[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:15

Misschien gaan ze invriezen?

Je kan niet tijdens levend veulen garantie zomaar je hengst terugtrekken?? Tenzij de hengst wat mankeert ofzo, maar dan moet je je openstaande klanten tegemoet komen.

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:30

Dankjewel voor alle reactie's!
Ik zie inderdaad dat het nu veranderd is naar Juli, heb gisteren nog een printscreen gemaakt en toen stond er September...

Edit: Niet duur? Vind hem toch aardig prijzig, moest 450 euro betalen voor een kruising excl. Verzendkosten (ging er niet vanuit dat dat 80 euro zou zijn) maar het ei zat er nog dus hij moest weer springen en komt er 120 euro bovenop excl. Verzendkosten.

Nu wachten tot ze hengstig word en dan komt er weer 120 euro bovenop excl verzendkosten. Daarbij moet mijn eigen dierenarts nog insimineren ook.

Weet wel dat ik het volgende keer anders ga doen 8)7
Laatst bijgewerkt door Saradominnn op 22-06-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:51

Muronia: Ik had 2 diepvriesrietjes van een veiling, dus had maar 1 pging met de andere hengst.

Vervelend Saradomin, ik zou me dan ook afvragen of het dan wel een fijne hengst is qua karakter, als hij ineeens zo acuut gecastreerd moet worden, ipv te wachten tot na het dekseizoen.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:13

saradominn: dat is heel apart om ineens te castreren. Om welke hengst gaat het?

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 16:55

:wave: Hoihoi ben weer bijgelezen *damn wat gaan jullie hard _O-

Miekies0710spannend met 2 eitjes, hopelijk pakt 1 van de 2 hem

Muronia wat een knapperd

mirjamalvaro ik doe een "pak hem" dansje voor je

Fleuribelle donderdag eerste drachtscan?

AM_Horses
GFELICITEERD duimen dat het bij Wild thing ook goed is

baudyh Top! GEFELICITEERD en voor die anderen nog even geduld op het bankje??

Kabayo GEFELICITEERD

Caily GEFELICITEERD

Selente jammer door naar ronde 2

Kimm4 GEFELICITEERD

MelissaV
ik laat in september altijd nog een keer opvoelen voor de gustreductie

lovejouuuIB GEFELICITEERD

Yvkaltijd toch weer spannend, hier ook ineens vlak voor de dierenarts komt buikpijn van de stress

karelien welkom ik ga voor jullie duimen

Caresse07 ik ga duimen, ja van een goede scan ben je meer gerust

corinadrenth hopen dat je snel een mooi ei hebt

superpony GEFELICITEERD

Eef_Bam wat jammer, maar wat goed dat er al een groot ei zit, hopelijk pakt ze hem

floripori17 GEFELICITEERD

Balko GEFELICITEERD. Haha toch een beetje veel veulens en baby tegelijk

CharmFaith GEFELICITEERD

Al_Zawraa GEFELICITEERD, och jeetje blunders met scannen,vertel...

EllyC

pff ik hoop zo dat het nu lukt! wat een ellende bij je

Saradominnn wat KAK! wat raar dat de hengstenhouder het voor je beslist. Wat staat er in de voorwaarden? En waarom moeten nu zijn ballen er al af, waar is er haast bij? (welke hengst heb je?)

Knolselder zou perfect zijn alles drachtig straks, ik duim mee

paardje2013 GEFELICITEERD

moner
wat jammer dat Baukje leeg is. Afwachten of het bij Sterre pakt, de zon doet bij veel merries veel

pradadaanhmm apart dat het geen ontsteking ofzo is, afwachten dan maar en goed in de gaten houden

Kim_W Balen!! kan domme pech zijn, kan toch een bacterie zijn (even een swap laten nemen) kan vocht zijn. Het kan zoveel zijn

spleniusGEFELICITEERD jeetje wat een spectakel met die merrie, hopelijk gaat het het wel goed

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 17:08

Wel bijzonder dat ze hem nu ineens gaan castreren. Dan zou je op z'n minst verwachten dat ze eea laten invriezen om de bestaande klanten nog te kunnen bedienen :=

Wij hadden zaterdag Valetta geschouwd, toen leek ze wel wat interesse in het hengstje te hebben (als in, ze sloeg niet af en bleef snuffelen), maar ze ging niet klaarstaan en stond ook niet te knipogen. Later op de dag had ik haar wel een paar keer zien knipogen, maar niks extreems. Gisteren gescand, maar de DA vond het lastig te zien. Het leek erop dat het eitje al gesprongen was, maar al wel even geleden. Dus wij balen natuurlijk dat we het waarschijnlijk net gemist hebben. Nu hou ik haar net weer even bij het hengstje en ze gaat gelijk klaarstaan en staan pissen. Ook helemaal niet boos ofzo. Dus nu morgenochtend toch nog maar een keer scannen. Ach, het is goede training voor haar veulen zullen we maar zeggen :))

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 17:13

Saradominnn schreef:
Dankjewel voor alle reactie's!
Ik zie inderdaad dat het nu veranderd is naar Juli, heb gisteren nog een printscreen gemaakt en toen stond er September...

Edit: Niet duur? Vind hem toch aardig prijzig, moest 450 euro betalen voor een kruising excl. Verzendkosten (ging er niet vanuit dat dat 80 euro zou zijn) maar het ei zat er nog dus hij moest weer springen en komt er 120 euro bovenop excl. Verzendkosten.

Nu wachten tot ze hengstig word en dan komt er weer 120 euro bovenop excl verzendkosten. Daarbij moet mijn eigen dierenarts nog insimineren ook.

Weet wel dat ik het volgende keer anders ga doen 8)7

Springkosten die je dan moet betalen is inderdaad niet zo lekker. Ik heb dan liever gelijk een prijs die het me gaat kosten ongeacht hoe vaak er gesprongen moet worden, maar voor een paard vind ik 450 excl verzenden niet duur nee. Voor paarden vind ik 750-1250 best reguliere prijzen, misschien is dat gek.
Mijn eerste veulen van een B pony hengst heeft 350 gekost aan dekgeld excl overige kosten, nu met grotere D pony hengsten zit ik aan de 350 en 400 euro exl verzendkosten en btw. Mijn originele keuzes waren 450 en 550, ook voor ponyhengsten. Had dat er ook prima voor over gehad, corona gooide echter roet in het eten.

Niet om voor jou te bepalen wat wel en niet duur is, puur uitleg waarom ik dat zei.

Mijn tweede merrie maakt er nog een potje van maar is morgen eindelijk klaar voor ronde 2, ik lees wel mee maar ik kom niet aan individuele reacties toe.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 17:19

€450 vind ik ook niet heel duur voor een dekking, maar dat is ook maar net wat je gewend bent. Wij betalen vaak het 4 of 5 voudige van dat bedrag, exclusief afname- en verzendkosten.

Maar het blijft een hoop geld natuurlijk.

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:18

Ow nou nee dan is het inderdaad niet duur! :D

Ik ben de nieuwe heuvel gewend, is gewoon een vaste prijs en mag je 3 cyclussen proberen incl insiminator, volgend jaar toch maar weer daar een matchende fries uitzoeken.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:23

Saradominnn schreef:
Ow nou nee dan is het inderdaad niet duur! :D

Ik ben de nieuwe heuvel gewend, is gewoon een vaste prijs en mag je 3 cyclussen proberen incl insiminator, volgend jaar toch maar weer daar een matchende fries uitzoeken.



Ik ben ook wel benieuwd welke hengst!

AM_Horses

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:28

Ik gok curro de valk pre? Daar had ik van gezien dat hij gecastreerd zou worden.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:34

Ik kom ook maar weer even om de hoek kijken :o

Caresse, gefeliciteerd!! *\o/* *\o/*

Welkom en gefeliciteerd Symke!

Saradominnn, wat balen, hopelijk lukt deze ronde wel na het hengstig spuiten.

Caresse, beetje laat antwoord, maar beter laat dan nooit toch? :) Ik scan op 18 dagen, dan 40 voor het hartje en dan vlak voor 1 oktober voor de gustregeling. Meer niet.

Gefeliciteerd met het kloppende hartje Olga! *\o/* Ik gun het jou zo!

Hennos, dat is balen die ontsteking. Hopelijk lukt het toch nog dit jaar!

AM, gefeliciteerd met het kloppende hartje! *\o/*

Caily schreef:
En Cynthia, wauw, ik heb jouw post gelezen met hoe oud sperma en late eisprong. Lefgozer! _/-\o_ Gaaf dat ze drachtig is, alleen op je durf verdien je al een merrieveulen :+

Haha, stoer he? Ik vond het zelf ook wel spannend hoor. Nog niet zo zeer dat oude zaad, maar wel toen bleek dat de eisprong pas 36 uur na inseminatie plaatsvond :=
Maar tegelijkertijd dacht ik: Groter had ik mijn merriekans niet kunnen maken. ën oud zaad én een late eisprong! Is ze niet drachtig, probeer ik het nog een keer (met verser zaad), is ze wel drachtig, heb ik er echt alles aan gedaan om de merriekans zo groot mogelijk te maken :D

Jij gefeliciteerd met je drachtige dames! *\o/*

Loveyou, gefelicteerd!!! En nu moet het braaf blijven zitten!

YvK, ik snap je zenuwen heel goed hoor :) Ik ga voor je duimen!

Selente, ik duim voor je dat de volgende ronde wel lukt!

Welkom hier Karelien :)

Muronia, nog 14 dagen duimen draaien!

Gefeliciteerd superpony!! *\o/*

Gefeliciteerd CharmFaith! *\o/* Wat een prachtige hengst! <3

AZ, gefeliciteerd met dracht nummer 1! *\o/* Nu hopen dat Nadjarah toch drachtig is en Aleeyah ook!

Gefeliciteerd met de dracht paardje! *\o/*

Pradadaan, ze maakt het wel weer spannend zo he? :(:) Hopelijk goed nieuws morgen!

Eef_Bam, wat jammer dat ze niet drachtig is, maar de nieuwe hengst vind ik echt een hele gave!

Floripori gefeliciteerd!!! *\o/* *\o/* We zitten weer redelijk dicht bij elkaar. Misschien had ik het al gevraagd hoor, maar hou je beide veulens aan?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:35

Snap je wel Sarodomin, dekgeld is niet duur maar komen veel kosten bij zo. Heb ik nu ook wel met de hengst die ik had gekozen. Dekgeld 750 euro, maar ben nu aan opvangkosten, eu certificaat, verzenden en alles ook nog 265 euro kwijt, en dan komen de dierenartskosten voor scannen er nog bij. En als ze niet drachtig is moet het over 3 weken weer betaald.

Hier is de merrie weer geinsemineerd. Ei zat er nog en was tussen de 5.2 cm, baarmoeder toonde al meer hengstig. Voor de zekerheid wel ei ook afgespoten, want dierenarts zag nog wat kleine eitjes die anders "lastig konden gaan doen". Dus nu hebben we alles gedaan wat kan, en mogen we weer op het wachtbankje.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:43

@ Cynthia: Ik heb nu inderdaad ook op 18 dagen gescand en dan straks op 36 nog een keer en dan denk ik ergens in september nog een keer voor de gustregeling.

Edit: succes weer Eef_Bam

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:46

Ja klopt de hengst Curro XLI ik wist dat het dit jaar zijn laatste jaar zou zijn, maar dit had ik natuurlijk niet verwacht :(

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:09

Zo splenius, w t een verhaal. Daar wordt je ook niet blij van

AM_Horses

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:11

Saradominnn schreef:
Ja klopt de hengst Curro XLI ik wist dat het dit jaar zijn laatste jaar zou zijn, maar dit had ik natuurlijk niet verwacht :(


Nee snap ik. Ik begrijp ook niet waarom het niet even kan wachten.
Vindt trouwens de 120 euro aan ki kosten per sprong? Behoorlijk aan de prijs

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:21

Oei ik heb een hele pagina gemist, dacht dat ik klaar was met bijlezen _O-

Wat balen zeg dat de hengst gecastreerd wordt wanneer je nog aan het dekken bent :?
Ik kan begrijpen dat je nog een poging zou willen doen in juli als het nog niet gepakt heeft…

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:24

Hier de Welsh helaas weer leeg voor de 2e keer ondanks spuiten en naspoelen... :n
Heb nu een swab laten nemen.

AM_Horses

Berichten: 2614
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:38

cp112 schreef:
Hier de Welsh helaas weer leeg voor de 2e keer ondanks spuiten en naspoelen... :n
Heb nu een swab laten nemen.

Wat jammer -O-

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:31

Wat balen cp.. 3x is scheepsrecht toch?

Duimen draaien Eef_bam!

Iemand ervaring met merries die in het voorjaar niet drachtig willen/kunnen worden?
Ik heb een merrie die 3 veulens heeft gehad en geen enkele voor 1 juni.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:45

Balen cp -O-

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:22

Wat een bagger dekvoorwaardes zeg. := Die hengst had ik om de voorwaarden laten staan. Staat ook niets in tot wanneer het dekseizoen loopt, dan kunnen ze dit soort geintjes dus uithalen.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 23:19

goldenarrow schreef:
In principe 6, waarvan we 1 merrie in de verkoop hebben staan. Hiervan hebben we er nu 4 drachtig. We hebben nog een beetje een twijfel om nog een 7e te dekken, maar dat is toch wel erg veel stiekem :)) En die merrie is nog vrij jeugdig, dus nog een jaartje uitgroeien zou niet heel erg zijn voor haar.

We hebben nu 4 paarden in de verkoop staan, dus als die weg zijn is het ook makkelijker te zeggen dat je er nog eentje extra laat dekken.

Jij trouwens gefeliciteerd met je drachtige merrie! Wanneer komt ze naar je toe?


6 vind ik al heel wat! Ik vind 3 al veel haha. Maar ik snap wel als je er meerdere in de verkoop hebt, dat je twijfelt om er nog 1 te dekken. Al zou ik een merrie die vrij jeugdig is, zelf liever nog een jaartje laten wachten denk ik.

Saradominn, wat jammer zeg -O- Helemaal als ze dan ook nog niet hengstig worden. Hopelijk helpt het hengstig spuiten.
Ik lees net dat de hengst gecastreerd wordt, nou ja zeg! Vind het echt belachelijk. Hopelijk heb je nog niet (het volle pond) betaald? Hopelijk komen ze je iig tegemoet, mocht ze niet drachtig blijken. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet je keuze is, je kiest niet voor niets voor een bepaalde hengst!
Wel heel slordig ook als er eerst september stond en nu ineens juli.

Paardje2013, gefeliciteerd!

Pradadaan, hmm dat is wel wat veel viezigheid, maar ik zou me er zelf niet al te druk om maken denk ik. Even goed in de gaten houden en aankijken.

Moner, wat jammer -O- Hopelijk deze keer wel raak.

Eef_Bam, wat jammer zeg. Hmm, hengstigheid die niet synchroon loopt qua ei, baarmoeder, hengstigheidsverschijnselen heb ik geen goede ervaringen mee. Maar misschien helpt het hengstig spuiten mee, ik duim voor je!

Floripori, gefeliciteerd! *\o/*

Yvk schreef:
Al_zawraa spannend om een drachtige merrie over te laten komen. Wel lastig dat ze het bij je andere merrie niet weten.. Waarom niet voor een ander DA gekozen als je al meer deze ervaring hebt?


Ik woon op Texel.. Dus die luxe heb ik helaas niet.. Dus ik moet het de laatste jaren helaas al doen met een DA waar ik niet zo blij van wordt. Hiervoor had ik wel betere DA'en gelukkig.
De DA weet het trouwens wel vrij zeker hoor, die twijfelt nooit aan zichzelf. Maar zijn verhaal maakte mij wel aan het twijfelen, ook omdat ik haar gedrag echt anders vind. En ze stond vreselijk te knijpen, waardoor hij alles slecht kon zien. Maar ga er vanuit dat ze niet drachtig is.

Kim_W, wat jammer. Er zijn gelukkig al heel veel tips gegeven wat je nog kunt doen om de kans te vergroten voor de volgende keer.
Afspuiten doen we hier bijna altijd, omdat het sperma vaak van ver komt en het dan sowieso onmogelijk is om nog een keer te insemineren in dezelfde hengstigheid. Nooit problemen mee gehad dat ze daardoor niet drachtig zouden worden. Het is inderdaad alleen een extra zetje waardoor het ei sneller springt/de kans groter is dat het springt.

Splenius, jeetje wat naar wat er op de kliniek gebeurt is! Hopelijk is ze nu netjes drachtig. Spannend de 28e, dan gaan we hier ook scannen :D

AM_horses, spannend! Ik duim voor Wild Thing en Sammie!

Olga89 schreef:
Al_Zawraa GEFELICITEERD, och jeetje blunders met scannen,vertel...


Even in het kort, hij heeft in 2018 mijn 3 maanden drachtige merrie tot 2x toe leeg gescand, omdat hij toen (voor de verandering) eens wel aan zichzelf twijfelde, omdat hij wel dacht vruchtvliezen te zien, een andere DA mee genomen (die normaal alleen koeien scant) en die had het veulen binnen 20 seconde gevonden |o _O-
Daarnaast ging het nu met scannen op hengstigheid ook niet helemaal vlekkeloos.

goldenarrow schreef:
€450 vind ik ook niet heel duur voor een dekking, maar dat is ook maar net wat je gewend bent. Wij betalen vaak het 4 of 5 voudige van dat bedrag, exclusief afname- en verzendkosten.

Maar het blijft een hoop geld natuurlijk.


Dit dacht ik inderdaad ook. En ik heb nog nooit mee gemaakt dat afname en transport kosten erbij inzaten. Maar misschien inderdaad bij andere rassen wel anders. En uiteraard is voor iedereen een ander bedrag duur.
Al vind ik de dekgelden bij ons ras echt idioot hoog (vaak, gelukkig zijn er ook mensen die het gewoon 'normaal' houden voor onze begrippen), als je dan weet dat je de hengstjes aan de straatstenen niet kwijt komt. Al lijkt de markt nu wel weer iets beter, maar dan nog.

CP, wat jammer zeg -O-


En nog even antwoord op de vraag die velen stellen.
Mijn merrie blijft in Amerika totdat ze minimaal 60 dagen drachtig is, en ik twijfel nog om dat langer op te rekken. Advies van meerdere kennissen is om met minimaal 45-90 dagen te laten vliegen. Het is wel een hele relaxte merrie, maar wil wel zeker weten dat ze drachtig blijft (voor zover je dat zeker kunt weten).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 01:35

Hier dan quarters, maar contracten verschillen behoorlijk. Prijzen va 500 tm oneindig...Gemiddelde voor een gewone, brave, nette hengst 700-1500. Maar daar zitten er nog behoorlijk wat boven met veel naam, verdiensten en verdienende nakomelingen.

Ons contract was zaad ex sprong a 100 en verz 55 euro per keer. Scannen is 35 per keer en insemineren ook volgens mij. De 18dgn scan is gratis.

Maar onbeperkt proberen en contract is over te dragen op andere merrie.

Er zijn ook die all in doen en dan 2 of 3 pogingen en niet overdraagbaar. Volgende pogingen vragen ze dan 100-250 euro of 25-50% van dekgeld.

Bij diepvries zijn de kosten weer anders natuurlijk.

Maar bij levend veulen garantie moet je een alternatief bieden of terug betalen of een %. Er staat wel iets over in ons contract.
Hebben bij de keus ook rekening gehouden met het contract. ook vanwege vorig jaar leeg blijven en haar vreeemde cyclus.

@cp wat balen. Goed dat je nu een swab hebt laten nemen.

@Eef Bam, succes!

@Simpie, onze merrie was wel vroeg hengstig, maar onregelmatig. Ik hebw el vroeg dekens eraf gehaald en op gras opgebouwd om echt voorjaar in dr koppie te krijgen.

@Al Zawraa, Leuk, wat voor merrie? Mijn AQHA van 28 komt nog uit USA, maar was toen wel leeg. Ze was geloof ik 3 of 4 toen. Ik dek nu dus haar dochter :)

Op Texel staan wel 2 leuke APHA/AQHA hengsten.....Ik heb die vorig jaar nog op het lijstje gehad, maar doen puur natuur daar of diepvries, dus dat viel sowieso af voor ons.

Heb je maar 1 veearts daar die paardenarts is? Altijd wel balen dat verzenden naar Texel lastiger is. Van Noorden naar Zuiden duurt ook even en het is bekend wanneer de veerboot gaat. Het zou moeten kunnen denk je dan.
Maar lees het vaker bij shops; niet naar de eilanden bijv.

Zou je in nood niet in Den Helder kunnen ophalen en zelf met de boot op en neer daarheen?