Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie scheiden van veulen voor "training"

 
Profiel   

Hey,

Mijn merrie is 1,5 maand geleden bevallen. Nu zou ik graag het grondwerk terug oppakken en wat gaan wandelen. Ik heb dit geprobeerd om in de weide te doen. Maar het veulen wilt 'spelen' en zit heel de tijd te rennen en te springen. Daardoor voel ik mezelf niet zo veilig, waardoor ik meer aandacht besteed aan 'kijken waar het veulen is' dan aan het grondwerk met mijn merrie. Nu had ik zelf gedacht om mijn merrie dan even te scheiden van het veulen. In het begin voor 10 minuten en later voor maximaal 2 uur. Heeft iemand hier ervaring mee hoe je dit het beste doet?

Het is niet mogelijk om met het veulen te gaan wandelen (samen met de merrie) aangezien ik allen ben en niemand het veulen of de merrie kan vasthouden.

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-20 22:56 



 
Profiel   

Je kan zeker met beide wandelen als je alleen bent.
Wat is de planning waar je het veulen laat als je het scheidt van de moeder?
En is er dan iemand die het veulen in de gaten gaat houden als het apart staat?

Het wel of niet kunnen scheiden voor training ligt een beetje aan de dieren en de omgeving.
In eerste instantie doe ik altijd het veulen in de box en de merrie ervoor poetsen.
Pas als dat geaccepteerd wordt door beide en rustig wordt ondergaan loopt iemand met de merrie weg en pas ik op het veulen.
Ik zorg dan voor een beetje afleiding.
Beetje poetsen en kriebelen en wat te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 04:59 



 
Profiel   

Ik doe in zulke gevallen het veulen in de stal en met de merrie ga ik buiten aan de gang. Eerst 5 minuten. Dan een keer 10 en dat bouw ik uit. Ik heb in het begin altijd iemand op stal die het veulen de eerste keren in de gaten houd, mocht die nou zo extreem reageren of gekke dingen gaan doen..
Eigenlijk verloopt dit altijd zonder problemen.
Ik heb het in verder stadium ook wel eens zo gedaan dat her veulen alleen in het land bleef, maar dit bevalt lang niet zo goed..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 05:09 



 
Profiel   

Ik heb dat nooit gedaan, mijn merrie mocht gewoon genieten van het moederschap en had dr hoeven al vol aan het opvoeden van het veulen. Ik heb voor het veulen gekozen, daarbij wist ik dat ik dan de merrie qua werk kwijt was tot het spenen van het veulen. Dat was de keuze die ik maakte op moment van dekking

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 06:19 



 
Profiel   

Natuurlijk kan dat, als je het naar met verstand doet en zeker de eerste paar keren met iemand erbij die het veulen in het oog houd.

Het maakt het afspenen alleen maar makkelijker. En de merries vinden het ook vaak wel prettig om even geen veulen te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 06:34 



 
Profiel   

Utixo schreef
Natuurlijk kan dat, als je het naar met verstand doet en zeker de eerste paar keren met iemand erbij die het veulen in het oog houd.

Het maakt het afspenen alleen maar makkelijker. En de merries vinden het ook vaak wel prettig om even geen veulen te hebben.


Dat was dus ook de gedachte die ik had ;) want ik heb het gevoel dat ze wel eens 'me-time' kan gebruiken.

Het veulen zou in een afgesloten stal blijven staan. Hij staat daar altijd, maar normaal heeft hij dan uitloop naar de weide en die zou ik dichtdoen. En momenteel kan het veulen nog niet meelopen aan het halster. Ik wil zowizo eerst hebben dat hij dat respecteert alvorens ik met beide ga wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 09:44 



 
Profiel   

Ik heb het geprobeerd, maar bij mij ging dat toen niet goed. Veulen erg onrustig, beschadigde zichzelf vrijwel direct op stal. Ook als zijn beste maat erbij stond om hem gezelschap te houden. En als ik veulen erbij liet lopen als ik met de merrie ging rijden, dan was hij alleen maar aan het klooien en sprong hij om de haverklap op de merrie of op mij. :+ We hebben een half jaartje gewacht en zijn na het afspenen weer met de merrie begonnen. Het veulen is overigens uitgegroeid tot een paard dat heel gemakkelijk weg kan bij de rest of even alleen moet wachten, dus wat dat betreft heeft het niet uitgemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 09:51 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
En als ik veulen erbij liet lopen als ik met de merrie ging rijden, dan was hij alleen maar aan het klooien en sprong hij om de haverklap op de merrie of op mij.


Dat probleem heb ik ook bij het grondwerk. Hij is wel nog nooit op mij gesprongen. Hij heeft het 1 keer geprobeerd en daarna nooit meer, maar ik voel me toch niet zo veilig als hij als een zot zit rond te springen. Verder in omgang een super leuk veulen (en rustig). Je kan hem zo knuffelen, komt naar je toe als je het vraagt, ik kan de voetjes opheffen, poetsen en halster aan en uit gaat ook perfect. Ik ben nu bezig met leren meelopen aan het halster en achteruit gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 09:59 



 
Profiel   

Als je dat echt wilt, zou ik dat pas beginnen doen vanaf dat het veulen 3-4 maand oud is. Het is heel erg onnatuurlijk en stressvol om op zo jonge leeftijd van de moeder gescheiden te worden, ook al is het maar voor een paar minuutjes. Je hebt nog jaaaaren om het grondwerk terug op te pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 09:59 



 
Profiel   

Ik vind anderhalve maand ook erg vroeg om te scheiden. Vanaf een maand of 3/4 wordt het veulen vaak zelf wat avontuurlijker en verloopt het scheiden vaak een stuk rustiger. Toen de kleine hier 3 maanden was zijn we de moeder weer beginnen rijden met het veulen in de bak. Die hupste er rond en liep er achter aan maar op dat punt was het niet meer zo'n paniek dat ze perse tegen de moeder aan wilde lopen. Je hebt gekozen voor een veulen. IMO moet je die ontwikkeling dan ook tijd geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:14 



 
Profiel   

Mijn veulen is nu 5 maanden. Met 1 week liep ik af en toe al even met de moeder weg voor 1/2 minuten om zo te wennen dat ze ook af en toe even weg is. Na 6 weken ben ik weer begonnen met longeren, wel gewoon thuis het veulen stond dan in de paddock en de merrie longeerde ik in de wei ernaast. Na 2 maanden zat ik er weer op en ging ik ook naar de manege voor een uur, het veulen ging op stal met de shetlander ernaast. Nooit geen problemen mee gehad, het veulen roept wel maar moeder was even blij dat ze weg kon.

Hier liep het veulen na 2 weken al netjes mee aan het halster langs de weg naar de wei. Ik heb nu echt een super mak en lief veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:20 



 
Profiel   

Even voor de duidelijkheid. Het is niet mijn paard, maar mijn verzorgpaard. De eigenaars hebben al 3 keer gezegd dat ik terug mag beginnen rijden en het veulen in de stal laten. Maar als ik dat doe wil ik het ook wel goed doen en wil ik geen geflipte merrie en veulen hebben. Alvast bedankt voor alle hulp! Alle tips zijn nog steeds welkom.

Ik heb vooral ook het gevoel dat het de merrie deugd zou doen om even weg te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:21 



 
Profiel   

Gewoon in stal doen en merrie meenemen. Gaat hier eigenlijk altijd goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:23 



 
Profiel   

Kan je de eerste keer een helper mee krijgen?
Veulen in stal en merrie mee kan goed gaan maar mijn kleine probeerde vervolgens over de staldeur heen te klimmen. Dan is het heel fijn als iemand de handen vrij heeft om de kamikaze heel te houden. Persoon niet direct langs het veulen zetten. Maar wel gewoon iemand die in geval van, de handen vrij heeft zeg maar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:27 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Kan je de eerste keer een helper mee krijgen?


Jammer genoeg niet, want mijn moeder heeft heel veel schrik van paarden.

Als jullie ze zouden scheiden, zou je dan eerst de merrie voor de stal zetten en zo stilletjes aan verder en langer wegblijven of ineens ver weggaan, mits er iemand het veulen in het oog kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:32 



 
Profiel   

Ik begon er al mee als het veulen nog maar een week oud was. Gewoon opsluiten in de stal en met de merrie weg, liefst buiten gehoor afstand. Eerst 10 minuten en zo iedere dag met 10 minuten of zo op bouwen. Na 14 dagen kon ik gewoon weer met de merrie aan het werk. Ook met vastzetten en meelopen begon ik al met een week oud. Meelopen kun je makkelijk leren door de merrie een stevige singel om te doen en daar het veulen met circa een halve meter touw aan vast te zetten. Zo vroeg mogelijk dan heb je de minste problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:36 



 
Profiel   

Wij hebben dit altijd zo gedaan:
Zorg dat je met 2 personen bent (eigenaar even vragen?).
Dan het veulen in een goed afgesloten veilige stal zetten, met bij voorkeur een bekend paard in de naastliggende box.
1 persoon loopt met de merrie weg en de andere let op het veulen. In het begin vinden merrie en veulen het even spannend, maar al snel leren ze allebei dat ze elkaar gewoon weer terug zien.
Je bouwt dit langzaam op van 1 of 2 minuutjes naar 1 of 2 uurtjes, afhankelijk van de leeftijd van het veulen natuurlijk.
Dit is altijd goed gegaan. Merries vinden het fijn om weer even wat anders te doen en de veulens leren dat ze soms even alleen zijn.

Overigens is het ook heel leuk om het veulen te leren om af en toe met de moeder mee te gaan.
Vastbinden aan de moeder (aan de singel) en dan mee leren lopen. 1e keer iemand achter het veulen die zorgt dat het veulen mee loopt. Dit kennen ze supersnel en ze vinden het ook erg leuk. Zo kun je heerlijk met beiden het bos in gaan en het veulen leert hier enorm veel van. Ze leren verkeer, gerammel van de koets, voorbijlopende wandelaars met honden, etc. En ze leren tevens alle commando's.
Hiermee beginnen wij overigens als het veulen enkele weken oud is. Jong geleerd is oud gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:40 



 
Profiel   

Hier begon ook ook altijd al snel, ik deed het ongeveer net zo als pillow hierboven beschrijft. Het scheiden van de veulens ging ook altijd makkelijk bij ons als ze af gespeend werden. In het begin was ik wel altijd met 2 personen, 1 hielt het veulen in de gate de andere ging met de merrie aan de gang.
Ik heb nu al jaren geen veulen meer gehad maar zou het een volgende keer weer hetzelfde doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:42 



 
Profiel   

Gewoon zorgen dat de stal goed afgesloten is, ook ook openingen waar hij doorheen kan springen. Dan kan je dat rustig opbouwen, de paarden vonden het hier heerlijk even zonder veulen, kan je rustig vanaf 2 weken doen, leren ze enkel maar van

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:43 



 
Profiel   

Oke, super hard bedankt! Ik ga de eigenaar even om hulp vragen dan. De stal kan volledig afgesloten worden. Er zitten geen raampjes in, enkel aan beide kanten een deur voor de uitloop naar de wei en naar de binnenkant van het "stalcomplex". Deze kunnen gesloten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:48 



 
Profiel   

wij hier hebben er nooit zo issue van gemaakt.
meestal lieten we ze een week of anderhalf week met rust. Dan namen we ze mee naar stal, veulen in de box en merrie mee de bak in.
Eerste keer zijn de merrie ś wel wat druk (vooral degene die voor het eerst een veulen hebben) en roepen steeds na elkaar. deze training duurt dan ook nooit heel lang en zonder verwachtingen.
Daarna gaat vaak steeds makkelijker, veulens gaan lekker slapen in de box en de merrie gaat gewoon aan het werk. Nu werken wij nooit twee uur, hooguit een uur. Meestal driekwartier. Eigenlijk nooit gedonder er mee gehad.
En op een gegeven moment willen de veulens niet meer mee naar binnen en die blijven dan in de wei bij de rest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-20 10:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen