[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:03

Hier al 227 dagen
Afbeelding

En 207 dagen

Afbeelding

RanjaRietje

Berichten: 570
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:31

Cloccolato die dames zijn ook al mooi opweg!! Leuk!

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:41

Het begint bijna overal nu wel vooruit te gaan he. Snel naar januari, dan gaat het vlotter
Nog even die buikjes laten groeien.

Deze wou ik nog even delen <3

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:42

Cioccolato wij lopen bijna gelijk :D 1 dag verschil. Ze zien er mooi uit al vind ik die eerste nog heel mooi strak in het pak :D

Knolselder super dat het zo goed gaat! Wat een knapperd <3 Toch de bonte als vader?

Quir wow -33. Dat is wel heel heftig. Brrr

Zilver is dus dag 228. Fayola morgen mijlpaal. Ik ben zo klaar met die drek bende :n
Afbeelding

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:00

Geen idee Kabayo, de verkoper zei dat ze niet langer drachtig kon zijn dan 2 maanden omdat ze daarvoor geen hengst had (de jaarling uitgezonderd). Nu waren ze wel met alles vaag en konden ze niets precies zeggen hoor. Of als Poppy erg vroeg bevallen is kan dat misschien ook. Maar we weten ook niet hoe ver ze precies was.
Het blijft een gok. De palomino kan ook bont geweest zijn (wintervacht en jaarling zie je geen vlekken). Of het kan nog van Poppy wegkomen, die heeft ook wit aan een voetje en een klein blesje. Absoluut geen idee :')

Het was leuk geweest om het zeker te kunnen weten, maar het is niet noodzakelijk.

RanjaRietje

Berichten: 570
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:17

Kabayo, mooie buik heeft ze al!!

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:37

Quir -33, ik ben dan ineens blij met de regen hier. :') Wat een kou!

Ciocccolato ik vind de bruine ook nog mooi gestroomlijnd voor het aantal dagen. Eerste veulen of is ze vaker zo slank met dracht?
De vos is precies gelijk met Havanna :D
Knolselder wat is het een mooi meisje. En die foto dat ze samen slapen <3 Weet je al wat de plannen zijn met het veulentje? Blijft ze of wordt ze verkocht?

Kabayo het lijkt wel of Zilver iedere foto veel dikker wordt. :=

Havanna dus nu 207 dagen.. Verder niks bijzonders te melden over haar :+

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:11

Zilver heeft al een flinke buik Kabayo!

Cio je bruine heeft nog een mooi slank lijntje :D de andere daarintegen kan je niet naast kijken.

Yvk, deze is zowiezo om te verkopen. Dit jaar heb ik niet veel potentiële blijvers. Al heb ik bijna met elk veulen wel een ‘houden houden houden’ moment.
Ik vind er vast een goed adres voor. Ze staan hier niet op mijn tenen.

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 00:00

De eerste is idd maiden. 3 jarige merrie _O-
Je ziet de buik, maar opvallend is het niet. Heb het er expres niet bij gezet.

De ander is t al haar 5e veulen, 4e bij mij. Dus ja. Die ziet er bijna altijd drachtig uit :oo
Veulen van dit jaar is er net een week af op 8 maanden leeftijd. Doet de merrie netjes :j

Super leuk dat we redelijk gelijk lopen kabayo. Bij je fries kun je ook niet missen dat er wat in zit.

Super tof dat veel ij redelijk dezelfde periode zit. Lekker druk straks.

Wat een té lieve foto knolselder. Pure liefde zo.
Mijne liggen altijd op toepasselijke afstand. Of niet. _O-

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 01:06

Wat fijn dat het is goedgekomen emt het drinkenKnolselder, en wat een onwijs zoete foto zo slapend <3 .
Wat is zilver al dik Kabayao := .

Hier zit de merrie nu op 5 maanden, hou het niet in dagen bij :Y) .
Ze is lekker rond en hangt lekker de alfa uit tussen 3 ruinen.

Ik zoek nog een goede stal voor geboortebegeleiding waar ze ook een paar maanden kan blijven met haar veulen, liefst in Noord Limburg of Oos-Brabant, iemand nog aanraders? Liefst iets waar ze veel buiten komen.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:32

Eef_Bam schreef:
Wat fijn dat het is goedgekomen emt het drinkenKnolselder, en wat een onwijs zoete foto zo slapend <3 .
Wat is zilver al dik Kabayao := .

Hier zit de merrie nu op 5 maanden, hou het niet in dagen bij :Y) .
Ze is lekker rond en hangt lekker de alfa uit tussen 3 ruinen.

Ik zoek nog een goede stal voor geboortebegeleiding waar ze ook een paar maanden kan blijven met haar veulen, liefst in Noord Limburg of Oos-Brabant, iemand nog aanraders? Liefst iets waar ze veel buiten komen.

Kom even binnenvallen, lees alles mee maar weinig tijd om te reageren. Mijn merrie gaat naar de Bemi hoeve in Hoogeloon.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:42

Die zijn al goed gevuld bij jou zeg Kabayo!

Knolselder: Wat fijn dat het nu zo goed gaat! Lieve foto's ook <3

Eef_Bam: Ik weet wel een stal bij Doetinchem eventueel, maar weet niet of dat te ver weg is voor je?

Hier Estonia op dag 270. Het begint nu wel echt op te schieten :D
Afbeelding

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:31

Och gossie! Dat veulentje is echt wel veel te schattig. En voor een soort van “oeps” toch echt wel goed gelukt. Oogt niet perse heel vroeg geboren?

Wij zitten vandaag op 205 dagen.
Foto is van gisteravond. Mooi strak nog en lekker glimmie <3
Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:09

Knokselder, Wel fijn om van jou veulentje te kunnen genieten in de tussentijd. :D Goede afleiding van het wachten! <<)

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:56

Ik ben weer bij met lezen, allemaal dikke buiken zie ik voor bij komen, mijn merries zijn nog niet zo ver, ik zal wat foto’s van shets maken met een dikke buik.

Onze nieuwe Fries is pas in juni uitgerekend, dus nog geen zichtbare buik. Want wat heeft Silver al een buik, Fayabo



Knolselder, wat een leuk veulen, doet het seizoen afsluiten en eigenlijk ook openen. Oogt niet zo klein. Dus misschien grote vader? Gelukkig heeft hij het drinken opgepakt.
Je hebt wel heel goed gehandeld tijdens de bevalling, je had ze beide kunnen verliezen. Geweldig hoor, vaak wel een hoop emoties erna en veel spierpijn, of viel dat mee?
Heb je dit jaar geen veulens die je echt wilt houden?

Mijn aandacht en zorg is vooral voor een verstoten pupje geweest. Verstoten door zijn moeder en opgevangen door onze oude leila, die hem verzorgt heeft als eigen kind. De eerste weken naast geslapen en bijgevoerd en nu is hij afgelopen zaterdag naar zijn nieuwe baasjes

Geen dikke buiken onderwerp, maar wat hebben we van hem genoten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RanjaRietje

Berichten: 570
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:06

@Goldenarrow jou merrie is al best ver op weg!! Leuk zeg

@moner wat goed dat het pupje het goed doet nu!!

RanjaRietje

Berichten: 570
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:54

Ik ben wel benieuwd hoe oud het veulen van bokkers is als hij/zij word gespeend. Zit hier bij jullie veel verschil in?
Ik wil de veulens tot 6 maand er ongeveer bij houden maar wel afhankelijk natuurlijk hoe het met de merrie gaat allemaal.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:58

Sanet, nee ze oogt gewoon mooi op tijd geboren. Als je niets weet van dekdata enzo kan je dat alleen maar gokken aan het uitzicht ja

Goldenarrow wow, 270 dagen begint ook al écht te tellen! Knap paard ook.

Moner, ik ben inderdaad zo stijf als een hark :')
Als het de jaarling was, weet je natuurlijk ook niet hoe groot die geworden zou zijn. Misschien is dat wel een hengst van 90cm…
Echt geen veulens die ik niet wil houden is natuurlijk veel gezegd. Wiske haar veulen heeft een grote kans op blijven als die aan de verwachtingen voldoet. En Lonneke haar veulen zou ik ook nog over kunnen twijfelen. Uiteindelijk wil ik ze altijd allemaal houden, maar dat is niet realistisch _O-

Wat een super schattige pup en hoe mooi hoe Leila de zorg ervoor heeft overgenomen! Zal wel moeilijk zijn geweest om los te laten na al die tijd ervoor zorgen… :(:)

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:09

Hier spenen 8/9 maanden.
Camyd gaat over paar weken naar zijn nieuwe baasje. Die is dan 9maanden.
Richo nog niet verkocht dus blijft gezellig bij mams lopen met zijn 9maanden :')

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:26

RianneP hier wel gespeend met 4, 5 of 6 maanden. Ik kijk vooral naar hoe zelfstandig het veulen al is en of de merrie het nog wel trekt. Mocht het veulen nog aan mama plakken blijft ie er lekker bij. Maar als het veulen de merrie op eet en geen rust meer krijgt is het hier tijd om te scheiden

Moner wat een zorgen heb je gehad. Maar wat super van het pupje! Zal inderdaad wel even lastig zijn als ze uitvliegen :knuffel:
Je moet nog even wachten zo te lezen. Ach het vliegt ook zo om! Ja ze is ineens flink gegroeid!

floripori17 schreef:
Knokselder, Wel fijn om van jou veulentje te kunnen genieten in de tussentijd. :D Goede afleiding van het wachten! <<)

Ik ga hier helemaal in mee *\o/* leuke sfeer in dit topic *D

Sanet nog strak in t pak! 8-) Van wie was ze ook alweer dragend?

Goldenarrow wow dag 270 al!! Jaloers :j Prachtig buikje!

Eef_bam lekker de baas zijn hoor ik wel. Of was ze dat altijd al?

Cioccolato ah een maiden. Dat verklaard het :D

Leuk dat jullie ook zilver haar buik opmerken, al valt die niet meer te missen :)) Vannacht gedroomd dat ze een zwart veulen kreeg... met alleen een witte vlek op haar kin. Daar waar je het dus nooit ziet :+
Fayola vandaag dag 200 *\o/* En nogsteeds blubber... {:)-:(
Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:38

Hier wisselt het heel erg. Mijn eerste veulen kreeg de moeder koliek toen het veulen 4,5 maand was. Veulen was al gewend om alleen thuis te blijven, enorm zelfstandig en had een lieve tante in een welsh pony die voorheen fokmerrie was geweest. Veulen thuis gelaten toen moeder naar de kliniek moest. De merrie mocht na 3 dagen weer mee naar huis, maar omdat ze weer drachtig was en natuurlijk moest herstellen, besloten het veulen er niet bij terug te zetten. Na ongeveer een maand zijn moeder en dochter weer samen gezet, samen in dezelfde kleine kudde, maar veulen mocht niet meer drinken. Achteraf was het veulen wat jong, op papier, en wellicht qua voeding beter kunnen doen. Maar al met al goed gevoel over en zou het best weer zo doen.

Jaar daarna een hengstveulen, hij was verkocht. Ik had zelf een merrieveulen gekocht bij een wat grotere en erg ervaren fokker. Omdat beide een heel eind rijden was, en dezelfde kant op, besloten dat ik mijn gefokte veulen zou weg brengen, en mijn gekochte veulen zou ophalen in 1 rit. De fokker van het gekochte veulen heeft me vrij hard een datum gegeven dat veulen weg moest. Ze was toen exact 4 maanden oud. Mijn eigen veulen was 2 weken ouder. Achteraf had ik dit nooit zo moeten doen. Het veulen wat ik had gekocht heeft heel veel stress gehad en ook het hengstveulen heeft bij de nieuwe eigenaresse grootse moeite gehad, hij ging als Tinker uit een Tinker kudde naar een arabier als maatje, maar ontsnapte keer op keer omdat er koeien in de verte stonden. Dat zou ik zo nooit weer doen.

In 2020 heb ik 3 veulens gefokt en met alledrie is het anders gelopen. Het oudste veulen was een merrieveulen wat ik nog steeds heb. De moeder jong en fit. Ik heb op 6 maanden leeftijd een poging tot afspenen gedaan. Heel simpel, draadje ertussen en zelfs een gemeenschappelijke hooibak, beide met een maatje. Dit ging super voor zowel moeder als dochter. Maar het veulen wat bij de dochter liep zag ik mentaal achteruit gaan. Na ongeveer 6 weken heb ik alles weer samen gezet en dronk veulen rustig verder. Moeder was in top conditie, dus heb het maar gelaten. Dit jaar merrie opnieuw gedekt en toen veulen 15 maanden was is de merrie bij mijn hengst gezet als gezelschap. Veulen kon natuurlijk niet mee, dus weer apart met haar maatje. Dit ging nu goed. Echter lopen ze nu weer met zn drieen, want moeder en het maatje hadden in het najaar allebei last van kriebels en konden elkaar daar mooi mee helpen. Plus dat mijn schuilstal bij de grote paarden wat klein was voor 3. Mijn hengst loopt nu nog samen met de andere drachtige merrie.

Mijn tweede veulen van 2020 was ook een merrieveulen wat ik nog steeds heb. Haar moeder kreeg een ernstige peesblessure en heb ik een tijd op de buut gehad zodat ze in de wei bij haar veulen en mijn andere 2 merries en veulens kon blijven. Toen veulen 3,5 maand was, werd de situatie echt schrijnend en op de dag dat veulen 4 maanden werd, is moeder ingeslapen. Mijn hart breekt en tranen in mn ogen als ik eraan denk. De merrie was al ouder, voor haar was het goed zo. Maar dat kleine stoere hummeltje, die al wekenlang heen en weer huppelde tussen de kudde met haar vriendinnetjes en haar moeder die apart stond in een stukje met een draadje net hoog genoeg dat zij er onderdoor kon en de rest niet. Och wat heeft dat stoere dappere ding een verdriet en pijn gehad. Het inslapen is in de kudde gebeurt, maar de veulens snapten hier helemaal niks van. Mijn andere merrie en veulen hebben deze kleine er fantastisch bij genomen. Ze mocht alles bij de merrie wat haar echte veulen ook mocht, behalve drinken. En de veulens zijn echt zusjes, kunnen niet met en niet zonder elkaar.

Het derde veulen was een hengstje en kwam pas eind juli. Zowel zijn moeder als hem heb ik verkocht. Toevallig aan mensen die dicht bij elkaar woonden, en een klein beetje verder van mij. Mijn oude merrie en deze merrie waren al meer dan 15 jaar samen, dus eigenlijk mocht de merrie pas weg als de oude ingeslapen zou zijn. Helaas besloot het lot anders en werd de merrie ziek, operatie op kliniek (sinusitis). We hebben toen besloten de merrie en veulen toen ze naar huis mochten, naar de nieuwe eigenaresse van de merrie te brengen voor de rust in mijn kudde en stress voor de geopereerde merrie. Het idee speelde sowieso al dat veulen daar eerst ook zou blijven (eigenaresse had een PP pensionstalling). Helaas heeft de eigenaresse van het veulen besloten toen hij 4,5 maand was om hem elders te stallen, met een maatje van zijn eigen leeftijd. Na het verdriet wat ik had gezien bij mijn ukkie was dat voor mij flink slikken. Maar mijn verstand wist dat het vaak zo gaat met afspenen, en wie ben ik om dit tegen te houden? Dus laat maar gaan. Na 2 maanden was de eigenaresse toch niet zo tevreden op de andere plek, en is veulen weer terug gekomen. Mocht ook vrolijk weer verder drinken bij mams. Maar de eigenaresse van de merrie is daar op den duur wel op gaan ingrijpen omdat de merrie langzaam herstelde. Inmiddels staat veulen al tijdje weer ergens anders ivm (nog) niet willen castreren.

Als ik nu zo terug kijk dan zou ik het liefst alles zo doen zoals met mijn oudste veulen en jonge merrie. Lekker laten lopen en groeit vanzelf wel uit elkaar. Maar in praktijk moet je de ruimte en conditie van de merrie daar maar net voor hebben. Doel is wel dat de veulens er minimaal 6 maanden bij gaan lopen komend jaar. Maar of we dat gaan halen, ga ik geen uitspraken over doen. Ik weet van 1 merrie dat ze nooit weg gaat. Maar de andere merrie en de veulens, en ook de vader van de veulens, daar ben ik nog niet over uit. Dat zal wellicht ook een rol spelen. Als geld, ruimte en conditie geen rol spelen duim ik voo een hengstveulen die vanaf 6 maanden zn vader kan gaan pesten.

RanjaRietje

Berichten: 570
Geregistreerd: 04-10-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:43

Leuke andwoorden, zo dat ik ook wel een beetje te denken, stel het veulen is met 5 maand al los van moeders is het anders dan dat het veulen met 5 maand nog ontzettend bij moeders is.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 16:50

Ik hou normaal 6 maanden aan, maar ik bekijk het een beetje per situatie.
Heb nu een hengstveulebtje lopen van mei, die loopt nog bij zijn moeder. Wordt 1 van de dagen gespeend. Blijvende merrieveulens lopen dan weer wat langer bij mama, tenzij die het niet trekt ofzo. Soms is het ook eens vroeger.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:01

Eef_bam De Bemihoeve in Hoogeloon zoals Melissa al zei. Zeer kundige mensen & ook heel vriendelijk!
Havanna heb ik bij hun gekocht en eerder een veulen ook daar gekocht.

Goldenarrow dat gaat opschieten! :oo

Moner wat goed dat het zo is gelukt met de pup. Wat een zorg moet dat zijn geweest.

Knolselder voor haar moet het toch lukken een passend huisje te vinden. <3

Cioccolato ahh vandaar het strakke buikje haha.

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:26

Bij ons probeer ik de veulens tot 6 maanden bij de moeder te houden. Wel hebben we de veulens die verkocht zouden worden vanaf 5 maanden ‘s nachts apart op stal gehad. Het veulen dat ik samen met de nieuwe merrie heb gekocht us nu 6 maanden en omdat ik geen ander veulen meer heb, gaat ze vanaf volgende week uit logeren bij een ander 6 maanden oud veulen.

De shetlander veulens speen ik ook meestal rond de 6 maanden af, maar de moeders zijn nog zo dik, die kunnen best nog iets missen. De veulens van dit jaar worden niet verkocht omdat de vader van deze veulens in augustus op 4 jarige leeftijd is ingeslagen vanwege zeer ernstige artrose. We weten niet of de artrose erfelijk is, dus deze veulens gaan met een jaar op de foto.
Dit jaar heb ik een Fries hengstveulen naar Roemenië verkocht en dat doe ik dus nooit meer. Hij is zo beschadigd tijdens het transport