Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Verwarring ontwormen veulen

 
Profiel   

tengeltje11 schreef
ik denk omdat veulen die gewoon gezond zijn en drinken bij mams, eigenlijk geen serieuze besmetting krijgen? veulens die echt enorm onder de wormen zitten, zijn zo goed als altijd al gespeend.(of hebben andere medische problemen of bv een heel zwakke of ondervoede mams)
paarden hebben ook een natuurlijke weerstand tegen worden. Door een tijdje te wachten met ontwormen stimuleer je die weerstand.


Was het maar zo makkelijk...Hier 2 jaar terug een veulen dood aan een ernstige spoelworm infectie met darmstrangulatie net voordat we, op advies van de veearts, op 4,5 maand de eerste pyrantel kuur zouden geven. Veulen was topfit, zat mooi in het haar, nooit horen hoesten etc. We vonden haar in de ochtend in de wei ;(

Nu ontwormen we op 3 en 4,5 maand met pyrantel en met 6 maanden dubbele dosis. Het 6 weeks interval is gebaseerd op de cyclus van de worm. Enters en twenters neem ik iom dierenarts ook mee in het voorjaar.
Merries worden vlak voor de bevalling ontwormd en dus slaan we de ivermectine over, tenzij er klinisch reden is om die toch te geven. In het najaar als ze >6 maanden zijn krijgen ze, net als de volwassen paarden, een uitgebreide wormenkuur.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-20 18:44 



 
Profiel   

Is hoesten bij veulens een mogelijk symptoom van spoelwormen? Dat wist ik niet, handige info.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 02:51 



 
Profiel   

Caily schreef
Nicky1963 schreef
Vulina hier op bokt, (een zeer ervaren fokker/opfokker) heeft een mooi ontwormingsschema, dat door vele mensen naar alle tevredenheid wordt gebruikt. Je kan haar misschien pb-en voor het schema.


10 dagen ivermectine 10d
5 weken ivermectine 35d
2,5 maand pyrantel 80d
5/6 maanden ivermectine 160d
8 maanden pyrantel 250d
12 maanden moxidectine 365d

Ik gebruik deze ook. Ook inderdaad omdat klinieken en artsen nogal verwarrend adviseren.
ook zoiets.. vooral het eerdte jaar erg belangrijk ivm spoelworm. Dus ook zeker de pyrantel doen.

Heb hier weleens veulens van 6 maand of ouder die maar 1 keer of nooit ontwormd zijn. Of dood voor ze gebracht zouden worden ook wel een keer

He ziet het ook bij de erge gevallen duidelijk dat haar en die ribben met eronder een dikke buik (vol wormen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-20 08:03 



 
Profiel   

Vulina schreef
Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Ik ben 1 van diegenen waar jij van schrikt. Ik handel uit ervaring en niet uit boekjes.

2 jaar geleden had ik bijna een jaarling dood, die was aangekocht halverwege de zomer. Niet goed ontwormt, wij hebben dat geprobeerd in te halen. Mest onderzoek was schoon. Na 7 veearts bezoekjes zou ze de spuit krijgen. Ze was zó ziek. Ik heb haar, tegen het advies in (haar darmen zouden de ontworming niet kunnen verdragen), een volle spuit equest gegeven. Je hebt de volgende dag nog nooit zoveel rode wormen gezien. Ze heeft het daardoor gehaald, niet door die betrouwbare test.

Ik ontworm preventief. Alle jonge paarden elke 3 maand, afwisselend. Verder gebruik ik mijn eigen schema voor de jonge veulens, hier al eerder genoemd. Ik heb sindsdien veel fittere veulens, mooier in de vacht. Ook die van 10 dagen doe ik nog steeds. Misschien komt het niet veel voor, maar voorkomen is beter dan genezen. Je kunt veulens nooit worm vrij krijgen, dat hoeft ook niet. Maar ze bouwen geen weerstand tegen wormen op, door ze ze te laten krijgen, ze worden er alleen maar zwakker van. Wel resistentie als je te vaak ontwormt met hetzelfde middel, daarom wissel je dat ook af.

Nog een toevoeging; wij hebben jaarlijks 20-25 veulens. 80 jonge paarden in de opfok. Dus de ervaring is redelijk ruim te noemen O:)


Het lastige aan handelen op ervaring is dat die voor iedereen anders is ;)
Tuurlijk blijf je kijken naar het individuele dier, de besmettingsgraad op een bedrijf, het weidemanagement, etc. Afhankelijk daarvan zal je op verschillende plaatsen verschillende adviezen hanteren. Dat is wat mij betreft een combinatie van theorie en ervaring.

Nog wel een toevoeging: resistentie is helaas niet te voorkomen met alleen wisselen van middel. Het is helaas ook echt een kwestie van minder gebruiken. Als je telkens de hele koppel ontwormd komt er telkens een groot gedeelte van de werkzame stof in de je omgeving (weiland, paddock, stal). De daar aanwezige eitjes en larfjes worden dan blootgesteld aan een lage hoeveelheid wormmiddel en zo selecteer je als het ware al de resistente populatie nog voordat een besmetting plaats vindt.

Als je ziet dat moxidectine ooit geregistreerd is met 12 weken werkzaamheid, en nu zien we al opnieuw eitjes in de mest na 7-8 weken. 30% minder werkzaamheid.. Dat vind ik mega zorgelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 20:45 



 
Profiel   

Lotte_Wessel schreef
Jasmijn159 schreef
Mestonderzoek is alleen betrouwbaar in de warme maanden van het jaar, dus dat hangt er vanaf wanneer ze onderzocht is. Bij de jongere paarden belangrijk om dat elke 6-8 weken te doen. Spoelwormen hoef je niet altijd te vinden, ondanks dat er wel een besmetting kan zijn. Voor bloedworm is het erg betrouwbaar.


Bedankt! Mestonderzoek was gedaan eind mei bij Worm&Co. Heb ze toen gevraagd om meer informatie gezien aantal paarden in dezelfde wei wel bloedworm hadden (mestonderzoek liet zien >2500) dus mijn paarden inclusief de jaarling apart gezet en beide hadden geen wormen volgens onderzoek. Nagevraagd bij bedrijf maar die gaf aan dat niets nodig was en kans op besmetting zeer klein was. Dus wat kan ik het beste doen? Nu alsnog een wormenkuur geven?


Paarden kunnen op dezelfde weide lopen met verschillende besmettingen. Dat ligt er maar net aan hoe goed de afweer van het bepaalde paard is. Soms zie je wel hoge besmettingen in hetzelfde weiland waar andere paarden lopen die nooit een besmetting hebben.
Een jaarling die op een weide loopt met paarden met hoge eitellingen, die zou ik wel graag een aantal keer per jaar preventief ontwormen (ookal lijkt mestonderzoek schoon). Je weet immers dat de besmettingsgraad van je weiland behoorlijk hoog is, omdat er dieren zijn met >2500 EPG. Let bij jaarlingen ook op spoelworm. Dit zie je lang niet altijd in een mestonderzoek en is typisch iets voor jonge paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 20:48 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
ik denk omdat veulen die gewoon gezond zijn en drinken bij mams, eigenlijk geen serieuze besmetting krijgen? veulens die echt enorm onder de wormen zitten, zijn zo goed als altijd al gespeend.(of hebben andere medische problemen of bv een heel zwakke of ondervoede mams)
paarden hebben ook een natuurlijke weerstand tegen worden. Door een tijdje te wachten met ontwormen stimuleer je die weerstand.

Veulens besmetten zichzelf door het eten van mest om hun eigen darmflora op te bouwen. Dus die wormen komen al vroeg in dat lijfje terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 20:53 



 
Profiel   

Lotte_Wessel schreef
Ja heb mestonderzoek besteld voor haar en die komt als het goed is morgen dus die kan ik mooi gelijk dit weekend doen en weer opsturen. Zit te twijfelen om alsnog een wormer te geven.

Had haar vorige week voor de grap gevlochten en foto gemaakt. Dit is haar qua buik enzo dus.
[ [url=m/36TLKS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je inmiddels al de resultaten van het mestonderzoek binnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-20 21:16 



 
Profiel   

carika schreef
Lotte_Wessel schreef
Ja heb mestonderzoek besteld voor haar en die komt als het goed is morgen dus die kan ik mooi gelijk dit weekend doen en weer opsturen. Zit te twijfelen om alsnog een wormer te geven.

Had haar vorige week voor de grap gevlochten en foto gemaakt. Dit is haar qua buik enzo dus.
[ [url=m/36TLKS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je inmiddels al de resultaten van het mestonderzoek binnen?


Nee deze verwacht ik morgen dus zal het dan laten weten! Al zit ik er wel over te denken om mijn jaarling alsnog te ontwormen tegen spoelworm voor geval dat. Lastig want worm bedrijf die gaf aan dat ontwormen niet nodig is als mest schoon is dus even zien of ik wormer via dierenarts kan krijgen anders. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 00:54 



 
Profiel   

carika schreef
Lotte_Wessel schreef
Ja heb mestonderzoek besteld voor haar en die komt als het goed is morgen dus die kan ik mooi gelijk dit weekend doen en weer opsturen. Zit te twijfelen om alsnog een wormer te geven.

Had haar vorige week voor de grap gevlochten en foto gemaakt. Dit is haar qua buik enzo dus.
[ [url=m/36TLKS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je inmiddels al de resultaten van het mestonderzoek binnen?


Heb zojuist mestonderzoek resultaten terug en weer hetzelfde als in mei voor 2 van mijn paarden (Daria is de jaarling en Filius mijn 17 jarige).

[ img ]

Zou ik nu alsnog de jaarling ontwormen tegen spoelworm? Ze is sinds maart dit jaar niet meer ontwormd (toen was ze 10 maanden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-20 11:54 



 
Profiel   

Spoelworm wordt intermitterend uitgescheiden, dus voor spoelwormen is een mestonderzoek met een negatieve uitslag niet 100% betrouwbaar. Of het voor jouw veulen nodig is te ontwormen tegen spoelworm , zou ik met je dierenarts overleggen. Die kent jouw situatie, geschiedenis, manier van houden, je paard, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:48 



 
Profiel   

Sinds wanneer zijn lintwormeitjes traceerbaar in een mestonderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-20 21:53 



 
Profiel   

geerke schreef
Sinds wanneer zijn lintwormeitjes traceerbaar in een mestonderzoek?


Je kunt de ei-pakketjes van lintwormen zeker vinden in een mestonderzoek!

Echter zitten ze er niet in, dan is het geen garantie dat er ook geen besmetting is. Alleen als je ze wel vindt ben je zeker van een besmetting.

Zoals het op die uitslag hierboven beschreven wordt zou je dus onterecht er vanuit kunnen gaan dat je paard lintwormvrij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 17:29 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
geerke schreef
Sinds wanneer zijn lintwormeitjes traceerbaar in een mestonderzoek?


Je kunt de ei-pakketjes van lintwormen zeker vinden in een mestonderzoek!

Echter zitten ze er niet in, dan is het geen garantie dat er ook geen besmetting is. Alleen als je ze wel vindt ben je zeker van een besmetting.

Zoals het op die uitslag hierboven beschreven wordt zou je dus onterecht er vanuit kunnen gaan dat je paard lintwormvrij is.



Lintworm laat niet continue segmenten los,net als dat alle wormen niet continue eitjes loslaten.Het ontbreken van eitjes in de mest wil dus niet zeggen dst er geen wormen in het paard zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 20:16 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
ik denk omdat veulen die gewoon gezond zijn en drinken bij mams, eigenlijk geen serieuze besmetting krijgen? veulens die echt enorm onder de wormen zitten, zijn zo goed als altijd al gespeend.(of hebben andere medische problemen of bv een heel zwakke of ondervoede mams)
paarden hebben ook een natuurlijke weerstand tegen worden. Door een tijdje te wachten met ontwormen stimuleer je die weerstand.


Een jong veulen laten lopen met wormen stimuleert de weerstand? Ik zou eerder zeggen; beschadigd de darmen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 20:23 



 
Profiel   

2 veulens, groot, sterk, gezond, vrolijk, glanzend. Eergisteren ontwormt met pyrantel op 2,5-3 maand. Ze stonden per toeval binnen, (bekappen, chippen, ontwormen etc) dus de wormen werden niet meteen opgevreten door de vogels ;)[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-20 20:28 



 
Profiel   

Vulina schreef
2 veulens, groot, sterk, gezond, vrolijk, glanzend. Eergisteren ontwormt met pyrantel op 2,5-3 maand. Ze stonden per toeval binnen, (bekappen, chippen, ontwormen etc) dus de wormen werden niet meteen opgevreten door de vogels ;)[ [url=m/nJGvVz.jpg]Afbeelding[/url] ]



Zo dat zijn er best wat :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 12:24 



 
Profiel   

geerke schreef
Jasmijn159 schreef

Je kunt de ei-pakketjes van lintwormen zeker vinden in een mestonderzoek!

Echter zitten ze er niet in, dan is het geen garantie dat er ook geen besmetting is. Alleen als je ze wel vindt ben je zeker van een besmetting.

Zoals het op die uitslag hierboven beschreven wordt zou je dus onterecht er vanuit kunnen gaan dat je paard lintwormvrij is.



Lintworm laat niet continue segmenten los,net als dat alle wormen niet continue eitjes loslaten.Het ontbreken van eitjes in de mest wil dus niet zeggen dst er geen wormen in het paard zitten



Heb je gelezen dat ik exact hetzelfde zeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 13:09 



 
Profiel   

Vulina schreef
2 veulens, groot, sterk, gezond, vrolijk, glanzend. Eergisteren ontwormt met pyrantel op 2,5-3 maand. Ze stonden per toeval binnen, (bekappen, chippen, ontwormen etc) dus de wormen werden niet meteen opgevreten door de vogels ;)[ [url=m/nJGvVz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo dat is best een aantal. Voor hoeveel kilo ontworm jij ze meestal
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-20 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen