[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MallyBelly

Berichten: 3539
Geregistreerd: 23-12-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:22

Als ik dit zo lees, ben ik echt gezegend met mijn hengstenboer. Komen 7 dagen per week, denken super mee en zijn niet duur. Merries houden zich nu eenmaal niet aan de agenda :)

mirjamalvaro

Berichten: 14650
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:22

Dat heb ik dus ook, nu spuiten ze geloof ik sowieso ei af. Maar vorig jaar in NL moest Sterre ook 2x geinsemineerd omdat ei er toch noet af gekomen was. := (hoewel toen hadden ze geloof ik niet afgespoten omdat ze perfecte moment had)

mirjamalvaro

Berichten: 14650
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:24

Melissa1996 schreef:
Als ik dit zo lees, ben ik echt gezegend met mijn hengstenboer. Komen 7 dagen per week, denken super mee en zijn niet duur. Merries houden zich nu eenmaal niet aan de agenda :)


In NL ken ik het eigenlijk niet anders dan dat je elke dag kunt insemineren. :j

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:27

Ik kan ook 7 dagen per week bellen inderdaad, zowel voor scannen als voor insemineren (wordt beide door iemand anders gedaan).

Ik denk dat je toch aan een instructie-schema zal moeten voor je merries :j
Dan kunnen ze er vast rekening mee houden wanneer ze geïnsemineerd kunnen worden :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:30

Setteli schreef:
Neonlight schreef:
Setteli, mijne is zondag geinsemineerd. Weet jij waar je het formulier dat bij de verzending zat naar toe moet sturen? Naar Gruyters of FS?


Geen idee. Ik heb geen formulier gezien. Zal bij mijn DA liggen denk ik. Vraag ik morgen wel na.
Wat voor een formulier is dat dan? Anders even een belletje naar Erik doen


Het Samenversand -und Verwendungsnachweis. Zitten er 3 bij, eentje voor jezelf, eentje voor inseminator en eentje voor hengstenstation. Inseminator moet die tekenen. Heb Erik al een app gestuurd, moet naar hun gestuurd worden.

unofficial79
Berichten: 192
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:53

Wij hebben gisteravond nog advies ingewonnen bij een andere dierenarts die vrienden van ons ook hebben voor de merries. Dit omdat het me toch niet helemaal lekker zat. We zijn daar gisteravond nog naar toe gereden. Een rit van bijna een uur met de trailer. Dit is een dierenarts die heel veel merries scand, begeleid etc. Hij heeft onze merrie uitgebreid gescand. Het ei wat er zat blijkt een heel stukje kleiner te zijn en een baarmoeder die zeker niet hengstig is. En zelfs gesloten was. Insemineren vandaag was dan ook zinloos en eerder een probleem dat je wat beschadigt of de baarmoeder vervuilt.
Hengstig spuiten was dus ook niet zo’n heel goed plan. Hoe deze dierenarts over de dierenarts die haar hengstig heeft gespoten dacht, laat zich raden.

De dierenarts waar we gisteren alsnog geweest zijn heeft haar nu op 16 dagen regumate gezet en dan moet er een een zichtbare hengstigheid zijn?

Is er toevallig iemand die in Groningen/ Noord Drenthe een dierenarts weet die dit wel goed kan oppakken? Blijkbaar hebben we een merrie die wat extra begeleiding en expertise hierin nodig heeft. Er werd wel een dierenarts genoemd die in Delfzijl zit, maar daar hoor en lees ik hele wisselende verhalen over. Anders zit er niks anders op dan naar de dierenarts gaan waar we gisteravond zijn geweest.

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:55

Rutgers Delfzijl is zeker een hele goeie.

Kees de Vries doet ook veel merriebegeleiding bij dekstations.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:57

maar als ze nu op regumate is gezet is omdat haar cyclus niet normaal verloopt en dit te doorbreken?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:57

Wolvega?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:08

Ik kom ook weer even wat actiever meelezen hier! 2 DBT topics volgen werd een beetje te veel. :Y)

Gisteren is het veulentje geboren en deze is zo waanzinnig goed gelukt en merrie hersteld echt heel erg snel en goed, dus twijfel nu of ik toch niet allebei de merries laat dekken nu. Even kijken de komende weken hoe het gaat en hoe ze verder hersteld, wordt dan toch niet eerder dan half juni en dan ook heen en weer rijden, want wil ze niet daar laten met veulentje. Half mei is ook wel vroeg genoeg hier in Zweden heb ik gemerkt nu. _O-

Twijfel voor beide merries nog steeds wel welke hengst, voor de ene tussen 2 hengsten (Duitse en Deense pony hengst) en voor de andere die gisteren haar veulentje gehad heeft tussen 3 Duitse pony hengsten (had haar heel erg graag terug gedekt met Mangold... Helaas is hij dit jaar niet beschikbaar ivm de sport). :=

Hier scannen en insemineren ze gewoon 7 dagen in de week, zelfs dag en nacht. Maar is een EU (en diepvries) station met heel veel ervaring met hengsten uit het buitenland.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:19

Neonlight schreef:
Het Samenversand -und Verwendungsnachweis. Zitten er 3 bij, eentje voor jezelf, eentje voor inseminator en eentje voor hengstenstation. Inseminator moet die tekenen. Heb Erik al een app gestuurd, moet naar hun gestuurd worden.


Oh dan ga ik die voor mezelf morgen nog even opvragen bij de DA. Thanks voor de info

Cynthia82

Berichten: 9316
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:48

Ik reageer straks uitgebreider, maar nu even over de scan.
Eitje is nu 3.0, dus nu 6 mm gegroeid in 3 dagen, hiervoor 4 mm in 3 dagen. Er zit al wat oedeem en ze pist alles onder ;)
Ze wilde donderdag weer komen, maar dat voelt voor mij te snel, want ik geloof niet dat hij 1.5cm groeit in 48 uur, dus vrijdag is prima :)

En dan zal het wel neerkomen op twee bezoeken tijdens het Pinksterweekend _O-

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:53

Bijna een Idris zusje in de maak! *\o/*

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:06

Machtig. Niet bij te benen hier. Haha.

Super leuk om te volgen allemaal. Ben zo hard aan het duimen voor jullie en zie leuke knapperds.

Mbt dekgelden valt het hier nog mee. Als je hoort wat een gemiddelde draver of renpaard kost om te dekken schrik je helemaal. Maar ja. Op veilingen worden ook bedragen voor die paarden gegeven dat ik alleen maar af vraag hoe dat nog rendabel kan zijn.

Fancy was vorige week helaas niet drachtig gescand. Wel was ze al mooi hengstig aan het worden en gisteravond is ze geïnsemineerd. Morgenochtend controle en hopelijk mag ze dan naar huis. Even bijkomen.

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:16

Quir gefeliciteerd met je knappe veulen!

Lijkt me heel vervelend als je maar op bepaalde dagen van de week kunt insemineren of scannen, die van mij kient altijd de meest onhandige dagen daarvoor uit en dan zou je staan en kun je niks.

Cynthia ik denk ook dat vrijdag prima zou zijn. En ja, dan legt ze waarschijnlijk een pinkster-eitje dit jaar :D , je had het al een beetje voorspeld met de weekendtarieven he?..

Faenyth ik duim voor jou dat ze morgen lekker naar huis kan en dat het nu raak gaat zijn.

Cynthia82

Berichten: 9316
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:37

AM, White Dream is echt prachtig! <3

QUIIRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!! Eindelijk! Gezellig dat je er bent en ik vind dat je voor twee baby's moet gaan volgend jaar! Je kent mijn hengstenvoorkeuren :D

Feanyth, weer spannend voor jou dus :)

Muronia, breek me de bek niet open over Fi en haar innige voorkeur om die dierenarts in de weekenden en op feestdagen te zien 8)7

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:11

Muronia schreef:
Rutgers Delfzijl is zeker een hele goeie.

Kees de Vries doet ook veel merriebegeleiding bij dekstations.


Yoeri Stevens van Delfzijl doet de meeste merrie begeleiding en is zeker heel goed wat dat betreft. Ook geduldig met mijn paarden geweest altijd. Alleen vreselijk volle agenda. Hij komt altijd als hij dat zegt, maar qua tijden heb je weinig te kiezen en kan soms wel eens laat worden. Hij doet ook de begeleiding op verschillende hengstenstation, wellicht kan je ook daar aansluiten met je merrie. Hij komt door de hele provincie en Oost Drenthe, oa gieten.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:15

paardenarts jorre doet ook merrie begeleiding

unofficial79
Berichten: 192
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:22

Door de regumate komt alles tot rust. Ze heeft een enorm snelle cyclus. Maar de baarmoeder wordt niet hengstig genoeg. Ze is op 1 mei geïnsemineerd op een ei van 5 cm. En nu 16 dagen later zit er weer een ei van ruim 4 cm en weer geen hengstige baarmoeder. De hoop is nu dat door de regumate er wel regelmaat in gaat komen en dat de baarmoeder ook mee gaat doen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:24

Jorre is een superfijne dierenarts en je kan hem alles vragen, maar met gecompliceerdere zaken zit hij er toch ook wel eens naast :o hij is wel super in de omgang en vertelt goed wat hij ziet, dus met de informatie die ik via anderen heb opgedaan, of eventueel nog overleg, kom ik er dan wel uit. Maar als je zelf een gecompliceerd geval hebt en niet genoeg ervaring, zou ik echt voor Yoeri gaan. Die doet jaar in jaar uit het hele seizoen niks anders dan merrie begeleiding en komt ook bij "de grote namen" waar echt veel geld in om gaat.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:27

Vraag anders Vulina eens?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:28

unofficial79 schreef:
Door de regumate komt alles tot rust. Ze heeft een enorm snelle cyclus. Maar de baarmoeder wordt niet hengstig genoeg. Ze is op 1 mei geïnsemineerd op een ei van 5 cm. En nu 16 dagen later zit er weer een ei van ruim 4 cm en weer geen hengstige baarmoeder. De hoop is nu dat door de regumate er wel regelmaat in gaat komen en dat de baarmoeder ook mee gaat doen.


Ik heb een merrie gehad die dit ook had, altijd. Vervolgens stond ze zo 2 weken hengstig op 1 week niet, omdat ei snel groeide maar er slecht af kwam. Echter is zij wel altijd (8 veulens) in 1 keer drachtig geweest.

Indien jouw merrie een eisprong heeft met gemiddeld 5.5 en het groeit de 0.5 per dag, heeft ze een cyclus van 19-20 dagen, dat valt mee toch? Even een reset met regumate kan nooit kwaad natuurlijk :)

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:39

Caily schreef:
Jorre is een superfijne dierenarts en je kan hem alles vragen, maar met gecompliceerdere zaken zit hij er toch ook wel eens naast :o hij is wel super in de omgang en vertelt goed wat hij ziet, dus met de informatie die ik via anderen heb opgedaan, of eventueel nog overleg, kom ik er dan wel uit. Maar als je zelf een gecompliceerd geval hebt en niet genoeg ervaring, zou ik echt voor Yoeri gaan. Die doet jaar in jaar uit het hele seizoen niks anders dan merrie begeleiding en komt ook bij "de grote namen" waar echt veel geld in om gaat.


ik heb altijd jorre en anders aa en hunze

en voor dracht het ik een vrouw die dat als zzper doet
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 19-05-21 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek plaatser

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:42

Setteli, heb net nog even een foto gemaakt van het formulier wat bij de levering zat. Die zit er in 3-voud bij, en rechtsbovenin staat voor wie het bedoelt is.
Afbeelding
Onderste gedeelte moet dus ingevuld worden door de inseminator (niet op de foto gezet ivm privegegevens op de rest van het formulier).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:46

Als Yoeri merries zou slopen aan de binnenkant zou hij niet omkomen in het werk en alle dure merries mogen doen. Mijn hoog gevoelige merrie was nog nooit gescand en heeft super goede ervaringen dankzij hem, we zijn inmiddels een aantal jaar verder en ze is er altijd super braaf mee terwijl ze echt niet makkelijk is. AA en Hunze zit ik buiten het werkgebied, maar ook binnen hun werkgebied kiezen heel veel mensen alsnog voor Yoeri. Aa Hunze is een paar jaar geleden ook gestopt met merriebegeleiding aan huis is mij verteld.