1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diamond08

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-06-12

1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:47

Hoi!

Ik heb een merrie die helaas niet meer geschikt is om mee te rijden door een blessure.
Het is een merrie van pas 7 jaar oud. Toen ze 4 jaar was heeft ze eerst een veulen gekregen. Die bevalling ging moeizaam, ik had de dierenarts gebeld omdat ik wat onzeker was toen maar die zei dat het veulen en waarschijnlijk zo uit zou ‘floepen’. Ik dacht dus: ik ben natuurlijk te bezorgd en komt vast goed. Helaas heeft het persen bijna 45 min geduurd en heb ik de merrie zelf, zonder ervaring, geholpen. Ik wist gelukkig wel dat ik met de weeen mee mocht trekken maar ik wist bij God niet hoe hard ik moest trekken! Uiteindelijk wel goed gekomen maar de merrie bleek koliek te hebben daarna. De volgende dag dus naar de kliniek voor een operatie. Gelukkig hoefde ze alleen de darmen weer wat goed te leggen. Nu zul je denken eind goed al goed maar mijn merrie accepteerde het veulen niet. Wij denken dat dit kwam door alle pijn die ze gehad heeft, dat ze het er niet bij kon hebben.. het veulen is uiteindelijk groot gebracht door een lieve pleegmoeder.
Ik heb mijn merrie recent echografisch inwendig laten onderzoeken en het blijkt dat ze helemaal gezond is om een veulen te krijgen, geen beperkingen dus.
Mijn vraag is of iemand dit eerder mee heeft gemaakt, dat de eerste bevalling moeilijk was bijvoorbeeld, of dat de merrie het veulen niet accepteerde? Ik hoop natuurlijk dat een 2e veulen helemaal anders zal gaan, makkelijker en dat ze het dan wel allemaal leuk vind.
Toch hoor ik graag of er mensen zijn met vergelijkbare ervaringen en of er daarna wel of niet voor een 2e veulen is gekozen en hoe dat is gelopen.

Alvast bedankt!

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:34

Heeft ze wel tijd gehad om moedergevloeens te ontwikkelen voor dat ze geopereerd werd?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:36

Zou het wel aandurven maar dan de merrie voor de bevalling op een kraamkliniek bij een opfok of da neerzetten. Zodat er een hele goede begeleiding is tijdens en na de bevalling.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:43

Moeilijk omdat het veulen naar een pleegmoeder is gegaan. Hier een merrie gehad die haar eerste veulen niet moest. Die is ingespoten met hormonen en nadien heeft er hem wel geaccepteerd, maar was nooit een moeder-moeder(lees, veulen ging drinken bij zijn mams, maar onze pony-merrie met extreme moedergevoelens, liep voor de rest bij de kleine. Ook ik was wat bang voor een volgend veulen, maar de da zei dat dit goed ging komen, dat ze nu dus wist wat en hoe en idd, haar 2de veulen heeft ze onmiddellijk aanvaard en was een goeie moeder. Komt bij koeien ook soms voor dat eentje bij een eerste kalf het kalfje niet aanvaard.

Maar omdat zij dus niet bij haar veulen gebleven is, vrees is dat dit idem zal zijn bij een 2de

Diamond08

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 22:59

Horseloverl schreef:
Heeft ze wel tijd gehad om moedergevloeens te ontwikkelen voor dat ze geopereerd werd?


Ze is voor de operatie en na de operatie nog bij moeder gebleven. Maar moeder had dus veel pijn. Na de operatie was ze ook ineens erg ingevallen en vanaf toen is ze zelfs naar het veulen gaan slaan. We hebben haar toen weg genomen en vanuit de kliniek naar de pleegmoeder gebracht. Wat ik me herinner zijn ze ongeveer 2 a 3 dagen samen geweest.

Diamond08

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 23:03

tengeltje11 schreef:
Moeilijk omdat het veulen naar een pleegmoeder is gegaan. Hier een merrie gehad die haar eerste veulen niet moest. Die is ingespoten met hormonen en nadien heeft er hem wel geaccepteerd, maar was nooit een moeder-moeder(lees, veulen ging drinken bij zijn mams, maar onze pony-merrie met extreme moedergevoelens, liep voor de rest bij de kleine. Ook ik was wat bang voor een volgend veulen, maar de da zei dat dit goed ging komen, dat ze nu dus wist wat en hoe en idd, haar 2de veulen heeft ze onmiddellijk aanvaard en was een goeie moeder. Komt bij koeien ook soms voor dat eentje bij een eerste kalf het kalfje niet aanvaard.

Maar omdat zij dus niet bij haar veulen gebleven is, vrees is dat dit idem zal zijn bij een 2de



Kun je ook uitleggen waarom je denkt dat het bij de volgende ook zo zal zijn? Licht dat dan puur aan dat ze geen connectie heeft gehad met het veulen, waarom zou dat bij een volgende dan ook zijn? Is dat jouw gevoel of zit er ook een theorie achter? Bedankt voor je reactie iig!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:12

Ik zou de vraag anders stellen, wat is er zo bijzonder aan deze merrie dat je haar wéér wil laten dekken, ondanks een niet goed verlopen eerste poging.
Ook vertel je weinig over de blessure die maakt dat ze niet meer berijdbaar is, gevolg van pech, een ongeluk of zo, óf een bepaalde zwakke plek in het houdings/bewegingsapparaat? In dat laatste geval nóg een reden het te laten.

Diamond08

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 23:21

Kuggur schreef:
Ik zou de vraag anders stellen, wat is er zo bijzonder aan deze merrie dat je haar wéér wil laten dekken, ondanks een niet goed verlopen eerste poging.
Ook vertel je weinig over de blessure die maakt dat ze niet meer berijdbaar is, gevolg van pech, een ongeluk of zo, óf een bepaalde zwakke plek in het houdings/bewegingsapparaat? In dat laatste geval nóg een reden het te laten.



Er is niets ‘zo bijzonder’ aan de merrie, het is gewoon een fijne merrie ohz, loopt prima en goed karakter, komt ook uit een leuke lijn. Haar veulen is nu 3 en lijkt ook een fijn rijpaard te worden en is bovendien gezond. De blessure doet er verder niet toe, het heeft niets te maken met exterieurmatig zwakke plekken oid, de merrie heeft geen erfelijke gebreken of eigenschappen die de fokkerij niet ten goede komen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:28

Persoonlijk zou ik het sowieso gewoon niet durven om een paard na een buikoperatie nog een keer te laten dragen. Dat zou me het risico gewoon niet waard zijn om de gok te nemen, ongeacht wat de DA zegt.
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Als je het doet zou ik inderdaad zorgen dat ze ergens staat waar ze in begeleiding staat.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:30

Diamond08 schreef:
tengeltje11 schreef:
Moeilijk omdat het veulen naar een pleegmoeder is gegaan. Hier een merrie gehad die haar eerste veulen niet moest. Die is ingespoten met hormonen en nadien heeft er hem wel geaccepteerd, maar was nooit een moeder-moeder(lees, veulen ging drinken bij zijn mams, maar onze pony-merrie met extreme moedergevoelens, liep voor de rest bij de kleine. Ook ik was wat bang voor een volgend veulen, maar de da zei dat dit goed ging komen, dat ze nu dus wist wat en hoe en idd, haar 2de veulen heeft ze onmiddellijk aanvaard en was een goeie moeder. Komt bij koeien ook soms voor dat eentje bij een eerste kalf het kalfje niet aanvaard.

Maar omdat zij dus niet bij haar veulen gebleven is, vrees is dat dit idem zal zijn bij een 2de



Kun je ook uitleggen waarom je denkt dat het bij de volgende ook zo zal zijn? Licht dat dan puur aan dat ze geen connectie heeft gehad met het veulen, waarom zou dat bij een volgende dan ook zijn? Is dat jouw gevoel of zit er ook een theorie achter? Bedankt voor je reactie iig!


Onze DA zei dat sommige merries bij een eerste veulen de klik niet maken, ze zijn verward en weten niet wat doen. Als het in orde gekomen os( door bv hormonen te spuiten), dan is het kwartje gevallen en snappen ze wat of hoe. Maar bij jouw merries is dat er nooit geweest.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: 1e bevalling moeilijk en veulen afgestaan, opnieuw dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:22

Je merrie was destijds jong / haar eerste veulen en had pijn. Niemand hier kan je iets garanderen. Maar als jij kan leven met het feit dat ze het veulen eventueel niet accepteerde en het met de fles of met pleegmoeder kan grootbrengen. Dan kan zou ik het gewoon proberen. Waarschijnlijk komt het dit keer zonder complicaties helemaal goed maar zorg wel dat je voorbereid bent mits het niet goed gaat.