[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:30

Heerlijk al die groeiende buiken <3
Duurt niet lang meer tot de eerst volgende veulens ter wereld zullen komen.

In het kader van namen: Is het toegestaan om een teken zoals een streepje - te gebruiken in een naam? Ik heb een hele leuke naam op t oog maar die vind ik alleen leuk als er een streepje in kan :o

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:37

Ik heb geen idee NibbitLotus...ik meende dat dat niet mocht...althans toch niet in de stamboeken waar ik bekend in ben...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78568
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:59

Ligt er aan welk stamboek denk ik. Bij de NAS wel, de goedgekeurde minimaat hengst U-Lasso heeft als vader U-Phantasy of the Blue Stable.

NibbitLotus

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:04

Ik kan het ook niet echt duidelijk ergens terug vinden, maar kan mij inderdaad voorstellen dat het per stamboek verschillend is.
Als het veulen Appaloosa kenmerken heeft, schrijven we het veulen sowieso in bij het NAS dus dat zou dan goed uitkomen.
Ik ga mij er nog even in verdiepen.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:48

Bij AES mag een streepje wel. Van het kwpn weet ik het eigenlijk niet.

Op mijn werk zijn de eerste twee merries al verhuisd naar de merrieboxen, ze zijn eind maart aan de datum. De andere twee merries zijn eind mei en begin juni uitgerekend.
Sowieso alles over de helft nu en de buikjes worden al goed zichtbaar. Voor alle vier is het hun eerste bevalling, van de oudste merrie is er wel al een veulen, maar via een draagmerrie.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 01:43

Vrienden hebben de eerste 4 merries al bijna veilig. De eerste Tinker is 315 dagen en dan 3 kwpn half februari. Moet er zelf nog niet aan denken, maar stiekem wel leuk dat het seizoen zo vroeg al begint!

Kabayo

Berichten: 14092
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 07:52

Caily die zijn er vroeg bij! Zou dat zelf niet willen ivm het weer. Ze worden met een dikke vacht geboren maar het is hier zo vreselijk nat... := Leuk dat het seizoen begint *\o/*

Namen ben ik zo goed als over uit. Vind ze wel leuk :)

Nicole ook al hele voorbereidingen! Super leuk.

Nibbitlotus welk stamboek zit je?

Evalien spannend! Leuke pony en lekker rond :D

Toushie welkom terug. Je ziet wel wat verschil. Maar heel bescheiden nog. Deze is ook redelijk bescheiden. Maar soms toont ze heel dik :+
Afbeelding

Tinkels ja klopt. Je kan er opzich wel wat leuks van maken :D

Natasja welkom! Mooie merrie! Ik hou van schimmels :j Wat een leuke combinatie heb je gemaakt. Ben erg benieuwd. Hoop je op een schimmel?

Melissa gaat hard he! Hele apk voor Zaira. Weer lekker dat ze thuis is. Goede keuze! En wat is ze gaaf <3

Quir hihi wel een hele knappe dwarsligger :D

Goldenarrow schiet ook al op *\o/* Ik wordt er blij van

Polo die is rond!! Wat een mooie kleur heeft ze! Haar bles is net een zeepaardje

Oeh Luna veilig *\o/* Draagt ze altijd over?

Cp112 spannende reis met beide dames!! Ben je ook mee op het vliegtuig? Of heb je ze enkel afgeleverd op Schiphol?

Amhorses knappe blije paarden <3 Stiekem een zwak voor Wild thing. Gaaf paard. Zag ik Sammie te koop staan?
Ja het schiet nu op! Leuk om de verandering in uier te zien. Ene moment is ie ook veel leger hoor :=

Knolselder geweldig om te horen dat het zo goed gaat! En poppy doet haar naam eer aan. Echt een pop <3
Ja het gaat nu hard! En dat vind ik helemaal niet erg :D Zoveel geduld heb ik niet _O- Nee!! Niet alleen met kinvlek ;( Dan wordt ik wel even verdrietig

Dark super dat je het zadel nog hebt laten checken. Straks lekker met verlof :) Oh wat vervelend van de blessure.. maar gaat het nu goed?
Van Fayola heb ik wel deze foto. Ze is 28 april uitgerekend.
Afbeelding
Afbeelding
Zijn wel foto's van voor kerst. De eerste foto is dag 220.

Janine gezellig :j Nee kinvlek is niet grappig :+ Die van jou loopt ongeveer hetzelfde als Fayola. April uitgerekend?

Cynthia ow :+ Op de foto is hij tenminste wel schoon haha! Snap wel dat je hem niet graag wil borstelen als hij buiten staat. Een vies paard is een blij paard :D
Hoe is het met Fi?

Charisma en RianneP tellen ook mooi door :):) Er zijn al heel veel over de 200 dagen heen!

Jessicazz vind de kleur van je merrie zo mooi! Er zitten wel meer merries rond die tijd. Die zullen zich vast melden straks

Wat telt het hier mooi door zeg! Kan niet wachten op de spannende tijden, tietfotos en babyspam!!
Zilver hebben we 1 januari verhuisd naar de kraambox. (2 stallen naast haar vorige stal, niet van adres veranderd :P )
Puppie gaat ook heel goed! Ze vinden elkaar nog niet echt tof :+
Afbeelding
Fayola nog 96 dagen te gaan en Zilver 67 *\o/*

Jaydee_WP

Berichten: 212
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:27

[quote="Melissa1996"]
@Polo97 wat een lief poppy! heb je ook een volg topic?

Nee, geen volgtopic, maar wat niet is kan nog komen... :D Ik heb al lang een bokt account maar eigenlijk nooit echt actief geweest. Ik ben dus nog een beetje groen hiero... Ben al blij als het me lukt een foto te plaatsen 8-) Haha! Ik zal eens kijken hoe dat werkt, zo'n volgtopic maken.

Zijn er meer mensen met een eigen volgtopic!? :)

@kabayo ja leuk hè, was mij ook al opgevallen, een zeepaardjes blesje. Wat een super cute pupje! <3

Jaydee_WP

Berichten: 212
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:31

Luna2006 schreef:
Hier is de eerste al safe met 304 dagen :+
Maar tel er nog maar een dikke 1.5 maand bij.
Moddervarken tietenfoto
[ [url=m/HiJMDf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Spannend Luna! *\o/* De tietjes liggen alleen nog verscholen tussen de haren.... Zal inderdaad nog wel eventjes duren denk ik? Maar een fijn gevoel dat de eerste veilig is! _/-\o_

AM_Horses

Berichten: 2633
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 02:45

Dat je aan de buikvorm kunt zien welk geslacht het is. Is hier in deze dbtopics al wel bewezen dat dit niet zo is. Het is gewoon echt afwachten.


Welkom natasja


Toushi dankjewel. Sommige merries worden niet zo extreem dik. Als ik naar Nigrante kijk dan zie ik soms ook maar weinig buik, en soms lukt het ook gewoon niet om op de foto te krijgen :')

Evalien. Is er bekend wanneer ze ongeveer is uitgerekend?

Nicole, spannend allemaal maiden merries

Kabayo. Klopt ja. Ze is verkocht en brengen haar deze ochtend weg. Fayola heeft nubtoch ook al wel een flinke buik :j

Polo. Ik was ook vrij groen op bokt. Maar deze forums met fokkerij verhalen, hebben me ingeburgerd. Ik heb een volgtopic.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=2033533&p=106378461#p106378461

Luna spannend de eerste al veilig, ze lijkt nog geen haast te maken?

Wat kabayo dus net vroeg dat klopt. Voor Sammie hebben we een nieuw baasje gevonden. Waar ze lekker ritjes buiten gaat maken en mag genieten van haar oude dag.
Donderdag zijn we voor het laatst eenrondje naar buiten geweest. Wat zal ik deze knappe merrie gaan missen.
Afbeelding
Afbeelding

Er gaat hier het één en het ander veranderen. De paarden gaan namelijk verhuizen. Voor mij en de paarden wat luxer :Y) grotere stallen, binnenbaan, stapmolen in de zomer lekker de wei op. Voor mij vooral belangrijk, altijd kunnen trainen (weer of geen weer) . Ik heb verder alles nog zelf in de hand van voeren, beweging, stal enz

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:58

Ik zag dat er hier een aantal mensen waren die de Vitalbix gaven aan hun drachtige merries. Geven jullie dan ook de voorgeschreven hoeveelheid? Zoveel krijgen mijn paarden normaal niet, dan worden ze klotsvet en/of veel te heet. :')

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:15

:j ik geef de aanbevolen hoeveelheid, terwijl ze normaal moet doen met 30 gr pavo vital + handje natures best.
Ze krijgt naast de vitalbix breed and grow dan nog wat sojaschroot en luzernebrok voor de eiwitten omdat ze wat inviel op de bovenlijn.
Het is normaal gesproken een pony die snel vervet, maar ze kan het nu goed hebben tijdens de dracht.

Caresse07

Berichten: 9431
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:23

Ik heb bij Vitalbix een voedingsadvies gevraagd en hou daar de hoeveelheden van aan :)

AM_Horses

Berichten: 2633
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:17

Om de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen te geven, moet je de hoeveelheid geven wat is aangegeven. Nu is dit bij vitalbix echt niet heel veel, als je vergelijkt met ander voer.

Daarom geef ik een balancer bij. En extra eiwit in vorm van Lucerne

Sammie heb ik vandaag weggebracht naar de nieuwe eigenaar. Ze is top terecht gekomen :j

stephanie141

Berichten: 31
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:39

Vandaag foto's laten maken van mijn merrie. Begint al lekker bol te worden. Het aftellen kan beginnen met nog 73 dagen te gaan tot de uitgerekende datum. <3 *\o/*

Afbeelding

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:45

Vandaag zijn beide tinker dames bij de paardenweegschaal geweest en best tevreden met het resultaat :D

Maddy 248 dagen dracht, 624kg en 1,41 hoog
Wiske 250 dagen dracht, 601 kg en 1,48 hoog

Maddy’s dochter (van juni 2020) is ook gewogen en gemeten. Die is 460 kg en 1,42 hoog

De hoogtes zijn niet 100% omdat de ondergrond niet vlak/gelijk was. In 2015 (3 jarige leeftijd) is Wiske namelijk al op 1,49 gemeten op de keuring dus lijkt me sterk dat ze kleiner geworden is :')

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:36

@kabayo klopt ik dacht rond begin april. 22 mei was ze 18 dagen scan (ben altijd slecht om zulke dingen goed te berekenen) :+

Amhorses heel fijn dat ze zo’n goed plekje heeft gevonden!

Stephanie schiet ook al mooi op!

Maddy is al een flinkerd met 624 kilo. Ik zou echt niet weten hoeveel ze zwaarder worden in de dracht als normaal. Weet jij dat wel toevallig?

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:01

Ik denk dat niemand dat weet want vruchtwater verschilt per dracht.

Ik ben vooral verrast over de jaarling. Die van mij zijn 1.43 en 1.51, heb ik voor 350 kg ontwormd, oeps. Goede eye opener!

Wat fijn dat Sammie een goede plek heeft!

Mooie bijlees kabayo! Doet de pup het goed?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:10

Hoi! Mag ik me hier ook melden?

Ik krijg in april een mini veulen. Voor mij, mijn allereerste dracht. Voor mijn merrie de 5e!

Toliene mijn merrie, 88 cm en 18 jaar oud! (Vanwege de meerdere veulens en conditie van haar durfde we dit aan)

Afbeelding

De hengst, ook 88 cm! En mega veel behang :=

Afbeelding

We zitten nu op dag 237 (wel een inschatting, we hebben de hengst op 17 mei zien dekken. En 15 juni gescand en al een kloppend hartje.

Fleuribelle
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:07

Welkom Linsey1998, leuke pony.

AMhorses, fijn dat Sammie een lekker thuis heeft gevonden kan ze nog lekker genieten van haar oude dag.
Ook fijn dat je erop vooruitgaat voelt betreft de accommodatie. Zal wel lekker zijn om droog te kunnen trainen.

Kabayo, dat schiet al lekker op met Zilver. Weet je al wat je met het veulen gaat doen.

Janinevv, Vorig jaar is mijn merrie hoogdrachtig gewogen op de kliniek. Zij was toen 720 kilo. 8 dagen naar het veulenen is zij weer gewogen. Zij was toen 655 kilo.

Maike zit nu op 231 dagen dracht. We maken nog korte bosritjes.
Afbeelding

Afbeelding

Iekje zit op 196 dagen. Ook zij wordt nog gereden onder het zadel. Ze is nu twee maanden zadelmak en we maken al lekker bosritjes.
Afbeelding

Afbeelding

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:50

Hoi, mag ik mij ook melden :o

Mijn merrie Dietske fan Erberveld (ster merrie Tsjalke 397 x Jasper 366) zit vandaag op 288 dagen dracht. Het schiet dus al aardig op *\o/*
Dietske is drachtig van Fryso 518.

Haar buik wordt al aardig bol :) Zal binnenkort even recentere foto’s maken. Dit is haar tweede veulen. In 2020 heeft ze haar eerste veulen gekregen na 230 dagen dracht (die hebben we nog en staat op de laatste foto samen met mams en onze kwpn enter).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:12

Ineens allemaal Friezen erbij, wat leuk! Welkom!

@Dieyar: 230 dagen dracht? Dat is wel erg kort? 320 dagen denk ik? :)

Hier nog mooie beschaafde buikjes wel.

Afbeelding
Mijn eigen merrie met 230 dagen

Afbeelding
Merrie die hier in training staat met 165 dagen

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:18

Welkom nieuwen! Mooie paarden!

Hier alweer zorgen. Ik vond gisteren Wiske helemaal verstrengeld in een hooinet. Zat best strak rond haar achterbeen in de koot en hals. Ze wou niet meer steunen op dat been.
5j geleden heeft al eens een draadwonde gehad aan haar andere achterbeen en toen is het kantje boord geweest met vlees dat afstierf tot op het bot en een pees weg. Later ging haar hoed dn nog ontschoenen waardoor ze dus geen hoornwand meer had.
Zo bang dat dit weer gebeurt. Ze staat op ontstekingsremmers en antibiotica en zalf en koelen. Vandag dirfde ze het toch al een beetje meer gebruiken om rond te pikkelen.
Hopelijk komt ze er deze keer beter vanaf. En heeft of gaat ze niet verworpen van de stress. Maar ze eet en drinkt en staat in een ruime stal met haar 2 jarige dochter.
Net gelijk weggegooid. Die dingen gebruik ik niet meer.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:59

Welkom allemaal!! Ferme buikjes al!!

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:44

Sanet schreef:
Ineens allemaal Friezen erbij, wat leuk! Welkom!

@Dieyar: 230 dagen dracht? Dat is wel erg kort? 320 dagen denk ik? :)

Hier nog mooie beschaafde buikjes wel.

[ [url=m/j5EEG8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn eigen merrie met 230 dagen

[ [url=m/M0JHRX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merrie die hier in training staat met 165 dagen


Oeps, 330 dagen dracht