Veulen stijgeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 13:52

Hoi,

ik heb sinds deze week een Tinker/welsh/appaloosa veulen Het is een hengstje en echt een schatje alleen hij probeert uit de stal te stijgeren/springen.
Het veulen is ongeveer 80cm en de staldeur 1.20/1.30 gok ik ongeveer het is hem 1x gelukt en blijft het nu proberen maar ik ben erg bang dat hij zich bezeert

Iemand tips om dit af te leren?

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:55

kan je de stal niet volledig dicht doen(bovenste luik)? of is die er niet?

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 13:57

Ja, bovenste zou ook dicht kunnen

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:58

dan zou je die eventueel dicht kunnen doen? tenzij het dan veel te donker word in de stal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:58

Een paar vragen, hoe oud is het veulen? Wat zijn de momenten dat hij er overheen wil klimmen? Vriendjes aanwezig? Eten aanwezig? Hoe lang staat hij al in die stal zowel in aantal uren als verhuizing?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:35

Is het een veulen van dit jaar ? En hoe oud is het veulen?
En hoe wordt die gehouden ? Een veulen hoort in mijn ogen gewoon lekker buiten met vriendjes en niet op stal . Dan gaan ze dit soort dingen doen . Heel logisch

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:37

Samen met een ander veulen zetten.

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 14:41

Hoi, het veulen heet Zorro..
het veulen is bijna 4 maanden en hebben hem maandag bij zijn moeder weggehaald, we weten dat dit eig vrij jong is maar zijn moeder en hij werden daar niet goed behandeld en kregen amper nog voer. Wij konden zijn moeder niet meenemen omdat er toen nog een Shetlander bij stond die de stal huurde en de shet en Zorro stonden bij elkaar..
hij staat nu samen met mijn 15 jarige kwpn ruin die hele goede maatjes zijn

Hij is dit vooral aan t proberen als er iemand bij zijn stal komt kijken of als hij merkt dat ik op stal ben.. hij staat eig heel de dag buiten en s nachts en als ik aan t rijden ben op stal en tijdens het eten

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 14:43

Wanneer de bovenste ook dicht gaat wordt het best donker.. hij heeft dan alleen nog licht door de andere stal.. hij heeft onbeperkt hooi

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:46

Dit diertje hoort niet op stal en niet als enige maatje een 15 jarig te hebben.
Dat klinkt misschien hard maar ik denk wel dat daar je probleem zit.

Dit jonge diertje heeft ook een leeftijdgenootje nodig.
Daar kan hij mee spelen, maar ook nu nog samen mee op stal staan als 24/7 buiten geen mogelijkheid is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:47

Een veulen van die leeftijd moet echt niet alleen staan, kunnen ze niet samen in een grotere stal met uitloop?
Een 15 jarige kwpner bij zo‘n jong klein ding vind ik ook niet bepaald een fantastische keuze, maar daar zal wel weinig aan te doen zijn.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:48

Ik zou in dit geval het veulen in een opfok plaatsen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:49

Oef ik zie een aantal punten waardoor het volstrekt logisch is dat hij dit gedrag vertoond. Veel te jong bij mama weg. Nog geen enkele ervaring met alleen staan in een stal. En dan gaat ook nog zijn steun en toeverlaat weg. -O-

Dus ja logisch dat hij probeert weg te komen uit zijn eenzame stal. Hij zal moeten leren dat even alleen zijn niet erg is. Maar dat bouw je op en dat kost tijd.

Wat je nu zult moeten gaan doen vrees ik is terug naar af en leren beetje bij beetje. 1 minuut op stal zonder problemen, belonen en er weer uit. En dat langzaam in weken gaan opbouwen.

Daarnaast als hij in stal staat ziet hij dan wel iets over de dichte deur heen?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:02

Felicia_xx schreef:
Hoi,

ik heb sinds deze week een Tinker/welsh/appaloosa veulen Het is een hengstje en echt een schatje alleen hij probeert uit de stal te stijgeren/springen.
Het veulen is ongeveer 80cm en de staldeur 1.20/1.30 gok ik ongeveer het is hem 1x gelukt en blijft het nu proberen maar ik ben erg bang dat hij zich bezeert


Sinds deze week en je zet het ding van 4 maanden zomaar te zonder wennen op stal? Geen wonder dat hij ontzettend in paniek is. Hij is doodsbang in z'n eentje. Helemaal fout, je kweekt enorme verlatingsangst bij het diertje. Dat geeft hij ook heel duidelijk aan door steun te zoeken zodra er iemand komt kijken; hij roept op zijn manier HELP! Een veulen reageert nog helemaal instinctief.

Citaat:
Hij is dit vooral aan t proberen als er iemand bij zijn stal komt kijken of als hij merkt dat ik op stal ben.. hij staat eig heel de dag buiten en s nachts en als ik aan t rijden ben op stal en tijdens het eten


Niet op stal zetten, ook niet 'snachts. Gewoon buiten met je paard op de wei of paddock met voldoende hooi. En als het niet anders kan dan in de opfok zetten. Een veulen van die leeftijd hoort simpelweg niet op stal maar in een kudde met liefst andere jonge paarden of in een gemengde groep.
Verdiep je in veulens, wat ze nodig hebben om gezond, zowel mentaal als fysiek, groot te worden. De eerste paar jaren hoort dat geen stal bij, behalve om te schuilen bij slecht weer.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:43

Felicia_xx schreef:
Hoi, het veulen heet Zorro..
het veulen is bijna 4 maanden en hebben hem maandag bij zijn moeder weggehaald, we weten dat dit eig vrij jong is maar zijn moeder en hij werden daar niet goed behandeld en kregen amper nog voer. Wij konden zijn moeder niet meenemen omdat er toen nog een Shetlander bij stond die de stal huurde en de shet en Zorro stonden bij elkaar..
hij staat nu samen met mijn 15 jarige kwpn ruin die hele goede maatjes zijn

Hij is dit vooral aan t proberen als er iemand bij zijn stal komt kijken of als hij merkt dat ik op stal ben.. hij staat eig heel de dag buiten en s nachts en als ik aan t rijden ben op stal en tijdens het eten



Van de ene slechte plek naar de andere (onbedoelde) matige Plek. Breng dit dier weg of koop er nog een leuk veulentje bij.
Zet ze samen!

Dit is vragen om een ongelukkig diertje. Het siert je dat je wou helpen, maar eigenlijk heb je nog weinig verbetering gebracht. Wees je daar bewust van.

Bel een opfokadres.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:13

In je vorige topic overwoog je de opfok, waarom uiteindelijk het veulen toch thuis?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:48

Veulen met 4 maanden afspenen hoeft echt geen problemen te geven, mits dit op de goed manier gebeurd is.

Maar ik ben het wel eens dat hij met leeftijdgenoten hoort te staan! Ik zou hem dan ook naar de opfok brengen of naar een stal in de buurt waar ze misschien meerdere veulens hebben?

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 07:21

Hoi, bedankt voor de tips.. mijn kwpn ruin en Zorro krijgen nu een uitloop stal, en we gaan kijken voor een veulentje die tijdelijk bij ons kan komen te staan!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 08:49

Dat is echt heel geweldig!!!
Fijn dat jullie zo goed na willen denken voor het wel zijn van de paarden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:30

Top +:)+

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 11:09

Tuurlijk wil ik het beste voor mijn paardjes!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:23

Zelf vind ik het nog steeds niet ideaal klinken . Veulentje dat tijdelijk bij jullie kan staan. Betekend weer een veulen wat hoogstwaarschijnlijk te vroeg afgespeent is/wordt . Alle veulentjes van dit jaar horen nog bij mams of ze moeten echt heel vroeg al geboren zijn.
Zelf zou ik echt kijken of er niet ergens een kudde met merries en veulens is waar ze die bij kan. Krijgt hij nog wat opvoeding van de merries mee .

Felicia_xx
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-01-20

Re: Veulen stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:04

Ze hebben vannacht hun eerste nacht buiten, vind het wel spannend hoor!