Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verwarring ontwormen veulen

 
Profiel   

Mijn veulentje is vorige week 30 juni geboren. Nu lees ik in meerdere topics dat een veulen na 10 tot 14 dagen ontwormd moet worden.

Veulentje is vandaag een week oud en ik heb net mijn dierenarts gebeld om te overleggen over het ontwormen. Mijn dierenarts adviseert pas met 4 weken te ontwormen. Daarna heb ik een andere kliniek gebeld en zij hebben het zelfs over 3 maanden.

Jullie begrijpen vast mijn verwarring.

Het is niet gelukt om de merrie tijdens het kegelen te ontwormen, veulen is te vroeg geboren. Merrie is op aanraden van de kraamkliniek de dag van de geboorte ontwormd.

Wie kan mij hierin adviseren? Ik lees horrorverhalen over wormen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 14:50 



 
Profiel   

Ik geloof dat de adviezen inderdaad inmiddels veranderd zijn, maar ik doe het nog steeds op 6 dagen, 6 weken en 6 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:00 



 
Profiel   

mijn uk heeft net gehad,ze is 14 dagen oud.
over een week pak ik mams
niettijdens de dracht ontwormt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:21 



 
Profiel   

Vulina hier op bokt, (een zeer ervaren fokker/opfokker) heeft een mooi ontwormingsschema, dat door vele mensen naar alle tevredenheid wordt gebruikt. Je kan haar misschien pb-en voor het schema.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:26 



 
Profiel   

ik lieg merrie is ontwormt in oktober,verder in der dracht niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:30 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Vulina hier op bokt, (een zeer ervaren fokker/opfokker) heeft een mooi ontwormingsschema, dat door vele mensen naar alle tevredenheid wordt gebruikt. Je kan haar misschien pb-en voor het schema.


Die gebruik ik ook. En merrie zo kort mogelijk voor de bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:31 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Vulina hier op bokt, (een zeer ervaren fokker/opfokker) heeft een mooi ontwormingsschema, dat door vele mensen naar alle tevredenheid wordt gebruikt. Je kan haar misschien pb-en voor het schema.


10 dagen ivermectine 10d
5 weken ivermectine 35d
2,5 maand pyrantel 80d
5/6 maanden ivermectine 160d
8 maanden pyrantel 250d
12 maanden moxidectine 365d

Ik gebruik deze ook. Ook inderdaad omdat klinieken en artsen nogal verwarrend adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:38 



 
Profiel   

Ik heb mijne gewoon ouderwets met 2 weken ontwormd. Zo adviseert mijn da nog steeds.

Ik ken er ook die dus inderdaad adviseren bij 3 mnd nu, zo als bij vriendin van me. Wormen liepen zo wat uit de veulens.

Nee ik zeg lekker doen met 2 weken en dan met 10 weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 15:51 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Ik had inderdaad het ontwormschema van Vulina gevonden. Ik zal eens kijken of ik eerder een wormenspuit kan krijgen van mijn dierenarts. Maar ben bang dat ze daar niet in meegaan.

Dan de vraag hoe kan ik zonder recept aan het juiste ontwormingsmiddel komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 16:09 



 
Profiel   

Amber3 schreef
Bedankt voor alle reacties! Ik had inderdaad het ontwormschema van Vulina gevonden. Ik zal eens kijken of ik eerder een wormenspuit kan krijgen van mijn dierenarts. Maar ben bang dat ze daar niet in meegaan.

Dan de vraag hoe kan ik zonder recept aan het juiste ontwormingsmiddel komen?

Mijn dierenarts adviseerde ook pas met 2,5 maanden te ontwormen, maar toen ik hem vertelde over de ervaring en adviezen van ervaren fokkers, kreeg ik zonder problemen het goede middel mee.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 16:16 



 
Profiel   

Amber3 schreef
Bedankt voor alle reacties! Ik had inderdaad het ontwormschema van Vulina gevonden. Ik zal eens kijken of ik eerder een wormenspuit kan krijgen van mijn dierenarts. Maar ben bang dat ze daar niet in meegaan.

Dan de vraag hoe kan ik zonder recept aan het juiste ontwormingsmiddel komen?

O ja ik kan bij meerdere da het gewoon ophalen. Dus kan je niet adviseren. Zou ook zo voor jou wat kunnen halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 16:17 



 
Profiel   

10 dagen ivermectine 10d
5 weken ivermectine 35d
2,5 maand pyrantel 80d
5/6 maanden ivermectine 160d
8 maanden pyrantel 250d
12 maanden moxidectine 365d

Deze gebruik ik ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 15:09 



 
Profiel   

Maar heeft je dierenarts ook onderbouwd waarom er geadviseerd wordt om pas later te ontwormen? Want dat mis ik een beetje in het verhaal.

Kijk prima dat er van het 'oude vertrouwde' wordt afgeweken maar waarom vraag ik me dan af. Een flinke wormbesmetting kan namelijk best veel schade geven bij veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 16:03 



 
Profiel   

ik denk omdat veulen die gewoon gezond zijn en drinken bij mams, eigenlijk geen serieuze besmetting krijgen? veulens die echt enorm onder de wormen zitten, zijn zo goed als altijd al gespeend.(of hebben andere medische problemen of bv een heel zwakke of ondervoede mams)
paarden hebben ook een natuurlijke weerstand tegen worden. Door een tijdje te wachten met ontwormen stimuleer je die weerstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 16:09 



 
Profiel   

Op twee weken leeftijd ontworm je voor de veulenworm. Die zien we in NL bijna niet meer. Zeker als je merrie in de dracht nog ontwormd is, is het risico erg klein.

Ze helemaal 'wormvrij' proberen op te fokken heeft wat mij betreft niet de voorkeur. Ze moeten ook een klein beetje besmetting tegen komen om het immuunsysteem aan te zetten tot afweer/immuniteit. Ik ontworm wel voor bloedworm en spoelworm. Op 2 maanden met ivermectine, daarna twee keer met pyrantel met een week of 4-5 er tussen. En eind jaar een keer met moxidectine.


Edit: ik let de dagen na ontwormen goed op wat er af komt en op basis daar van worden sommigen nog een keer extra gedaan. Maar ik schrik hier van de veulens die 6 keer ontwormd worden binnen hun eerste levensjaar.. Dat voelt toch wel echt overdadig.


Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 29-07-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 17:06 



 
Profiel   

Mag ik hier dan een vraag stellen - mijn inmiddels jaarling is met 9 maanden ontwormd en met 13 maanden heeft ze mestonderzoek gehad waarin alle wormen allen <50 en op advies van bedrijf geen wormenkuur oid gegeven dus die kuur van moxidectine heeft ze met 12 maanden niet gehad. Is het aan te raden deze alsnog te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 17:20 



 
Profiel   

Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 17:25 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Bedankt! Mestonderzoek was gedaan eind mei bij Worm&Co. Heb ze toen gevraagd om meer informatie gezien aantal paarden in dezelfde wei wel bloedworm hadden (mestonderzoek liet zien >2500) dus mijn paarden inclusief de jaarling apart gezet en beide hadden geen wormen volgens onderzoek. Nagevraagd bij bedrijf maar die gaf aan dat niets nodig was en kans op besmetting zeer klein was. Dus wat kan ik het beste doen? Nu alsnog een wormenkuur geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-20 18:57 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Hier een schoon mestonderzoek, toch ontwormd en toch bloedwormen bij een mini van toen 6 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 09:21 



 
Profiel   

Bij ons worden ze op aanraden van de veearts ontwormd met 2 weken, 2 maanden, 4 maanden en vanaf dan met de groep mee gewoon ( of bij de nieuwe eigenaar in het najaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 09:24 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Ik ben 1 van diegenen waar jij van schrikt. Ik handel uit ervaring en niet uit boekjes.

2 jaar geleden had ik bijna een jaarling dood, die was aangekocht halverwege de zomer. Niet goed ontwormt, wij hebben dat geprobeerd in te halen. Mest onderzoek was schoon. Na 7 veearts bezoekjes zou ze de spuit krijgen. Ze was zó ziek. Ik heb haar, tegen het advies in (haar darmen zouden de ontworming niet kunnen verdragen), een volle spuit equest gegeven. Je hebt de volgende dag nog nooit zoveel rode wormen gezien. Ze heeft het daardoor gehaald, niet door die betrouwbare test.

Ik ontworm preventief. Alle jonge paarden elke 3 maand, afwisselend. Verder gebruik ik mijn eigen schema voor de jonge veulens, hier al eerder genoemd. Ik heb sindsdien veel fittere veulens, mooier in de vacht. Ook die van 10 dagen doe ik nog steeds. Misschien komt het niet veel voor, maar voorkomen is beter dan genezen. Je kunt veulens nooit worm vrij krijgen, dat hoeft ook niet. Maar ze bouwen geen weerstand tegen wormen op, door ze ze te laten krijgen, ze worden er alleen maar zwakker van. Wel resistentie als je te vaak ontwormt met hetzelfde middel, daarom wissel je dat ook af.

Nog een toevoeging; wij hebben jaarlijks 20-25 veulens. 80 jonge paarden in de opfok. Dus de ervaring is redelijk ruim te noemen O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:00 



 
Profiel   

Oke, lastig zeg wanneer mestonderzoek schoon is en je advies krijgt niet te hoeven te ontwormen en vervolgens hier zoveel die zeggen toch te ontwormen.

Mijn jaarling (van Mei 2019) is eind maart ontwormd op leeftijd van 10 maanden en sindsdien niet meer. Mestonderzoek in Juni was schoon en dit weekend heeft ze nog een mestonderzoek. Raden jullie aan om haar nu alsnog te ontwormen? En zo ja, met wat voor een kuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:07 



 
Profiel   

Lotte_Wessel schreef
Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Bedankt! Mestonderzoek was gedaan eind mei bij Worm&Co. Heb ze toen gevraagd om meer informatie gezien aantal paarden in dezelfde wei wel bloedworm hadden (mestonderzoek liet zien >2500) dus mijn paarden inclusief de jaarling apart gezet en beide hadden geen wormen volgens onderzoek. Nagevraagd bij bedrijf maar die gaf aan dat niets nodig was en kans op besmetting zeer klein was. Dus wat kan ik het beste doen? Nu alsnog een wormenkuur geven?



Of je doet nu opnieuw mestonderzoek. Of inderdaad ontwormen.
Ik ben voorstander van mestonderzoek maar ook gezond verstand gebruiken. Dus als je een jong paard hebt staan met een typische wormenbuik en dof vacht zou ik altijd een keer tegen spoelwormen ontwormen(pyranthel). De standaard is tegenwoordig toch vaak ivermectine en dat werkt onvoldoende tegen spoelwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:07 



 
Profiel   

Ja heb mestonderzoek besteld voor haar en die komt als het goed is morgen dus die kan ik mooi gelijk dit weekend doen en weer opsturen. Zit te twijfelen om alsnog een wormer te geven.

Had haar vorige week voor de grap gevlochten en foto gemaakt. Dit is haar qua buik enzo dus.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 11:12 



 
Profiel   

Boompje1985 schreef
Maar heeft je dierenarts ook onderbouwd waarom er geadviseerd wordt om pas later te ontwormen? Want dat mis ik een beetje in het verhaal.

Kijk prima dat er van het 'oude vertrouwde' wordt afgeweken maar waarom vraag ik me dan af. Een flinke wormbesmetting kan namelijk best veel schade geven bij veulens.


Reactie dierenarts kans op koliek als je voor 4 weken ontwormd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen