[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:37

Dennenboom schreef:
Gefeliciteerd Mooney!

Vanmorgen weer met Eeke gescand. En haar ei is nog steeds spoorloos |o

Morgen Elske weer, die heeft wel een ei maar was gisteren nog te klein.

Deze week alle dagen scannen behalve afgelopen dinsdag.

Waar verstopt ze die eieren toch? Wat een paashaas haha!

Spannend Dennenboom, hopelijk van het weekend insemineren?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:48

Ik hou een ook bij in excel overzicht

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:22

YildizArabs schreef:
Dennenboom schreef:
Gefeliciteerd Mooney!

Vanmorgen weer met Eeke gescand. En haar ei is nog steeds spoorloos |o

Morgen Elske weer, die heeft wel een ei maar was gisteren nog te klein.

Deze week alle dagen scannen behalve afgelopen dinsdag.

Waar verstopt ze die eieren toch? Wat een paashaas haha!

Spannend Dennenboom, hopelijk van het weekend insemineren?


Tja om moedeloos van te worden }>

Jaa Elske wel denk ik. En blijf hoop houden dat Eeke ook kan. Zul je zien op zondag en dan kan ik niet aan sperma komen

StalMelyn

Berichten: 2042
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:50

Wat gaat dit topic snel! En dan zit ik nog in dbt 21, niet te doen zowat haha.

Hier staat de 2e externe merrie op stal voor de hengst. De eerste is opgehaald omdat ze net te laat waren. De merrie werd alsmaar minder gewillig ipv meer. De dag dat ze gebracht werd en dag erna was ze wel vriendelijk maar door nieuwe stal ook gestrest en wilde niet, daarna helemaal niet meer.
Ook de huidige merrie werd gebracht want was echt hengstig en kon meteen gedekt worden. Hebben geprobeerd maar wilde echt niet. Gister met schouwen leek de merrie wel de hengst }>
Vanavond kijken we weer. Is ze hopelijk al iets meer gewend op stal.

AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:58

Mooney gefeliciteerd

Dennenboom. Dat is wel echt vervelend. Wat zegt de dierenarts. Blijven scannen tot er iets gebeurt?

Stalmelyn. Hopelijk met deze merrie meer succes

Ik hou idd ook alles bij. Er is een nieuwe app waar je dit ook op kan doen. Heb hem gisteren gedownload en zag er wel handig uit. Filium heet het

Cynthia. Nog even geduld dan wordt het voor jullie ook spannend. Nu ben ik wel benieuwd. Is de keuze nu definitief?

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:05

Hoi allemaal!

Ik heb een tijdje stil meegelezen...maar meld me nu ook even aan...
Leuk om jullie avonturen te volgen...
Mijn fokkersavontuur begint wat lastiger...
Mijn friese merrie wil ik dit jaar laten dekken. Een peesissue bleef een beetje opspelen...inmiddels wel genezende maar om wat extra tijd mee te geven was een veulentje fokken Er n mooie optie. Was al langer een droom. Ze is nu bijna 8, dus meteen een mooie leeftijd.
Zo gezegd, zo gedaan denk je dan.
Merrie opgevolgd...staat heel regelmatig en vooral duidelijk hengstig. Dus begin april, bij een overduidelijke hengstigheid, 2x laten insimineren. Volgends de da een hengstigheid en inseminatie uit t boekje. Netjes het ei weg op de scan. En ja hoor, 16 dagen later...drachtig.
Wat een blijdschap! Natuurlijk hoop je erop, en als het dan zo is, wat een vreugde.
Wel vond de da het nog wat klein. Betekend vaak niks hoor, kreeg ik te horen. Maar voor de zekerheid nog een keer scannen een weekje later. Dan zal het vast gegroeid zijn.
Dus gisteren was het zover.
Die hand erin..en ik stond al reikhalzend op het schermpje te kijken.
En te babbelen tegen de da...ik vond ze al zo veranderd in dr karakter, zo dacht ik .
Maar het duurde net even te lang...
WEG....gewoon leeg...zo lijkt het nu. Geen 22 dagen vrucht...leeg!
Maar ook niet hengstig. Geen teken ervan, die niet uiterlijk als innerlijk. Vol ongeloof heb ik naar het scherm zitten staren...wat een teleurstelling. Ben er best een beetje ziek van.
En stiekem hoop ik natuurlijk dat ie gewoon zo goed verstopt is dat ze hem niet vinden kon. Het zou de eerste niet zijn

Natuurlijk zullen we het nogmaals proberen als ze echt leeg is. Het is tenslotte nog vroeg...

Zo dat was mijn verhaal tot nu toe...
Ik hoop bij jullie mee te mogen lezen en ervaringen te mogen delen...

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:46

Liek1996 schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb een tijdje stil meegelezen...maar meld me nu ook even aan...
Leuk om jullie avonturen te volgen...
Mijn fokkersavontuur begint wat lastiger...
Mijn friese merrie wil ik dit jaar laten dekken. Een peesissue bleef een beetje opspelen...inmiddels wel genezende maar om wat extra tijd mee te geven was een veulentje fokken Er n mooie optie. Was al langer een droom. Ze is nu bijna 8, dus meteen een mooie leeftijd.
Zo gezegd, zo gedaan denk je dan.
Merrie opgevolgd...staat heel regelmatig en vooral duidelijk hengstig. Dus begin april, bij een overduidelijke hengstigheid, 2x laten insimineren. Volgends de da een hengstigheid en inseminatie uit t boekje. Netjes het ei weg op de scan. En ja hoor, 16 dagen later...drachtig.
Wat een blijdschap! Natuurlijk hoop je erop, en als het dan zo is, wat een vreugde.
Wel vond de da het nog wat klein. Betekend vaak niks hoor, kreeg ik te horen. Maar voor de zekerheid nog een keer scannen een weekje later. Dan zal het vast gegroeid zijn.
Dus gisteren was het zover.
Die hand erin..en ik stond al reikhalzend op het schermpje te kijken.
En te babbelen tegen de da...ik vond ze al zo veranderd in dr karakter, zo dacht ik .
Maar het duurde net even te lang...
WEG....gewoon leeg...zo lijkt het nu. Geen 22 dagen vrucht...leeg!
Maar ook niet hengstig. Geen teken ervan, die niet uiterlijk als innerlijk. Vol ongeloof heb ik naar het scherm zitten staren...wat een teleurstelling. Ben er best een beetje ziek van.
En stiekem hoop ik natuurlijk dat ie gewoon zo goed verstopt is dat ze hem niet vinden kon. Het zou de eerste niet zijn

Natuurlijk zullen we het nogmaals proberen als ze echt leeg is. Het is tenslotte nog vroeg...

Zo dat was mijn verhaal tot nu toe...
Ik hoop bij jullie mee te mogen lezen en ervaringen te mogen delen...


Hier echt precies hetzelfde probleem eerst leek het weg maar nu zit er ineens toch een klein vruchtje dus heel misschien is dat bij jullie ook wel zo.. wij gaan komende vrijdag weer scannen en hopen op een hartslag deze keer :j
Ga er vanuit dat jullie over een paar dagen nog eens gaan scannen?

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:53

Oh ik heb hier ook 2 drachtige merries die zich hengst wanen! Zeker als er een andere merrie net gedekt is, zetten ze hun ook helemaal op met geknor en willen dekken :=

Zouden dat dan ook merries zijn? :')

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 11:55

lovejouuuIB...echt serieus?
Meen je dat? Kunnen die da zoiets missen? Ik ben echt nog een dummy in de fokkerij hoor...dus ik neem terstond meteen aan dat zo'n da gelijk heeft. Maar stiekem hoop ik wat anders uiteraard.
Uiteraard scannen we volgende week weer....ze moet anders wellicht toch hengstig gespoten worden dus voordat dat gebeurd scannen we sowieso volgende week weer.
De da vertelde me dat ze een heel makkelijk te scannen baarmoeder had, dus dat ze het niet missen kon...
Maar er was ook geen nieuwe hengstigheid te zien. Wel iets kleins bij de eierstokken...maar dat kon volgens de da geen vrucht zijn, noch nieuwe eieren....zouden beide te klein zijn.....

Ik ben benieuwd of er nog meer zulke verhalen zijn....ik word wel erg nieuwsgierig nu...

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:20

Liek1996 schreef:
lovejouuuIB...echt serieus?
Meen je dat? Kunnen die da zoiets missen? Ik ben echt nog een dummy in de fokkerij hoor...dus ik neem terstond meteen aan dat zo'n da gelijk heeft. Maar stiekem hoop ik wat anders uiteraard.
Uiteraard scannen we volgende week weer....ze moet anders wellicht toch hengstig gespoten worden dus voordat dat gebeurd scannen we sowieso volgende week weer.
De da vertelde me dat ze een heel makkelijk te scannen baarmoeder had, dus dat ze het niet missen kon...
Maar er was ook geen nieuwe hengstigheid te zien. Wel iets kleins bij de eierstokken...maar dat kon volgens de da geen vrucht zijn, noch nieuwe eieren....zouden beide te klein zijn.....

Ik ben benieuwd of er nog meer zulke verhalen zijn....ik word wel erg nieuwsgierig nu...


Wat een teleurstelling! Kan me heel goed voorstellen dat je daar ziek van bent. Het is gelukkig nog vroeg en een heel seizoen voor de boeg :(:)

Het kan... ik heb het wel es andersom meegemaakt: niet drachtig op 16 dagen maar ook niet beginnend hengstig. DA wilde het nog even geven voordat we hengstig gingen spuiten en toen paar dagen later opnieuw gescand en toch drachtig! Merrie bleek dubbel geovuleerd te hebben en tweede ovulatie had gepakt!

Wat ik me verder kan bedenken is het wellicht een cyste die ze hebben gezien? Maar dan zou die er nog moeten zitten en die worden meestal vooraf in kaart gebracht dus kan me bijna niet voorstellen..
Ik denk maar even hardop hoor

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:21

Knolselder schreef:
Oh ik heb hier ook 2 drachtige merries die zich hengst wanen! Zeker als er een andere merrie net gedekt is, zetten ze hun ook helemaal op met geknor en willen dekken :=

Zouden dat dan ook merries zijn? :')

De tijd zal het leren ghehehe :D

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:22

AM_Horses schreef:
Mooney gefeliciteerd

Dennenboom. Dat is wel echt vervelend. Wat zegt de dierenarts. Blijven scannen tot er iets gebeurt?

Stalmelyn. Hopelijk met deze merrie meer succes

Ik hou idd ook alles bij. Er is een nieuwe app waar je dit ook op kan doen. Heb hem gisteren gedownload en zag er wel handig uit. Filium heet het

Cynthia. Nog even geduld dan wordt het voor jullie ook spannend. Nu ben ik wel benieuwd. Is de keuze nu definitief?


Oh die ga ik es bekijken. Heb gewoon nog ouderwets haha in boekjes van de Action :+

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:30

YildizArabs...nou inderdaad, natuurlijk houd je rekening met de het kan. Maar als het dan zo mooi in 1 keer lukt bij zo'n jonge gezonde merrie, is het toch even een ijsbad als ze ineens zeggen: uhm....ik zie niks...
Heb ik op gedacht! Zouden ze n cyste gezien hebben? Maar met het scannen vooraf is daar niks van gemeld. Nu ook niet. Tis haar eerste veulen, althans dar zou t moeten worden.
Ik vind t maar even lastig allemaal. Ik houd mn fingers crossed dat ze mis zit...beetje eigenwijs mag hè;)

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:33

Dennenboom heeft nog steeds een paashaaspaard -O-

Liek wat een teleurstelling voor jou zeg :(:)

Ik ga ook eens naar die app kijken, wil ook alles wel bij gaan houden, altijd leuk.

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 12:35

Liek: Wat vervelend! Gelukkig kun je nog een keer proberen

AM: Ja we blijven gewoon scannen tot dat haar eitje er is. Vorig jaar bij de vorige eigenaar was ze wel in 1 keer drachtig dus daar hoop ik nu op. Dat als er een ei zit dan het dan direct pakt :)

Volgens de da komt dit gewoon door het koude weer. Zij had veel merries die dit hebben

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:13

Caresse07 en dennenboom; thanx voor jullie medeleven. Lief van jullie...

Stel dat het er nu echt af gekomen is...hebben jullie dan ervaring met het hengstig spuiten? Of wachten jullie gewoon of er uit zichzelf een nieuwe hengstigheid aandient?
Ik begreep dat als ze de embryo verwerpen, ze vaak niet zelf opnieuw hengstig worden?

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:30

Als ze zo vroeg afstoten is er weinig aan de hand. Maar het kan dat het allemaal van zn padje is. Gewoon even blijven scannen en desnoods hengstig spuiten.
Fokken is niet makkelijk. Elke fase niet. Je bent nog vroeg genoeg in het seizoen gelukkig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:33

Onze merrie was vorig jaar 3x gedekt en sloeg daarna af. Opgehaald en was weekje later hartstikke hengstig. Kon niet volgens iedereen, dus tja.

Toen zei iemand dat ze nep hengstig worden als ze met ruinen leven om die voor de gek te houden en veulen te beschermen. Oke, kan.

Maar ze was echt leeg. Toch kwam ze enorm aan in voorjaar en kreeg zucht, dus we twijfelden wel. Daarom laten scannen en baarmoeder checken.

Hier lijkt het er ook op dat ze 2x kort op elkaar hengstig wordt per ei.

Liek1996, ik zou zelf dan een controle scan doen. Ook hengstig spuiten moet eigenlijk op het goede moment om echt effectief te zijn.

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:41

Cioccolato; we zitten inderdaad vroeg dus we proberen nog een keer.
Nee makkelijk niet....dat blijkt maar weer. Ik begon vol goede moed, stevig van plan me niet uit het veld te laten slaan....maar tjee...dan voelt het toch ineens als een teleurstelling.

Superpony; ja volgende week dOen we sowieso nog n controle scan. Ik zit al met fingers crossed klaar hè...hopen dat er gisteren poep voor de scanner zat en het nu ineens wel zichtbaar terug is :)
Kan ik ook eens een sterk verhaal vertellen thuis :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:47

Teleurstelling snap ik goed.

Vorig jaar waren we laat, omdat we eerst niet gingen dekken en daarna er geen ei kwam. Toen ze gedekt was, gingen we er ook vanuit dat ze dan wel drachtig zou zijn.
Toen ik haar hengstig zag, had ik het van me afgezet. Maar als mensen om je heen dan zeggen dat hun merrie ook gewoon hengstig blijft etc, heb je heel licht wat hoop.

Maar ze was leeg, dus klaar. Toch zeiden een paar mensen; dat kan niet en dan zie je een paard groeien en gaat twijfelen. Nu was ik bijna overtuigd dat ze dan toch stiekem drachtig was. Dus scannen eind Maart was eigenlijk een grotere teleurstelling dan vorig jaar. Ook omdat je dan al dichterbij de bevalling had gezeten en het krijgen van ene veulentje.

AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:47

Loveyou. Duimen dat er toch een vruchtje is met hartslag de volgende scan

Liek1996. Welkom. Fokken blijft spannend. Jammer dat ze vruchtje heeft verloren.
Ik zou bij de volgende scan als ze echt leeg is hengstig spuiten

De merrie die drachtig was van tweeling van Formidable is bij afknijpen allebei de vruchtjes verloren. Nu wordt de merrie ook niet terug hengstig. Ze toont drachtig, maar is het niet. Het is dan wel belangrijk om optijd terug hengstig te spuiten anders krijg je de merrie niet meer op gang.

Een paar jaar terug dacht de dierenarts dat wild Thing drachtig was. Maar ze werd hengstig, en groeide niet. Conclusie ineens een cyste. Dit jaar weer een cyste erbij ondertussen zitten we op 3 cystes. Niet handig om goed te beoordelen op drachtige.

De app filium lijkt me handig. Zo kan je invullen waar ei en hoe groot, wanneer ovulatie. App geeft ook aan met 16 dagen te kunnen scannen. Best handig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:50

Toch iets om echt rekening mee te houden met fokken.
Teleurstelling is logisch, maar laat je niet te snel uit het veld slaan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:56

Cioccolato schreef:
Toch iets om echt rekening mee te houden met fokken.
Teleurstelling is logisch, maar laat je niet te snel uit het veld slaan!


En laat je niet gek maken of beinvloeden. Mensen om je heen hebben makkelijk praten, weten het altijd beter etc.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:10

Ik schrijf alles op in een agenda die ik speciaal voor de paarden heb. Daar zet ik ook in wanneer ik bijvoorbeeld ontwormd heb (en hoeveel) en wanneer de hoefsmid langs geweest is. Maar ook wanneer ze weer geënt moeten worden.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:16

ik snap alleen die afkortingen niet in de app