Veulen bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:27

Hey,

een merrie die ik verzorg is drie weken geleden bevallen van een hengstje. Hij komt altijd naar mij en begint te bijten. Ik heb al vanalles gelezen over een tik geven, negeren, het veulen africhten door te laten meewandelen aan het touw ... Nu was mijn vraag wat jullie zouden doen? Ik weet niet wat er gebeurd is, maar sinds gisteren trekt hij zijn hoofd weg als ik aan de bovenkant van zijn hoofd aanraak of zijn oren. Daarvoor heeft hij dat nooit gehad. Ik kan hem overal aanraken.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben, want ik vind het wel gevaarlijk.

Grtjs

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:36

Wat zegt de eigenaar van het paard? Doet het veulen het bij de eigenaar ook?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:41

Wij hebben ook zo'n bijtgraag hengstje. Als hij het echt te bont maakt krijgt hij wil een tik, liefst tegen de borst want je wil niet dat hij kopschuw wordt.
Maar we proberen het zoveel mogelijk te voorkomen door dingen te geven waar hij wel in mag bijten, speelbal, de kruiwagen met riek voor het uitmesten, voeremmer etc. Dat scheelt echt een hoop. Verder er natuurlijk voor zorgen dat het veulen zn speelsheid en energie kwijt kan.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:43

Veulens, en dan hengstjes zijn vaak erg mouthy. Kan best zijn dat deze van iemand een knal voor z'n hoofd heeft gehad. Corrigeren mag best, maar niet op z'n hoofd slaan, behalve als je een kopschuw diertje wilt kweken... Een elleboog ergens planten is meestal genoeg waarschuwing. Merries zijn ook niet mals als kindlief te hardhandig bijt, maar slaan niet op het hoofd. Speelgoed voor veulens is leuk; skippybal, hard voertonnetje met steentjes als rammelaar, kapotte bezem zonder steel. zelfs een oude handdoek met stevige knoop erin.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:46

Het veulen bijt de eigenaar ook en ze kunnen dag en nacht op wei en op stal. Ze kunnen kiezen. En meestal probeer ik het te vermijden door uit zijn ‘bijtzone’ te staan of te blokkeren met mijn elleboog. Maar ik heb het gevoel dat dat niet echt helpt en dat hij dan nog meer gaat bijten.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 20:05

En het veulen staat alleen met de mama op de wei, maar rond hun hebben ze nog wel andere paarden staan en ook nog een merrie met een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:11

Inderdaad proberen om het te voorkomen.

Mocht het gebeuren; direct reageren door een tik op borst of schouder. In de natuur leren ze ongewenst gedrag ook af door een hap van hun moeder of een ander paard uit de kudde.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:51

Als hier een veulen bijt dan krijgt hij een tik met de vlakke hand tegen de zijkant van zijn mond.
Bijten is heel normaal voor veulens, zeker hengstjes.
Voor ieders veiligheid moeten ze dit zo snel mogelijk afleren.
Nog nooit gehad dat er een kopschuw geworden is.
Dit hoort bij de normale opvoeding van een paard. Bijten en slaan wordt nooit getolereerd.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:01

Eens met agee - alleen tik ik ook liever niet aan het hoofd.
En zorg inderdaad voor takken, stokken, hard speelgoed.
Ze moeten wat te bijten hebben - maar niet jou :) ...

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:08

Lindsey_99 schreef:
Veulens, en dan hengstjes zijn vaak erg mouthy. Kan best zijn dat deze van iemand een knal voor z'n hoofd heeft gehad. Corrigeren mag best, maar niet op z'n hoofd slaan, behalve als je een kopschuw diertje wilt kweken... Een elleboog ergens planten is meestal genoeg waarschuwing. Merries zijn ook niet mals als kindlief te hardhandig bijt, maar slaan niet op het hoofd. Speelgoed voor veulens is leuk; skippybal, hard voertonnetje met steentjes als rammelaar, kapotte bezem zonder steel. zelfs een oude handdoek met stevige knoop erin.

En als dat dan ook niet helpt? Die knal op z'n hoofd trouwens ook niet en kopschuw is ie er al evenmin van geworden.

Alles hebben we gedaan; zelfs een voltreffer met maatje 45 stalen neus; ook geen effect......

Wat hem uiteindelijk afleerde te bijten (don't try this at home!!) was een voltreffer van het stroomdraad in z'n bek omdat ie dacht in een arm te kunnen bijten maar over het hoofd zag dat daar een stroomdraadje bij zat (we deden het draad van de wei dicht) en daar dus ook in beet.

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:34

Je hebt er soms veulems tussen.... links of rechts om, zorgen dat ze t zo snel mogelijk afleren! Consequent zijn en blijven. Kriebelen met de lip ook niet. Happen niet. Dreigen ook niet.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:38

Ach ja, er zijn altijd extremen.
Ik heb ondertussen geleerd wel te corrigeren maar soms ook te accepteren - binnen bepaalde grenzen, dat zeker - altijd. Maar gelukkig is dit soort gedrag vaak tijdelijk en gaat het na verloop van tijd over, zeker bij veulens. Zo'n kwartje dat opeens valt.....

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:55

LoveHorseJ schreef:
En het veulen staat alleen met de mama op de wei, maar rond hun hebben ze nog wel andere paarden staan en ook nog een merrie met een veulen.


Niet ok. Een veulen leert door te spelen met een ander veulen hoe hij zich hoort te gedragen, dat zelf gebeten worden niet fijn is, leert grenzen kennen, ravotten, sociaal gedrag.
Niet zo raar dat hij zijn grenzen gaat verkennen door de verzorgers lastig te vallen. Hij verveelt zich.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:11

ikke schreef:
Wat hem uiteindelijk afleerde te bijten (don't try this at home!!) was een voltreffer van het stroomdraad in z'n bek omdat ie dacht in een arm te kunnen bijten maar over het hoofd zag dat daar een stroomdraadje bij zat (we deden het draad van de wei dicht) en daar dus ook in beet.


Dat is toch prima lik op stuk? Hier eentje die in de draden beet als er even niets op stond of als ze op de grond lagen. Nou, dan gaat onverwachts de stroom er even op. Dan leren ze heel snel af te klojoten met de draden of doorgangen. Maar een veulen op het hoofd slaan, nee. Helpt niet zoals je al ervaren hebt.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 00:37

Hier heb je wellicht niks aan maar wij hebben ook zo'n brutale haphengst haha. Moeders voedde hem niet op en toloreerde alles. Totdat mijn Fries er bij kwam en het hengstje wel goed te plek zette is het bijten eigenlijk gestopt.. Hij is helemaal omgeslagen van brutaal en irritant naar lief en makkelijk. Wereld van verschil. Alleen maar omdat ie nu word opgevoed door een ander paard

Wij waren verder altijd consequent. Hap = correctie. Tik op de neus. Altijd.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 10:14

Bedankt alvast voor de tips. Ze zijn nog altijd welkom! Momenteel is het niet mogelijk om de veulens samen te zetten omdat de moeders echt niet overeen komen. Maar als ze gespeend worden komen ze samen te staan.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:27

agee schreef:
Als hier een veulen bijt dan krijgt hij een tik met de vlakke hand tegen de zijkant van zijn mond.
Bijten is heel normaal voor veulens, zeker hengstjes.
Voor ieders veiligheid moeten ze dit zo snel mogelijk afleren.
Nog nooit gehad dat er een kopschuw geworden is.
Dit hoort bij de normale opvoeding van een paard. Bijten en slaan wordt nooit getolereerd.


Dit is wel oké? Daar worden ze niet kopschuw van?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:47

Als die tik hoe consequent ook gegeven, niet helpt, waarom zou je dat dan doen? Een paardenopvoeding werkt beter en heb je die niet voorhanden, dan gewoon oppassen. Het is namelijk gewoon normaal veulengedrag. En als hij ouder wordt leert hij het wel af. Het wordt dan vanzelf al minder en dan heeft een mensengrens aangeven meer zin want dan komen ze meer in handen, richten ze zich meer op de mens. Ik vind slaan dus niet okay! Wat niet zeggen wil dat ik het nooit gedaan heb in een reflex...

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:27

Je kunt je beter blauw laten bijten. Ja. Goed idee!

Soms is er geen mogelijkheid om er een veulen bij te zetten of een ander paard tot spenen.
Maar ook als ze samen staan, in een kudde of noem maar op....Je zult toch echt als mens ook apart moeten opvoeden. Paarden onderling spelen en mogen spelen. Maar een paard mag nooit, maar dan ook nooit met mij spelen. Groot verschil tussen paard en mens, die je vanaf het begin beter aan kunt geven.

Een klap op t hoofd hoeft niet te betekenen kopschuw. In elkaar rammelen op t hoofd betekent kopschuw. Een tik op de borst betekent niet dat veulen bang is voor mensen. Een veulen in elkaar rammelen zorgt daar wel voor.

Zie. Maar slaan terwijl het niet uithaalt helpt niet. Net als been geven bij een niet reagerend paard. Daar ben je 1 keer duidelijk tegen. Bij een veulen ook. En dat hoeft niet gemeen, maar duidelijk. Bij de 1 helpt een tik op de neus, bij de ander op de borst, bij een ander een duw. Bij de ander op een gegeven moment een stem correctie en bij de ander pp een gegeven moment je hand om hoog.

En een ander veulen heeft wel een handje hulp nodig dmv opvoedjng door een ander dier.

Maar dat je als mens anders op moet voeden NAAST andere soortgenoten is belangrijk.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:00

Nabster schreef:
agee schreef:
Als hier een veulen bijt dan krijgt hij een tik met de vlakke hand tegen de zijkant van zijn mond.
Bijten is heel normaal voor veulens, zeker hengstjes.
Voor ieders veiligheid moeten ze dit zo snel mogelijk afleren.
Nog nooit gehad dat er een kopschuw geworden is.
Dit hoort bij de normale opvoeding van een paard. Bijten en slaan wordt nooit getolereerd.


Dit is wel oké? Daar worden ze niet kopschuw van?


Nee hoor. Van een consequente duidelijke tik die op het JUISTE moment gegeven wordt, krijg je echt geen kopschuw paard.

Van inconsequente omgang met paarden krijg je vervelende en onopgevoede paarden. En die zijn er op het moment helaas erg veel. Hoe goed bedoelt ook door de eigenaar, maar dit wordt op den duur gevaarlijk.
Er kan er maar 1 de baas zijn en dat is dus NIET het paard.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:24

Waar komt die gedachte toch vandaan dat je geweld moet gebruiken in de omgang met dieren? Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Alsof er geweld nodig is in de omgang. Nee, je moet je niet laten bijten, dat lijkt me duidelijk. Maar een stapje opzij zetten heeft ook het effect niet gebeten te worden. Hoezo moeten wij een jong van een andere diersoort opvoeden? Dat doet de moeder zelf wel hopelijk samen met haar kudde. Nee, we kunnen het dier laten wennen aan ons zodat hij of zij het leuk vindt om samen te werken. Mocht het werkelijk een noodzaak zijn om geweld te gebruiken in de omgang met paarden, dan is dat voor mij eigenlijk al een reden om op te houden met het houden van paarden. Ja, paarden zijn onderling wel heel duidelijk, maar zij spreken eenzelfde taal (die wij maar heel fragmentaries opvangen)maar dat geeft ons het recht nog niet om op menselijke wijze geweld te gebruiken onder het mom van "opvoeden".
Mijn paarden zijn zeker niet gevaarlijk, in tegendeel, ze zijn juist erg betrouwbaar omdat ze zelf nadenken over hun handelen en keuzes mogen maken en dat weten ze. Ik ben niet de leider, ik ben hun mens die wel eens wat van hun vraagt. Bazen zijn totaal overbodig!

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:43

Mijn pony heeft me 1 x gebeten en dan nooit meer. En hij heeft geweten waarom.
Ik heb zijn oor genomen en terug gebeten.

Mijn moeder beet mij terug als ik haar beet , dat werkte , dus waarom niet bij hem. En wat keek hij sneu. 1x en nooit meer :+ de schat :')

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:47

Een veulen sla je NIET, en zeker niet op het hoofd. Bizar dat je deze adviezen krijgt....
Er is nog nooit een paard wijzer geworden van een slaand mens, wel slechter.

Een veulentje dat bijt, moet je eigenlijk een soort van terugbijten, zoals een paard dat zou doen. Dat doe je door een stukje bij zijn mond tussen je vingers te pakken en dan even te knijpen. Je kunt aan de ogen wel zien wanneer de boodschap duidelijk is, dan vinden ze het niet meer leuk en kun je rustig loslaten. Soms moet je even een paar keer herhalen, maar alleen als het veulen zelf ook doorgaat. Laat het veulen je met rust, bijt jij ook niet.

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:50

Een stapje opzij? Geen ervaring met veulens? Als ze snel zijn, en dat zijn ze, hebben ze je alsnog te pakken of je shirt of jas. Ook dat mag niet.
En geweld en een corrigerend tikje zijn 2 verschillende dingen. Zo hard als een paard een ander slaat, of de merrie t veulen.. zo hard kan ik niet eens slaan ookal doe ik onwijs mijn best. Km het even te vergelijken.

Dus nee. In dit topic wordt nier gesproken over geweld. Wel of correcties, consequent zijn en het opvoeden van een fijn braaf dier.

En een paard staat onder de mens. We werken samen, maar toch hoort een paard net onder een mens te staan.

_Bonte_ schreef:
Mijn pony heeft me 1 x gebeten en dan nooit meer. En hij heeft geweten waarom.
Ik heb zijn oor genomen en terug gebeten.

Mijn moeder beet mij terug als ik haar beet , dat werkte , dus waarom niet bij hem. En wat keek hij sneu. 1x en nooit meer :+ de schat :')


:')
Dat of knijpen werkt ook fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:15

Laatst sprong een veulen stijgerend tegen mijn rug aan. Met een schreeuw heb ik mij omgedraaid en haar een tik op de borst gegeven. (Let wel, een tik. Slaan is iets anders.) Immers, je wilt niet dat een groter en sterker paard bijt, naar je steigert of trapt. Dus dat leer je ze als ze kleiner zijn.

Nog steeds komt ze met de oortjes naar voren en de staart in de lucht naar mij toe voor knuffelsessies.