Geleidelijk afspenen, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:45

Vorig jaar eind juni is ons veulen Phéline geboren. We willen haar graag thuis houden en niet naar de opfok brengen. We hebben genoeg stallen, meerdere weides en een paddock. Ruimte zat! Maar 1 maar de paarden kunnen elkaar overal horen als er gehinnikt wordt.

Bij mijn vriendin is vorig jaar begin april ook een merrieveulen(Kiki) geboren. Ons idee was om Kiki en Phéline samen af te spenen bij ons thuis. Eind januari is Phéline 7 maanden geworden en leek het ons een mooi moment om haar af te spenen.

Kiki is hier samen met haar moeder gekomen. Ze hebben hier nog drie dagen samen gestaan zodat Kiki kon wennen aan haar nieuwe omgeving.
Zo gezegd zo gedaan en na twee dagen Phéline en Kiki samen op de wei gezet. Dit is dus niet goed gegaan. Phéline is omdat ze haar moeder Bailey nog kon horen ontzettend gaan rennen. Ze zag Kiki niet staan. Het uit elkaar halen van Bailey en haar hebben we vooraf geoefend en dit ging redelijk. Omdat Phéline echt over haar toeren was hebben we haar om ongelukken te voorkomen op stal gezet naast Kiki. De stalwand tussen beiden is half van tralies en de veulens konden contact maken. De nacht is rustig verlopen en beide veulens hebben goed gegeten en waren rustig. Dit geldt ook voor Bailey.'S ochtends besloten de twee veulens bij elkaar op de paddock te zetten. Ook nu ging Phéline weer rennen en werd de situatie gevaarlijk. De rust van de nacht sloeg om in onrust. Toen besloten om het afspenen geleidelijker te doen.

Phéline staat nu overdag samen met Bailey in een grote stal met uitloop naar de paddock. 'S nachts staan ze naast elkaar op stal. Kunnen contact met elkaar maken maar niet bij elkaar en niet drinken. Dit gaat erg goed. Om Kiki niet alleen te laten hebben we onze pony Felix bij haar gezet('s nachts in een grote stal van ruim 24 m2 en overdag op de paddock). Ook dit gaat goed. De rust is teruggekeerd.

Nu wil ik graag een volgende stap zetten, ik wil ze alle vier bij elkaar zetten met als doel uiteindelijk Phéline en Kiki samen te zetten zonder Bailey en Felix. En na 3 maanden ze alle 4 weer bij elkaar.

Natuurlijk wil ik Phéline/Bailey en Kiki/Felix niet gelijk bij elkaar gooien maar eerst nog scheiden door een omheining met draad. Als dit goed gaat allemaal bij elkaar. Ze hebben elkaar al 3 weken, gezien, gehoord en geroken maar vanwege de sneeuw nog niet naast elkaar op de paddock of wei gestaan. Nu wil mijn vriendin het bij elkaar zetten eigenlijk niet omdat ze bang is dat Bailey, Kiki niet accepteert. Ook is ze bang dat Kiki gaat proberen om bij Bailey te drinken. Kiki heeft inmiddels 3 weken geen melk gedronken omdat ze hier nu 3 weken staat.

Mijn vraag: kun je een veulen(bijna 11 maanden) bij een merrie met veulen inzetten? Is de kans groot dat ze gaat proberen te drinken(nogmaals ze drinkt inmiddels 3 weken niet meer)? Ik heb met Bailey op meerdere pensionstallen gestaan waarbij ze nooit heel lelijk naar nieuwe paarden was, ook hier thuis hebben we meerdere malen andere paarden of pony's bij haar gezet. Nooit een overdreven reactie. En we gooien Kiki niet alleen in een nieuwe groep maar is ze al een "groepje" samen met Felix. Ik ben dus niet zo bang voor de reactie van Bailey.

Een lang verhaal dus! Je kunt het allemaal mooi bedenken maar het blijven dieren en je kunt nooit zeker weten hoe ze reageren. Het gelijk bij elkaar zetten van Phéline en Kiki was misschien niet handig en had in kleinere stappen gedaan moeten worden. Dit verhaal komt misschien wat kneuterig over. Dit is ons eerste veulen en iedereen moet leren. Ik hoop door de stappen te verkleinen dat het afspenen toch thuis kan.

Wie kan mijn vragen beantwoorden of heeft tips. Misschien zie ik het verkeerd en zijn er betere ideeën?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:50

mijn ervaring is dat volwassen paarden vaak enorm mild en voorzichtig zijn naar veulens toe(uitzonderingen daar gelaten, maar die zullen eer uitzondering zijn).
hier gooi ik een nieuw veulen(bv een 8-maander die dus alleen aankomt), altijd direct in de groep. Vaak staan die na een dag te eten naast een van de oppermerries zonder dat die veel problemen maken, terwijl sommige andere paarden dit na jaren nog niet eens moeten proberen.
dus ik zou ze eerlijk, gewoon samen zetten. Je merrie zal dat vreemde veulen heus niet laten drinken(maar ook daar zijn er uitzonderingen natuurlijk,het kan altijd, maar die kans is zooo miniem dat ik er geen rekening mee zou houden)

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:53

Mijn gedachte is meteen eigenlijk om beide veulens naar vriendin te doen en dan de moeder van Kiki bij jou zetten, of andersom, veulens bij jou en moeder van Phéline naar vriendin voor een paar weken. Dan ben je het risico van roepen en zoeken kwijt?

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:54

Zo denk ik er ook over. Bedankt voor je reactie!

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:56

Bovenstaande reactie was voor tengeltje.

Anouk dat wil vriendin niet. Ze heeft een erg gevoelige drachtige merrie. Alles uit elkaar zou wel het makkelijkste zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:05

Amber3 schreef:
Bovenstaande reactie was voor tengeltje.

Anouk dat wil vriendin niet. Ze heeft een erg gevoelige drachtige merrie. Alles uit elkaar zou wel het makkelijkste zijn.

De pijn bij afspenen moet zo kort mogelijk zijn. Desnoods zet je er een shetje bij of een geit.

Als je dan toch perse geleidelijk wilt afspenen kun je haar beter bij de moeder laten lopen. Die is haar vanzelf een keer zat.

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:14

Janderegelaa, stukje van mij gaat over een andere drachtige merrie van mijn vriendin, niet de moeder van Kiki. Vriendin wil geen onrust van andere paarden bij haar op stal en ze heeft minder ruimte.

Ik zou het zelf ook niet zo'n probleem vinden om merrie en veulen gewoon bij elkaar te houden scheelt heel veel onrust. Ik dacht alleen altijd dat dat niet zo goed was. Hoe lang duurt het dan gemiddeld dat een merrie het zat is?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:22

Sommige merries worden het nooit zat dus als je pech hebt dan blijft de melkbar gewoon open.

Bij mijn jonkie hebben we hem afgespeend, net als zijn vriendinnetje, en zijn de moeders/merries naar een andere plek gegaan. Dat was even niet leuk voor allevier maar al heel gauw prima. Ik zou dat een volgende keer weer zo doen.

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:26

Ik ben bang dat Bailey het ook niet zo snel zat is. Ik zie nooit enige vorm van irritatie bij haar. Phéline is bijna 8 maanden, ik denk dat ze het samen nog een hele tijd gaan volhouden zo.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:32

Afspenen is niets anders dan zorgen dat een veulen niet meer bij de moeder drinkt.
Als dat lukt door ze overdag in paddocks naast elkaar te houden en 's nachts in stallen naast elkaar is dat voldoende. Er is geen enkele noodzaak ze uit elkaars zicht en gehoor te zetten.
Met een week of 4 is de uier voldoende geslonken en is de kans vrij klein dat de merrie drinken nog toestaat. Lurken aan een droog uier doet zeer.

Ik begrijp dat ze overdag wel nog samen staan? Kun je de paddock in twee stukken verdelen?

Feelsoproud

Berichten: 917
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:41

Ibbel schreef:
Afspenen is niets anders dan zorgen dat een veulen niet meer bij de moeder drinkt.
Als dat lukt door ze overdag in paddocks naast elkaar te houden en 's nachts in stallen naast elkaar is dat voldoende. Er is geen enkele noodzaak ze uit elkaars zicht en gehoor te zetten.
Met een week of 4 is de uier voldoende geslonken en is de kans vrij klein dat de merrie drinken nog toestaat. Lurken aan een droog uier doet zeer.

Ik begrijp dat ze overdag wel nog samen staan? Kun je de paddock in twee stukken verdelen?


Zaols Ibbel zegt, zo doe ik het ook altijd.
Moeder en kind tijdje uit mekaar met draadje ertussen, en zodra de uier weg is terug bij mekaar.
Mijne hebben wel 3 maand apart gestaan, en nu sinds een paar weken terug samen.
Moeders ging trouwens voor het spenen al regelmatig mee om te werken en veulen bleef dan bij mijn andere merrie, nooit problemen mee gehad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:42

Amber3 schreef:
Janderegelaa, stukje van mij gaat over een andere drachtige merrie van mijn vriendin, niet de moeder van Kiki. Vriendin wil geen onrust van andere paarden bij haar op stal en ze heeft minder ruimte.

Ik zou het zelf ook niet zo'n probleem vinden om merrie en veulen gewoon bij elkaar te houden scheelt heel veel onrust. Ik dacht alleen altijd dat dat niet zo goed was. Hoe lang duurt het dan gemiddeld dat een merrie het zat is?

Je moet gewoon die 2 veulens bij elkaar in een box zetten. En laat ze maar gewoon een week of 2 staan. En daarna ook niet met de moeder naar buiten. Even om en om doen. En je vriendin moet wat minder Penny zijn :D

Ik besef dat het niet ideaal is maar als het niet gedaan is zoals moet dan moet het nu maar even gedaan worden zoals het kan.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:44

Precies, uit zicht maar binnen gehoorafstand geeft paniek. Beter naast elkaar laten, of als het spenen niet noodzakelijk is gewoon bij elkaar laten. Het houdt vanzelf een keer op. De moeder van mijn veulen is een maand of 5 bij mij geweest, en zij is teruggegaan toen hij 10 maanden was. Ze liet hem steeds langer wachten voordat hij mocht drinken.
Hup, inladen en weggebracht. Eén dagje wat sneu en toen was het over; voor hem veranderde er niet zoveel, omgeving en kudde bleef hetzelfde. Makkelijkste is om de merrie een maand uit logeren te doen, dan is de melkbar wel aardig opgedroogd.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:47

Hier heb ik toen ook merrie en veulen even aantal week uit elkaar gehad. Merrie ging toen weg voor training een aantal weken. hebben geen moment om elkaar gehinnikt. Merrie was het wel zat maar liet het telkens allemaal maar toe. Veulen had een nieuwe vriendin in mijn 2jarige. Na aantal weken moeder weer terug bij veulen. 1 keer geprobeerd om te drinken maar liet ze absoluut niet meer toe. En nu staan ze gewoon weer bij elkaar

Zinzi_jewel

Berichten: 8804
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:54

Als je de veulens nou even op stal houdt gaan ze niks van krijgen.
Dan heb je de behoeften om te drinken weg genomen
En t risico op door de draad vliegen daarmee ook .
Dan kun je later als je wilt een volwassen paard bij die baby's zetten .
En heb nu even geduld
Niet te vlug weer op de wei zetten met de andere

Ken overigens merries die na 3 maanden nog terug in de melk schoten bij t weerzien van hun veulen.
Dus zou de moeder er niet bij terug zetten

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:54

Haha Janderegelaa Penny :=

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:56

Bedankt voor alle reacties! Ik zal ze morgens eens rustig doornemen en een plan maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:57

Zinzi_jewel schreef:
Als je de veulens nou even op stal houdt gaan ze niks van krijgen.
Dan heb je de behoeften om te drinken weg genomen
En t risico op door de draad vliegen daarmee ook .
Dan kun je later als je wilt een volwassen paard bij die baby's zetten .
En heb nu even geduld
Niet te vlug weer op de wei zetten met de andere

Ken overigens merries die na 3 maanden nog terug in de melk schoten bij t weerzien van hun veulen.
Dus zou de moeder er niet bij terug zetten

Juist...

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:28

Wij hebben ook afgespeend met merrie en veulen op dezelfde plek. Veulen op stal houden voor even en merrie erbij weg. We hebben 3 stal blokken en hebben de merrie naar een ander stalblok gezet. Veulen had een nieuw buitenspeel maatje in tussentijd. Duurde 3 dagen toen was het geblèr over.. tis ff sneu maar ze weten al gauw niet beter..

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:53

Ibbel ik had nog niet op jou gereageerd. We kunnen onze paddock inderdaad in tweeën splitsen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:57

Amber3 schreef:
Ibbel ik had nog niet op jou gereageerd. We kunnen onze paddock inderdaad in tweeën splitsen.

Dan zou ik dat gewoon doen. De beide veulens aan één kant, merrie plus pony aan de andere kant. Of eventueel merrie tijdelijk alleen en de veulens plus de pony samen.

Ik heb ze hier 6 weken op zo'n manier gescheiden gehad, net afgelopen week weer bij elkaar gezet, geen gezeur gehad, geen paniek gehad, en de veulens mogen niet meer drinken (voor zover ze dat uberhaupt geprobeerd hebben)

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Geleidelijk afspenen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:00

Bedankt Ibbel!

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:04

Hier heb ik ook geleidelijk afgespeend. Merrie aan de ene kant en veulen met vriendje aan de andere kant vh draad.
Snachts apart en overdag allemaal samen gaf veel stuwing, ook na drie weken nog. Dus toen heb ik ze helemaal gescheiden.

Kan wel even duren voordat ze weer samen kunnen.