Speelse en opdringerige ruin bij merrie en veulen laten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Speelse en opdringerige ruin bij merrie en veulen laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:22

In maart krijgt mijn welsh merrie een veulen (een verrassing, schijnbaar drachtig gekocht :) )
Ik heb er nog een welsh ruintje bij staan van 3, echter, die is zeer speels, en ergens heel erg opdringerig.
Hij kan ooit heel apart uit de hoek komen en door zijn opdringerigheid zal de merrie geen rust hebben.
Ik kan de wei makkelijk in 2-en splitsen. Ik heb de ruin al eens aan de andere kant van de draad gezet omdat ik met de merrie iets moest doen (wel in zijn zicht). Hij heeft 30 seconde aan de andere kant kunnen staan, want toen klapte hij al door de draad heen, terug naar de merrie.
Ik heb geen idee hoe ik moet handelen als het veulen er dadelijk is. Ik heb een stal en daar kan de merrie haar veulen krijgen, of anders op de wei, net wat ze wil. Maar ik maak me een beetje zorgen om het karakter van de ruin. Het is echt een scheet van een pony en ook echt een clown, maar soms heb ik vraagtekens bij zijn gedrag. Heeft ooit iemand zoiets eerder meegemaakt en tips voor mij? Alvast bedankt !

Roodvos

Berichten: 6665
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:31

Zeker de eerste periode de ruin apart houden. Merrie en veulen hebben even een periode nodig om een goede band op te bouwen. En merrie moet kunnen herstellen van de bevalling en veulen heeft rust nodig.

Daarna kan je overwegen het ruintje erbij te zetten, na bijv. 2-3 maanden. Veulentje moet in elk geval handig genoeg zijn om het ruintje indien nodig te kunnen ontlopen. Je wil niet dat tijdens goed bedoeld spel je veulentje gewond raakt. Het is echt heel erg afhankelijk van het gedrag. De merrie zal het veulen beschermen, maar dat moet ook niet ontaarden natuurlijk. Goed het gedrag observeren is noodzakelijk in elk geval.

Voordeel van het ruintje erbij zetten is ook dat veulentje ook paardentaal/opvoeding kan krijgen van het ruintje, en niet alleen maar van de merrie. En als veulen en ruintje goed samen kunnen, kan je misschien bij het spenen het veulen bij het ruintje zetten. Dan heeft het een bekend paardje bij zich en is het spenen minder stressvol.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:40

Ik zou de merrie met veulen eerder bij je ruin zetten.
De eerste 3 dagen niet, maar daarna wel, hoe eerder hoe "erger" het moederinstinct van de moeder(normaal gesproken) waardoor je ruin hopelijk héél snel door heeft dat hij voldoende afstand moet houden.

Een ruin erbij is uiteindelijk wel ideaal ook met spenen etc.
Ik snap ook wel dat je ruin zich gedraagt zoals hij gedraagt, tja dat hoort bij de leeftijd en beetje pech ook nog bij karakter.
Ander/meer gezelschap voor je ruin zou wsl ideaal zijn, een drachtige merrie met een 3-jarige ruin meestal gewoon niet de beste match, die ruin wil juist meer prutsmuts om zich heen, en die merrie niet..

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:51

En misschien gaat het heel goed hoor, past de ruin zich wonderbaarlijk genoeg aan.
Ik denk dat de ruin, als het veulen straks wat groter is zich daarmee wel kan vermaken. De merrie is overigens ook pas 4. Zij wordt begin dit jaar 5 en de ruin een maand later 4. Soms kan ze hem niet verdragen en soms staan ze te knuffelen. Ik kan er ook geen peil op trekken. Soms is de ruin heel aanhankelijk en soms is hij veel te speels en dan moet ik zelf voor hem aan de kant springen in de wei, dan is hij al bijna 3 x onderuit gegleden door zijn rennen en bokken en tegen de staldeur aan gelopen bijvoorbeeld.
Maar aan de andere kant van de draad zetten is ook heel lastig want hij zit echt wel aan de merrie geplakt. Hij heeft een heel stuk gemist in zijn opvoeding, dat is wel heel duidelijk. :(

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Speelse en opdringerige ruin bij merrie en veulen laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:01

Ik zou in ieder geval nu alvast werk gaan maken van je omheining. Draden er extra bij en je stroom goed controleren en doormeten. Dan heb je straks in ieder geval iets te kiezen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:05

pol013 schreef:
Ik zou in ieder geval nu alvast werk gaan maken van je omheining. Draden er extra bij en je stroom goed controleren en doormeten. Dan heb je straks in ieder geval iets te kiezen.


Ja, dit sws inderdaad. Daar zal ik ook eens werk van gaan maken.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:06

Hier heb ik in september een veulen geboren gehad in de wei, merrie liep met andere merrie en een hele speelse jonge hengst.

Ik was bij de bevalling en heb de hengst zelf op afstand gehouden in t begin, hij wilde er maar al te graag met neus boven op. Op een gegeven moment gingen hij en de andere merrie op meter of 10 afstand ook liggen, was heel bijzonder om te zien.

Toen veulen en moeder goed in de benen waren heb ik het gelaten zoals het was, moeder heeft 1x hele harde dreun verkocht naar de hengst en die wist meteen dat hij afstand moest houden. Merrie schermde goed over de kleine en na verloop van tijd werd ze vanzelf losser. Na een maandje scheurde hengst samen met veulen door de wei terwijl de dames rustig stonden te knagen bij de hooiruif.

Vaak regelen ze het onderling wel, maar wat je ook kan overwegen is tijdelijk een ander paard te vinden als gezelschap voor je ruintje, zodoende kan merrie in alle rust bevallen en hiervan herstellen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:14

Poosje81 schreef:
Hier heb ik in september een veulen geboren gehad in de wei, merrie liep met andere merrie en een hele speelse jonge hengst.

Ik was bij de bevalling en heb de hengst zelf op afstand gehouden in t begin, hij wilde er maar al te graag met neus boven op. Op een gegeven moment gingen hij en de andere merrie op meter of 10 afstand ook liggen, was heel bijzonder om te zien.

Toen veulen en moeder goed in de benen waren heb ik het gelaten zoals het was, moeder heeft 1x hele harde dreun verkocht naar de hengst en die wist meteen dat hij afstand moest houden. Merrie schermde goed over de kleine en na verloop van tijd werd ze vanzelf losser. Na een maandje scheurde hengst samen met veulen door de wei terwijl de dames rustig stonden te knagen bij de hooiruif.

Vaak regelen ze het onderling wel, maar wat je ook kan overwegen is tijdelijk een ander paard te vinden als gezelschap voor je ruintje, zodoende kan merrie in alle rust bevallen en hiervan herstellen.


Dat klinkt als een goed scenario Poosje81. Zoiets hoop ik dan ook voor mijn merrie en ruin.
Een gezelschapspaard zou een optie kunnen zijn, maar dan staat die er dadelijk een maand en dan moet die weer gaan, is voor alle paarden niet leuk denk ik.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Speelse en opdringerige ruin bij merrie en veulen laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:35

Zelf altijd een speelse ruin bij mijn merrie met veulen gehad, die voedde mooi het veulen mee op maar ook speelde hij met het veulen. Ik liet de merrie met veulen altijd de eerste 3 dagen altijd apart staan om aan elkaar te wennen, daarna zette ik ze bij elkaar. De ruin kon de eerste weken mooi afstand houden, de merrie verdedigd en beschermd het veulen wel. Na een paar weken was het praktisch andersom, merrie dumpte veulen bij de ruin zodat zij mooi kon eten.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:54

Ik denk dat het maar net ligt aan de klik tussen de verschillende paarden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 15:16

Neonlight schreef:
Zelf altijd een speelse ruin bij mijn merrie met veulen gehad, die voedde mooi het veulen mee op maar ook speelde hij met het veulen. Ik liet de merrie met veulen altijd de eerste 3 dagen altijd apart staan om aan elkaar te wennen, daarna zette ik ze bij elkaar. De ruin kon de eerste weken mooi afstand houden, de merrie verdedigd en beschermd het veulen wel. Na een paar weken was het praktisch andersom, merrie dumpte veulen bij de ruin zodat zij mooi kon eten.


Dat zou mooi zijn. Ik denk wel dat ik zo'n merrie heb. :D
Ik zal eens energie gaan steken in mijn draad en dan ben ik misschien al een heel eind.