[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caresse07

Berichten: 9423
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:21

Ziet er handig uit die app :j

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:23

Heb de app inmiddels ook geïnstalleerd, ziet er inderdaad handig uit! Maar kan iemand de afkortingen even uitleggen, dat is voor mij als leek wat onduidelijk.

AM_Horses

Berichten: 2626
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:29

Volgens mij is het links en rechts de grote van de ei(tjes)
Cx staat denk ik voor de cervix en dan cijfer hoe zacht. Ik weet alleen nog niet of 1 zacht is of 4 :')
Bm weet ik ook nog niet, ga ik even onderzoeken :Y)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:33

Super bedankt al voor de info!
Mijn merrie is sinds het insemineren weer thuis en toont rustiger als anders. Ben benieuwd wat de scan maandag zegt.
Maak mij intussen wat zorgen op 1 vd 2 ponys, heeft sinds gisterenochtend niet meer gedronken, heb hem nu maar opgesloten in de stal om te zien of hij dan wel drinkt. Eet verder wel gewoon maar maak mij toch zorgen. Hij staat op 1 zakje Danilon per dag, hoop maar dat het daar niks mee te maken heeft..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 14:40

goldenarrow schreef:
Ik schrijf alles op in een agenda die ik speciaal voor de paarden heb. Daar zet ik ook in wanneer ik bijvoorbeeld ontwormd heb (en hoeveel) en wanneer de hoefsmid langs geweest is. Maar ook wanneer ze weer geënt moeten worden.


Ik noteer ook altijd alles. Voorgeen schreef ik alles op en heb alle agenda's nog.

Maar laatste 3 jaar doe ik alles in google agenda en is het ook makkelijk terug te vinden en gebruik verschillende kleuren.

Zo een app is ook handig, maar moet je bijna elke dag scannen om dat te noteren en bij te gaan houden denk ik?

Cynthia82

Berichten: 9319
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:09

Gefeliciteerd Mooney! *\o/*

YildizArabs, heeft je merrie de vorige twee keer een veulentje gehad van hetzelfde geslacht? Omdat je zegt dat ze nu heel anders drachtig is, ben ik benieuwd of dat met het geslacht van het veulen te maken heeft.

AM_Horses schreef:
Cynthia. Nog even geduld dan wordt het voor jullie ook spannend. Nu ben ik wel benieuwd. Is de keuze nu definitief?

Echt 100% definitief is het pas als het erin zit :+ Maar ik ben er wel voor 99,9% uit dat het weer Cassanova wordt. Vooral omdat ik met DG te bang ben om volgend jaar na 3 hengsten wel een merrie te krijgen, maar dan zonder crème en dat ik dan daarna weer 6 hengsten op rij krijg :+
En omdat ik Idris echt heel goed gelukt vind, dus de combi Fi x Cas een hele goede combi is en als laatste is Cassanova ook wat makkelijker. Het gaat heel slecht met mijn vader, weer in het ziekenhuis en geen goede vooruitzichten. Dus dan wil ik niet helemaal in Friesland zitten en dan een telefoontje van het ziekenhuis krijgen. Dat laatste geeft voor mij niet de doorslag (want misschien wil iemand anders ook wel voor mij rijden), maar ik merk wel dat ik door deze keus wat meer rust in mijn hoofd heb, omdat ik niet hoef na te denken over het heen en weer rijden.

Welkom Liek1996! Dat is wel flink balen ja -O- Hopelijk zit die gewoon verstopt en anders is het nog vroeg genoeg voor nog een poging :)

Ik ga die app eens uitproberen dit jaar. Ik gebruik vooral Bokt (het DBT en mijn volgtopic als naslagwerk :) )

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:36

Dan snap ik je keuze heel goed Cynthia. Sterkte met je vader :knuffel:

Liek1996, ik heb mijn Jazz merrie wel eens pas op dag 45 drachtig kunnen scannen. Daarvoor was het op de scan niet te zien. Maar aan de blik in haar ogen merkte ik dat ze drachtig was. Zij had ook heel veel cystes dus daarom ook lastig te zien. Maar ik hoop voor je dat het nog ergens gemist is.

Ik heb net gebeld met de hengstenhouder en ik hoef geen stamboekpapier aan te leveren. Een kopie van de 1e 3 pagina's van het paspoort is voldoende *\o/*
Ik las van de week ergens anders op bokt dat FS Mr Right uit de dekdienst was gehaald. Dus gelijk even nagevraagd, maar dat was niet het geval. Helemaal opgelucht.
Morgen even naar de DA rijden met Phoebe en onze drachtige April om te enten. Dan is dat ook weer in orde.
En dan volgende week vrijdag scannen en hopelijk gauw insemineren :D

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:02

Oeh spannend Setteli!

@ Cynthia: nee dit is pas haar tweede dracht. Vond haar vorige keer heel anders in gedrag. Dat werd een hengst, dus er is hoop hahaha!

De andere merrie, haar grootmoeder, kreeg hengstengedrag bij een merrietje, heel bizar. Tijdens de dracht van de hengstveulens was ze meer in zichzelf gekeerd.

Het kan natuurlijk allemaal toeval zijn, waarschijnlijk wel maar ik vind het leuk verbanden te leggen. Zo zag ik bv bij een moeder en een dochter allebei dat steeds nageboorte slecht tot niet afkomt. Toch iets om op voorhand rekening mee te houden.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:08

Hier een merrie die haar ook altijd als hengst gedraagt maar daar komen alleen maar hengsten uit haha ze heeft zelf de rare gewoonte om haar mest bult te verdedigen met haar leven :')

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:16

Oh nee, mijn levendige fantasie vindt dat hilarisch _O- ik zie die merrie al met oren plat en tanden bloot haar stront verdedigen.

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:17

Wow mensen....dank voor jullie warme welkom. En het delen van jullie ervaringen. Doet me goed en leer ik van! Ik ben natuurlijk zo gestresste wannebee fokster die denkt dar alles meteen lukt...maar blijkbaar moet ik mn verwachtingen een beetje bijstellen haha...

Wow setteli...45 dagen...hoe dan?
Hier was ze dus wel eerst drachtig gescand en 6 dagen later foetsie weg...lekker dan.
Maar goed, ik hoop stiekem er op dat het verstopt zit(dat eigenwijze zou zeker bij deze merrie passen) en dat het volgende week op n nieuwe scan alsnog terugzwaait. En zoniet...dan dóór...hengstig spuiten en overnieuw. Ik heb tenslotte niet al die kosten voor jan piet snot gemaakt....

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:24

Knolselder schreef:
Oh nee, mijn levendige fantasie vindt dat hilarisch _O- ik zie die merrie al met oren plat en tanden bloot haar stront verdedigen.


Haha nou hoe jij dat voor je ziet doet ze ook echt ze eet de paarden die ook maar naar haar bultje kijken op en als je het ook maar waagt een stap in haar stront te zetten dan wordt ze zo kwaad dat ze gaat brullen als een leeuw :') heb zelf al op Google gezocht of het normaal was voor een drachtige merrie helaas geen resultaten gevonden :=

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:46

Hilde is helaas niet drachtig. Net haar hengstigheid gemist. Ze heeft er ook niks van laten blijken. Over 2 weken weer opnieuw naar de cliniek om te kijken hoe ver ze dan is.
Op voor poging 2

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:42

Hennos: Jammer zeg, hopelijk bij poging 2 wel raak.
Paardje2013: Gek he dat ze zo kunnen veranderen tijdens de dracht.

Wat doen jullie met enten ivm Rhino bij de drachtige merries? Ik hoor wisselende verhalen, de ene zegt ja zeker doen, de ander zegt nee niet doen want kans op verwerpen is heel groot.

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:21

Hennos: Wat jammer! Het blijft een teleurstelling als dat schermpje niet toont wat je zo graag wil, heb er nu ervaring mee -O-
Paardje2013: ik vond ook dat er meteen gedrag verandering kwam toen ze drachtig was....ik heb nog een jonge merrie erbij staan. Daar was ze best bazig over. Maar nu mocht de jongeling echt dingen bij haar doen waar ze 2 maanden terug nog niet van mocht dromen :+
Toch kan dat ook bedriegen. Ik was er dus absoluut zeker van dat ze nog drachtig was, juist gezien dat aparte gedrag. Maar toch blijkt de realiteit dan anders 8)7

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:18

Ik heb vorig jaar Rhino besproken en meningen verschillen, maar hier staan ze aan huis en hebben geen contact met andere paarden, dus werd ons gezegd dat je het dan beter niet kan doen. Ik twijfelde alsnog wel, maar niet gedaan.

Op grotere stallen zal het vast anders zijn.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:47

Ik heb het tot nu toe niet gedaan. Ik ga wel op concour, als het er is.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:47

Ah wat jammer Hennos, mijn merrie toont ook niet echt haar hengstigheid. Moet dan inderdaad wat vaker scannen.

Phoebe vond ik vanmorgen wat koliekerig in de stal. Rondjes draaien, trappen naar de buik, flemen. Temp was normaal (37,6). Eten wilde ze niet echt. Ik heb even met haar gestapt en toen buiten gelaten. Het leek beter, maar 10 min later ging ze weer weg van de rest en weer flemen. Dus maar even naar de DA. Waarschijnlijk wat zand in de darmen. Ze heeft wat gespoten gekregen (darmontspanner/pijnstiller) en een kuur zandweg.
Vanmiddag zou ik al naar de kliniek rijden om te enten, maar dat slaan we nu even een weekje over.
Beetje lappenmand zo. Ik hoop dat het met het dekken iets voorspoediger gaat lopen pfff

Rhino ent ik hier ook niet.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:57

hennos wat jammer, gelukkig nog vroeg in het seizoen.

Rhino enten geeft toch ook geen 100 procent zekerheid. Hier doen we het in ieder geval niet maar ze staan dan ook aan huis met relatief weinig contact met anderen

Caresse07

Berichten: 9423
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:06

Jammer Hannos, hopelijk de volgende poging wel raak.
Gelukkig nog vroeg in het seizoen dus nog tijd voor een volgende keer.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:38

Nou de eerste stap is gezet hier. Aangezien mijn fantastische merrie niets van hengstigheid laat zien, vandaag laten scannen. Er was nog een geel lichaam zichtbaar. Dus blijkbaar afgelopen week hengstig geweest. Over anderhalve week gaan we weer scannen <3

Woeiiiii! Ik vind het heel spannend. Ik heb eerder paarden van vriendin begeleid met dracht. Maar nu het mijn eigen is, vind ik het veel spannender :o

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:48

Succes Sanet! Spannend allemaal he...

Ook een friese merrie begrijp ik?
Welke hengst heb je gekozen?

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:11

Liek1996 schreef:
Succes Sanet! Spannend allemaal he...

Ook een friese merrie begrijp ik?
Welke hengst heb je gekozen?


Ja klopt! We hebben gekozen voor Elias! <3

Afbeelding

Liek1996
Berichten: 51
Geregistreerd: 28-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:26

Sanet...hoe toevallig....ik ook :D
Super leuk!
Ik hoop dat als we nog eens scannen volgende week ze toch drachtig is...en anders volgende ronde maar weer he!

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:43

Wij hadden gister een fokkersbijeenkomst van het connemara stamboek.
Echt leuk en interessant. Werd gegeven door een kwpn man en dan zie je dat er bij de ponies nog wel winst te halen is qua data verzameling maar ook van mogelijkheden om bv diepvies zaad uit het buitenland gezamenlijk te laten komen. Daar had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Zeker omdat het vrij kostbaar is om een vat te laten komen er er genoeg plaats is dan is het beter te behappen als je de basiskosten kunt delen. En vooral bijeen klein stamboek krijg je zo meer bloedverspreiding.

Ook noemde hij dat je bij fokken over meerdere generaties moet kijken. Je fok product van dit jaar kan wellicht nog wel niet het eindresultaat zijn maar door verder te fokken kan een opvolgende generatie dat wel zijn. Dit vind ik wel lastig met name omdat de meeste mensen maar 1 of 2 fokmerries hebben en dan vraagt dit wel om engelengeduld.