Veulen wel of niet naar de opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:06

Bij de Breukelenhof (in de buurt van Utrecht) staan toch wel pony's/koudbloeden? Of doen ze geen opfok meer?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:07

Vervelend om zo afscheept te worden, goed recht van de staleigenaar om nee te zeggen maar vind het niet echt hele sterke argumenten..

Heb je ook haflinger fokkers gecontacteerd? De grotere fokkers zullen wellicht groepen hebben waarbij ingeschaard kan worden.

Verder ken ik zelf helaas weinig opfokplekken op het moment en al helemaal niet in jouw hoek helaas.
Ik ben groot fan van Breukelenhof maar hoor her en der dat ze gestopt zijn (?). Website is niet meer actief..

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:09

Het hangt er meer van af wat je zelf te bieden hebt.
Dus zo veel mogelijk buiten met genoeg ruimte..
En de rest van de paarden waar het veulen bij komt.
Een hengstje wil graag spelen, dat hoeft niet perse met een leeftijdgenoot, volwassen paarden kunnen ook heel leuk spelen.
Mijn mini kocht ik als jaarling en die speelt elke dag met mijn shet van 14, dat zijn dikke vrienden.
Dus als je een geschikte plek 'thuis' hebt zou ik dat zelf liever doen.

Bij Breukelenhof staan zeker haflingers.
Maar dat is misschien te ver?

Edit, idd die stal stopt ermee!

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:15

Breukelenhof heb ik gecontacteerd maar nemen geen koudbloeden (meer) aan. Ivm stoppen met de opfok? Dacht ik?

De haflinger fokkers zitten veelal in het noorden van het land.

“Thuis” in pension hebben we de ruimte om het veulen te houden en in de winter meer buiten zal komen dan in de meeste opfok bedrijven.
Enige is geen leeftijdsgenoten maar genoeg paarden waar het wel mee kan spelen en opgevoed door kan worden
Laatst bijgewerkt door Sterrenpony op 08-12-20 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:15

Sterrenpony schreef:
Felien_Kyra schreef:
Ik lees dit topic en heb zelf nooit een veulen gehad of geen plannen er voor, maar na het lezen ben ik heel benieuwd waarom een koudbloed veulen vaak niet wordt gewild in de opfok?


Oké heb je even :')

Laat ik beginnen dat ik echt elk opfok adres in zuid-Holland en Zeeland gecontact heb die ik kon vinden via Facebook (incl eigen oproepjes in groepen) Google en bokt.

De argumenten die ik veel al heb gekregen is:

- een haflinger past niet tussen de warmbloeden deze blijven laag in rangorde waardoor het er niet bij gaat.
- de omheining is niet geschikt voor een koudbloed veulen, de haflinger veulens gaan er onder door dus neem ik ze niet.
- een koudbloed veulen moet je anders houden in voer dus past het niet tussen het voer patroon van de warmbloeden
- de opfok is te duur voor een haflinger want 2 jaar opfok is €4000,- aan opfok kosten (excl hoefsmid, enten ontwormen ect) en dat is een haflinger niet waard

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

O jeetje wat een argumenten zeg..... Wel super vervelend :(
Mijn paard staat naast een opfok en bedenk me ineens dat ik daar ook nooit een koudbloed heb gezien.

Enige wat ik trouwens kan delen is dat mijn merrie altijd alleen bij haar moeder en een oudere fries heeft gestaan en dat het lijkt alsof ze nu op 12 jarige leeftijd af en toe nog steeds signalen van andere paarden niet begrijpt. Alleen denk dat als t veulen bij jou op pension blijft staan wel met meer in een groep komt?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:20

TS, mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep. Geen opfok met alleen leeftijdsgenootjes dus, omdat ik van mening ben dat een kleuterklas zichzelf niet kan opvoeden. Mijn veulen(s) hebben altijd in een gemengde groep van zowel leeftijdsverschil als schofthoogtes gelopen en daar worden ze echt goed opgevoed. Bovendien kun je je veulen dan ook zo vaak als je wilt in de hand hebben en rustig aan laten wennen aan wat er maar nodig is. Daarnaast kun je het dier ook laten wennen aan dagelijkse geluiden en materialen/voertuigen, wat vaak bij de opfok niet van toepassing is (daar worden ze vaak als groep op een land gezet voor langere tijd).

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:21

De kudde waar ze bij ons mee op de wei staan bestaat uit een 30? Paarden en pony’s van Shetlanders tot kwpn
De overige 20? Paarden staan in aparte koppels door ouderdom of dominantie waardoor ze niet in de kudde kunnen.

In de winter wanneer het weide seizoen over is komt het min 2 uur in de paddock met een andere pony waar het mee klinkt om lekker mee te spelen

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:29

Opfok Noordijk doet aan hengsten. Is niet heel dicht in de buurt maar ook niet onmogelijk ver weg. Twee uurtjes rijden moet te doen zijn.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:32

Lindsey_99 schreef:
Opfok Noordijk doet aan hengsten. Is niet heel dicht in de buurt maar ook niet onmogelijk ver weg. Twee uurtjes rijden moet te doen zijn.


Ik heb een plek voor een hengst veulen wel gevonden wat een uur rijden is.

Voor een merrie heb ik niets dan alleen in Friesland.

Vandaar mijn voorkeur om het veulen beter thuis te houden en dit topic te openen voor ervaringen met opfok Vs thuis houden en daar de voor en nadelen hiervan.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:36

Sterrenpony schreef:
De kudde waar ze bij ons mee op de wei staan bestaat uit een 30? Paarden en pony’s van Shetlanders tot kwpn
De overige 20? Paarden staan in aparte koppels door ouderdom of dominantie waardoor ze niet in de kudde kunnen.

In de winter wanneer het weide seizoen over is komt het min 2 uur in de paddock met een andere pony waar het mee klinkt om lekker mee te spelen

2 uur buiten zou ik wel echt veel te weinig vinden.
Voor een paard in de groei is beweging een must voor gezonde groei, eigenlijk moeten ze helemaal niet op stal.
Snachts op stal is al meer dan de helft van de tijd.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:38

Ben ik het met je eens maar zelfs in de opfok komen ze in de winter seizoen niet meer buiten dan dat ik thuis het veulen kan bieden.
En als ze er zijn dan is er of geen individuele aandacht of aan de andere kant van het land of ze nemen dus geen koudbloeden aan.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:15

Mijn jonkie heeft ook met leeftijdsgenootjes gestaan en staat nu met een speelgrage 6jarige. Ooit noemde hier iemand een opfok als een kleuterklas zonder juffrouw en die snap ik helemaal. Leuk hoor leeftijdsgenootjes maar ik denk dat er af en toe net zo prima een ander jong maar stabiel paard bij kan staan die op kan voeden maar ook kan spelen en etteren af en toe.
Mn jonkie staat nu sinds juni onder supervisie van mn ruin en hij heeft toevallig vandaag een knoop van mn jas gebeten (paard pakt flap van jas, ik geef correctie en hij schuift met tanden erlangs op... Zicht) maar verder vind ik het een super makkelijk hanteerbaar paard. Soms lomp maar vreselijk knuffelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:23

Het ligt er maar helemaal aan bij welke opfok je het dier brengt.
Ik vind persoonlijk opfok voor een hengst (of jonge ruin) wel een must ivm speelgedrag. De basis kun je er in de tijd dat hij nog bij zijn moeder is wel vast wat inprenten, dus verwilderd zul je hem dan sws niet terug krijgen. Als het goed is komt er ook regelmatig een hoefsmid bij en is ie dus af en toe in de hand. Vrij kunnen bewegen is ook goed voor de ontwikkeling van het lichaam.
Het is wel belangrijk dat er ook 1 (of meer) oudere dieren tussen staan naast leeftijdsgenoten. En belangrijk dat er goed gevoerd wordt (is niet altijd vanzelfsprekend). En elke dag bij het voeren even nagekeken worden.

Appeltju

Berichten: 4
Geregistreerd: 08-12-20

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:29

Hi hi, ik heb mijn dames gewoon thuis.
De oudste heeft 1 jaar met een 10
Jarige pony gestaan en nu staat haar zusje er bij. Gaat prima, geen gekke dingen en alles in eigen beheer. Lekker elke dag in de hand, controle over voer en de kwaliteit daarvan. Ik vind opfok qua dat wel eng hoor, heb daar ook paardjes vandaan zien komen die onderaan de ladder stonden in de kudde. Bijten, trappen en gewoon niet genoeg voer.

Ben blij hoe het hier gaat en als je de mogelijkheid hebt zou ik ze lekker bij je laten. Leer je hem/haar gelijk goed kennen

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:34

Vorig jaar november heb ik mijn fjorden veulen opgehaald en bij mijn fjorden en de IJslanders van stalgenootjes gezet. Ik wilde graag dat ze in een gemengde kudde opgroeide ipv in de opfok. Dit ging de winter erg leuk, maar zomers stonden ze veel op de paddocks ivm gewicht/eczeem etc dus was voor mijn veulen nogal saai met een oudere ruin die ook veel ruwvoer kon hebben. Daarom besloten haar toch naar de opfok te brengen. Ik hou mijn paarden bewust 24/7 buiten, zeker een jonkie zou ik niet op stal willen. Ik heb een fijne koudbloed opfok gevonden bij een fjorden fokker. Alles wordt goed in de gaten gehouden, de andere eigenaren komen regelmatig kijken en dan wandelen we ook samen om ze overal aan te leren wennen. De hoefsmid komt elke 8 weken en een goede hoefsmid let natuurlijk ook op de stand. Met elke hoefsmid, opfok of niet, valt contact te leggen natuurlijk. Ze staan nu op 22 hectare, heerlijk veel beweging! En ze staat met leeftijdsgenoten (is nu 1,5), maar ook meet 2 en 3-jarigen zowel merries als ruinen. Ik ben super blij met deze plek en dat ik tegen al mijn argumenten van eerder in haar toch naar de opfok heb gebracht. Het is in Drenthe dus ik vrees voor jou te ver, maar wellicht kan je een oproep doen op Facebook oid.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 22:44

Drenthe is voor mij inderdaad te ver weg.

Ik neig naar het gewoon lekker thuis houden.
Mijn merrie heeft dus ook nooit in de opfok gestaan en is niets te kort gekomen ook zonder leeftijdsgenoten.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:18

Sterrenpony schreef:
Ben ik het met je eens maar zelfs in de opfok komen ze in de winter seizoen niet meer buiten dan dat ik thuis het veulen kan bieden.
En als ze er zijn dan is er of geen individuele aandacht of aan de andere kant van het land of ze nemen dus geen koudbloeden aan.

Niet in een goede opfok, daar lopen ze altijd vrij.
Heb je bij Lelymare geïnformeerd?
Daar staat een kennis en die is zeer tevreden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 01:27

Voor een merrie is een gemengde kudde prima. Met een hengst wordt het gewoon lastig.
Vroeg castreren kan, maar als je dat niet wilt is opfok toch een logische optie.
Ik herken wel iets van jouw verhaal. En het klopt, koudbloeden zijn echt anders dan KWPN-veulens.
Verder heb je nog bijna een jaar de tijd - eerst hopen op een gezond veulen!

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:13

Ik denk dat je met een haflinger contact moet zoeken met mensen die ze ook hebben, of een fjord oid. Waar hij/zij wellicht bij kan staan. 2 uur buiten in de wintermaanden zou ik zelf voor een jong paard veel te weinig vinden. Is er op jouw stal niet iets te regelen daar in?

Een opfok verder van huis zou ik zelf niet zo probleem vinden, vooral bij een hengstveulen niet. Ze hebben toch de ruimte en elkaar nodig de eerste 2 jaar, dan is ze daarna nog alles te leren.

Anoniem

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:52

Mijn hengstveulen wilde ik in de eerste instantie ook niet in de opfok en vroeg castreren. Maar meneer was het daar niet mee eens, want er is een tijd maar 1 bal geweest :+ . Dus dat werd afwachten wat de tweede ging doen en aangezien meneer toch dekneigingen kreeg met 8 maand, besloten hem toch naar de opfok te doen. Waar ik achteraf ontzettend blij mee ben!
Het loopt niet altijd zoals je zelf graag zou willen, dus alle opties open houden lijkt me handig..

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 10:06

Ik hou zeker alle opties open.
Als het een merrie veulen word zal het sowieso “thuis” gaan blijven.
Voor een hengstje heb ik een geschikt plekje kunnen vinden mocht dat het worden mocht het “thuis” niet gaan. Anders is het inderdaad bij 1 jaar castreren en de kudde in.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Veulen wel of niet naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:40

Bel anders Hans vd Berg (haflinger.nl) eens of hij je een tip kan geven.