[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 01:49

AZ. Gefeliciteerd met de dracht van de nieuwe merrie. Ik zou de vlucht ook wel spannend vinden en idd wachten tot over de 60 dagen. Nu heb ik eens meegevlogen als groom voor het Belgisch para team naar Amerika. Het viel me echt alles mee hoe de paarden hieronder waren. Hopelijk zijn de andere merries ook drachtig ondanks de onduidelijke scan

Floripori. Gefeliciteerd met de dracht *\o/*

Ik mis soms echt mensen met terug reageren. Sorry hiervoor. Is niet altijd heel makkelijk om te reageren via mobiel

Simpie94. Geen ervaring mee. Is dit als ze een jaar leeg is geweest of krijgt ze elk jaar een veulen?

Ik vind sprong a 100 euro best veel. Als je merrie 2x of 3x in een cyclus gedekt moet. Wordt je niet blij van lijkt mij.

Vanavond mocht white dream ook weer dekken. Hij is steeds meer paard aan het worden. Echt blij mee <3 nu duimen dat deze merrie ook drachtig wordt. Gelijk vers onbewerkt geinsemineerd.
Afbeelding
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 06:16

Dat maakt de keuze voor een andere DA wel lastig als je op Texel woont inderdaad. Daar zullen ze niet voor het oprapen liggen -O-

Goldenarrow: pfff 6 merries is inderdaad best al veel, ik hou mijn hart al vast bij eentje := :D

AM: echt wel heel gaaf dat er toch al best wat merries gedekt worden door White Dream. Jij doet dit allemaal zelf
begrijp ik?

Ook hier meestal mobiel aan het bokken dus zelfde als AM, je mist dan wel eens iemand met reageren.
Meestal doe ik het dan maar even algemeen :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:14

Het is inderdaad elke keer 100 euro dan.

Maar stel je betaald 1500 dekgeld incl 2 sprongen en het lukt niet, moet je daarna soms 50% betalen om opnieuw te beginnen. Stel ronde 3 lukt, ben je 3000 kwijt

Stel het is 1500 en 2 sprongen a 100 en 3e 100 ben je 1800 kwijt.

Maar ik snap ook niet dat mensen tijdens het seizoen overstappen van hengst. Als ik ergens heb betaald, vind ik weer opnieuw dekgeld best pittig. Tenzij je meer merries hebt en levend veulen garantie en de eerste dekking later nog kan gebruiken.

AM, hij is stoer. Hopelijk lukt het.

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:19

Ik had niet zoveel keuze, het was andere hengst of ronde mislopen en met deze merrie ga ik dat echt niet riskeren. Nog maar 13 dagen tot de scan :+

AM hij lijkt idd meer paard te worden, mooi!

De hengst die eerst tot september zou dekken, toen tot juli en nu tot 1 juli.. ik zou wel even in gesprek gaan met de hengsthouder mocht de merrie nu niet drachtig blijken. Dat zijn geen afspraken natuurlijk zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:35

Maar dan heb je beide hengsten betaald? Dan staat van de eerste hengst toch nog wat open als je levend veulen garantie hebt?

Wij mochten de dekking bijv verkopen als merrie leeg blijft of overlijdt etc.

13 dagen is ook zo voorbij. Maar wachten duurt wel langer dan als je druk bent en je tijd tekort komt, ggrrrr

1 Juli is in het dekseizoen ook geen datum. Een professionele fokker/hengstenhouder doet dat toch niet zo? Is hartstikke slecht voor je naam.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:35

Als je van hengst wisseld bij de zelfde hengstenhouder kost het vaak niks extra alleen als die wat duurder is in het dekgeld moet je uiteraard bij betalen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:40

Ja, van een en dezelfde, snap ik. In Nederland hebben de meeste quarter hengsten houders er 1 of 2 en dan moet die andere maar net passen bij je merrie.

Ik vroeg het me al steeds af omdat mensen toch vrij makkelijk overstappen. Ik zou niet graag even hier 1000 en dan were daar 1000 uitgeven bijv.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:23

bijgelezen.. echt te veel om te onthouden..

Maar Pramadaan... het is vandaag woensdag, is ze inmiddels gescand? Ben benieuwd of ze drachtig is!

Hier vandaag een late 6 weken check, maar het zit er nog mooi in en groeit perfect! Blij mee.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:23

Iemand ervaring met een merrie die heel kort hengstig is?
Ik heb een externe merrie staan nu, zaterdag hengstig gezien, zondag gebracht. Maandag gedekt en vandaag wou ze al niet meer (trappen en stijgeren naar de hengst).

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:30

Ik heb gelukkig tot nu toe hengsten gekozen bii houders die er genoeg hebben staan om te kiezen als het niet lukt.
Vaak is het ook na 3 pogingen: hengsten wissel

pradadaan

Berichten: 4666
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:49

Ulgh nee nog niet, sta alweer een uur te wachten %)

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:47

Sta je nog steeds te wachten?

pradadaan

Berichten: 4666
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:57

Nee net thuis. Zoals verwacht slecht nieuws.
Niet drachtig, geen hengstige baarmoeder, geen eitjes en veel vocht.
Heb er zo de sh*t in :n
Dus nu wachten op een swab en spoelen.

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:58

Ah nee, wat enorm balen pradadaan -O- -O-

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:01

Wij hebben helaas pas echt dikke vette pech. Swab was in orde, maar ze heeft cystes ontwikkeld bij dr hoorn (?) als ik dat goed heb, precies op een verkeerde plaats. Waardoor de kans op dracht zo goed als 0 is. Echt super jammer. Hopelijk kunnen we er met de hengstenhouder uit komen dat we de gemaakte kosten betalen, we hebben niks meer aan een seizoen proberen :(

Helaas hebben wij geen andere merrie en geen merrie die we ervoor kunnen gebruiken.

Aan iedereen die wel volop probeert: succes! :)

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:48

Balen pradadaan en eretria!

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:50

Dat is zeker geen leuk nieuws Eretria, wat balen ook voor jou -O- -O-

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:50

O dat is wel heel vervelend pradadaan…

Maar voor jou nog veel meer Eretria.. dat nieuws wil je echt niet horen zo in het seizoen.

Hier was de merrie voor de 4de keer niet drachtig. Eigenlijk hebben we alles laten checken en ook gewoon alles goed. Dierenarts weet het ook niet meer. Het enige wat we niet gedaan hebben is het sperma controleren.
Dus nu wisselen van hengst.

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:51

Pfff Simpie94 vierde poging ook mislukt, het zit niet mee -O-

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:53

MukiwaCobs schreef:
Iemand ervaring met een merrie die heel kort hengstig is?
Ik heb een externe merrie staan nu, zaterdag hengstig gezien, zondag gebracht. Maandag gedekt en vandaag wou ze al niet meer (trappen en stijgeren naar de hengst).


Volgens de hengsten houder waar onze KWPN merrie gedekt is, die dekken natuurlijk, is dat een teken van drachtig.
Als het in één keer pakt en merrie is daar gevoelig op dan willen ze soms echt maar één keer/dag

Die van ons niet hoor die is echt zo vaak geweest ze kreeg daar zelfs bijnaam.......

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:00

Goldenarrow wauw 6 merrie's, geweldig, ik zou overlopen van de stress haha!

Pff jammer CP, ben benieuwd of er wat uit komt!

Eef_Bam hopelijk heeft het nu wel gepakt en heeft het hengstigspuiten geholpen.

Al_Zawraa helaas moest dat wel anders gaat hij niet springen. Gefeliciteerd met je drachtige nieuwe merrie!

AM_Horses Leuk zeg van je eigen hengst dat super spul moet toch wel pakken en doe je het zelf insimineren?

Muronia Ja dat ga ik ook zeker doen maar weet niet zo goed waar ik recht op heb..
Spannende 13 dagen ze zijn zo voorbij op het wachtbankje!

Tinkels Gefeliciteerd, fijn dat alles nog goed is.

Pff Pradadaan wat een ... nieuws..

Eretria Wat een pech zeg, heb er nog niet eerder van gehoord.

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:03

Simpie94 balen, als alles in orde is zou ik ook voor een hengstenwissel gaan, is ze wel al hengstig?

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:04

Wat een naar nieuws hier weer.

Vooral voor jou eretia..

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:07

Wat enorm balen Pradadaan en Eretria!

superpony schreef:
@Al Zawraa, Leuk, wat voor merrie? Mijn AQHA van 28 komt nog uit USA, maar was toen wel leeg. Ze was geloof ik 3 of 4 toen. Ik dek nu dus haar dochter :)

Op Texel staan wel 2 leuke APHA/AQHA hengsten.....Ik heb die vorig jaar nog op het lijstje gehad, maar doen puur natuur daar of diepvries, dus dat viel sowieso af voor ons.

Heb je maar 1 veearts daar die paardenarts is? Altijd wel balen dat verzenden naar Texel lastiger is. Van Noorden naar Zuiden duurt ook even en het is bekend wanneer de veerboot gaat. Het zou moeten kunnen denk je dan.
Maar lees het vaker bij shops; niet naar de eilanden bijv.

Zou je in nood niet in Den Helder kunnen ophalen en zelf met de boot op en neer daarheen?


Wat jammer dat de hengsten alleen natuurlijk of via diepvries ter dekking staan, ik snap dat je daar niet voor kiest. Maar ook vrij logisch, want er is hier op het eiland geen afname mogelijkheid.

Dat gedeelte bedoelde ik nog niet eens haha, maar dat is inderdaad ook altijd een probleem. Ik haal het sperma inderdaad altijd bij mijn zusje in Julianadorp (kwartiertje van de boot), en de laatste keer zelfs op het DHL punt in Alkmaar opgehaald, omdat ik nog nooit met DHL gewerkt had en het zsm nodig had.
Maar met van ver bedoelde ik eigenlijk, Zuid-Oost Duitsland, Mallorca of Italië om er maar een paar te noemen :+

Wel meerdere DA'en die paarden doen, maar maar 1 die scant en insemineert etc.

Wat leuk dat jouw merrie ook uit de USA komt.
Mijne is een zuiver Egyptische Arabisch volbloed merrie, die in de USA multichampion is geweest als 1,2,3 jarige.

Ik zal even een foto delen.

Afbeelding

Drachtig van deze hengst.

Afbeelding

AM_Horses schreef:
AZ. Gefeliciteerd met de dracht van de nieuwe merrie. Ik zou de vlucht ook wel spannend vinden en idd wachten tot over de 60 dagen. Nu heb ik eens meegevlogen als groom voor het Belgisch para team naar Amerika. Het viel me echt alles mee hoe de paarden hieronder waren.


Wat goed om te horen dat de paarden er vrij relaxt onder waren. Deze merrie is ook heel chill, dus ik verwacht geen gekkigheid, maar ja met zo'n reis weet je het natuurlijk nooit.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:13

Saradominnn schreef:
Simpie94 balen, als alles in orde is zou ik ook voor een hengstenwissel gaan, is ze wel al hengstig?


Dit seizoen ovuleert ze telkens op vrijdag/zaterdag ochtend dus op zich wel fijn te plannen

Mooie combi Al_zawraa
Snap dat je het vervoeren spannend vind