[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:03

_O-

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:14

Knolselder schreef:
De meest betrouwbare manier om het geslacht te bepalen, is onder het staartje kijken na de geboorte :+

Ik wilde ook al zeggen: wachten tot ze geboren zijn :+

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 07:26

Knolselder schreef:
De meest betrouwbare manier om het geslacht te bepalen, is onder het staartje kijken na de geboorte :+


En zelfs dat geeft geen garantie, xoals we elk jaar wel een paar keer kunnen lezen. Hè, het plast ineens uit het andere gaatje _O- _O- >;)

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 08:01

For_que vind haar nog bescheiden :D Haha zoals anderen zeggen onder het staartje kijken :+
Ik heb haar laten opvoelen voor geslacht. Maar vorige keer was dat ook verkeerd. Dus niet zo betrouwbaar. Je kan ook nog pendelen. Al werkt dat ook niet altijd

Janine dankje! Ja het gaat echt snel!! Wat een leuke foto. Ze is echt heel rond

Caresse oh nee dat is niet handig. Jammer dat mensen zo hard moeten rijden. Wandel je dan op het erf of buiten? Hoop dat je er snel van af bent!

Yvk als je haar zo moet overtuigen om te gaan werken is ze dan niet toe aan verlof? Of is dat alleen aan het halster?

Jessicazz wat jammer dat ze er zo kort uit komt. Ik snap dan wel beter dat ze nog zoveel energie en zin heeft. Gelukkig is het deze hele week droog. Kunnen ze vast snel weer naar buiten!

Wpaard nee ze past eigenlijk niet :+ Maar leuk vond ze het wel.
Wat ziet ze er prachtig uit! Werkt ze nog of verlof?

Mukiwacobs oh dat is al vlot. Meende dat ze later waren. Wat super van de eigenaren van het huis dat ze tenminste kunnen blijven tot bevallen. Dat is fijn. Hopelijk kan je iets regelen met de weides.

Knolselder je hebt gelijk! Ze vond het ook echt leuk! Ik snap je angst voor hooinetten. Ik vind ze ook eng. Gebruik ze alleen hoog opgehangen in de trailer.

Luna hoe gaat het bij jou? Die was al een tijdje veilig toch?
En bij goldenarrow?
Tiet updates? Foto's?

Oh heb zo zin in de spannende tijd en veulen spam! *\o/*

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:38

Ik lees nog steeds met jullie mee en zal zo even bijlezen! Ik ben benieuwd hoe het bij jullie met kleurkansen en kleurvoorkeuren zit. Ik ben zelf echt een leek in kleurgenetica :+ Maar waar hebben jullie kans op? En hebben jullie ook voorkeur of maakt het jullie niks uit?

Afbeelding
Dit is de combinatie waaruit ik straks het veulen ga kopen. Is er bij zoiets ook kans op een andere kleur dan bruin? En waaruit wordt bijvoorbeeld bepaald of het veulen dezelfde bruin als moeder of zo donker als de vader wordt? Ik ben met elke kleur blij, alleen qua geslacht een kleine voorkeur voor een merrie maar ook een hengst is even welkom :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:39

Die van mij is heel saai qua hoeveelheid mogelijkheden, 50% vos en 50% palomino

Wel eigen schuld, ik hou van vossen dus als ik twijfel tussen een hengst met zwarte basis en vosbasis en ze zijn even goed dan kies ik de vos :+

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:46

@ketly
De kleur bruin heb je eigenlijk niks over te zeggen en dat is afwachten! De meeste kans is denk ik bruin, als zou je dan moeten kijken wat de ouders daarvoor zijn.

Maar ook zou eventueel zwart of vos kunnen maar ik acht die kans klein.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:46

@ketly ik heb een valk x Cremello. En dus kansen op perlino, cremello, valk, palomino, smoky cream en smoky Black
De exacte kleurkansen zijn:

32.81% - Perlino
32.81% - Buckskin
12.50% - Palomino
12.50% - Cremello
4.69% - Smoky Black
4.69% - Smoky Cream
Ik zou het jammer vinden een smoky te krijgen, ik gok toch ook op kleur met deze combi. Anders was ik wel voor een zwarte gegaan :o

Voor jou is
Bruin x bruin (voor mij onbekend wat er achter zit)
87.89% - Bay
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
5.86% - black

Zaira 202 dagen... niet het idee dat haar buik heel erg groeit maar misschien straks ineens een groeispurt..

Afbeelding

Afbeelding

vers van de wei vorig voorjaar

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:54

Ik heb ehh kans op een vos.
50% kans op vos en 50% kans op red Roan (vos roan)
Moeders is een roan maar nu in de winter vrij egaal vos.

Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9410
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:31

Yvk: oh verkeerd begrepen dus := ik dacht dat jouw merrie ook lekker enthousiast was :÷

Kabayo: ik wandel afwisselend op het erf en op de weg, beetje afhankelijk van dag en tijdstip zeg maar :)

Janine: wat een geweldige foto :D

Hier geen theorieën over geslacht, ik zie het vanzelf als het geboren is.

Kwa kleur, in ieder geval bont maar kan bruinbont of zwartbont worden :)

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:43

Hier sowieso een zwart bonte. Maar kan ook minimaal bont zijn , waar ik heel bang voor ben _O- Zoals alleen een wit voetje of alleen een kolletje :=

Leuk om de kleurkansen te lezen!

Melissa zaira ziet er goed uit. Leuke kansen ook.

Caresse ah okee :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:58

Bruine appaloosa merrie (heterozygoot agouti, zwart en appaloosa) met een vos (agouti onbekend), daarmee kans op vos, bruin en zwart al dan niet met appaloosakleur.
Mijn hoop is zwart met appaloosa en merrie, maar geloof dat dat wel de allerkleinste kans is. :') Mijn merrie wil ten eerste al geen merrieveulens geven, heeft tot nu toe nog niet haar appaloosagen doorgegeven en geeft het liefste wel haar agouti door.
Eerdere combinaties:
cremello hengst --> palomino hengstveulen
perlino hengst --> valk hengstveulen
zwarte hengst --> bruin hengstveulen
vos hengst --> bruin hengstveulen

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:03

@Kabayo: daar zou ik met een Fries echt wel van balen. Als je dan alleen een kolletje zou zijn ofzo. Of een klein vlekje op de buik ofzo.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:13

Sanet schreef:
@Kabayo: daar zou ik met een Fries echt wel van balen. Als je dan alleen een kolletje zou zijn ofzo. Of een klein vlekje op de buik ofzo.

Snap ik! Mijn grote angst als ik met een stamboekhengst fok. Maar nu met opzet een homozygote bonte hengst gebruikt dus hoop toch wel op een mooi bont patroon!

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:03

Note to myself meer bijlezen en de notificaties weer aanzetten _O-
Net snel bijgelezen

Hier nu 247 dagen onderweg hopelijk laat ze me niet weer takke lang wachten zoals vorig jaar met 352 dagen.
Bij sommigen schiet het al mooi op! Er komen lekkere buikjes voorbij. Hier kan ze haast door voor hangbuikzwijn := zo'n buik heeft madame
Afbeelding

Vanochtend zijn we over gegaan op een half bakje merrie brok. we kunnen langzaamaan gaan aftellen **\O/**

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:11

Kabayo schreef:
Hier sowieso een zwart bonte. Maar kan ook minimaal bont zijn , waar ik heel bang voor ben _O- Zoals alleen een wit voetje of alleen een kolletje :=

Leuk om de kleurkansen te lezen!

Melissa zaira ziet er goed uit. Leuke kansen ook.

Caresse ah okee :)


Ik herken je probleem ik heb een homozygoot splash hengst gebruikt , dus hoop op veulen met 4 hoge witte benen , blauwe ogen en als t kan nog een vlek op de buik en een roan. Liefst zo veel mogelijk wit dus.

Maar ben bang dat het een vos word met 2 witte voetjes en een kolletje :')

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:15

Hier ook vos... mama is vos... papa is vos geboren schimmel... dus enkel spannend of het gaat schimmelen of niet...ik hoop van niet... :+

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:33

Liever een beetje wakker ipv een luie merrie XD

Dat hoofd spreekt boekdelen Janine!

Mooie merrie For_Que! ik doe elk jaar voor de grap weer pendelen. Moet alleen weer even opzoeken wat hengst was en wat merrie :D Vorig jaar had die het 2x juist

Ketly wat leuk dat je zo je nieuwe paard al kan volgen, nog voor het geboren is!

Die draagt inderdaad nog erg bescheiden melissa1996

Die krijgt inderdaad al een aardig buikje olga89!

Kleurkansen voor mijn dames :D
Bibi x Red: Bibi is Red dun bont schimmel en red is vos sabino
Afbeelding

Sun x red: Sun is homozygoot bont en vos. Sun draagt ook silver gen maar dat zie je niet zonder te testen bij je veulen.
Afbeelding

Maylin x red; maylinn is heterozygoot zwart
Afbeelding

Euhm tja... :D Kato x habaldi. Kato is palomino roan en habaldi is perlino splash tobiano
Afbeelding

En dikke bibi zit al op 313 dagen, uiertje doet nog weinig.

Afbeelding
Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:39

Hier ook veel kleurkansen!Afbeelding

Maar ik hoop op een valk en denk dat het vos word :D
Alles welkom natuurlijk

Over de vraag of je kunt weten of het een donkere bruine of een lichte wordt was ik ook op zoek omdat ons vos appaloosa veulen opeens heel donker is, nog donkerder dan haar bruine mama
Afbeelding

Blijft gokken dat fokken!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:08

Ik hou van kleur kansen zo leuk haha.

Bibi wat een dotje haha en ook al zover !

Ik hoop op een valk van een van beide merries en dan ook een merrie. Palomino mag ook, of smokey black :+

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:13

Luna, kloppen jouw kleurberekeningen wel? Heterozygoot zwart x vos geeft niet alleen vos. En homozygoot bont kan nooit effen geven. En vos x vos kan geen zwart geven.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:09

@Kabayo, leuk dat je het vraagt want Estonia zit vandaag op dag 300 *\o/* Ze is lekker dik, haha. Even kijken of ik straks een foto kan maken.

Hier zijn de kleurkansen maar saai. Bruin, vos of zwart en dan eventueel schimmel.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:59

Neonlight schreef:
Luna, kloppen jouw kleurberekeningen wel? Heterozygoot zwart x vos geeft niet alleen vos. En homozygoot bont kan nooit effen geven. En vos x vos kan geen zwart geven.


Oeps idd kleurkansen van maylinn en sun omgewisseld. Sun heeft idd kans op red tobiano en red tovero door vos sabino van red.

Evalien86
Berichten: 132
Geregistreerd: 27-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:57

Aan jullie, waarschijnlijk meer ervaren, vroedvrouwen haha..
Mijn onzekerheid speelt weer wat op en ik hoop op nog wat tips en geruststelling.
Onze pony roosje hebben we dus drachtig gekocht in augustus. We wisten dit dus NIET. Ze kreeg al snel buik..maar in november pas de zekerheid van een scan gekregen. Ze zou al wel in de laatste fase van de dracht zijn.

We hebben haar aan huis op ons stukje grond, ze staat met 2 grotere paarden. De laatste is er 3 weken geleden bij gekomen. Roosje is de underdog, deze plek in de kudde neemt ze voor lief, ze wijkt altijd voor de anderen en is de nuchterheid zelve. De nieuwe 2,5 jarige is een oppermeid en domineert ook het 8 jarige paard inmiddels. Roosje wordt nog al eens opgejaagd.

Ik heb voor haar een stal gemaakt ik de schuur maar ze staat hier niet graag. Wat begrijpelijk is, ze wil bij de kudde blijven.

Mijn punt is eigenlijk.. Zal ze zich veilig genoeg voelen? Ze ligt veel dus haar rust pakt ze wel.
Het is wel ook erg nat nu. Ik zelf zie liever dat ze in de stal bevalt. Wat zouden jullie doen? In de nacht binnen met het risico dat de eerste dagen veel stress geven? Of toch maar buiten laten? En eventueel een stuk afzetten zodat ze rust krijgt, niet alleen staat maar misschien wel haar veulen in de nattigheid krijgt. (er zijn wel droge plekken uiteraard!)

Tot zover mijn onzekerheid even. Ik hoop op tips (geen veroordelingen.. Want nogmaals ik was hier niet op berekend maar we doen ons best)

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:26

Heb je een schuilstal waar ze allemaal in komen?