55 



 
Profiel   

Dit veulen heeft last van windswept legs. Juist door rust kan de beenstand goedkomen met eventueel correctie door de hoefsmid in de toekomst.

Ik heb al meerdere veulens gezien die dit hadden en bij wie dit goedgekomen is.
Inmiddels heb ik ook contact met TS.

Ik vind het wel gevaarlijk dat mensen hier advies geven zonder een filmpje en duidelijke foto te hebben gezien en ook nog eens geen ervaring ermee hebben. Ik hoop dat sommige zich even achter de oren zullen krabben alvorens ze even wat typen wat als advies bedoeld is. Daar is Ts en zeker het veulen niet bij geholpen al is het goed bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:40 



 
Profiel   

@Nicje87
Een veulen met windswept legs staan in stilstand juist ook helemaal scheef (zijwaards) in zijn gewrichten.
Het veulen van TS staat helemaal recht, alleen is nog wat week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:43 



 
Profiel   

Gewoon erg wankel. Ik zou zorgen dat je de merrie goed opvoerd. en her veulen straks ook correct en goed bij voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:48 



 
Profiel   

Brainless schreef
@Nicje87
Een veulen met windswept legs staan in stilstand juist ook helemaal scheef (zijwaards) in zijn gewrichten.
Het veulen van TS staat helemaal recht, alleen is nog wat week.


Nee hoor, ik heb een foto van TS gehad waarbij ook te zien is dat hij in stilstand krom is..
Daarom zeg ik ook zonder "goede foto". Een foto van opzij is niet goed te beoordelen, recht van achter wel.


https://www.dehoefslag.nl/verzorging/af ... ulens.html
Wel is het van belang een veulen met een standsafwijking beperkt te laten bewegen. Hiermee voorkom je dat de groeischijven asymmetrisch overbelast worden, wat juist zou leiden tot een verdere scheefgroei. Ook bij veulens met een te weke stand is regelmatige beperkte beweging beter dan onbeperkte beweging. Van beperkte beweging worden de spieren, banden en pezen sterker. Wordt zo’n veulen echter moe, dan zakt het door minder spierspanning meer door in zijn gewrichten en wordt de weke stand gehandhaafd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:51 



 
Profiel   

Ik vind het juist kwalijk om afgaande op een filmpje een aandoening op dit veulen te gaan plakken.
Er is niets schokkends te zien op die foto. En wat te zien is op dat filmpje zie je bij veel pasgeboren veulentjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:53 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Ik vind het juist kwalijk om afgaande op een filmpje een aandoening op dit veulen te gaan plakken.
Er is niets schokkends te zien op die foto. En wat te zien is op dat filmpje zie je bij veel pasgeboren veulentjes.


Ik heb met TS privé contact gehad met daarbij een andere foto.
Ik heb deze doorgestuurd naar een fokker die hier ervaring mee heeft om haar mening ook te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 17:56 



 
Profiel   

Als het een foto is van de eerste 24-48 uur.. en daarna is het recht getrokken is het geen windswept.
Een veulen met deze aandoening staat (ook na 2 dagen) niet recht en hangt 1 zijde op (geknikt door 1 of meerdere gewrichten opzij).
Bij lopen knikt het gewricht nog ernstiger door opzij.
Op het filmpje van TS zie ik een veulen die nog wat week/zwak is, maar niet een veulen wat abnormaal beweegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 18:03 



 
Profiel   

Ziet er wat mij betreft niet schokkend uit, maar blijkbaar is er meer beeldmateriaal dan in dit topic, en laat dat een ander beeld zien?


Van wat ik hier kan zien, vind ik het niet zo afwijkend eigenlijk.
Paar dagen later en het stuitert en bokt rondom moeders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 18:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen