[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:36

corinadrenth schreef:
Het hartje klopt! 34 dagen drachtig


[ [url=m/mksyZh.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* *\o/*
Yes!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:43

Oh die 2 hierboven zijn echt megatof!

Qua kosten heb ik uitgeteld laatst wat ik kwijt was aan dierenartskosten, en meen +- 300 euro in totaal. (1 cyclus die niet afgemaakt werd omdat we AB moesten spuiten bij een wond en vermoeden van Einschuss en dan de 2de cyclus waarin ze geïnsemineerd werd en drachtig was.
Moest er echt interesse in zijn wil ik het wel eens uittellen hoeveel scans en wat er gespoten is :)

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:47

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Qua kosten heb ik nog geen idee... nog geen rekeningen gehad.
Mijn merrie is de 100 dagen ook al gepasseerd.. gaat snel als je een vroeg veulen krijgt.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:56

Ik had ook een scan pakket genomen bij de kliniek.
Weet niet zeker of het uitkon omdat ze in één ronde drachtig was.
Maar dat weet je niet van te voren en nu was het wel duidelijk

Maar zou dus best nog keer kunnen, gewoon voor de leuk.....
Of stiekem toch kijken wat het wordt?
Dan is de kleur nog verrassing

Onze andere merrie is nog steeds niet bevallen, grrr

Heksje 88 dagen, klinkt al heel wat!

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:27

knolselder en corina: gefeliciteerd!

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:21

Ik ga al eens een buikfoto plaatsen :')
Poppy
Afbeelding
Ze zou nu ongeveer 163 dagen zijn. Ik heb ze helaas zo gekocht. Maar “nee ze is zeker niet drachtig”, klopte niet echt. Omdat ze zich nogal als een hengst gedroeg naar hengstige merries toch laten scannen. En ja hoor. Ze was al zo een 3 a 4 maanden drachtig. Uiteindelijk nog eens nagevraagd bij de vorige eigenaar en ze hebben haar vorig jaar zomer gedekt, dan heel de winter met een jong hengstje op stal en 3 weken voor ik ze kocht ook gedekt met nog een andere. Ze was ook in niet al te beste staat, maar begint goed bij te trekken nu.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:37

gefeliciteerd Corinadrenth *\o/*

Ik ben tot nu toe 233 euro kwijt geweest. Daar komt nog 1 scan bij en dan het dekgeld.
Maar dan blijf ik heel goed binnen mijn budget. Het scheelt enorm dat ze in 1x drachtig was zonder poespas. Mijn dochter was vorig jaar incl dekgeld ongeveer 3500 kwijt, maar die was pas na de 3e keer drachtig incl 2x tweeling wegknijpen, veel oxytocine, paar keer spoelen, dus dan schiet dat bedrag wel omhoog :(

Jij bent vast de 1 van de eersten van dit DBT Knolselder. Maar wel sneu voor zo'n beestje. Goed dat ze bij jou terecht is gekomen.

Phoebe zit vandaag ook alweer op 78 dagen. Niet te vaak op de aftelapp kijken, dan schiet het soms ineens heel erg op :+

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:51

Ik kom me (gelukkig) ook dit jaar nog net melden! Vandaag is onze merrie eindelijk drachtig gescand na wat tegenslagen.

4 mei is haar veulen geboren. Omdat ze al wat ouder wordt en aan de nageboorte blijft staan hebben we de veulenhengstigheid overgeslagen en daarna hengstig gespoten. Ze reageerde goed maar ontwikkelde helaas een bloed ei. We dachten eigenlijk dat het dekseizoen voor ons voorbij zou zijn. In juni werd ze gelukkig toch weer hengstig en was het gekke ei weg, maar liep de cyclus niet synchroon. Toch gedekt maar zoals verwacht niet drachtig. In juli werd ze weer hengstig maar liep de baarmoeder nog steeds wat achter. Ei eraf gespoten, 16 juli geïnsemineerd en voor de zekerheid nog 2x nagespoeld. Vandaag gescand en dus mooi drachtig!! :D Zo blij mee!!!

We verwachten 21 juni 2022 een broertje of zusje van ons huidige veulen Ringo :) Hopelijk dit keer een exemplaar zonder slurfje haha!

Papa: Spielberg
Afbeelding

Mama: zilverling Mirna (keur sport v. Parcival x Ahoy)
Afbeelding

Volle broer: Ringo (4 mei 2021)
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:18

Sparky. Wat fijn dat het toch nog gelukt is. Gefeliciteerd *\o/*

Setteli. Dat valt nog goed mee. Ik wil het eigenlijk niet weten hoeveel kosten we hebben gehad aan alles.
Als merries niet meewerken, gespoeld, gespoten moeten worden. Loopt het altijd enorm op.

Knolselder gefeliciteerd *\o/* prachtige combi.
ik denk dat poppy wel een van de eerste is. Is nu bekend van welk hengstje ze drachtig is? Altijd zonde voor zo'n paardje. Soms begrijp ik mensen hier niet in.

Tinkels. Dat gaat al snel ja

Corinadrenth. Wat fijn *\o/*

Eef_bam wat fijn gefeliciteerd *\o/*

Eindelijk wat positieve scans. Daar worden we blij van :):) nu de laatste merries nog.

Alles gaat hier zo zijn gangetje. Ik vindt Nigrante over het algemeen ronder worden. Sammie en Wild Thing zijn vooral boos op andere paarden. Eten delen? Echt niet, komt er ineens een duivel te voorschijn }:)

Afbeelding

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:22

Gefeliciteerd met het hartje corinadenth!
Fijn dat het gelukt is Sparky, gefeliciteerd!

Hier even uitgerekend wat we tot nu toe al kwijt zijn zonder dekgeld kom ik op 1250 euro en verwacht nog een rekening van 250 euro :+ . Dat is dan wel inclusief een swab, spoelen, 1 keer opvolgen en inseminatie met diepvries, en daarna nog 2 cycli thuis scannen en insemineren met vers (inclusief verzending, sprongkosten ed). Oh en inclusief hengstig spuiten en ei afspuiten. Maar goed, nu het gelukt is is het me wel waard. Zonder dracht was het wel zonde geld geweest :Y) .

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78515
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 23:32

Ik zit nu ook rond de 500 euro, en daar komt nog bij. Was scannen voor follikelcontrole 2 keer, insemineren, drachtscan op 17 dagen, drachtscan op 40 dagen, hengstig spuiten, scan follikelcontrole, 2 weken regumate.
Nu komt er nog een rekening van hengstig spuiten, 2 keer scannen follikelcontrole, insemineren, scannen follikelcontrole, 1 keer drachtscan die nog plaats moet vinden, en mocht ze drachtig zijn, nog een keer voor 1 oktober.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 00:01

Leuk dat je er weer bent Sparky! Bij jou ook gelukkig nog op de valreep :D Mooie combinatie! Jij zal ook gezenuwd hebben :=

Ja, toen ik dan confronteerde dat ze drachtig was, kwam de aap toch uit de mouw en zeiden ze dat ze haar verkocht hadden omdat ze dachten dat ze niet drachtig kon worden (wat je ook wel mag vermelden bij verkoop denk ik dan). Vorig jaar gedekt door een zwart hengstje, maar die zal het dan niet zijn. Heel de winter in de stal gestaan bij een palomino jaarling. En dus blijkbaar 3 a 4 weken voor ik ze kocht gedekt door een zwart bonte. Dat zou kunnen kloppen met de schatting. Ze zeiden dat ze de week ervoor hengstig geweest was. Er stond een klein zwart bonte in een stal toen. Klein, maar wel stevig. Poppy is klein en fijn. Bij zo een kleine fijne moet je zo secuur zijn als je een hengst kiest. Dus ik hoop nu echt dat het geen te massief veulentje is en de bevalling goed gaat. Maar goed. Er is gelukkig ervaring en veel controle, dus aan de moeite zal het niet liggen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 00:38

Corinadrenthe, wat fijn, gefeliciteerd.

Sparkyy, gefeliciteerd ook dat het gelukt is

Knolselder, wat een buikje al. Jammer hoe het gegaan is. Wel even spannend wat eruit komt. Een leuke kleine raak je misschien wel weer makkelijk kwijt ergens aan iemand, maar het is wel fijn als je weet wie de ouders zijn.

Ik heb nu 2 apps; days counter telt af en ik wil optellen ook zien??
Die filiumapp krijg ik niks mee gedaan. Maar ik heb ook echt een haat-liefde verhouding met de telefoon en gebruik eigenlijk niet echt apps.

Bij die kleine paardjes is daar erg veel vraag naar? Gewoon voor het hebben, of gaan mensen echt showen of ook mennen?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:18

Ik wil eigenlijk niet weten wat ik nu kwijt ben, Kirs kwam heel netjes onder budget uit maar met al die grappen van mijn andere merrie denk ik dat ik ondertussen erboven zit. Ik had gegokt dat ik 2000 euro kwijt zou zijn voor de dames samen, zal van de week eens rekenen wat het is geworden. Vrijdag wordt Vu gescant, dus het kan ook nog veel geld zijn zonder het resultaat van een veulen.

Qua apps, ik heb een Samsung en dan kan je gewoon de widgets van de standaard kalender gebruiken. Moet je alleen even in de agenda zetten wanneer de bevruchting is geweest (voor optellen) of wanneer ze zijn uitgerekend (voor aftellen)
Afbeelding

Knolselder, ik vroeg me trouwens nog af, omdat je best vaak mini's hebt met een wat triest verhaal. Worden die mini's nu zo vaak minder goed verzorgd of heb jij er een neus voor om ze te vinden? Of is mijn gevoel niet op z'n plaats?

Luna2006

Berichten: 3162
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:28

Wordt vast een prachtig veulen van wiske! proficiat dat ze dragend is!

Wat een prijzen voor scannen zie ik toch voorbij komen! als ik op KI station ga scannen ben ik 15 euro kwijt, gewoon bij de DA 10 euro per merrie.
Komt de DA aan huis is het 35 voorrijkosten en daarna 5 euro per merrie.

Duimen Eef_Bam dat het vruchtje blijft zitten! wanneer ga je voor de 2de scan?

Super nieuws Corinadrenth!!

Die is al flink rond, poppy! ze loopt gelijk op met bibi, ietsje verder.

SparkYY_8 Gefeliciteerd!! toch nog dragend geraakt op de valreep!

Bibi is alweer de 150 dagen voorbij! wat gaat het snel! over 149 dagen is ze alweer veilig. Doordat ze over het algemeen vrij buikig is toont ze ook heel erg zwaar al, maar valt opzich echt goed mee. Achter een dikke maand gaat ze samen met haar dochter (die 120 dagen is) nog een paar maanden de weide op om daarna al bijna onder de camera te kunnen *\o/*
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14002
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:38

Ik had 2 rekeningen voor 4x scannen. Beide rekeningen waren 85 euro incl voorrijden. 2x voor hengstigheig en 2x voor dracht. Bij de hengst is ze nog 1x gescand voor hengstigheid. En dekgeld was 350

Wat balen selente -O-

Super Corinadrenth!

Gefeliciteerd sparky!!

Luna die buik is al duidelijk aanwezig :D

Mooney duur grapje := Ik heb die widget ook

Gefeliciteerd eefbam!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:46

superpony schreef:
Corinadrenthe, wat fijn, gefeliciteerd.

Sparkyy, gefeliciteerd ook dat het gelukt is

Knolselder, wat een buikje al. Jammer hoe het gegaan is. Wel even spannend wat eruit komt. Een leuke kleine raak je misschien wel weer makkelijk kwijt ergens aan iemand, maar het is wel fijn als je weet wie de ouders zijn.

Ik heb nu 2 apps; days counter telt af en ik wil optellen ook zien??
Die filiumapp krijg ik niks mee gedaan. Maar ik heb ook echt een haat-liefde verhouding met de telefoon en gebruik eigenlijk niet echt apps.

Bij die kleine paardjes is daar erg veel vraag naar? Gewoon voor het hebben, of gaan mensen echt showen of ook mennen?

Als het goed is kan je hem ook op optellen zetten. Is een optie bovenin.

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:57

Gefeliciteerd Knolselder!! *\o/* *\o/* dat moet wel een prachtig veulentje worden! <3

Gefeliciteerd Eef! *\o/* Hoe ver is ze nu?

Setteli, dat zijn de betere kosten. Zeker tov vorig jaar zeg!
Ik heb nu een redelijk duur veulen (rond de €900,- alleen veearts, dekgeld komt daar nog bij). Vorig jaar was het één keer scannen op hengstigheid, volgende dag insemineren. Nu heb ik geloof ik 7 keer moeten scannen tot ze zo ver was en twee keer insemineren. Dus dit MOET wel een merrie zijn nu! :=

Gefeliciteerd Sparky!

Ik heb op mijn iPhone een widget die zowel optelt als aftelt

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:37

@Cynthia, hoe heet die widget dan?

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:55

Colorwidget :)

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:08

Top! Dat is leuk, die heb ik nu ook :)

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:21

Nu moet je hem ook laten zien :D

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:12

@superpony, als je de dag ingeeft van de laatste dekking, telt die normaal op. Niet de uitgerekende datum ingeven, maar de laatste dekking.

Mooney, het is inderdaad zo dat ik heel erg de indruk krijg dat ze die kleintjes nogal vaak aan hun lot overlaten. Heel frustrerend. Laat maar lopen in de wei en niet meer naar omkijken. Halstertjes laten ingroeien enzo. Of zet ze het jaar rond op stal zonder buitenkomen.
Ik ken natuurlijk ook zat mensen die hun mini’s heel goed verzorgen. Maar op de een of andere manier kom ik altijd terecht bij die dieren die onder de luizen en/of wormen zitten, of hoeven die al een hele tijd niet gedaan zijn.
Laks in verzorging, maar ook niet stilstaan bij de beperkingen van de kleintjes. Zoals maar eender welk hengstje zetten op ze een klein fijn ding.
Of gooi gewoon alles bij elkaar.
Man ik heb al wat verhalen bij elkaar hoor. Maar ik zal ze hier nu niet allemaal vertellen :') Van ‘gewoon wat TLC met hoefjes luisjes en wormpjes’ tot gewoon rechtstreeks naar de dierenarts rijden om eentje erdoor te te krijgen omdat er een rotte vruchtzak uithangt met een dood veulen dat er niet uit komt.
Maar ik ben het wel wat afgeleerd. Poppy en laatst 2 andere merrietjes die ook niet al te denderend verzorgd waren (en uiteraard ook drachtig van een onbekende hengst, die zelf bij de jaarlingmerries in de kudde liep) heb ik gekocht omdat ze verder ook voor mij interessant waren. Maar kopen puur om te helpen en nadien een thuis voor te zoeken, dat moet ik meer loslaten. Ik heb er al zoveel verlies aan gedraaid om die pony’s er dan boven op te helpen, het werd eigenlijk te gek. Maar ja, laten staan als je het ziet is ook zo moeilijk…

Dit waren Poppy haar hoefjes bvb. En de foto geeft dan nog weinig dieptezicht.
Afbeelding
Afbeelding

Ik maakte me er vroeger zo boos in. Maar de mensen veranderen toch niet. Je kan alleen maar je best doen om je eigen dieren zo goed mogelijk te verzorgen.
Bij onwetendheid kan je inlichten. Bij onwil kan je geen bilspleet veranderen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:52

Ik ga even lopen klooien. Doe echt niks verder met mn telefoon en apps.

Wat is widget?

Knolselder, snap je helemaal. Mensen vinden kleintjes leuk en schattig, maar ze kunnen of doen er vaak vrij weinig mee en ik denk dat ze daarom soms ook minder zorg krijgen.
Een paard waar iemand op wil rijden, hebben ze vaak meer belang bij om die gezond te houden. Hoewel ik daar bijna net zoveel ellende zie. Ook bij fokmerries die bijv ene jaar leeg blijven of te oud zijn geworden.

Wij hebben al 21jr een shetlander en ben in al die jaren al tegen zoveel aangelopen; Plekken die geen shetlanders willen, de vooroordelen van mensen, de slechte grapjes, de veearts die een shet minderwaardig vindt, een hoefsmid die het niet nodig vindt, een andere hoefsmid die geen rekening houdt met de maat van de pony etc etc.

Hij is na 17jr zijn vaste vriend, een NF, kwijt en we staan wel open voor een oude shet of eentje met een verhaal. Maar momenteel niks tegen gekomen en dat is ook prima. Waren ook niet actief zoekende.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:32

Superpony ik zal je wat laten weten wanneer er iets op mijn pad komt en ik mijn fikken ervan af zou moeten houden :')