[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:39

Super leuk! Ik ben in afwachting van onze welsh a merrie haar veulen, als het een hengst is gaat ze sowieso weer onder de hengst, bij merrie twijfel ik nog. Meeste twijfel is de hengsten keuze haha :+

En ik heb een nieuwe merrie gekocht, welsh cob c merrie die onder de hengst gaat voordat ze deze kant komt, dus ik heb dan volgend jaar sowieso 1 veulen en wie weet twee! :D

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:39

Ik wil hier ook graag mee praten :)
Wij gaan onze tinker merries dekken met onze eigen hengst dit jaar.

Ik ben van plan in april te beginnen

Mijn bruin bonte merrie Wiske
Ee/Aa/nT, 1,52m
Afbeelding

Onze zwartbonte dame Maddy
EE/aa/nT, 1,43m
Afbeelding

En mijn bay appaloosa hengst Atila AKA Applejack
EE/Aa/nLP/nW20, nu 1.40m zal naar 1,45 uitgroeien
Afbeelding

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:50

Jazzejam: Met welke hengst ga je dekken dit jaar? Een bewuste keuze voor diepvries?
Janinevv: Als het een merrie wordt houd je die aan? En een hengst niet?
Mukiwacobs: Wat gaaf om met je eigen hengst te dekken! Knappe man.

Ik ben nog volop aan het nadenken voor de hengstenkeuze. Het ene moment denk ik het te weten en ga dan toch weer twijfelen. :')

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:56

Yvk hengst is lastiger heb geen ruintje of moet in opfok gooien maar dat vind ik zonde qua geld omdat ik hier alles heb. Als hengst is moet het wel bijzonder zijn voor de hengstenkeuring zeg maar en merrie ook voor de fok.

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:02

Rensju, ik zeg doen! :D

Kabayo, het is 2 uur en 25 minuten rijden enkele reis, dus dan heb ik een lekker dagje voor de boeg :)
Jaaaaaaaa, ben benieuwd wie er eerder gaat, maar aangezien Zilver vorige keer op 317 beviel en Fi op 342 en 326, vermoed ik dat Zilver eerder gaat :)

J_emma, toch weer gaan dekken dan :+

MukiwaCobs, leuke hengst, heb je ook een foto in zijn zomerjas?

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:13

Wat leuk! Ik ga me ook alvast aanmelden.
Mijn merrie is nu 310 dagen drachtig van de hengst Lord Diamond. Ik wil haar dit jaar laten dekken door Henkie. Ik heb zelf ook een gelderse merrie VitensxElegant en Henkie is voor mij wel de perfecte gelderse hengst. Ik heb het afgelopen jaar niet gedaan omdat Henkie maar 1.66 is en dit het eerste veulen voor mijn merrie is en ze dan meestal wat kleiner blijven.

Tevens heb ik sinds 3 maand een Welsh A merrie. Die laat ik ook dekken. Ik wil ze eind april/begin mei ongeveer laten dekken.
Ik weet nog niet precies door welke hengst ik mijn welsh wil laten dekken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:18

Kiss1990 ! Leuk! Heb je foto en info van je welsh a merrie ?

Al idee wat je graag zou willen?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:19

Leuk! Ik kom me hier ook melden! Ik heb er dit jaar 3 die ik drachtig wil krijgen.

Als eerst mijn drie jarige Abby (geboren in dbt 2018). Zij is een Dallas VDL x Hamilton.
Afbeelding

Dan de drie jarige Dory. Een Don Cremello dus Bois x Kielshoop Honeyhill

Afbeelding

En als laatst mijn 7 jarige Lilly. Davino V.O.D. x Jazz.

Afbeelding

Bij allen ben ik nog niet helemaal uit de hengstenkeuze, dus daar ben ik nog hard over na aan het denken.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:24

Hoi allemaal! Ik ben er ook weer bij :)

Naast de merries die er worden gedekt van klanten, hopen we er zelf ook 10 drachtig te krijgen :j
9x dressuur en 1x spring.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:36

Janinevv schreef:
Kiss1990 ! Leuk! Heb je foto en info van je welsh a merrie ?

Al idee wat je graag zou willen?


Ik zit een beetje te kijken naar een hengstenhouder redelijk in de buurt omdat het vaak via natuurlijke dekking is. Bij Ysselvliedt hebben ze wel een gave hengst staan: Samorens Masterclass. Dat is een welsh B hengst maar iets meer maat vind ik ook wel fijn.

Afbeelding
Dit is mijn merrie, foto van vorig jaar van de vorige eigenaar. Wil binnenkort als de teddy vacht er af is even mooie foto's (laten) maken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:14

Leuk dat het topic er is! En alweer mooie diverse combinaties gezien. Duimen dat alles soepeltjes verloopt bij iedereen. Hier al sinds november de dagen af aan het tellen tot we kunnen beginnen. Eind mei wil ik voor de eerste ronde te gaan.

Mijn hengst is Collin van de Gorterstraat, al sinds 2003 bekend in Nederland, en sinds 2009 ben ik een van zijn grootste fans. In 2015 vertrok hij naar Polen, en afgelopen zomer kreeg ik de kans hem te kopen. Inmiddels wordt hij alweer 21 dit jaar, meet 1.55m, goedgekeurd bij 2 stamboeken met een STER en MODEL predikaat en meerdere kampioens nakomelingen waaronder beste hengst van Polen. Hij verwacht dit jaar nog 15 veulens in Polen en 2 in Nederland. Mijn eigen merrie heeft helaas de vrucht vergooid, dus mijn geduld werd een jaartje extra op de proef gesteld.

Afbeelding

Mijn twee merries zijn Phoebe (links) en Lilly (rechts). Phoebe is 8 jaar en een STERmerrie van 1.54m en heeft in 2020 hier ook een veulen gehad, uit een kleinzoon van Collin. Die heb ook aangehouden, samen met de 2020 dochter van Phoebe haar oma. Zij is helaas ingeslapen tgv een peesblessure, en daarom is Lilly de kudde komen versterken. Lilly is 10 jaar en 1.57m. Ik weet verder nagenoeg niks van haar, eerdere veulens zijn niet vinden en ook op de keuring is ze nog niet geweest. Uiteraard de bedoeling daar dit jaar verandering in te brengen. Ik zie iig de potentie, en ze is pssm1 vrij (net als Phoebe en Collin). En nog belangrijker, ze is qua bloedlijn niet verwand aan mijn andere 3 merries. Dus van haar zou een hengstveulen een warm welkom zijn...

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:18

Kiss is ze echt welsh a gefokt ?
Wel leuk Ysselvliedt zit hier in de buurt ook ja.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:40

Zet hier ook alvast een stipje. :))

Waarschijnlijk gaan we de jongste D pony merrie laten insemineren met een gave Duitse rijpony hengst die alleen dit jaar hier in Zweden beschikbaar komt. De andere merrie laten we waarschijnlijk niet terug dekken dit jaar, maar eerst moet haar veulen maar geboren worden in mei en dan even kijken. :j

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:51

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! ZeeVeulen in de making! *\o/*

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:07

Kiss1990 schreef:
Janinevv schreef:
Kiss1990 ! Leuk! Heb je foto en info van je welsh a merrie ?

Al idee wat je graag zou willen?


Ik zit een beetje te kijken naar een hengstenhouder redelijk in de buurt omdat het vaak via natuurlijke dekking is. Bij Ysselvliedt hebben ze wel een gave hengst staan: Samorens Masterclass. Dat is een welsh B hengst maar iets meer maat vind ik ook wel fijn.

[ [url=m/B6T4dv.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn merrie, foto van vorig jaar van de vorige eigenaar. Wil binnenkort als de teddy vacht er af is even mooie foto's (laten) maken.

Ik zou een Welsh A niet door een Welsh B laten dekken als je het veulen voor de verkoop wil. Dan liever een Welsh A ;) AxB is niet zoveel vraag naar, stamboektechnisch lastig en qua maat is het maar de vraag waar je uitkomt. Overigens ben ik met je eens dat Masterclass een gaaf dier is! Maar ze hebben bij Ysselvliedt meer goede A hengsten staan. Je kunt altijd overleggen met Harold Zoet voor advies.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:10

Ben ik met ladonna eens. En anders een sectie D via KI en dan hopen op mooie sectie C cob. Maar Kans dat die wat kleiner uit vallen.

Ik ben er nog niet overuit met mijn A.
Wel paar op het oog, en heb jij al een idee ?

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:20

Cynthia82 schreef:
Rensju, ik zeg doen! :D

Kabayo, het is 2 uur en 25 minuten rijden enkele reis, dus dan heb ik een lekker dagje voor de boeg :)
Jaaaaaaaa, ben benieuwd wie er eerder gaat, maar aangezien Zilver vorige keer op 317 beviel en Fi op 342 en 326, vermoed ik dat Zilver eerder gaat :)

J_emma, toch weer gaan dekken dan :+

MukiwaCobs, leuke hengst, heb je ook een foto in zijn zomerjas?


Ja hoor die heb ik :)
Hier was hij wel nog jong :+
Hij loopt 24/7 buiten met zijn twenter hengstenmaatje. En staat op 15min van de stal (van de merries) vandaan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:25

Wat gaaf zo’n kruising hengst !

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:10

Bedankt voor jullie reactie's en tips! Ik ben van plan het veulen zelf houden dus wat dat betreft maakt dat niet veel uit (alhoewel mijn dierenarts al zegt dat ze het veulen wil kopen):P.
Ik ben zeker nog van plan om met hem te overleggen wat in mijn geval het beste is om te doen gezien dit mijn eerste Welsh is en ik hier ook geen ervaring mee heb.
MukiwaCobs die is ook gaaf!!!

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:37

Janinevv schreef:
Ben ik met ladonna eens. En anders een sectie D via KI en dan hopen op mooie sectie C cob. Maar Kans dat die wat kleiner uit vallen.

Ik ben er nog niet overuit met mijn A.
Wel paar op het oog, en heb jij al een idee ?

Ik? Ik ga Ashley dit jaar leeg laten. Ze is pas begin juni uitgerekend, ik wil niet gelijk de veulenhengstigheid weer dekken, en daarna wordt het mij te laat in het jaar. Ik ga deze herfst kijken hoe ze het rijden oppakt en dan zien we volgend jaar wel weer.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:50

Ahh okee, hoezo niet veulen hengstigheid ?

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:47

Ik meld mij ook. In dubio om mijn New Forest pony te laten dekken voor 2022. Ze wordt dit jaar 16 en heeft al eerder veulens gehad. Eigenlijk wou ik haar eerst Z hebben, maar door Corona gooit dit helaas wat roet in het eten, dus misschien stel ik ook wel uit naar 2023, maar dan is ze ook al weer 18..
Ook wat voor hengst ik er bij wil hebben ben ik nog niet uit, het veulen blijft dat is een ding wat zeker is. Aan de ene kant wil ik wel iets groter fokken, voor mij zelf, omdat dit toch iet mooier is dan een D-pony, maar hier hoor je ook weer allemaal verschillende verhalen over..
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:58

Janinevv schreef:
Ahh okee, hoezo niet veulen hengstigheid ?

Omdat ik niet met een piepjong veulen wil reizen als het niet hoeft.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:10

Ah op die manier, ja heb ik vorige keer wel gedaan ging opzich prima.

Maar dat is ieder z’n keuze

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:22

Yvk wat leuk, een van de twee die hier gedekt worden is ook een Negro x Jazz :)

Wat een gezellige drukte al hier, kwam het topic nog niets te vroeg dus :))