Veulen bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:40

Ik heb met 2/3 jarige hengsten gewerkt. Als je de stal open deed, beukte ze letterlijk door je heen. Opzij stappen om te ontwijken of een harde stem opzetten hielp dan echt niet. Ik begon er niet op los te slaan maar zodra ze door me heen probeerde te gaan heb ik dat wel duidelijk laten merken.
Ik zou het veulen inderdaad niet op het hoofd corrigeren. Maar eerder een duw of corrigerende tik op de borst.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:48

Ik vraag me altijd af als mensen zeggen terug bijten in het oor, hoe dan? Ik heb best wat ervaring met paarden maar hoe doe je dat zonder zelf een paar tanden kwijt te zijn :')

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:34

Jazeker, hier zijn 9 veulens geboren waarvan 7 hengstjes. Dus voldoende ervaring. Alle situaties die hier beschreven worden hebben te maken met hoe je de dieren houdt. Logisch als je een hengstveulen in een box houdt... of als je niet oplettend bent in de omgang, dat het mis gaat. Corrigeren is een ander woord voor pijn doen, dus ja, dat noem ik geweld. Dat je moeder dat met jou deed, ja, dat is een hele goede reden om dat zelf ook te gaan doen bij anderen (paarden) We hebben blijkbaar bijna allemaal het beeld dat het normaal is om geweld of pijn te gebruiken in de omgang. Het is in mijn ogen echt NIET normaal.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:36

Corrigeren is niet een ander woord voor pijn of geweld. Je doet alsof mensen hier hun paard in elkaar slaan, geweld gebruiken. Maar dat staat nergens. Corrigeren of een tik uit delen is niet pijn doen en zeker geen geweld.

Geweld mag je tegen geen enkel dier gebruiken. Ook niet tegen mensen trouwens. Maar corrigeren moet je elk dier, maar ook bijvoorbeeld kinderen en volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:41

josien_m_ schreef:
Jazeker, hier zijn 9 veulens geboren waarvan 7 hengstjes. Dus voldoende ervaring. Alle situaties die hier beschreven worden hebben te maken met hoe je de dieren houdt. Logisch als je een hengstveulen in een box houdt... of als je niet oplettend bent in de omgang, dat het mis gaat. Corrigeren is een ander woord voor pijn doen, dus ja, dat noem ik geweld. Dat je moeder dat met jou deed, ja, dat is een hele goede reden om dat zelf ook te gaan doen bij anderen (paarden) We hebben blijkbaar bijna allemaal het beeld dat het normaal is om geweld of pijn te gebruiken in de omgang. Het is in mijn ogen echt NIET normaal.

Dus we moeten de paarden die een corrigerende tik of hap uitdelen ook een cursus geven voor 'deëscalerend optreden'?

Marije112

Berichten: 3394
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:43

josien_m_ schreef:
Jazeker, hier zijn 9 veulens geboren waarvan 7 hengstjes. Dus voldoende ervaring. Alle situaties die hier beschreven worden hebben te maken met hoe je de dieren houdt. Logisch als je een hengstveulen in een box houdt... of als je niet oplettend bent in de omgang, dat het mis gaat. Corrigeren is een ander woord voor pijn doen, dus ja, dat noem ik geweld. Dat je moeder dat met jou deed, ja, dat is een hele goede reden om dat zelf ook te gaan doen bij anderen (paarden) We hebben blijkbaar bijna allemaal het beeld dat het normaal is om geweld of pijn te gebruiken in de omgang. Het is in mijn ogen echt NIET normaal.


Ik denk niet dat corrigeren een ander woord is voor pijn doen dus geweld is :n . Dat zou mooi zijn, dan mag je je kinderen dus ook niet corrigeren? Of de honden? Eigenlijk moet je gewoon maar iedereen zijn gang laten gaan en 'maar een stapje opzij zetten' als ze met je aan de haal gaan?

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:07

alice0cullen schreef:
Ik vraag me altijd af als mensen zeggen terug bijten in het oor, hoe dan? Ik heb best wat ervaring met paarden maar hoe doe je dat zonder zelf een paar tanden kwijt te zijn :')



Kwestie van snel zijn . Oor pakken en hoppah . En dat je paard niet zo groot is helpt ook wel.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:25

Ik vind ook dat er verschil zit tussen 'geweld' en 'corrigeren'.
@Josien, ik vind jouw benadering altijd interessant, maar een stapje opzij vind ik geen juiste benadering. Mensen zijn misschien geen 'baas', maar wel 'leider'. Leiderschap tonen en vriendjes zijn, die combinatie. Dus geen stapje opzij, maar een stapje er naar toe.

Wel ondersteun ik jouw opmerking dat het vaak mis gaat als je niet oplettend bent in de omgang. Een veulen dat de neiging heeft te bijten duw ik van me af, meestal door de hand op z'n neus te leggen. Dat is effectief en meestal voldoende. Maar als dat niet helpt wordt er gewoon een tik uitgedeeld - en dan ben ik lief en zacht in vergelijking met de merrie :) .

Een veulen in het oor bijten vind ik dan weer onzinnig. Dan grijp je blijkbaar met je hand een oor en ga je razendsnel met jouw hoofd naar het oor van het veulen :? ?? Lijkt me een volstrekt onbegrijpelijke actie voor een veulen (voor een paard trouwens ook).

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:57

Ja er zit zeker een verschil tussen "corrigeren" en geweld gebruiken, maar dat is maar procentueel. Wat ik aan de kaak probeer te stellen is het idee van afgedwongen gedrag in plaats van samenwerking. En dat er in mijn ogen te snel sprake is van machtsmisbruik. Ik ben ook geen leider voor mijn paarden maar hun mens. Ze leren met mensen en specifiek met mij om te gaan door de mensenreacties te observeren en hun gedrag daarop af te stemmen. Net zoals ze met verschillende paarden verschillend omgaan. Ik vind het een vorm van antropomorfisme te denken dat we hun leider kunnen zijn!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:04

Nabster schreef:
agee schreef:
Als hier een veulen bijt dan krijgt hij een tik met de vlakke hand tegen de zijkant van zijn mond.
Bijten is heel normaal voor veulens, zeker hengstjes.
Voor ieders veiligheid moeten ze dit zo snel mogelijk afleren.
Nog nooit gehad dat er een kopschuw geworden is.
Dit hoort bij de normale opvoeding van een paard. Bijten en slaan wordt nooit getolereerd.


Dit is wel oké? Daar worden ze niet kopschuw van?

Kopschuw worden ze als je timing beroerd is en ze mept zonder dat er een reden is. Hier een merrie die ook behoorlijk bijterig was. Die kreeg ook elke keer als ze hapte een tik met de vlakke hand op de wang of op de neus afhankelijk van waar ik aan haar kon. Kopschuw is ze er niet van geworden. Inmiddels een erg fijn, loyaal en stabiel paard dat voor de duvel niet bang is.
Gedrag accepteren is allemaal goed en wel als het niet schadelijk is. Bijten valt niet onder gedrag dat ik wil accepteren.

Stapje opzij zetten en ze braaf aaien omdat ze je als "hun mensje" moeten gaan zien had ik je graag te doen gegeven met bovenstaande merrie. Je ging vanzelf een goede verzekering afsluiten dan. :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:51

Ik heb een tijdje op een pension gestaan waar de eigenaren weg vielen voor de zorg van alle paarden. Dit heb ik toen op me genomen, er zat 1 hengst tussen waar iedereen bang van was, bijten of boven op je springen van achteren. Dit heeft hij bij mij snel afgeleerd, springzweep mee als ik hem naar de wei bracht of ophaalde. En ja ik heb hem gericht geslagen, je kunt het gewoon niet hebben als een volwassen paard de baas over je probeert te zijn, levensgevaarlijk. Hij wist met een paar dagen wat hij aan me had, hij kon braaf naast me lopen en dat gedrag werd ook beloond en als hij begon te bijten dan was het pets met de zweep, wilde hij boven op me springen was het pets met de zweep, hij wist heel snel dat het beter was om zich te gedragen. Veel fijner een paard wat te vertrouwen is in de omgang, de hengst is nooit bang van me geweest terwijl ik hem toch echt wel een paar beste petsen heb verkocht. Ze weten echt wel heel snel waarom iets gebeurt en wanneer niet.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:00

Het blijft een ingewikkelde discussie.
Zoals gezegd mep ik ook wel eens. Maar ik beschouw dat als noodzakelijk kwaad, doe het zo min mogelijk en vind zeker dat andere manieren de voorkeur hebben. En voorkomen dat het nodig is, is altijd beter. Je hoeft er in ieder geval niet trots op te zijn...

De insteek dat we vaak uitgaan van 'de mens als onderdeel van de kudde' (zo vertaal ik in dit geval het antropomorfisme) is mij ook met de paplepel ingegoten. Dat inruilen voor iets anders: 'hun mens', is eigenlijk nog nooit in mij opgekomen. Maar beslist de moeite waard om te overdenken.
Voor veulens (waar we hiermee begonnen) kan ik daarmee zeker goed uit de voeten.
Verder vraagt het nog wat denkwerk in mijn hoofd....

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:10

Nou, ik ben echt "mijn mens!" voor beide paarden; zo erg zelfs dat ze er onderling ruzie over maken!
Maar hoeveel onderdeel van de kudde ze mij ook vinden, er wordt geluisterd, punt, uit! En ja, er vallen weleens rake klappen.

Met name de ene is een echte Merrie en dat levert soms pittige discussies. Die heeft me ook weleens gebeten en bijrijdster is er al eens doelbewust afgemikt omdat Mevrouw Taart vond dat er veel geëist werd.

Maar onderhandel je netjes, doet ze alles voor je en is het een schat van een held-op-sokken :D

De andere is gewoon een merrie; ook held-op-sokken maar met z'n tweeën denken ze dat ze heel wat voorstellen _O-

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:22

Maar een mens hoeft niet altijd die discussie te winnen... Paarden hebben ook een mening, soms een heel goede en verstandige. Dat er te veel wordt gevraagd bijvoorbeeld wat tot (spier of rug) pijn leidt. Om haar dan mevrouw taart te noemen... Je weet wanneer je zelf netjes en eerlijk onderhandelt, ze positief reageert, wie is er dan die taart? :j

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:39

josien_m_ schreef:
Maar een mens hoeft niet altijd die discussie te winnen... Paarden hebben ook een mening, soms een heel goede en verstandige. Dat er te veel wordt gevraagd bijvoorbeeld wat tot (spier of rug) pijn leidt. Om haar dan mevrouw taart te noemen... Je weet wanneer je zelf netjes en eerlijk onderhandelt, ze positief reageert, wie is er dan die taart? :j

Nee, het was niet dat ze het niet kon, het werd simpelweg niet beleeft genoeg gevraagd.

Ik heb een dijk van een meid als bijrijdster die heel netjes en beleeft is maar wel weet wat ze wil. Daar was ze net te direct in en dat pikte Mevrouw Taart niet.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:18

ikke schreef:
josien_m_ schreef:
Maar een mens hoeft niet altijd die discussie te winnen... Paarden hebben ook een mening, soms een heel goede en verstandige. Dat er te veel wordt gevraagd bijvoorbeeld wat tot (spier of rug) pijn leidt. Om haar dan mevrouw taart te noemen... Je weet wanneer je zelf netjes en eerlijk onderhandelt, ze positief reageert, wie is er dan die taart? :j

Nee, het was niet dat ze het niet kon, het werd simpelweg niet beleeft genoeg gevraagd.

Ik heb een dijk van een meid als bijrijdster die heel netjes en beleeft is maar wel weet wat ze wil. Daar was ze net te direct in en dat pikte Mevrouw Taart niet.


Dat denk je, dat is jouw mening als mens.
Zij denkt en heeft een mening als paard. Niet pikken heeft een reden, dat kan dus te direct zijn en ze zich overvallen voelt wat de reactie geeft of ze heeft meer tijd ter voorbereiding nodig of nog wat anders. Wij zijn zo snel met invullen wat de ander wel zal bewegen en oordelen dan. Zo'n diskwalificatie van de ander en zijn beweegredenen maakt dat we alleen zien wat we denken te zien en niet wat er werkelijk is.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:50

josien_m_ schreef:
ikke schreef:
Nee, het was niet dat ze het niet kon, het werd simpelweg niet beleeft genoeg gevraagd.

Ik heb een dijk van een meid als bijrijdster die heel netjes en beleeft is maar wel weet wat ze wil. Daar was ze net te direct in en dat pikte Mevrouw Taart niet.


Dat denk je, dat is jouw mening als mens.
Zij denkt en heeft een mening als paard. Niet pikken heeft een reden, dat kan dus te direct zijn en ze zich overvallen voelt wat de reactie geeft of ze heeft meer tijd ter voorbereiding nodig of nog wat anders. Wij zijn zo snel met invullen wat de ander wel zal bewegen en oordelen dan. Zo'n diskwalificatie van de ander en zijn beweegredenen maakt dat we alleen zien wat we denken te zien en niet wat er werkelijk is.

Ik teken d'r uit voor je......

Er zit gewoon een kop op. Zoek maar eens op karaktertrekjes van Cambridge Cole.....

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:03

ikke, ik ben het niet met je oneens, jij kent je paard natuurlijk!
Ik wil alleen maar aangeven dat het aan ons mensen is, om daarmee goed om te gaan en het dier in haar waarde laten. Haar reactie is feedback voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:06

josien_m_ schreef:
ikke, ik ben het niet met je oneens, jij kent je paard natuurlijk!
Ik wil alleen maar aangeven dat het aan ons mensen is, om daarmee goed om te gaan en het dier in haar waarde laten. Haar reactie is feedback voor ons.


:+ Het is een paard he. Laten we de boel niet vermenselijken in dit topic.
Een veulen dat onder goede omstandigheden wordt gehouden en dan alsnog bijt, krijg van mij gewoon een klap. Meteen en duidelijk, dan hoef je niet bang te zijn voor een kopschuw paard.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:21

Joman schreef:
josien_m_ schreef:
ikke, ik ben het niet met je oneens, jij kent je paard natuurlijk!
Ik wil alleen maar aangeven dat het aan ons mensen is, om daarmee goed om te gaan en het dier in haar waarde laten. Haar reactie is feedback voor ons.


:+ Het is een paard he. Laten we de boel niet vermenselijken in dit topic.
Een veulen dat onder goede omstandigheden wordt gehouden en dan alsnog bijt, krijg van mij gewoon een klap. Meteen en duidelijk, dan hoef je niet bang te zijn voor een kopschuw paard.

Precies. Ze weten het echt wel.
Diezelfde van hierboven zet ook graag d'r tanden in je want ja, dat doen paarden onder elkaar ook en mens, jij hoort er ook bij.
Ze heeft er een paar flinke tikken voor gehad maar ondertussen kun je d'r veilig aan je oor laten sabbelen :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:41

Poeh, hier kregen de paarden, ook de veulens, gewoon een tik tegen neus of hals als er werd gebeten, hoor. Bijten wordt door paarden ook afgestraft wanneer dat te ver gaat en dat gaat ook zeker niet zachtzinnig. De hardleerse dieren worden gewoon terug gebeten.

Nu wil ik niet zeggen dat je je paard maar in elkaar moet slaan, zeker niet. Maar van een tik gaan ze absoluut niet dood. Ik heb ook nog nooit een kopschuw paard gehad, wel brave paarden waarvan ook anderen wisten wat ze eraan hadden.

meggiemeg schreef:
Ik heb een tijdje op een pension gestaan waar de eigenaren weg vielen voor de zorg van alle paarden. Dit heb ik toen op me genomen, er zat 1 hengst tussen waar iedereen bang van was, bijten of boven op je springen van achteren. Dit heeft hij bij mij snel afgeleerd, springzweep mee als ik hem naar de wei bracht of ophaalde. En ja ik heb hem gericht geslagen, je kunt het gewoon niet hebben als een volwassen paard de baas over je probeert te zijn, levensgevaarlijk. Hij wist met een paar dagen wat hij aan me had, hij kon braaf naast me lopen en dat gedrag werd ook beloond en als hij begon te bijten dan was het pets met de zweep, wilde hij boven op me springen was het pets met de zweep, hij wist heel snel dat het beter was om zich te gedragen. Veel fijner een paard wat te vertrouwen is in de omgang, de hengst is nooit bang van me geweest terwijl ik hem toch echt wel een paar beste petsen heb verkocht. Ze weten echt wel heel snel waarom iets gebeurt en wanneer niet.

Goh dat zou ik idd echt precies zo aangepakt hebben. Slecht gedrag meteen afstraffen en goed gedrag belonen. Bij een hengst die je wil bespringen doe je niet even een stapje opzij en aai ende braaf. Nee, dan geef je een brul en hengst je er meteen één op (pun intended).

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:20

Klopt allemaal, maar soms lijkt het wel alsof mensen er trots op zijn dat ze hun paard af en toe een lel verkopen. Dat is het soort stoerigheid waar ik niet van onder de indruk ben en ook niet aan meedoe.
Voorkomen blijft beter!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:36

Kendra schreef:
Klopt allemaal, maar soms lijkt het wel alsof mensen er trots op zijn dat ze hun paard af en toe een lel verkopen. Dat is het soort stoerigheid waar ik niet van onder de indruk ben en ook niet aan meedoe.
Voorkomen blijft beter!

Hoe vaak krijgt jouw paard een knuffel of anderszins blijk van echte waardering?

Weet jij waar je je paard moet krabben dat het ECHT gewaardeerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:36

Kendra schreef:
Klopt allemaal, maar soms lijkt het wel alsof mensen er trots op zijn dat ze hun paard af en toe een lel verkopen. Dat is het soort stoerigheid waar ik niet van onder de indruk ben en ook niet aan meedoe.
Voorkomen blijft beter!


:+ Niemand slaat z’n paard voor de lol. Dus dat lijkt me een beetje onzin, dat het stoerigheid is. Noodzakelijk kwaad en af en toe erg nodig. Dat wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:02

Kendra schreef:
Klopt allemaal, maar soms lijkt het wel alsof mensen er trots op zijn dat ze hun paard af en toe een lel verkopen. Dat is het soort stoerigheid waar ik niet van onder de indruk ben en ook niet aan meedoe.
Voorkomen blijft beter!

Oh dat idee heb ik niet. Voorkomen is idd beter, maar daarvoor is corrigeren wel nodig. En als dat corrigeren met een tik is, so be it.